Waarom zomerdeken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jessje

Re: Waarom zomerdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:42

Ik gebruik een zomerdeken om verschillende redenen:
*als ik de volgende dag wedstrijd heb en ik mijn paard helemaal heb gewassen gaat hij die nacht met een dun deken op stal, anders kan ik de volgende dag herbeginnen.
*Als ik ben gaan trainen en mijn paard zweet zet ik hem met een zomerdeken op de trailer, tegen dat ik thuis ben is hij droog en kan de deken af.
*Bij mijn zwartbruine merrie soms als het echt felle zon is leg ik er een dun bleek deken op, zwarte paarden hebben veel meer last van de zon en zo blijft ze koeler.
*Soms tegen de vliegen

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:44

Voor 'witte' paarden, dat ze minder snel vies worden. En sommige vinden het gewoon fijner, en voor koude nachten enzo!

Laulitz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:46

Witte paarden kan ik nog begrijpen, maar de schimmels bij ons op de manege worden iedere dag afgespoten en een keer per week gewassen, dan zijn ze ook aardig schoon, dus om dan maar gelijk een deken op te doen.

En het is mischien idd wel handig om een zwart paard een zomerdeken op te doen als die in de zon staat, maar gaatie dan niet zweten

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:48

Ik heb in Australië op een stal gewerkt waar de paarden witte katoenen dekens (met hals) droegen tegen de vliegen en tegen de zon. Dat is daar heel normaal. De zon is daar vele malen sterker dan hier en een groot deel van de schimmels heeft daar een of andere vorm van huidkanker (het is niet voor niets dat er in Australië zo op wordt gehamerd dat je je goed insmeert met zonnecrème of beschermende kleding draagt).

Anyway, onder die witte katoenen dekens blijven ze ook nog eens lekker koel. Vergelijk het met de witte gewaden van mensen in de woestijn. Stukken koeler dan de brandende zon op je lichaam.

Voorbeelden staan hier: http://www.allambiehorsewear.homestead.com/Summer.html

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:07

Het paard dat ik rij heeft in de zomer wel eens een deken op gehad. Dit was dan op de koudere dagen als we flink getraind hadden. We gebruiken die dekens dan als een soort 'nazweetdeken'. Dus na het uitstappen nog even een paar uur zo'n zomerdeken op op stal.

OdiEtAmo

Re: Waarom zomerdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:11

Als trailerdeken?
Voor zwarte paarden tegen verkleuren?

Ik gebruik als overgang:
Ongevulde regendeken, zonder hals, daarna ga ik over op 300 grams, met hals.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:12

Als trailerdeken, overgang van 200 grams naar zomer, vliegen, schoonblijven in de stal voor wedstrijd.
Ik doe altijd.Vliegen -Zomer-200grams-300 grams-500 grams-300-200-zomer, vliegen

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 15:50

Dela schreef:
jep....
zo als deze zomer van die hele warme dagen, hadden de paarden bij ons een deken op...
is best heel dun, beschermt uiteraard tegen de vliegen, maar onder de deken bleven ze lekker cool...

Dat is dan zo'n speciale cooler-deken of niet?