zouden jullie een pony (niet) kopen a.g.v zomerexceem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

Re: zouden jullie een pony (niet) kopen a.g.v zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:50

tones schreef:
Ik zou de manen in jouw geval gewoon trekken; heb je de frustratie niet meer en je kunt de manenkam veel gemakkelijker behandelen...

Daar los je het probleem niet mee op!
[/quote]

nee denk ik ook niet.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:54

Ik heb een pony met zomerexceem gehad.
Alleen in de manen en de staart en ik zou het zo weer doen.
Alleen als het paard exceem heeft over het hele lichaam wordt het wat minder, die hebben zo'n erge jeuk, soms worden ze hierom ingeslapen, omdat de jeuk te erg is.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 19:57

het is alleen gesignaleerd in manen en staart we hebben alle foto'van in de zomer gezien en ook filmpjes.. je zag er niks aan..

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:59

Ho ho das niet mijn quote!

Bij mijn paard werd het dus ieder jaar erger en we hebben er alles aan gedaan wat er maar mogelijk was, want ik wilde haar niet missen.

In oktober is ze weg gegaan, en zag ik nog een van haar laatste fotoos
Het was heel confronterend, ze leek wel een giraf met die lange dunne kale nek, en verder was ze ook heel mager omdat ze door de jeuk de heledag het zelfde rondje liep en dus geen tijd had om te eten.

Heb de foto gelijk gewist en ben blij dat ik voor haar de juiste beslissing heb genomen, maar het was erg moeilijk.

Denk dus heel goed na, je gaat je alleen maar meer hechten aan een dier!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:02

Ookal is de pony nog zo leuk. mijn mening blijft dat zo'n paard gewoon een veel beter leven heeft ergens bij de kust.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:09

En ook dan is het maar afwachten of het goed gaat.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 20:25

moeilijk vind ik het hoor!

daisyhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:16

voor je zelf zou ik hem waarschijnlijk wel kopen. maar voor de pony is het waarschijnlijk beter als hij en plekje langs de kust krijgt. aangezien ze daar vaak minder last hebben van zomerexceem.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:47

Ik zou het nooit doen, zelfs niet gratis. Een kennis van mij had een fjord. Erg leuk paard, kreeg zomerexceem wat vervolgens binnen een paar jaar steeds erger werd. Boettdeken hielp, maar paard kon overdag nauwelijks meer bereden worden ivm de jeuk.
Dit paard is op een gegeven gemaakt afgemaakt. Heel sneu, maar de lusteloosheid, en de blik in haar ogen zei genoeg.
Ik zou zelf niet willen dat ik deze lijdensweg bewust door zou moeten gaan. Het afscheid nemen van een paard die er op een gegeven moment gewoon om lijkt te vragen om dood te gaan.

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:39

Mijn eczeempaardje heeft afgelopen zomer juist overdag op stal gestaan en 's avonds buiten. Behalve mugjes reageren ze vaak ook op de intensiteit van UV straling. Dit hielp erg goed. Ze staat nu 24 uur op de wei en krijgt van het voorjaar een eczeemdeken op. Ik denk ook dat eczeem onderschat wordt. Je moet er wel iets preventiefs mee doen, want elke dag je paard in de stres is echt geen pretje... Mijn paardje staat trouwens aan de kust, maar dat helpt absoluut niet afdoende..
Succes met de beslissing..

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 23:56

lees hier bijna alleen maar hele negatieve dingen!
terwijl ik meerdere eczeem paardjes ken, en die van mij kreeg het dus toen ik haar al een paar jaar had! werd steeds erger en erger, toen een boettdeken en t ging super!
en nu alweer 2 jaar geen deken en amper eczeem
en de pony van Rowy op bokt heeft ook zomereczeem, naar mijn weten doet ze er niets meer aan omdat het niet meer nodig is, deze zomer heeft die totaal niet geschuurd, heeft superlange manen en een mooie volle staart!

je kan dus nooit zeggen of het slechter of juist beter zal gaan
en waar wij wonen is het zo'n beetje het slechtste gebied qua eczeemvliegjes, horzels en alle andere vliegende ellende!

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 02:24

Mijn paard heeft zeer waarschijnlijk zomereczeem. Eerst was er niets aan de hand ineens schuurde ze en was het bingo. Ze schuurde alleen zomers en het is echt geen pretje. We hebben van alles geprobeerd met smeren en ander voer. Met een deken om en smeren gaat het redelijk goed.

Als jullie besluiten om er toch voor te gaan bedenk dat het dan veel geld en veel tijd en toewijding kost om het in toom te houden. Als ik weer een paard zou kopen dan eentje zonder eczeem hoe leuk die ook is. Als ze het krijgen enje hebt ze al dan doe je er alles aan om de schade te beperken.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:26

Niet ieder paard dat schuurt heeft zomereczeem.

Als je een deken koopt zal het grootste probleem al opgelost zijn waarschijnlijk. Helaas zijn er mensen die dat te duur vinden...

In lichte mate zou het voor mij niet zo'n punt zijn.

