Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Huertecilla schreef:Nouska schreef:Dierenmishandeling vind ik als dieren psychisch of fysiek lijden.
Ja, en dit is geen psychische mishandeling? Ok. Tegenover zoveel gebrek aan paardenkennis houdt het op
Een paard dat andere paarden kan zien, aan ze kan snuffelen, gewoon kan gaan liggen, zich overal kan krabben, in principe alles kan doen behalve zich 360 graden omdraaien etc., dat is geen psychisch lijdend paard. Maar ik neem aan dat je een betere definitie hebt. En nogmaals, mijn eigen paarden zou ik nooit vast zetten. Maar ik vind het geen mishandeling als je niet anders kan en het verantwoord doet. dutske schreef:balken zouden nog een gedacht zijn, maar ik heb geen idee hoe we dat zouden kunnen vastmaken...
dutske schreef:maar aan de ene kant, ze moeten het toch ook leren, niet?
carola1 schreef:ik vindt dit echt niet wijs.
ik ken iemand die dat ook deed, zijn paarden vastbinden in een koeie stal.
op een ochtend kwam hij in de stal en wat bleek,
de bodem had het begeven en de paarden hadden zichzelf opgehangen
kris_ schreef:
Natuurlijk denk ik hier over na! Ik zou je op mijn beurt willen vragen na te denken vanuit de gedachtengang van het paard en niet van de mens. Denk je dat dominante paarden de hele nacht crossen om iedereen van het hooi weg te houden? Ze willen de anderen niet doen vermageren, dat zou slecht zijn voor de hele kudde. De leidmerrie wil eerst eten, ze kiest een hooistapel uit en de rest moet oprotten tot haar maag gevuld is, daarna laat ze de rest eten. Die hoeven echter niet zielig te wachten als er meerdere stapels hooi beschikbaar zijn. Heb zelf ook een zeer dominante merrie. Ik geef ze gewoon eten, 6 meter uit elkaar. Soms gaat de dominante merrie de ander verjagen om daar te gaan eten. Maar dan gaat de verjaagde naar de eerste stapel van de leidmerrie eten.