paard hele winter binnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:42

Mijn paard staat thuis. We hebben (nog) geen bak, en 's winters is het weiland echt bagger.

Ze komt dus niet buiten als het vies weer is, en het land heel erg nat is (wat meestal wel zo is). Wel rijd ik zo vaak mogelijk in de manege, die heel dichtbij is. Ze heeft wel een hele grote stal, waar ik dan ook wel heel blij mee ben
En ik ga er ook vaak even heen om te poetsen, dat ze toch even in handen is. Eigenlijk vind ik het ook wel sneu dat ze zo lang op stal moet staan.

Nu kan ze trouwens helemaal niet naar buiten, omdat op het erf allemaal sneeuw ligt met een ijslaagje eronder. Te gevaarlijk..

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:49

Haffiej_gurl schreef:
Nu kan ze trouwens helemaal niet naar buiten, omdat op het erf allemaal sneeuw ligt met een ijslaagje eronder. Te gevaarlijk..

Euh... je kan zout strooien

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:50

idd, dat is een smoes die nergens op slaat

Unseen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 14:57

mijn merries staan het hele jaar door buiten. Ons paardje staat in de winter 's nachts op stal, in een buitenstal. mijn E-pony kan 's nachts naar buiten en binnen en onze welsh en shet staan het hele jaar door buiten. Er komt nog een stalletje, zodat ze een inloop hebben, maar voorlopig gaat het super zo. Mijn E-pony staat volgens mij de hele nacht buiten, alleen als ze zoo moe dat ze binnen wil slapen niet.
Paarden horen gewoon buiten.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:00

Jezus, ik schrik er echt van hoeveel paarden gewoon niet naar buiten komen in de winter. Echt belachelijk!!!! De pony van mijn zusje en mijn bijrijdpaardje staan elke dag van +- 10.00 tot +- 16.00 uur buiten, weer of geen weer.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 15:07

mijn shetlander heeft in een inloopstal en kan dag en nacht buiten lopen.
maar mijn pony heeft rondom ijzers, de bak wordt vrijwel niks aan gedaan, en is dus een hobbel de bobbel bak, die keihard is!.

met veel sneeuw mag hij er wel een paar uurtjes in staan, inde hoop dat hij niet gaat rennen ofzo, voordat hij weer kreupel looppt, omdat hij zich verzwikt.

en als de auto weg te doen is, gooien we mest op het terrein om de ijsvrije weg op te komen en stappen en draven daar maar stukken op, zodat hij in ieder geval beweging krijgt.
de rest staat hij op stal ( wel een grote stal)

Frekja

Re: paard hele winter binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:04

Veel mensen hebben Shetlanders, Haflingers, Fjorden, enz., die vanuit vroeger gewend zijn om altijd buiten te lopen in de bergen ( vlakke, harde bodem en beschutting).
Ik zie deze pony's in Nederlnad ook in het land of in een paddock 'staan' te hangen in weer en wind. Onderschat niet hoe kou het wordt als het hard waait en regent. Met een goede vacht kunnen ze een boel hebben, maar er moet beschutting zijn en ze moeten droge voeten kunnen houden.
Arabieren, KWPN -ers, Engels volbloeds, ed. doe je- mijn inziens- geen plezier met een verplichte hangwinterpaddock.
Overigens moeten we met een kapot getrapte en bevroren ondergrond het gevaar van zoolkneuzingen ook niet onderschatten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:05

waarom gaan mijn kwpn-ers dan niet in hun schuilhok staan, waar ze in de zomer wel direct invluchten met 1 daas in de buurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:08

Sja, RK misschien gezonde geestjes. Mijne wordt al ongeduldig als hij niet in de ochtend buiten wordt gezet maar in de middag. Die kan ik echt geen 2 dagen achter elkaar op stal houden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:10

dat hebben Kawa en Zanda dus ook
Ik ben nu vrij, normaal gaan ze om half 8 naar buiten, nu dus niet.
Dan moet je ze zien drammen om 9 uur, want het is zo laat
En ik denk dat ze over de stal komen als ze niet mogen.

