Dringend advies nodig m.b.t. aankoop IJslander

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ineke2

Re: Dringend advies nodig m.b.t. aankoop IJslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 17:52

Idd...Wat Cowgirl zegt klopt wel hoor...
Onderhoud van het terrein, de bak en de wei kost een boel geld

Dat moet je nou eenmaal aan je klanten doorberekenen, anders draai je gigantisch verlies en houd je het niet lang vol met je bedrijf.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:17

Misschien moet je nog even wachten met een eigen paard tot je
het onderhoud beter kunt betalen?
Tjaldur gaat daar niet weg, dus je kunt hem gewoon blijven rijden.

De aankoopprijs is het niet, daar kun je voor sparen.
Maar de maandelijkse kosten èn de extra kosten (die flink op kunnen
lopen als er iets stuk gaat aan je paard of spullen), dat is een ander
verhaal.

Als je Tjaldur helemaal voor jezelf wilt hebben, dan zou je nog aan leasen
kunnen denken. Dat is vast wel bespreekbaar met de fam. Blom (prima
adres trouwens!).

Over de koopprijs: wie beweert dat je zo'n paard wel voor 1000 euro
zou kunnen krijgen weet echt niet waar die het over heeft. Ja, er zal
best wel eens een paard voor die prijs verkocht worden, maar dan is
het een eczeemlijder, of oud of moeilijk, of de eigenaar moet er om
een of andere reden snel vanaf. Dat is bij Tjaldur allemaal niet het geval.
Het is een paard waar alles van bekend is en dat altijd keurig
opgepast geweest is.

Het pensiongeld vind ik gemiddeld, zeker als je zo'n goed adres hebt.
Bij een koeienboer kun je vast wel voor minder terecht, maar dat is in
de regel géén beste plek voor IJslanders.

Mijn eigen hartelappie heb ik als veertienjarige ruin gekocht voor
zesduizend gulden. En dat is dan wèl bijna twintig jaar geleden!

Hij heeft in al die jaren 1 keer een da gezien (zandkoliek), is gezond
(wel eczeempaard), heeft het beenwerk van een vijfjarige en het
IJslandse vuur spat hem geregeld nog uit de ogen.

Laat niemand je dus wijsmaken dat een IJslander van zestien 'oud' is!

Mocht je Tjaldur nu of in de toekomst willen kopen, dan zou ik de eis
dat hij daar blijft beslist ter discussie stellen. 'In principe' vind ik redelijk,
maar een harde eis niet. Wèl zou je de afspraak kunnen maken dat zij
hem als eerste terug mogen kopen (voor hetzelfde geld) als je om wat
voor reden dan ook weer van hem af wilt.

Als ik in jouw schoenen stond, dan kocht ik hem NU, zonder verder te denken,
maar van een afstandje zeg ik: wacht nog even tot je financiële situatie
er wat beter tegen kan.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 18:49

Over de verkoopprijs:
3000 euro voor zo'n IJs is niet duur. Ik heb mijn 17 jarige merrie voor 2750 incl zadel gekocht, maar zij tölt wat moeilijker en ze heeft licht exzeem, en een onbekende afstamming.

Voor de mensen die het over 1000 euro hebben:
Voor 1000 euro heb je een goed gereden zevenjarige ruin die niet tölt...

IJslanders zijn nou eenmaal duur... Maar ik heb liever een IJsco van 3000, 5000 of hoeveel euro, dan een goed dressuur- of springpaard van dat bedrag, het is net waar je hart ligt.

De stallingskosten vind ik ook niet duur, ik betaal 100 euro in de maand, voor dag en nacht buiten, en incl hooi, daar zit nog geen krachtvoer bij. Nu sta ik op een -voor 'westerse' begrippen- goedkope stal.

Versleten? Ik denk het niet, aangezien hij 1-2 lesjes per dag liep denk ik niet dat hij al versleten is.

16 jaar kan nog járen mee! en 75 kg kunnen ze echt wel hebben hoor, hoe zwaar denk je dat die volwassen mannen zijn die op IJsland rijden?

De voorwaarde om hem daar te laten staan vind ik een beetje moeilijk, hoe 'vast' is die voorwaarde? wie weet ga je wel verhuizen, en dan laat je hem daar niet staan neem ik aan? Of kom je een stal tegen die nóg leuker, gezelliger, whatever is en waar je minder hoeft te betalen, betere uitrijmogelijkheden hebt of iets? Ik zou dan vrije keuze willen hebben over waar ik hem stal. Wat BV zegt is wel een goede voorwaarde, dat als jij hem weer 'kwijt wil' dat je hen als eerste op de hoogte stelt, en de mogelijkheid geeft hem te kopen.

