Rood strikje/lintje in staart?!?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:58

Da's het vervelende van het wedstrijdrijden. De meeste ruiters zijn zo druk bezig met op hun handen kijken dat ze niet in de gaten hebben dat er meer mensen rijden. En dan hebben we het nog niet eens over bakregels!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:13

VValar schreef:
runningkawa schreef:
met zo'n valse knol hoor je gewoon thuis te blijven en alleen in de bak
je hoeft een ander niet op te zadelen met jou ellende

Onzin! Zeker met jonge paarden die gewoon schrikken doordat een of andere klungel niet uit z'n doppen kan kijken en jou de pas afsnijd. Die jonge dingen kunnen dan een sprong, bok of trap geven omdat ze bang zijn. Moet je dan maar de rest van je leven in je eigen bak doelloos rondjes rijden? Zulk soort paarden hebben juist ervaring nodig, ervaring die je op doet om op concours te gaan!

Ik heb het over valse krengen, die te pas en te onpas uithalen, wat ik eerder al zei

Verder als je jonge paard uithaalt, haal je als ruiter ook uit.
wedden dat hij daarna niet meer mept, zelfs niet als er een klungelsmurf achter op je zit?
Maar daar zit meestal het probleem.
De meeste ruiters vinden het zielig, of vinden dat hun paard wel mag meppen met 1 of ander smoesje
Nee, je paard mag niet meppen, nooit.
dat hij het een keer doet, dat kan, maar dan sta je het niet toe.
wat nu meestal wel gebeurd. En daarom de vele meppers.

opvoeden heet dat
en ja, je moet je paard ook opvoeden hoe jij zich hoort te te gedragen in een overvolle bak. waar we niet allemaal Anky zijn.
waar het druk is.
Hij hoort te leren dat de pootjes onder hem blijven.

Zich samentrekken is helemaal oke, beloon dat maar, het rijd misschien niet fijn, maar elke keer meppen rijd minder fijnf..voor iedereen

Valena

Re: Rood strikje/lintje in staart?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:58

Rood strikje: pas op, paard kan slaan!

Goede manier om andere ruiters er even op attent te maken. Natuurlijk hoor je elkaar altijd voldoende ruimte te geven en probeer je te vermijden dat je binnen "beenbereik" van de ander komt, maar dat zal niet altijd lukken. Op paarden met een rode strik ben je denk ik wel iets attenter. Het is immers ook voor je eigen veiligheid!

Ik ben het er mee eens dat je paard niet hoort te slaan, maar ja, het zijn en blijven dieren met hun instincten, al hoef je slaan niet te tolereren, met wat voor smoes dan ook (rode strikjes raken in de mode, want ik zie ze steeds vaker....).

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:10

Ik vind en rood strikje wel nuttig maar inderdaad geen vrijbrief voor de ruiter.
We hebben nu en keer geen ogen in ons achterhoofd en kunnen nie alles zien als je je concentreert op losrijden voor een proef.
paarden die het incidenteel doen kunnen wmb gewoon op copncours mee.
Heb je inderdaad echt een paard met hele losse achterbenen die om niks uithaalt. Dan heb je eerst thuis wat op te lossen voor je op concours gaat.

Als je weer dat het losrijd terrein klien is blijf je thuis en kies je naar mijn idee de locaties uit waar je wél de ruimte hebt of oven kan longeren.
En ik heb ook wel eens als de wedstrijd dicht bij huis was thuis losgereden, paard op de wagen, op het terrein even longeren en hopla de proef in. Maar daat moet je dan ook wel het paard voor hebben

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:25

Het is geen vrijbrief en ik weet niet hoe het op dressuurwedstrijden over het algemeen gaat. Maar op endurance wedstrijden kan ik me goed voorstellen dat mensen er een strik in hangen. Je hebt ruiters (klungels) die een te enthousiast paard met name bij de start graag even achter een ander 'parkeren'. Het ene paard kan tegen dat gedram achter zich, het andere niet. De mijne zal nooit zomaar uithalen als er een ander dichtbij is, maar (zoals wel eens gebeurd is) als iemand z'n knol er letterlijk zo dicht achter heeft dat hij het schuim op m'n rug smeert (ik heb een korte pony) dan sta ik niet in voor de gevolgen. Voor dat soort situaties zou ik bijna zelf een strik in die staart gaan hangen...

Supertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:45

Ik heb een paard gereden waar ik in het begin ook een rood strikje in de staart had. Paard wilde weleens uithalen als ze echt op zijn kont zaten. Niet vol uithalen, maar wel even een beentje uitsteken.
Als hij mepte kreeg hij inderdaad gewoon op zijn flikker, meppen mag niet, punt. Na een tijdje was dat strikje niet meer nodig, maar ik vond het in het begin toch wel fijn. Ik vind ook dat ik mijn paard onder controle moet hebben, maar sommige mensen maken het wel heel erg bont. En ik gaf hem dan wel op zijn flikker als hij mepte, maar een ander paard/ruiter heeft dan al wel een klap gevangen met een beetje pech.

