gaat jullie paard gewoon in een bevroren paddock?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:52

Die van ons gaan gewoon lekker naar buiten in de bak net als altijd. Als ik er zo heen ga zet ik ze in de wei omdat die nu toch opgevroren is en omdat het daar rechter is.
Bang voor blessures in de bak ben ik niet, ze weten dondersgoed dat ze rustig moeten doen.

flettie

Re: gaat jullie paard gewoon in een bevroren paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:55

Ja hoor, gewoon op de bak/paddock met 2 grote balen hooi voor hun neuzen. Onze bak is nog redelijk glad en mijn paard loopt dan gewoon rustig. Mijn Shet huppelt gewoon door maar met zijn kleine hoefjes kan hij de oneffenheden die er zijn, wel ontwijken.

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 09:58

Justarman schreef:
met fitzroy eens! die van mij gaan ook niet naar buiten nu! als hij al los gegooid wordt, gebeurd dat gewoon veilig in de binnenbak!

en iedereen zegt dat zijn paard/pony zelf wel heel voorzichtig is met bevroren grond, nou als hij toch niet gek gaat doen heeft het loslaten ook niet zoveel zin, en om te grazen hoef je het niet te doen met bevroren grond.. dus dan neem ik liever helemaal geen risico!

Dus volgens jou kun je een paard beter op stal laten omdat ie toch wel rustig is? Dat vind ik een beetje raar, want dan staat je paard dus de hele dag binnen. Het is voor een paard wel zo lekker om even naar buiten te kunnen, ook als het koud is.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:01

Mijn paard is altijd rustig buiten
Vind dat ook een beetje een onzin argument. Sociaal contact is voor paarden ook ontzettend belangrijk. Bij ons kunnen ze elkaar wel zien, maar niet aanraken. Van 1 dag binnen gaan ze niet dood, maar het moet bij mij toch wel heeeeeeeel bijzonder zijn als ze binnen blijven. Vaak geeft het meer problemen als ze uit hun routine van buiten staan gehaald worden. De beuken de hele deur eruit.

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:04

ja precies, juist als je dat doet wordt de kans op blessures groter als je ze dan buiten laat. En ik denk dat je als paardeneigenaar een bepaald risico moet durven nemen, misschien is het af en toe een klein gevaar voor de gezondheid, maar voor het geestelijk welzijn is het beter om het paard zijn vrijheid te gunnen.

NoTrouble

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:10

Grandmommy schreef:
Justarman schreef:
met fitzroy eens! die van mij gaan ook niet naar buiten nu! als hij al los gegooid wordt, gebeurd dat gewoon veilig in de binnenbak!

en iedereen zegt dat zijn paard/pony zelf wel heel voorzichtig is met bevroren grond, nou als hij toch niet gek gaat doen heeft het loslaten ook niet zoveel zin, en om te grazen hoef je het niet te doen met bevroren grond.. dus dan neem ik liever helemaal geen risico!

Dus volgens jou kun je een paard beter op stal laten omdat ie toch wel rustig is? Dat vind ik een beetje raar, want dan staat je paard dus de hele dag binnen. Het is voor een paard wel zo lekker om even naar buiten te kunnen, ook als het koud is.

nee dat zge ik niet, ik gooi hem liever los in een binnenbak, en met bevroren grond doe ik hem niet naar buiten, en trouwens in een paddock staat bij mij altijd maar 1 paard per keer in..
en aangezine ik me verantwoordelijk voel voor de gezonheid van mijn paard, zorg ik ervoor dat hij zijn benen niet akn breken omdat ik zo lomp was om hem met bevroren grond buiten te zetten.

het KAN wel hoor, met bevroren grond buiten, ze kijken meestal wel uit wat ze doen, en als je paard gewend is om altijd buiten te staan zou ik het ook wle doen, maar mijn paard komt in de winter bijna niet buiten, en hij hij staat niet de hele dag op stal, want ik rijd hem gemiddeld 2 uur per dag!