Ik zou ik er zelf (van buitenaf gezien, zoals BV al zegt) niet aan beginnen. Als ik in jouw positie stond had ik het meteen gedaan. Het is je droompaardje.
Ik ben zelf geen stapper, en geen winkelaar, al mijn geld en tijd gaat naar mijn paard zo'n beetje. Jij zou er wat voor op moeten geven, maar daar krijg je wel een héleboel voor terug!

Heel veel succes met je beslissing.

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:42

ik vind de stalling wel erg duur hoor ! maar ja je heb dan wel een ovaal baan enz.
je moet er wel zeker van zijnn dat als jij hem koop, je hem mag verhuizen en er egt niemand anders zonder toestemming even opklimt. ( van de stal)
het klinkt mis raar maar ze gebruiken je een beetje als ze zeggen hij mag niet weg, omdat jij hem zo leuk vind en jij wil hem wel kopen maar je mag hem niet verhuisen.
want als jij hem niet koop word hij mis wel verkocht, maar dan gaat hij wel weg ?
dus dit vind ik een beetje een raare stelling.
ach ja deprijs voor de ijslander vind ik redelijk veel, voor dat geld kan je ook jongere paarden kopen.
oke het is je droop paardje waarscheinlijk, dus daar moet je zelf over beslissen.
als je het finaceel haalt zou je het gewoon moeten doen en gewoon een contrackt oplaten stellen met jij voorwaarden.
dat hun niets kunnen beslissen over het paard en jij wel.
ik heb zelf ook een paard van een fokker, heb met de fokker nog contackt en sta immers 1 weide veder, maar ik heb wel egt het idee dat het mijn paard is !

het moet dus niet zo zijn dat zij nog wat kunnen bepaalen met het doen en laten ....

BleikjA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:46

Ik ben daar ook wel eens op stal geweest en het ziet er daar idd heel goed uit. De paarden zijn ook heel mooi slank, op de meeste ijslander stallen vind ik de paarden te dik. Ik ken de familie Blom niet maar ik weet wel dat het hele goede ruiters zijn. Dus je paardje zal daar iddg goed staan.
Wij betalen zelf €75 p.m incl. hooi. Ze kunnen dag en nacht naar buiten en hebben een schuilstal.

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:49

hrappur schreef:
ik vind de stalling wel erg duur hoor ! maar ja je heb dan wel een ovaal baan enz.
je moet er wel zeker van zijnn dat als jij hem koop, je hem mag verhuizen en er egt niemand anders zonder toestemming even opklimt. ( van de stal)

Dat gebeurt daar niet, daar ben ik zeker van. Ik heb daar namelijk wel eens pensionpaarden mogen rijden. De eigenaren hadden dit expliciet afgesproken. Je hebt bij Guy namelijk de mogelijkheid om dit te doen als je bijvoorbeeld een poos geen tijd hebt. Guy zet dan niet zomaar iemand erop maar mensen waarvan hij weet dat ze goed kunnen rijden of in ieder geval goed naar hem willen en kunnen luisteren (ik behoor tot die laatste )

hrappur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 19:53

ikke ik ken deze mensen zelf niet hoor dus, ik praat meer over het algemeen, dat ja daar wel zeker van moet zijn snap je ?
ik ben daar ook nog nooid geweest

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 21:06

Nou, je hebt iig een hoop info gekregen!!
Het lijkt erop dat de prijs reeel is. Dat betekent niet dat je niet moet proberen om te onderhandelen.

Meid, ik zou het gewoon doen, als het financieel enigszins kan.

Het enige wat wat vreemd is, is de verplichting hem daar te laten staan. Dat kan natuurlijk niet. Verbind daar een termijn aan, bijv. dat je hem daar het eerste half jaar niet weghaalt. (misschien kan je dan een deal sluiten voor een wat lagere stallingsprijs)
Ze zijn aan hem gehecht, ok, maar je betaalt niet voor niks 3000 euro om eigenaar te worden. Dus jij bepaalt waar hij uiteindelijk heengaat.

