paarden snachts aangebonden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Re: paarden snachts aangebonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:28

[/quote]Een paard hoort niet in een klein stalletje, en zeker niet aan een ketting...[quote]

Je hebt gelijk, maar helaas vergeten mensen wel eens dat er ook heel veel mensen zijn met paarden die helemaal de mogelijkheid niet hebben om ze altijd maar buiten te zetten.
Ik woon in de randstad en het houdt hier echt op op gegeven moment. Mijn paard staat in de winterperiode dag en nacht in een "zogenaamd klein stalletje" en komt er alleen uit voor beweging. Ja heel sneu in de ogen van mensen die wel alle ruimte hebben..... ( gelukkig staat ze 6 maanden in het jaar dag en nacht buiten)

Ik vind dat deze paarden het prima hebben. Overdag naar buiten en 's nachts op stal. Die ketting, daar zijn ze kennelijk aan gewend.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:32

Tja, je vroeg wat anderen ervan vinden...en je hebt op zich hele mooie mogelijkheden met zo'n stal.

Stands zijn niet direkt zielig zoals ze vroeger gebruikt worden. Toen stond een paard ofwel in de wei of hij was aan het werk. Voor het voeren en voorafgaand aan het werk stond hij dan even een poosje in een stand.
Daar heb ik geen moeite mee.

Door ze 's nachts aan te binden, heb je nog een extra probleem; je hebt geen toezicht als er iets misgaat.
Je hebt de paarden in 1 ruimte terwijl je weet dat de pleuris uitbreekt als er 1 losraakt. Je hebt immers gezegd dat ze elkaar slecht verdragen en ze kunnen niet de ruimte opzoeken zoals in de wei. Wat als de boosdoener losbreekt en het kneusje van de club staat nog vast?

ik blijf erbij; met een paar balkjes kan je heel gemakkelijk een afscheiding maken. Zo chic hoeft dat allemaal niet. Gewoon een beetje creatief denken, dan hoeft dat niet zoveel te kosten. Sloop die koeiestands en charter een handige oom ofzo die het spul weer leuk in elkaar kan lassen, bijvoorbeeld.

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 19:46

Huertecilla schreef:
Nouska schreef:
Dierenmishandeling vind ik als dieren psychisch of fysiek lijden.

Ja, en dit is geen psychische mishandeling? Ok. Tegenover zoveel gebrek aan paardenkennis houdt het op

Lekker volwassen reactie huertecilla Een paard dat andere paarden kan zien, aan ze kan snuffelen, gewoon kan gaan liggen, zich overal kan krabben, in principe alles kan doen behalve zich 360 graden omdraaien etc., dat is geen psychisch lijdend paard. Maar ik neem aan dat je een betere definitie hebt. En nogmaals, mijn eigen paarden zou ik nooit vast zetten. Maar ik vind het geen mishandeling als je niet anders kan en het verantwoord doet.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 20:15

eventjes voor alle duidelijkheid:
de paarden staan op een rantsoen, dus ieder paard moet zijn eigen plekje hebben met zijn eigen voer.
want de 2 trekpaarden hebben meer voer nodig dan de fries, die kun je namelijk rollen.
en als ze constant elkaars voer gaan opeten mogen we binnen een tijdje de fries naar het slachthuis doen wegens hoefbevangenheid.

HC: ten eerste: ik heb veel respect voor je, wat betreft je omgang met paarden, je mening, etc.
ik vraag wat de bokkers ervan vinden om de paarden snachts aan te binden.
goed te weten dat het enkel snachts is, en dat de paarden er niet slechter van worden, integendeel, ze kunnen elk hun eigen rantsoen opeten, hoeven niet te schrokken etc.
ik zou ze zelf ook liever in een box zien, laat dat maar duidelijk zijn.
maar dit alles geeft je geen reden om mij, of de eigenaars te verwijten van dierenmishandeling!

stroomdraad is geen optie.
de boulonnais gaat er gewoon door (ze heeft al enkele keren snachts de gewone omheining (met elektriciteit op!) gesloopt, en we mochten haar uit de burenweides vissen, een keer zat de draad rond haar benen en was ze gelukkig nuchter genoeg om stil te blijven staan.
als we draden in de stal hangen gaat ze die zeker slopen, met alle gevolgen en paniek vandien.
balken zouden nog een gedacht zijn, maar ik heb geen idee hoe we dat zouden kunnen vastmaken...

kris_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 20:47

dutske schreef:
balken zouden nog een gedacht zijn, maar ik heb geen idee hoe we dat zouden kunnen vastmaken...

met ijzeren hoekjes, pluggen in de muur en schroeven er in schroeven. Die ijzeren hoekje heb je in alle hoeken, maten en vormen. Bij elke doe het zelver te vinden.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 21:42

wij hebben op de manege ook een paar stands voor nood voor de kleine pony's zomers staan deze altijd in een weitje en zijn hun stallen bezet door vakantie gangers, mocht het weer zo slecht worden gaan ze even op de stands, swinters in stal.
Deze pony's zijn dat gewent en gebeurt dus niks mee, we hebben er 1 dagje een nieuwe pony neer gezet en die lag dus vast in zijn stand met de ketting strak om zn been heen, zou dus absoluut geen beest er neer zetten die het niet kent want het is dan gewoon echt gevaarlijk

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 22:44

maar aan de ene kant, ze moeten het toch ook leren, niet?