Mijn eigen paard is bang voor andere paarden, ook heel lastig. Als ik voorbijgereden wordt op zo'n afstand dat de beugels ekaar zo'n beetje raken, dan hangt hij in het schot/hek/whatever, hij klimt letterlijk omhoog (fijn, je been ertussen of een paard wat zijn benen breekt over een hekje). Of hij gaat rennen.
Dat je een keer per ongeluk te dicht langs rijdt, ok, kan gebeuren. Maar als iemand na 2x zo'n reactie van mijn paard te hebben gezien het nóg een keer doet..... Dan zou ik er ook bijna een strik in hangen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:09

dat zijn de nadelen van op concours gaan

Kawa ging als jong paard vol in de remmen als hij tussen de zijkant en een tegemoet komend paard kwam te zitten (en als er dan een achterrijder daardoor op zijn kont knalde, mocht hij niet van me schoppen, streng hè )

Als een ander hem tikte met ze zweep, werd hij ook gestrest
maar ja, wat doe je eraan?
je kunt het vragen als het steeds dezelfde is, of ze op willen letten.

Maar voor de rest is dat nu eenmaal zo in de winter met weinig ruimte.
Bij springen is het nog 100 keer erger in de B

Maar je paard hoeft geen gevaar te gaan vormen voor een ander, want we hebben allemaal last van bumperklevers, afsnijders, zweep uitstekers enz.

Bella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 18:41

Weet ook wel wat het betekend, zelf gelukkig nooit nodig gehad, maar stalgenootje had een paard die ook het eigenaardige had soms uit te halen op buitenritten als ze ingehouden werd en iemand anders haar wel voorbij reed. Dan kon ze behoorlijk raak trappen (helaas was ik diegene die voorbij ging).

In dit geval is het gewoon zekerheidsgebruik, zo van: Over het algemeen doet ze het niet, maar soms bestaat de mogelijkheid. En dan moet ik zeggen dat ik het wel fijn vind als iemand op een buitenrit met onbekende paarden zoiets als een rood strikje in doet.

In de bak vind ik het ander verhaal. Dan hoort een paard a) niet te trappen b) is het een noodkreet richting de ruiter c) rijd er iemand ernstig dicht op (eigenlijk in) het paard voor lange tijd (en dan nog).
In de bak hoort een paard 100% met zijn ruiter bezig te zijn en niet met de mogelijke trapobjecten om zich heen! In het bos hoort het uiteraard ook niet, maar daar kan ik het me beter voorstellen. (gelukkig heb ik geen trappende paarden ook de hengsten niet)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 19:09

Inderdaad trappend paard.

Nadeel vind ike cht wel dat je zelf dan je best doet om het paard buiten trapafstand van andere te houden en andere mensen gewoon vlak achter de kont langsgaan. Dan vind ik het echt eigen schuld dikke bult hoor.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 23:20

Leuke discussie! Ik wil het komende endurance-seizoen starten met rode strik. Die strik neemt mijn verantwoordelijkheid niet weg maar attendeert andere ruiters wel.

Mijn merrie haalt soms uit. Niet uit het niets trouwens. Ze heeft er metname last van als paarden gedurende wat langere tijd vlak achter haar blijven rijden. Als ze gewoon dichtbij langsrijden kijkt ze wel ontzettend boos (oren verdwijnen en neus rimpelt ) maar doet verder niets. Ik probeer natuurlijk ook zelf zoveel mogelijk ruimte om haar heen vrij te houden. Voordat ze uithaalt kijkt ze trouwens ook eerst een paar keer boos naar achter en zwaait met haar staart. Mocht ik zelf geen ruimte kunnen vinden heb ik dus nog wat tijd om te waarschuwen.
Als mensen op mijn reactie en haar lichaamstaal nog steeds niet reageren vind ik dat toch een beetje eigen verantwoordelijkheid.
Ik ga mijn paard trouwens niet straffen voor dit natuurlijke gedrag. Zij is nu eenmaal een hele dominante merrie. Ik denk dat een klap in dit geval ook weinig oplost.
Ben overigens blij dat ik geen dressuur rijd met haar want in een overvolle losrijhal vreet ze zich van ergernis bijna op denk ik.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:09