Kawa heeft als 3 jarige eens op stal moeten blijven voor een wond, nou die heelde echt niet. Hij stond te steigeren, te kappen te draaien enz enz
We hebben een stukje buiten afgemaakt en dat ging veel beter en was hij veel rustiger.

meisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:13

Mijn kwpn-er gaat alleen met veel regen onderder der schuilhok, mijn pony met zijn maatje (arabische volbloed) willen nooit binnen staan.

Zal een hel voor ze zijn als ze niet naar buiten zouden mogen.
Tja.... grond is ongelijk loopt ze maar wat voorzichtiger, is en blijft een dier dat graag buiten is en niet wil opgesloten zijn

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:45

meisje schreef:
Haffiej_gurl schreef:

Euh... je kan zout strooien

Nee, want er ligt beton onder, en dat kan niet tegen zout (volgens mijn vader)

Had al vanalles bedacht, om twee stukjes tapijt ofzo te zoeken, en die dan steeds te verplaatsen, of om modder neer te strooien, zodat het stroef wordt..
Maar ouders..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:48

Betalen die wel de da kosten als hij nu koliek krijgt door te weinig beweging?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:50

Dan strooi je zand ipv zout. Werkt ook.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 16:52

Tapijt werkt erg goed tegen gladheid. Dat hadden we op de manege altijd.
Anders zand.
Of met een metale schep het ijs weg krabben

Kwanyin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:04

Mijn paard staat gewoon buiten in de sneeuw, ze heeft zich vandaag nog gerold erin dus koud zal ze het niet hebben. 's nachts staat ze wel binnen, maar voor de rest heeft ze een inloopstal waar ze zelden instaat.

Mijn ander paard staat momenteel wel binnen en komt maar een uurtje per dag de stal uit om even in de paddock te gaan(en dan nog een uurtje rijden). Maar wel met goede reden. Die staat namelijk momenteel ergens anders waar ze een maandje gereden gaat worden en ze is er enkele dagen geleden met de eerste sneeuw naar toe gebracht. Het is zowiezo al een paard dat in een nieuwe wei eerst alles in vliegende rengalop moet uitproberen, dus als ze haar daar nu met dit weer buiten loslaten breekt ze garantie de benen. Dan liever nog een paar dagen op stal en even los in de paddock totdat de sneeuw gesmolten is buiten de grond 'crossbaar' is. en als ze terug hier is in haar vertrouwde omgeving waar ze die halsbrekende activiteiten niet meer hoeft te doen, gaat ze gewoon ook de buiten in. Als ze het koud heeft kan ze zelf kiezen om terug beschutting te zoeken

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:45

runningkawa schreef:
Betalen die wel de da kosten als hij nu koliek krijgt door te weinig beweging?

Ja, gelukkig wel
Maar het is niet echt de bedoeling dat ze dat krijgt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:46

Kun je ze dat dan niet vertellen. dat een beetje zout strooien dan beterder is?
En de tip van zand is ook wel een goeie

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:48

Mijn paard staat van ´s ochtends 7 uur tot ´s avonds 10-11 uur buiten. Hij staat in een paddock, een wei hebben we thuis niet.

In de zomer staat ´ie hetzelfde buiten. Ook ´s avonds gewoon naar binnen. Heb ik toch een veiliger gevoel bij

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 17:49

xKatleentjex schreef:
Mijn paard staat gewoon buiten in de sneeuw, ze heeft zich vandaag nog gerold erin dus koud zal ze het niet hebben.

Haha, ik heb mn paardje net naar binnen gehaald. Hij staat al de hele dag in de sneeuw en het gaat steeds harder sneeuwen. Hij was dus helemaal wit met allemaal ijspegeltjes. Toch maar even binnen gezet.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:11

Frekja schreef:
Veel mensen hebben Shetlanders, Haflingers, Fjorden, enz., die vanuit vroeger gewend zijn om altijd buiten te lopen in de bergen ( vlakke, harde bodem en beschutting).
Ik zie deze pony's in Nederlnad ook in het land of in een paddock 'staan' te hangen in weer en wind. Onderschat niet hoe kou het wordt als het hard waait en regent. Met een goede vacht kunnen ze een boel hebben, maar er moet beschutting zijn en ze moeten droge voeten kunnen houden.
Arabieren, KWPN -ers, Engels volbloeds, ed. doe je- mijn inziens- geen plezier met een verplichte hangwinterpaddock.
Overigens moeten we met een kapot getrapte en bevroren ondergrond het gevaar van zoolkneuzingen ook niet onderschatten.