Kosten: misschien kan je dat wat drukken door af te spreken dat je zelf uitmest, of dat hij dag en nacht in het land blijft en dus geen stal heeft.
Daarnaast kan je wel iets bezuinigen;
- niet beslaan
- niet verzekeren (je wordt er gezien de leeftijd toch binnen 2 jaar uitgeknikkerd)
- proberen de entingen en tandarts met een hele club tegelijk te regelen. Scheelt voorrijdkosten.

Tijd: ik zal hier wel een hoop reacties op krijgen maar vooruit; een paard wat elke dag buiten komt, hoeft volgens mij niet elke dag bereden te worden. Die kan best een dagje overslaan.
Mijn paardje berijd ik 3 x per week. Dat is weleens anders geweest maar dat zit er nu gewoon niet in. Ze komt elke dag minimaal een halve dag in de wei. Nou, ik heb het idee dat ze het prima vindt, ze is vrolijk en loopt lekker. (alleen als ik op vakantie ben, gaat ze zich vreselijk misdragen )

Tenslotte de keuring: een vreemd paard zou ik altijd laten keuren maar jij kent het paardje al zo lang, dat het vreemd zou zijn als het paardje iets zou hebben wat jij niet zou weten.
Volgens mij voegt een keuring daarom weinig toe. Het is even chipnummer in paspoort checken, exterieur bekijken, hart en longen luisteren, hoest opwekken, buigproeven, longeren op harde en zachte bodem en knieschijf en dergelijke bekijken. En dat is dan weer 100 euro. Je zou misschien hooguit iemand die er verstand van heeft, eens kunnen vragen even de buigproeven te doen.

Nou, ik ben benieuwd hoe dit afloopt!!

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:15

Cowgirl schreef:
Citaat:
vind ik niet veel stalgeld maar als ze inderdaad sober worden gehouden op die manege verdienen de staleigenaren maandelijks een hele hoop geld aan jou.

Wat denk je dat zo'n manege bedrijf kost om te onderhouden?

Als deze ijslandermanege alle ijslanders in de wei laat ploeteren voor 50 euries in de maand kunnen ze wel opdoeken.

Een plek op zo'n bedrijf kost nu eenmaal een paar centen en in mijn ogen is er niks mis met dit bedrijf en is de prijs heel normaal en misschien zelfs wel goedkoop als ik eens naar andere stallen kijk.

Wat is een hoop geld verdienen ?
Stel dat ze per pensionklant 30€ zuivere winst hebben doe dat x het aantal klanten telt op op den duur he.
Maar ik vind het helemaal niet veel stalgeld ik betaal zelf meer.
Maar uit het topic had ik begrepen dat ze eigenlijk alleen maar buiten staan en sober gehouden worden.
Tuurlijk kost een manege veel geld ook in onderhoud.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:20

Worteltje, ook met een bedrijf heb je te maken met onvoorziene omstandigheden die geld kosten. Dat moet je op dat moment wel hebben.
Die kosten moet je dus ook weer van te voren incalculeren.

Ook heb je misschien wel tijden dat je niet alle stallen verhuurd hebt staan, daarvan mis je dan ook weer geld...

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 23:33

Jeetje, dit klinkt heel erg bekend Tjaldur. Wat een leuke mooie IJslander trouwens!

Ik Heb mijn paardje ook van een manege gekocht. Ik was stapel op haar moeder en toen Verona 3 was, mocht ik haar beleren. Ik was helemaal gek van haar en had ook een goede band met haar. Ik heb 2 jaar lang gezeurd of ik haar ajb mocht kopen. Tja, ik betaalde 2500 euro, niks erbij, niet gekeurd, dat interesseerde me niet, kende de ouders en Verona zelf vanaf veulen. Ik wilde geen ander paard, alleen haar. 2500 was teveel, t is een vuilnisbak, ze kon niet echt iets, drukplekken op de rug helaas en ik had er zelf een hoop bloed, zweet en tranen in zitten. Ik heb mijn ouders gebeld, het geld geleend en haar opgehaald. Dat is nu 2,5 jaar geleden en ik ben nog altijd hartstikke verliefd op haar....

Ik zou zeggen: kopen die Tjaldur en geniet van hem, maar dat niet mogen verhuizen moet er wel af...

Succes!!!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 00:56

Bramblerose schreef:
Ik zou zeggen: kopen die Tjaldur en geniet van hem,
maar dat niet mogen verhuizen moet er wel af
...

Succes!!!

Als je de plek kent, WIL je daar niet eens weg! Neem van mij aan, het is de beste plek die je je als IJsjes-liefhebber kunt wensen.
Hoeveel dressuurruiters zouden er niet een godsvermogen over hebben om bij Anky op stal te mogen staan??

