Beenbescherming in de wei? Wie heeft het en wie niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 13:32

Springschoenen gebruik ik bij springen en soms in de trailer in combinatie met bandages anders transportbeschermers.

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:30

Helemaal niets!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 14:34

BrittKitt schreef:
meeste mensen doen toch alleen maar beenbescherming om als dat beest niet vaak in de wei komt en daardoor rare dingen doet bijvoorbeeld. anders lijkt het me onzin en doe je er je paard ook zeker geen plezier mee lijkt me, ga eens na wat voor ongelukken er kunnen gebeuren ten gevolge van die beenbescherming?

Ja hier ben ik het mee eens.
Mijnes heeft ook niets om

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:15

Mijn paarden lopen allebei zonder beenbescherming in de wei. Ik vind dat je de beenbescherming niet moet overdrijven, op den duur kunnen die pezen niets meer hebben.

ilovejuno

Re: Beenbescherming in de wei? Wie heeft het en wie niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:20

ik doe nooit beenbescherming om bij mijn paarden als ze de wei in gaan.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 17:48

Begin zomerseizoen of op vakantie oid.Staat ze rondom in de bandages en springschoenen.Aangezien ze als ze de eerste weken de wei op gaan zo gek zijn als een deur..verder alleen springschoenen ..

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:33

Ik gebruik geen beenbescherming op de wei en tijdens het rijden.
De vorige eigenaresse deed wel altijd bescherming aan op de wei, daarom heeft m'n paard nu dus van de lelijke witte strepen op d'r benen.

Walco_Aqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:35

Wij doen ze ook helemaal niks om, want ze staan de hele dag in de wei en 's avonds dan weer op stal. Ik vind dat nergens voor nodig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:42

Helemaal niets. Ze staan altijd buiten en ook al gaat het er af en toe hard aan toe hebben ze nog nooit iets gehad wat voorkomen had kunnen worden door het dragen van bescherming

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 18:52

buiten staat ie met niks om! met rijden vaak wel wat om, maar niet altijd! In de wei gaat het er vaak hard aan toe, maar hij redt zich maar! Af en toe heeft ie wel ergens wondjes, maar dat is bijna nooit op de plek waar anders bescerming zou zitten.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:36

Eigenlijk nooit.
De ene keer dat ik het wel doe is als het enorm slecht weer is en Orchid daardoor bvb 1 volle dag op stal staat, als ik haar dan weer buiten doe doe ik wel eens peesbeschermers om.
Maar wanneer is het nu zulk slecht weer dat het paard de hele dag niet naar buiten kan, vrijwel nooit dus.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:44

In de natuur lopen de paarden toch ook zonder berscherming? en bovendien kan het mét bescherming ook wel fout gaan. Mijn pony hoeft niet als een volleerde airbag het land in. gebeurt er wat? tja sh*t happens, maar de kans dat er niets gebeurd is groter en dus geen bescherming om, op land of op stal.

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:49

vergelijken met paarden in de natuur is vaak scheef
om te beginnen zijn dat paarden met minder bloed, ten tweede krijgen die paarden geen krachtvoer om sportprestaties te leveren...

wil niet zeggen dat, wat ik in mijn eerdere post vergat, mijn 17 jarige, die wel, ook als hij gek doet, zichzelf heel kan houden gaat ook zonder. Alleen de eerste dag(en) van het seizoen even met beschermers, maar daarna gewoon lekker met niks.
Bij mij is het dus een beetje paard afhankelijk

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 19:59

tegenwoordig vind ik dat ze de paarden maar inpakken met van alles en nog wat...de een heeft peesjes en de ander peesjes en springschoenen en op sommige stallen blijven ze tegen elkaar opboksen aan de reacties te lezen is dat hier gelukkig niet zo en heeft het echt een reden als ze wat om hebben

mijn paardjes hebben in de wei niks om! ook al zijn ze nog zo fris! mijn paard heeft in het verleden zen eigen wel eens kapot getrapt maar toen was ze nog niet onder het zadel en ze heeft der eigen nu iets meer onder controle verder ben ik ook niet zo heel voorzichtig met mijn beestjes om het zo maar te zeggen! ze moeten tegen een stootje kunnen denk ik zo en heel wat andere paaden doen het ook zonder dus waarom die van mij ook niet