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:17

ah okay, dan heb ik je verkeerd begrepen

Reddevil_taz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:36

Gister las ik dit topic en ik dacht, nou die van mij gaat naar buiten en als de bak niet te hobbelig is dan rij ik ook. (Alleen voorzichtiger natuurlijk)

Gisteravond kwam ik op stal stal en hadden ze mooi binnen gestaan, het was spekglad buiten en de wei was erg hard. De rijbak was nog harder en wat hobbels, dus heb ik ook maar niet gereden. Zo zie je maar.

Maar als ze vandaag weer niet naar buiten zijn geweest dan trek ik mijn fluo pak aan en ga ik lekker aan de hand stappen buiten. Anders wordt het wel saai voor haar. Ach ja, die paar dagen dat het vriest in NL en dat je niet kan rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:36

Wie wil de binnebak hier komen sponsoren

Als ik een binnenbak had, kwamen ze bij mij nu ook niet in de wei.
Maar helaas, die heb ik niet, dus gaan ze gewoon naar buiten.
Laten staan op stal is geen optie.
Ze zijn ook gewend de hele dag buiten te staan in de winter, dan zou de overgang te groot zijn.

Nu ligt er hier ook een laag sneeuw.
Dus heb net maar de lintjes aan de draad weer in het midden gehangen.
Want Zanda is zo'n druifje, die rent door het witte lint heen, omdat hij dat nu niet ziet.

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:41

hahaha dat ken ik, maar mijn pony kruipt eronder door in plaats van erdoorheen rennen. Alles voor een paar grassprietjes he.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:44

grassprietjes zitten er genoeg onder de sneeuw, maar daar is Zanda te lui voor
Kawa is wel aan het grazen.
Zanda is alleen wat aan het klieren
Dat is zo'n ontzettende koukleum, die zou geloof ik nu het liefst een dikke deken ophebben

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:46

Bij ons is de bak gisteren los gehaald en vlak gemaakt.

Dan kunnen ze er overdags even in los.

Ze gaan met dit weer meestal niet de hele dag los...

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:55

Wij stappen langs de weg.
De bak is te riskant met al die hobbels er veert
niks meer mee en egaal is het bij lange na niet.
Mij to tricky.

chaai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:41

Volgens mij kun je het beste kijken wat je kunt verwachten van je paard, sommigen zijn heel handig op het harde terwijl anderen al op hun snufferd gaan als de paddock niet vlak is

Die van mij gaat ongeveer twee keer per week naar het bos, ook in de winter, met sneeuw en met vorst. Ik train hem voor de endurance, en ik zou levensmoe zijn als ik in de winter niet naar het bos ging en in de lente weer veilig rond wil komen . Hij loopt altijd op zijn eigen pootjes en is superhandig, dus ik wil hem de paddock niet onthouden. Hij vindt het practig, al die gaten en bulten, en graaft hele holen in de bevroren grond (op zoek naar wortels..?). Hij eet sneeuw en likt aan het ijs, en vermaakt zich de hele ochtend met zijn vriendjes. Zelfs in draf door de hobbels, ik zou het niet beter kunnen hoor, zoals hij er moeiteloos doorheen komt.
Een vriendje van hem echter, een grote WPNer die achter op ijzers staat, en recent rugproblemen heeft gehad, zou ik binnen laten staan. Zo'n groot paard met zo weinig coordinatie, mij een te groot risico. Die moet je tegen zichzelf beschermen.

Nu zijn pony's sowieso handiger dan paarden, maar bedenk gewoon of je knol de verantwoordelijkheid over zijn eigen lijf aankan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:44

Hier word de weg niet gestrooid en is door de auto's die erover gekomen zijn nu 1 ijsbaan.
Dat is dan al helemaal geen optie
en al zeker niet met een jaarling