Oei, dan ben ik zeker wel een enorme dierenbeul als ik je vertel dat mijn volbloed arabier dag en nacht buiten staat?
Als ik hem op stal zet (bijv. na het rijden), begint ie na een uurtje of 2 / 3 echt tegen de deur te schoppen dat ie er weer uit wil! Ik denk dus dat hij heel duidelijk zijn mening aangeeft, en die respecteer ik dan ook graag.

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:15

Anouar15 schreef:
Tapijt werkt erg goed tegen gladheid. Dat hadden we op de manege altijd.
Anders zand.
Of met een metale schep het ijs weg krabben

runningkawa schreef:
Kun je ze dat dan niet vertellen. dat een beetje zout strooien dan beterder is?
En de tip van zand is ook wel een goeie

Morgen ga ik haar gewoon naar buiten slepen
's ochtends is het weer meestal nog wel wat rustig.
Dan idd eerst maar meet een metalen schep sneeuw weghalen / ijs schrapen en daarna zand of tapijt

Ik laat haar niet nóg een hele dag binnen staan
Ookal komt ze maar een half uurtje buiten, dat is beter dan niks

ArabStables

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:51

WendyK schreef:
Jezus, ik schrik er echt van hoeveel paarden gewoon niet naar buiten komen in de winter. Echt belachelijk!!!! De pony van mijn zusje en mijn bijrijdpaardje staan elke dag van +- 10.00 tot +- 16.00 uur buiten, weer of geen weer.

Als ik dit zo lees merk ik dat de meeste paarden (volgens mij iedereen die hier gereageerd heeft) toch wel een aantal uren beweging krijgen, of dit nu in de binnenbak is of buiten in de paddock of wei. Niets te klagen dus, kan me best voorstellen met slecht weer dat paarden minder buiten staan dan in de zomer. Maar beweging krijgen ze allemaal wel als ik het zo gelezen heb.
Wat ik al zeg: ik ken mensen waarvan hun paarden de gehele winter in hun box blijven (net als koeien) en dus niet buiten (of in een binnenbak) komen - uiteraard heeft dit ook niet mijn voorkeur en het is erg slecht voor het geestelijke en lichamelijke gestel van het paard.

Equira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 18:56

ArabStables schreef:
WendyK schreef:

Als ik dit zo lees merk ik dat de meeste paarden (volgens mij iedereen die hier gereageerd heeft) toch wel een aantal uren beweging krijgen, of dit nu in de binnenbak is of buiten in de paddock of wei. Niets te klagen dus, kan me best voorstellen met slecht weer dat paarden minder buiten staan dan in de zomer. Maar beweging krijgen ze allemaal wel als ik het zo gelezen heb.
Wat ik al zeg: ik ken mensen waarvan hun paarden
de gehele winter in hun box blijven
(net als koeien) en dus niet buiten (of in een binnenbak) komen - dat vind ik pas erg...

Ben ik met je eens, maar ik ik vind het ook erg wat ik hier af en toe lees.... Gelukkig zijn er ook genoeg mensen die hun paard wel elke dag even buiten laten. Maar elk paard wat niet buiten komt is er 1 te veel, als je het mij vraagt.....

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 19:00

ArabStables schreef:
Wat ik al zeg: ik ken mensen waarvan hun paarden
de gehele winter in hun box blijven
(net als koeien) en dus niet buiten (of in een binnenbak) komen - uiteraard heeft dit ook niet mijn voorkeur en het is erg slecht voor het geestelijke en lichamelijke gestel van het paard.

Vrijwel alle koeien in NL staan in grote loopstallen, samen met soortgenoten. Dat vind ik niet te vergelijken met de 3 x 3 boxjes waar paarden alleen in staan.
Ik weet helaas ook dat meer dan genoeg mensen in NL hun paarden altijd in een box laten. En reken maar niet dat die hier reageren, die krijgen dan zoveel kritiek op hun dak!