XJuul

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:07

Ik zou het niet doen... mits je aan zee woont.
Ik ken een paardje dat gigantisch zwaar zomereczeem heeft maar er hier in Den-Helder totaal geen last van heeft. Zelf zou ik het paard er niet om laten staan maar dat puur om de reden dat de zomereczeem hier aan zee toch niet naar boven komt.

palmiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:10

heej
ABSOLUUT NIET KOPEN !!!
heel vaak gaan ze krabben en krabben ze zo hard dat het echt tot aan bloedens toe ik heb het zelf ook gehad ik had ook een haflinger in de proef die had ook zomerexeem maar je koopt hem voor de dood,,

ik vind dit niet leuk om te zeggen maar het is wel zo
tenzij je aan zee woont
xxx karin

Whild

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:18

Mijn verzorgpaardje heeft het ook. De eigenaar wou hem eigenlijk weg doen, maar dat is toen niet gelukt {waarschijnlijk dóor de ZE}. Anyways, het kost wel wat, maar je kan er zeker wel wat aan doen. Toen Jelle 1 was, had hij er geen last van, de tweede zomer was een absolute RAMP en verleden zomer was er door verschillende middeltjes bijna niets van te merken.

Ik zou Jelle nu meteen kopen als hij te koop zou komen te staan, no doubt about it.

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:22

flair schreef:
Ik zou het niet doen... mits je aan zee woont.
Ik ken een paardje dat gigantisch zwaar zomereczeem heeft maar er hier in Den-Helder totaal geen last van heeft. Zelf zou ik het paard er niet om laten staan maar dat puur om de reden dat de zomereczeem hier aan zee toch niet naar boven komt.

Die van mij staat in Den Helder, en heeft er wel degelijk last van en niet zo'n beetje ook. Er is met deze paarden wel wat meer aan de hand dan alleen dat mugje ook de intensiteit van zonlicht doet heel veel. Het is per paard zo verschillend, het verhaaltje over de kust gaat lang niet voor elk paard op, helaas. Want om die reden heb ik wel de mijne 7 jaar geleden gekocht en aan de kust gezet, het enige wat het scheelde is dat ze haar manentop liet zitten, de rest schuurde ze er mooi helemaal bijna af terwijl ze bijna met haar voetjes in de zee stond.

Dealer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:23

Bonny4life schreef:
moeilijk vind ik het hoor!

Als je twijfelt moet je niet tegen het probleem áánkijken maar eroverheen kijken. Verder kijken dus. Je bent nu te gefixeerd op dit paardje maar er is zoveel keuze.

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:31

mijn pony had ook zomerexceem teoen ik haar kocht...

heb der geen problemen mee

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:39

Zomerexceem is een gecompliceerd probleem. Kans dat het erger wordt is vele malen groter dan dat het minder wordt.
Bij veel paarden werkt inderdaad een Boett-deken, maar daar zitten ook een aantal mitsen en maaren aan en het is ook lang niet altijd afdoende.
Het probleem met exceem is dat je in principe minimaal 2x daags naar het paard toe moet voor de druppeltjes, smeerseltjes, binnenzetten, buitenzetten (vliegjes zijn vooral actief in de schemer), etc.
En bedenk daarbij ook dat exceem geen vakantie neemt, dus zul je, als je met vakantie wilt gaan, een idioot moeten vinden die dat net zo consequent en serieus voor je zou willen doen. Die zijn er heel weinig, het wordt namelijk per definitie zwaar onderschat.

Persoonlijk zou ik er niet aan beginnen. Als je een paard koopt en het ontwikkelt exceem, zal ik er naar beste kunnen voor zorgen. Maar een excemer kopen? Ik dacht het toch echt niet...... Er zijn zoveel leuke paarden te koop die niet zo'n probleem hebben, die gun je toch ook een goede baas?

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:42

idd je moet je er niet aan hechten heb ik ook 1 keer gedaan en met een hoop verdriet hem toch laten gaan...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:54

ik zou het niet (meer) doen

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:04

Ik zou nooit meer een paard met zomereczeem kopen.
Er gaat onwijs veel tijd inzitten als je je pony een beetje jeukvrij wilt houden (2/3 keer per dag insmeren = veel werk als ze niet aan huis staan)
Daarbij gaat er een kapitaal aan zalfjes en smeerseltjes doorheen in een seizoen. Daar kun je een hoop andere leuke dingen van doen.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:08

Als je dit echt een fijn paardje vind, waarom niet? Met een beetje verzorging kan je de zomerexceem beperken. je moet gewoon zorgen dat hij zich nergens kan aan schuren (door bv. borstels aan de stal te hangen enzo). Een haf met geschoren manen is ook leuk
Mijn oude dressuurtopper, Quinta schuurt ook al haar manen eraf. Maar dat nam ik er graag bij, bij zo'n braaf paardje! je moet er wel veel tijd insteken om het te verzorgen en als je een product koopt, altijd goed de bijsluiter lezen (als iets verdunt moet worden of als ze er niet mee in de zon mogen lopen ofzo). het is natuurlijk niet zo mooi als een paard met gewone manen maar jah, als dat nu het enige probleem is...

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:28

ik zou niet gelijk een paard of pony afkraken als ie zomereczeem heeft, en dan hem niet tekopen, tjaah,, het is best wel lastig en helemaal voor de mensen die intensief wedstrijden rijden, en dan heb je van die korte afgeschuurde manen, dat is ook niet mooi :S
maar als je er verder geen wedstrijden of van die dingen mee doet en je rijdt gewoon recreatief op je pony dan maakt het denk ik niet zo veel uit. mijn pony schuurt ook in de zomer wel eens, maar vroeger een paar jaar geleden was het heel erg en had ze echt gewoon geen manen meer, en het wordt al steeds beter. maar ik heb een shampoo gehaald tegen schuren en dat de manen dan weer gaan groeien, en nu heb ik er nog weinig last van..