Verschil Randol's boomloos zadel en Barefoot zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:22

wil geen kritiek geven, maar ik heb ook een barefoot en een grandeur physiopad en ik snap niet hoe je met een gewoon dekje ruggegraatvrijheid kunt hebben? ik weet dat als het zo is, het ook goed is, maar met een gewoon dekje kan je toch geen ruggegraatvrijheid hebben dacht ik? Dat drukt toch altijd? Als dit niet zo is, kan iemand me dat dan eens uitleggen?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:26

Kan in principe ook niet , maar als je een lekkere gespierde / ronde pony of paard hebt dan ligt de ruggegraat in een gootje tussen de lange rugspieren , en dan dragen die spieren dus ipv de ruggegraat.

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:33

ah ok, ik snapte het gewoon effe niet. Heb dan ook geen hele ronde pony kzou toch niet goed durven met een gewoon dekje rijden uit schrik m'n paardje pijn te doen

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:53

Moet je ook eigenlijk niet doen , de pad is gewoon de helft van het zadel in feite.

Zoals een Engels zadel kussens heeft als drukverdeler en om te werken als schokdemper tussen ruiter en paard , zo heeft een westernzadel een dikke pad nodig voor die functie.
En een boomloos zadel een pad met inlages.

Dat is het ook het probleem van die verkopers van de goedkope merken : die geven over het algemeen slechte voorlichting , dat is hartstikke zonde. Leuk voor de klanten die het wel goed uitkomt dat ze dan een goedkoop dekje geadviseerd krijgen en te horen krijgen dat dure pads maar geldklopperij zijn

De pads zijn ook belachelijk duur , maar zonder zo'n pad heb je een zadel dat maar half af is. Je hebt dan maar de helft.

De topicstartster zegt dat ze weet dat een goede pad belangrijk is , voor een kwartiertje per week stappen zal het weinig kwaad kunnen , en het is vervolgens haar eigen keuze wat ze doet als ze vaker / intensiever gaat rijden.

Ze kent het belang van een goede pad

wyona

Re: Verschil Randol's boomloos zadel en Barefoot zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:06

ik heb een trekker zadel eerst geprobeerd voordat ik de barefoot kocht.
de trekker zadel zat op zich wel lekker maar vond een aantal punten minder zoals de beugelophanging. dit waren kleine rondjes (volgens mij ook niet erg stevig) waar amper de beugelriemen (fenders) doorheen pasten. daarbij de beugelophanging vrij smal is en zo over de rug liep. veel meer kans op drukkingen dus. ze hadden er toen ook geen pad bij (hadden ze wel maar was waardeloos en dat hadden ze ook gezegd) en in het algemeen zag het er wel netjes uit maar mindere kwaliteit.
ook was het zadel te klein voor mij en hebben ze geen grotere maat. dit was bij randolls ook het geval dus daar heb ik geen testzadel meer van aangevraagd.
later zag ik trouwens dat die site was gestopt met de verkoop van die zadels?

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:17

ik vind ook dat een dekje een deel van het zadel is. Dat je het zonder speciale pad doet voor een kwartiertje te stappen, zal geen kwaad kunnen. Maar als je meer ijdt, of lange wandelingen doet zou ik het, uit welzijn voor m'n paard, toch niet doen. Tenslotte zie je niet altijd wanneer je paard rugpijn heeft hè, er komen niet altijd drukplekken. Als ik het geld voor de pad niet had, zou ik me ook zo geen zadel aanschaffen. Het is bij mij nooit opgekomen om er een ander dekje onder te leggen. Kvind het ook wel zonde van mijn andere dekjes, maar die gbruike ik dan onder m'n dressuurzadel.
Kun je trouwens je gewone dekje niet tss de pad en de barefoot/randoll's leggen?

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:21

volgens mij zou dat best moeten kunnen...
ik rij momenteel met een showblanket onder mijn pad+zadel omdat mijn paard niet goed loopt onder de sympanova onderkant van de pad

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:22

als het goed is wel. maar je kan zo'n speciaal dekje ook zelf maken hoor. dan heb je ook andere kleuren en kan je je dekjes gewoon blijven gebruiken. gewoon namaken van de grandeur en de inlagen ff omzetten in het dekje

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:27

dat lijkt me ook leuk, ben alleen niet zo handig in die dingen
maar is een gewoon dekje onder de pad+zadel niet slechter dan gewoon dekje tss pad en zadel?
Ik weet het, veel vragen, maar ik ben nogal nieuwsgierig
Want ik kan me inbeelden dat als je een gewoon dekje onder de speciale pad legt, dat dit ook nog kan drukken, tenzij je hem goed omhoog trekt aan de schoft misschien? (effe aant nadenken)

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:29

uiteraard moet ik de showblanket (in dit geval dan) omhoog trekken, maar dat moet je toch bij elke pad/shabrak/dekje/bla doen? of ligt dat aan mij

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:31

ze advieseren altijd om het dekje tussen het zadel en de grandeur te doen.