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 11:57

Memuska gaat sowieso elke dag naar buiten, anders wordt ze gek Ze moet eerst een stukje stenen over, ik zorg dat dat wel eerst ontdooid is (lang leve het zout). Het eerst stukje wei ligt een beetje bobbelig, de rest ligt egaal. Gek doet ze met zo'n weer niet, ze stapt voorzichtig rond en gaat hooi staan knabbelen. Vaak gaat ze ook gewoon weer in haar stal staan. Volgens mij kan ze er beter mee omgaan dan haar baasje

joeyenboey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 13:45

gister was onze paddock nog zacht genoeg,dus hebben ze er gewoon in gestaan. Maar vanmorgen was 'ie keihard, dus mochten ze op het weiland. Door de sneeuwlaag was het allemaal eronder nog vrij zacht, sowieso met het gras natuurlijk en het ia daar egaler dan in de (blubber)paddock. Wel een hoop gedoe om het paadje erheen schoon te krijgen, gelukkig met wat strooizout wel te doen. Het is alleen best een stukje lopen vanaf de stallen en ze werden steeds enthousiaster...lastig! Ze zijn ook maar met zn tweetjes, dus het is ook geen doen om er eerst eentje te brengen en dan de ander, dan wordt degene op het land al gek en die ander maakt de staldeur w.s. stuk! Dus dan maar met zn tweeën tegelijk, alleen voor mij een beetje tricky. Eenmaal op het land gingen ze enorm uit hun dak, maar het ging verder goed. Veel bokkesprongen en genuif, rennen etc. Kortom een vrolijke boel en twee hele tevreden paarden!!!!! En ook nog heerlijk een zonnetje erbij en de hele dag grasjes om te knabbelen! Volgens mij zijn ze erg blij vandaag.
Binnen staan is geen optie,vind ik,voor die van mij dan. Tenzij er een ondoordringbare laag ijs ligt ofzo.

Maaiikii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:01

Als bij ons de bak bevroren is dan gooi ik mijn paard gewoon een uurtje los in de bak.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 18:11

onze bak is vandaag gesleept.. ze hebben in de wei gestaan ik wilde nog even longeren om ff de energie eruit te halen maar de bak was 1 kant goed andere kant wat hard. ze deed heel voorzichtig en op het zachte deel ging ze harder, heb het niet lang gedaan maar gewoon ff de benen gestrekt, verder heeft ze dus overdag in de wei gestaan en heb ikl ff gelongeerd maar heel lekker was het natuurlijk niet want het slepen maakte de bak niet minder bevroren. maargoed ik heb mn pony het liefst elke dag buiten! vinden ze veel lekkerder dan op stal!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 15:54

mijn pony ging vanochtend in volle galop de wei in!! wat vind k dat eng... hard over die harde grond, is dat nu niet heel slecht voor de benen of vinden ze zelf wel de weg???

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 15:58

Harde egale grond is niet erg...het wordt pas gevaarlijk als er hobbels inzitten door opgevroren modder.

Mijn paarden gaan iig de paddock niet in. Indien mogelijk stappen over de parkeerplaats (mits ijsvrij want de dames hebben ijzers onder) en ze zijn goed te hanteren als die situatie niet langer aanhoudt dan een paar dagen. Als er niet veilig mee te wandelen is, de bakken bevroren zijn en de paddocks ook, blijven ze staan. Liever dat dan een paard dat een schuiver maakt en iets breekt, of een paard dat zich serieus verstapt en ook wat breekt of een blessure oploopt waar je een jaar mee bezig bent om te revalideren (als het al ooit goedkomt)

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 16:04

Nee, de kans op blessures en hoefzweertjes is te groot.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 16:59

ik merk dat de meningen best uiteen lopen.mijn pony moet wel buiten want anders is ze echt super gek en niet te hanteren, het eerste stuk waar ze door moeten is wel heel hard en hobbelig dat is dus een roststuk daarna is het gras langer en ook stuk minder hard, ik neem het risico dus wel.. want ben bang dat mijn pony meer blessures op kan lopen op stal.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:01

die van mij gaat momenteel echt niet id bak, veelste hard en het is al zo'n gevoelig paardje. majaa dan gaat ze gewoon wat langer id molen...kan niet meer zonder dat ding.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-05 17:10

tja maar als je die niet hebt en ook geen binnenbak moet je wat..