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 09:38

Ja, das zeker waar. Zat ik net zelf ook aan te denken. Het is de beste plek.
Als ik Tjaldur niet koop, blijft hij daar gewoon staan. Aan iemand anders verkopen ze hem niet. Ze zijn daar echt heel erg gehecht aan hun 'eigen paardjes'. Er is laatst een hele smak geld geboden voor een ander paard, ook van eigen fok. Ze wilden er geloof ik 20.000 euro voor geven. Dat aanbod hebben ze toen afgeslagen. Dus ik voel me wel echt vereerd dat ik Tjaldur mag kopen en dat ik echt de enige ben. Ik ben er intussen ook over uit dat ik hem wil kopen, als ik alles financieel goed heb geregeld. Ik moet er wat afspraken over maken met mijn ouders. Ik probeer wat van de prijs af te halen en hoop dat ik tussen de 2000 en 2500 euro uitkom. En ik zal duidelijke afspraken maken over de stalling, want als ik ooit eens wil verhuizen ben ik niet van plan om hem weer te verkopen, of elke dag uren te reizen.

Ik ga nu even een paar dagen naar zee. Even lekker uitwaaien. En uiteraard paardrijden op het strand.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 10:53

Citaat:
Als ik Tjaldur niet koop, blijft hij daar gewoon staan. Aan iemand anders verkopen ze hem niet.

je geeft zelf het antwoord al....
waarom zou je hem dan kopen en niet gewoon lekker op hem blijven rijden? heb je ook de maandelijkse kosten niet en ook geen verantwoording over hem als ie ziek wordt en het scheelt je een klap geld...

DuckyMjöll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:21

Maar dan rijden er ook andere mensen op en kan je hem niet zomaar meenemen.. Als je hem koopt heb je hem helemaal voor jezelf ,,

Allegra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:29

Ik ben juist heel blij dat ik ook de lasten (lees, verantwoordelijkheid) van een eigen paard hebt
Er gebeuren geen dingen mee die ik liever niet heb, je kan hem idd ten alle tijden 'gebruiken' (naar woord maar jullie snappen wat ik bedoel ) enz.
En stal dat er nou een goede kennis ofzo van hun komt die hem ook wel wil kopen? Je kan gewoon nooit met zekerheid zeggen dat ie nooit weg gaat. Al moet ik wel zeggen dat het idd hele principiele mensen zijn, als ze een bod krijgen van 20.000 euri en dan het paard toch houden

toverpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 11:31

Het is inderdaad een plaatje om te zien. Als het zo'n bekende ijslanderfamilie is met zo'n goede zorg en leuke sfeer en geweldige rijmogelijkheden, dan zal die 150 euro ook wel oke zijn. En natuurlijk is het geheel begrijpelijk dat het wat anders is om elke week op hem te rijden dan dat het jouw eigen paardje is. Je moet het alleen wel kunnen betalen.. Je diep in de schulden werken is niet bepaald slim. Misschien kun je er nog even mee wachten, als ze hem toch niet doorverkopen. En even een gesprek over het daar laten staan, ze moeten wel begrijpen dat als jouw leven er over een paar jaar anders uit komt te zien, een droombaan of noem maar op in een ander gedeelte van het land, jij wel je paardje mee wilt nemen.Lijkt mij. Aan de andere kant begrijp ik ook wel weer dat ze hem daar willen houden. Moeilijk hoor. Maar dek jezelf wel in hoor. En vriendjes die niks met paarden hebben, die blijven heel lang klagen, vooral over de kosten...daar begrijpen ze helemaal niks van.. (die van mij nog steeds niet en we zijn al 17 jaar samen)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:13

Komt er nou echt helemaal niemand op het idee dat DE reden voor Guy en Chris is dat als Tjaldur verkocht wordt ze wel graag willen dat die combinatie het ook gaat maken. Stuk begeleiding dus zodat ze samen een goed koppel worden. De voorwaarde van niet verhuizen biedt hen zicht op de combinatie en de mogelijkheid om te zorgen dat die begeleiding er dagelijks is.