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:34

helaas gaat dat voor mij niet op... (zie bovenstaande)

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:35

ik trek hem ook altijd omhoog, ook bij m'n dressuurzadel, maar even later ligt hij weer als ervoor Kan ook komen doordat er nog zo'n schapenwolletje tussen steekt. Ken trouwens veel mensen die dit niet doen (dekje omhoog trekken aan de schoft)

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:36

wyona schreef:
ze advieseren altijd om het dekje tussen het zadel en de grandeur te doen.

De vraag is alleen: blijft de grandeur dan nog liggen, want dan kan je de lusjes niet vastmaken. Kzou niet willen dat ik halverwege de rit m'n grandeur-pad op de kont van m'n paard zie liggen

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:40

geen idee want ik heb dit zelf eigenlijk nog nooit geprobeerd. dit is wel het advies wat ze geven als je een wedstrijd moet rijden en er een wit dekje eronder wilt hebben. ik zal het binnekort eens uitproberen

Jakary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:43

maar mag je der nu wedstrijd mee rijden of niet?
Ik heb altijd gehoord van niet. Ik gebruik m'n barefoot enkel voor wandelingen, maar vond het altijd zonde dat je der geen wedstrijden (dressuur) mee mocht rijden. Maar sommigen zeggen dan weer van wel. Ik weet niet hoe het hier in België zit. Ik heb de LRV-reglementen der al eens op nageplozen, maar er staat niets in over het zadel of hoe het er zou moeten uitzien

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 01:45

ik dacht dit ook altijd maar het blijkt dat je tot M ermee mag starten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:14

In de reglementen van de KNHS staat iig dat het op een Engels zadel moet lijken, een boomloos zadel a la Heather Moffet bijv. voldoet daaraan. Een Barefoot, Randolls etc. lijkt dus niet op een Engels zadel.

Toch worden op diverse wedstrijden wel Barefoot en Randolls zadels toegelaten, is een beetje willekeur, maar lijkt me dat het aan de KNHS is, om die regel te verduidelijken, en er strenger op toe te zien.

Voor wbt België, ik weet het niet; start enkel Endurance in België, dus van de dressuur kan ik het niet weten. Denk dat je de KBRSF, VLP en LRV eens moet mailen voor hun antwoorden

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:37

Maar je hebt nu toch ook zo'n barefoot in dressuuruitvoering? Die lijkt toch ook op een Engels zadel?

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:43

Je mag zeker wel met een barefoot starten in NL, er zijn verschillende mensen die dat doen, zij hebben ook de KNHS gemaild hierover!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:45

Maya schreef:
In de reglementen van de KNHS staat iig dat het op een Engels zadel moet lijken, een boomloos zadel a la Heather Moffet bijv. voldoet daaraan. Een Barefoot, Randolls etc. lijkt dus niet op een Engels zadel.

Toch worden op diverse wedstrijden wel Barefoot en Randolls zadels toegelaten, is een beetje willekeur, maar lijkt me dat het aan de KNHS is, om die regel te verduidelijken, en er strenger op toe te zien.

Waarom moet er strenger op worden toegezien? Is toch juist een hele goede ontwikkeling dat er nu ook mensen met een goed liggend zadel een wedstrijd kunnen rijden?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:52

Dat begrijp je even totaal verkeerd Ik heb het over strenger toezien op het naleven van de regel. Het is aan de KNHS om die regel te veranderen naar hun goed dunken.

Kan dus zijn, ofwel alle boomloze zadels toe te laten, ongeacht uiterlijk. Of enkel zadels met een echt duidelijk Engels uiterlijk. Maar men moet weten waar men aan toe is, dus duidelijke regels. Ik vind het gewoon niet netjes als er zo’n vage regel is, die bij de ene wedstrijd wel streng nageleefd wordt, dus geen boomloze zadel, en bij een andere wedstrijd in een andere regio van hetzelfde niveau, weer wel toegestaan wordt. Daar doel ik op

Mij kan het persoonlijk geen biet schelen wat voor zadel iemand heeft, waar hij mee wil starten etc. Zolang het maar goed zit voor het paard. Dus van mij mogen mensen met een bling-bling westernzadel, een knalroze boomloos zadel, en een bruin dressuurzadel allemaal hun B-proef dressuur starten Maar ik zit niet bij de KNHS

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:53

OH! Dan begrijpen we elkaar weer....

marina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:54

Ik heb nog nooit gehoord dat er iemand geweigerd is op een wedstrijd omdat hij op een boomloos zadel reed. Het is toch gewoon toegestaan door de KNHS??

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 12:07

Ik heb het ook anders geinterpreteerd hoor. Zolang JIJ vind dat hij op een Engels zadel lijkt, mag je starten. En Engels heeft ook VZH zadels en daar lijken ze (met een beetje fantasie) op.

Gewoon starten als je wedstrijden wilt rijden!