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 22:49

Maar waarom meer paarden nemen als je hier al niet alle faciliteiten voor hebt?

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 23:28

Dutske als jij denkt dat het goed is en dat het kan waarom vraag je het dan hier?
Niet aanvallend bedoeld maar er zitten hier tig mensen, ik denk de meeste wel tegen stands en vastbinden, dus veel positiefs etc. zal je er niet uit ontvangen.

Gezien jij de verzorgster bent en dus verder geen zeggenschap hebt over hoe de stal ingericht wordt en hoeveel geld dit mag kosten heb je in feite helemala niets aan alle goedbedoelde adviezen.

__Nathalie__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:50

dutske schreef:
maar aan de ene kant, ze moeten het toch ook leren, niet?

dat is ook zo maar dan is het wel gevaarlijker, je moet er dan echt de hele tijd bij blijven om te kijken of er niks gebeurd, als we dat ponytje niet zo gezien hadden had hij waarschijnlijk zn poot er af gerukt

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 11:12

ik vind het niet goed, maar ik hoope er toch wat positiefs in te kunnen zien.
zoals ik al zei, ik respecteer al jullie meningen, maar er moet mij niemand beschuldigen van dierenmishandeling (noch fysisch noch psychisch), dierenmishandeling valt voor mij onder een geheel andere categorie, en deze paarden hebben het echt iet slecht in vergelijking met vele andere paarden (denk ik aan een kennis waar de paarden al 3 maanden op stal staan zonder er ook maar uit te komen, en dit zo tot de zomer, ieder jaar)

wrom meer paarden houden? weet ik ook niet, ze vinden het leuk.
ik zou ook nooit zo ver gaan, binnen 3 maanden staan er 5 paarden...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:14

als we gaan vergelijken met brooke hospital, heeft geen 1 paard het slecht, zelfs die van je kennis niet

Maar dingen die krom zijn zo recht gaan lüllen heeft natuurlijk weinig nut.
Eerlijker is het gaan vergelijken met paarden die het wel beterder hebben

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:19

Tja dutske, je vraagt een mening, dan kan je reacties verwachten.
Natuurlijk kan je niet altijd het ideaal bereiken. ook ik heb ooit mijn paard op een stal gehad waar hij 's winters niet in de wei kon. niet ideaal maar ook geen mishandeling.

Alleen met het beeld wat je schetst van jullie stal, lijkt me dat het mogelijk moet zijn met weinig middelen een veel betere situatie te creëren dan het aanbinden.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 11:21

en welke paarden hebben het dan wel beter?
de sportpaarden die een ruime box hebben, iedere dag een uur in de molen gaan en gereden worden?
manege paarden die eens goed gehuisvest worden?
paarden die dag en nacht op de weide staan?

iedereen heeft een ander opzicht van hoe de paarden het best gehouden worden.
ik persoonlijk vind dat deze paarden beter af zijn dan de sport en manegepaarden.
anderen denken misschien anders.
dat is dan een persoonlijke mening, toch?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:33

Ik heb het over een betere mogelijkheid voor jouw paarden in jouw situatie. Haal er geen andere paarden bij; er zijn altijd paarden die het beter of slechter hebben dan de jouwe. Dat doet helemaal niet ter zake.

Eigen mening? Tuurlijk, maar als je geen afwijkende mening wilt lezen, vraag er dan ook niet naar.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 29-12-05 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

none

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 11:33

Het zou ook zeker niet mijn keuze zijn. Maar het kan opzich wel als je het goed doet.
Maar er is ook geen mogelijkheid om de deur goed was te binden? Zodat ze nog loskunnen?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:12

carola1 schreef:
ik vindt dit echt niet wijs.

ik ken iemand die dat ook deed, zijn paarden vastbinden in een koeie stal.
op een ochtend kwam hij in de stal en wat bleek,
de bodem had het begeven en de paarden hadden zichzelf opgehangen

Mijn grote angst! Hoewel mijn paarden gewoon ieder in een eigen box staan, hebben we de gierkelders er onder toch maar mooi dicht gegooid. Ik wilde niet dat ze er door zouden zakken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:14

kris_ schreef:

Natuurlijk denk ik hier over na! Ik zou je op mijn beurt willen vragen na te denken vanuit de gedachtengang van het paard en niet van de mens. Denk je dat dominante paarden de hele nacht crossen om iedereen van het hooi weg te houden? Ze willen de anderen niet doen vermageren, dat zou slecht zijn voor de hele kudde. De leidmerrie wil eerst eten, ze kiest een hooistapel uit en de rest moet oprotten tot haar maag gevuld is, daarna laat ze de rest eten. Die hoeven echter niet zielig te wachten als er meerdere stapels hooi beschikbaar zijn. Heb zelf ook een zeer dominante merrie. Ik geef ze gewoon eten, 6 meter uit elkaar. Soms gaat de dominante merrie de ander verjagen om daar te gaan eten. Maar dan gaat de verjaagde naar de eerste stapel van de leidmerrie eten.

Forget it. Ze krijgt geen kans om te eten. Ze moet gewoon ophoepelen en de andere eten alles op. Ik ga dat niet afwachten. Ik geef ze daarom altijd zoveel mogelijk eten ver uit elkaar ALS DAT LUKT. Maar het gaat niet altijd. Daarom zal ik voor mijn paarden nooit voor loopstallen kiezen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:20

Ik weet niet echt wat ik me onder oude koeienstal moet voorstellen, maar als het wel dat is wat ik voor ogen heb lijkt het me bloedlink. Zit er nog een groep in de stal? Is er echt niet met simpele middelen een loopstal van te maken? Er hoeft echt geen box in van zoveel duizend Euro's, metalen tussenstangen weghalen, vloer egaliseren (dus groep dichtmaken) en voor een goede stevige deur zorgen. Anders valt er ook van een paar van die metalen tussenstangen een afscheiding te maken. Maar vastzetten in zo'n grote ruimte zou ik niet zo snel doen.

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:26

Op zich vind ik een paard in een stand niet zo rampzalig, maar een paard dat de hele nacht, zonder stand oid, vastgebonden staat vind ik wel zorgwekkend... En levensgevaarlijk. Ik ben persoonlijk niet voor stands, maar imo is dat veiliger dan wanneer een paard in een grote ruimte vastgebonden staat.

Er is al eerder gezegt dat je met wat goed materiaal 3 hele fraaie stallen kunt maken, dat hoeft echt niet duur te zijn. Mijn vader heeft bij ons ook de paardenstallen zelf gemaakt, imo goed te doen.

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:30

Indien mogelijk zou ik kijken of je echte stands kan maken, of anders zorgen voor goede afscheiding. Ga eens langs bij een sloopbedrijf die hebben vaak wel wat liggen.
Vna dat soort hout zijn mijn stallen ook gemaakt.
Ik heb een grote schuur van 12x4 waarin er 2 grote boxen zitten en een zadelkamer. in het midden zijn 2 stands, (voorheen was 1 box ook 2 stands)
De pony`s in de stands zijn het gewend en gaat prima staan `s nachts vast en overdag lopen ze buiten.
Zelfs mijn oude merrie die ALTIJD gaat hangen als ze vast staat heeft vorige winter vast gestaan. Zonder problemen, had een touw achter haar kont gespannen zodat ze niet al te ver naar achter kan.
Verder staan ze bij mij vast aan een ketting die op ongeveer 1 meter hoogte vast gemaakt zit en aan een koeienband.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:49

Wat als er brand uitbreekt?
Kunnen de paarden niet los!

Hier hebben een stel koeien (stonden vast wegens slechte bodem) in de buurt alles kapot proberen te trekken, maar de brand was al zo ver dat de schuur bovenop hun instortte!
Moet het niet meemaken, is van oom van schoolvriendin en die woonde ernaast; ze zei dat gillen om hulp doet zo'n pijn....
Die beesten hebben gewoon geen kans gehad...

Stal kan je nog snel opengooien!

FriesBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:51

Ik heb gisteren noodgedwongen een stal moeten maken, ik ben er 1 middag mee bezig geweest en alles bij elkaar koste me nog geen 50 euro. Het is wel raadzaam om 1 iemand erbij te hebben die de planken e.d. vast kan houden tijdens het boren. Maar mijn stal is super degelijk en stevig en ben er nog trots op ook. Nooit zou ik een paard vastzetten in de nacht. Bah moet er niet aan denken. Het is echt zo gebeurd. Helaas woon je te ver anders zou ik je nog komen helpen, want het is echt zo gedaan en veilig.

Mocht je meer info willen van hetgeen wat ik gebruikt heb e.d. mail/pb me maar.

Gr. Angelique

Sylvia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:52

Een stal kun je ook niet altijd bereiken... Dan zitten de paarden ook opgesloten. Een paniekhaak of een veiligheidsknoop zijn dan misschien nog wel sneller los...

vicky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:56

en wie zegt dat ze op zo`n moment wel naar buiten durfen???