Een van de redenen dat Guy mij nooit een IJs heeft willen verkopen is juist om deze reden! Ik ken Guy al 15 jaar, hij is een goede kennis en mede-NVVR lid en hij heeft meerdere malen letterlijk tegen mij gezegd dat hij mij geen IJs verkoopt omdat ik hem niet kan laten staan (reisafstand) en hij dan onvoldoende zicht erop heeft en DUS onvoldoende begeleiding kan geven.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:18

Tjaldur schreef:
Mijn vragen zijn nu:
- Is een paard van 16 jaar, dat 8 jaar lang ongeveer 8 a 9 uur in de week in lessen heeft meegelopen met onervaren ruiters op zijn rug, niet versleten?

dat hoeft niet perse. Maar je kunt hem natuurlijk een medische check up laten geven

- Zou je uberhaupt een paard van 16 jaar kopen?
Als het paard in orde is, waarom niet?

- Hoelang zou ik heb dan nog kunnen berijden, aangezien ik niet een van de slankste ben (75 kg).
volgens mij kan een ijs heel wat hebben. Er rijden flinke kerels op in hun land van afkomst.

- Is 150 euro stalling in de maand niet een beetje veel?
nee!.

- Is 3000 euro niet een beetje veel voor een 16-jarige IJslander zonder erg veel looplust en potentie?

JA! dat vind ik wel. 3000 euro voor een paard dat in lessen gelopen heeft en van die leeftijd is niet die prijs waard

Ik hoop dat jullie mijn vragen een beetje kunnen beantwoorden. Ik hou erg veel dat paardje, maar ik vraag me af of ik hier wel goed aan doe.

Alvast bedankt, groetjes Marieke

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:19

@ faas voor een ijslander is 3000 euries niet veel

JustNanno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:21

ikke schreef:
Komt er nou echt helemaal niemand op het idee dat DE reden voor Guy en Chris is dat als Tjaldur verkocht wordt ze wel graag willen dat die combinatie het ook gaat maken. Stuk begeleiding dus zodat ze samen een goed koppel worden. De voorwaarde van niet verhuizen biedt hen zicht op de combinatie en de mogelijkheid om te zorgen dat die begeleiding er dagelijks is.

Een van de redenen dat Guy mij nooit een IJs heeft willen verkopen is juist om deze reden! Ik ken Guy al 15 jaar, hij is een goede kennis en mede-NVVR lid en hij heeft meerdere malen letterlijk tegen mij gezegd dat hij mij geen IJs verkoopt omdat ik hem niet kan laten staan (reisafstand) en hij dan onvoldoende zicht erop heeft en DUS onvoldoende begeleiding kan geven.

Ik vind het alleen niet fair dat ze dat als aankoopeis willen laten gelden? Wat als je verhuisd naar de andere kant van NL?

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:25

ik zeg ook dat IK het veel vind. . Ik heb verder geen verstand van Ijsjes dus het zou best kunnen. Ik zou het er zelf niet voor over hebben.

Voor wat betreft de eis om daar te laten staan. Ik vind dat van de zotte. Allemaal mooi en leuk maar zo'n verplichting kan je niet aan iemand opleggen. Het is wel een mooie manier om je te verzekeren van genoeg klanten natuurlijk.

Ik ken de mensen verder niet, als ik het zo hoor zijn het supermensen. Waarvoor hulde uiteraard. Maar iemand zo'n verplichting op leggen vind ik te ver gaan. Ik zou dat dus ook niet accepteren. Dan maar geen ijslander van hun.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 12:26

150 euro in de maand valt opzich wel mee.
Offie versleten is, geen idee, maar het zal wel invloed op um hebben gehad.
Ik zou zelf niet een 16 jarige kopen, zeker niet als ie 3000 euro koste. Maar dat is natuurlijk aan jou, als je helemaal gek op um bent en je hebt het geld, moet je het zeker doen, misschien kan je nog wat onder handelen over de prijs

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:56

Hoi even een vraagje
ben je er al uit wat je gaat doen??

Askja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:39

Het is, denk ik, heel simpel: op je gevoel afgaan. Dat is waar het om gaat. Je kent het paard, je weet dat het klikt, en als je op zoek gaat naar een ander paard weet je dat van tevoren niet, ook niet na een paar keer uitproberen. Zo te lezen is het een erg leuk paard, en 16 jaar is voor een gezonde IJslander echt niet zo oud, die kan nog 10 tot 15 jaar mee als ie gezond blijft. De prijs is redelijk, vind ik. En 150 euro pensionstalling, met alle begeleiding en voorzieningen daar, is echt geen cent te veel. Kortom, als je gevoel ja zegt, is er geen reden om het niet te doen!
Succes met de beslissing.