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:07

Altijd zonder of het nu in de zomer of in de winter is.Ze staan wel bijna elke dag los in de bak maar gaan alleen met mooi weer het land op.Meestal lopen ze dan zo het land op en gaan eten maar soms ook niet zoals afgelopen zondag ze waren zo gek als een deur en vet aan het bokken en gingen na 10 minuten pas eten.Niets aan het handje met de benen.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:16

Ik gebruik ze ook niet. Bij ons op stal niemand trouwens.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:40

's Winters als ie los gaat wel peesbeschermers voor en achter.
Zomers helemaal niets, omdat hij a. langer buiten staat en b. niet zo gek doet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:42

monsera schreef:
Meestal lopen ze dan zo het land op en gaan eten maar soms ook niet zoals afgelopen zondag ze waren zo gek als een deur en vet aan het bokken en gingen na 10 minuten pas eten.Niets aan het handje met de benen.

de mijne doen altijd eerst ff gek daarna eten en daarna als ik ze binnenhaal weer gek mijn paard maakt de raarste sprongen en doet echt lomp maar heeft nooit wat!

toch denk ik dat als je paard bijvoorbeeld een klap van een ander krijgt net op de plek van de peesjes en het had voorkomen kunnen worden met peesjes dat je dan anders denkt over bescherming...!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:53

Ja inderdaad, tuurlijk gaat het 99 van de 100 keer goed.
Maar het zal maar net die ene keer zijn.

Een ongeluk zit in een klein hoekje, vraag maar aan Anike, die had van de zomer ook zoiets lekkers toen ze dr merrie voor het eerst op et land zette.

[Edit] Dat had niks met beenbescherming te maken trouwens, maar even om te laten zien dat er zomaar iets kan gebeuren.
Laatst bijgewerkt door Rytm op 04-01-06 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:58

Rianneke schreef:
toch denk ik dat als je paard bijvoorbeeld een klap van een ander krijgt net op de plek van de peesjes en het had voorkomen kunnen worden met peesjes dat je dan anders denkt over bescherming...!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:22

Mijn paard heeft in de 13 jaar dat ik haar heb nog nooit wat voor bescherming dan ook om haar benen gehad. Niet met rijden, niet op de trailer en al helemaal niet op de wei. Het risico op schade door die rotzooi om de benen is vele malen groter dan wanneer ze gewoon op hun eigen pootjes moeten letten.
En ja, je moet wel zorgen dat de omstandigheden voor ze kloppen. Dus geen belachelijke hoeveelheden krachtvoer erin stoppen en alleen voor een uurtje de stal uithalen. Dan kun je natuurlijk wachten op brokken.
En de eerste keer de wei in? Al jaren ga ik kijken naar dat "spektakel" en het komt nooit veel verder dan vlot het hek door en dan de kop naar beneden.
En mijn paard is zeker geen dooie diender, het is een hete donder, maar wel eentje die weet waar haar lichaamsdelen uithangen en hoe je daar mee omgaat.

Animae

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 12:45

Mijn merrie loopt op wei met springschoenen, omdat ze 9 van de 10 keer haar ijzers eraf trapt.

Verder niks, omdat ik vind dat ze gewoon op haar eigen benen moet kunnen letten, dat ga ik niet voor haar doen

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:29

De mijne hebben altijd beschermers om op de wei. (enne geen last van witte haartjes). In de zandpaddock met bandages en als de gron bevroren is ook met bandages. Mijn merrie met ijzers heeft vaak ook springschoenen om daar ze nog wel eens de ballen wil betrappen.

Die van mij gaan niet zonder naar buiten. Heb al zo vaak kapotte benen gezien door een jollige bui in de wei even het been aan getikt te hebben. Daarna schieffels en gallen.
Mijn ene merrie is nu 13 jaar en heeft nog geen schieffel en ook geen gal en ook nooit peesproblemen gehad en altijd beenbeschermers om

estherL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:32

Mijne heeft altijd in de wei gewoon alle 4 de benen springschoenen aan..

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:53

wij doen geen van alle beenbeschermers of whatever om als ze lekker los in de wei of bostuin rond dartelen! De reden:
geen last van zand tussen de beschermers wat leidt tot schuurplekken of beschadigen en deze blijven niet heel want ze trekken ze er eigenhandig wel van af, kortom geen beschermers als ze buiten lopen in de wei/bostuin!