fransje23 schreef:
Mijn merrie haalt soms uit. Niet uit het niets trouwens. Ze heeft er metname last van als paarden gedurende wat langere tijd vlak achter haar blijven rijden. Als ze gewoon dichtbij langsrijden kijkt ze wel ontzettend boos (oren verdwijnen en neus rimpelt ) maar doet verder niets. Ik probeer natuurlijk ook zelf zoveel mogelijk ruimte om haar heen vrij te houden. Voordat ze uithaalt kijkt ze trouwens ook eerst een paar keer boos naar achter en zwaait met haar staart. Mocht ik zelf geen ruimte kunnen vinden heb ik dus nog wat tijd om te waarschuwen.
Als mensen op mijn reactie en haar lichaamstaal nog steeds niet reageren vind ik dat toch een beetje eigen verantwoordelijkheid.
Ik ga mijn paard trouwens niet straffen voor dit natuurlijke gedrag. Zij is nu eenmaal een hele dominante merrie. Ik denk dat een klap in dit geval ook weinig oplost.

Zo één heb ik er ook. ulisse heeft nog nooit op concours geslagen en thuis volgens mij twee keer sinds ik haar heb en dan meer een "dreig"trap dan een echte mep. Waarvoor ze ook gestraft wordt. Maar ik vind ook dat als ik op concours ben sommigen het inderdaad zo druk hebben met naar hun handen kijken en totaal niet kijken waar ze naartoe gaan en/of je bewust of onbewust de pas afsnijden zodat je paard z´n hoofd in de lucht gooit (en niet voor niets, zo dicht echt) of zo dicht achter je langs rijdt dat je er zelf helemaal eng van wordt dan ben ik blij dat ulisse zo´n mooie lichaamstaal heeft. Vaak heb ik dan ook wel redelijk de ruimte op concours . Het kan dus ook best handig zijn.

Ik heb wel eens getwijfeld om een rode strik erin te doen, maar omdat ze, voor de duidelijkheid, NOG NOOIT GETRAPT TIJDENS HET LOSRIJDEN, heb ik het nog niet gedaan.

Ik vind het wel goed dat als je zeker weet dat ze trappen een rode strik indoen, je weet toch nooit in wat voor situatie je terecht komt? En een paard blijft een dier.

En dan al die mensen die als ze de ring in komen roepen "pas op, ik kom met de hengst, pas op ik kom met de hengst" nou-nou-nou...

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:05

runningkawa schreef:
Ik heb het over valse krengen, die te pas en te onpas uithalen, wat ik eerder al zei

Verder als je jonge paard uithaalt, haal je als ruiter ook uit.
wedden dat hij daarna niet meer mept, zelfs niet als er een klungelsmurf achter op je zit?
Maar daar zit meestal het probleem.
De meeste ruiters vinden het zielig, of vinden dat hun paard wel mag meppen met 1 of ander smoesje
Nee, je paard mag niet meppen, nooit.
dat hij het een keer doet, dat kan, maar dan sta je het niet toe.
wat nu meestal wel gebeurd. En daarom de vele meppers.

opvoeden heet dat
en ja, je moet je paard ook opvoeden hoe jij zich hoort te te gedragen in een overvolle bak. waar we niet allemaal Anky zijn.
waar het druk is.
Hij hoort te leren dat de pootjes onder hem blijven.

Zich samentrekken is helemaal oke, beloon dat maar, het rijd misschien niet fijn, maar elke keer meppen rijd minder fijnf..voor iedereen

Afstraffen ben ik het helemaal mee eens. Maar je zult mij mijn paard niet de hele bak zien doorjagen omdat hij even heeft uitgehaald (lees: wanneer uit angst, niet uit gemenigheid). Ik rij nu 2 jonge paarden en het is gewoon erg spannend voor ze wanneer ze op vreemd terrein komen. Als jij het vertrouwen van je paard een beetje wilt winnen, dan lijkt het mij niet verstandig om hem op zijn sodemieter te geven dat hij van voor niet meer weet dat ie van achteren leeft. Iig niet als je in het vervolg weer een rustig en vertrouwensvol paard mee wilt nemen op concours.

Dus dat idee met dat rode strikje in de staart wanneer het paard niet trapt, maar wél wanneer er even wat afstand gehouden mag worden vind ik helemaal nog zo gek niet.

capopjekop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:36

Ik deed bij Amber ook een strikje in haar staart en ik merkte dat weinig mensen de betekenis weten. Ook kreeg ik te horen dat ik het alleen deed om ruimte te hebben. Maar goed, de ene keer begint ze al te bokken en te gillen als een paard op 3 meter nadert, de andere keer mogen ze er gewoon langs.

Ik heb het altijd dus maar uit veiligheid gedaan, omdat ze er heel onschuldig uit ziet Maar goed, meppen en afstraffen hielp ook maar heel weinig.

Applelove

Woonplaats: Kapsone's..? Hoe bedoel je..? Het is gewoon een feit dat IK beter ben dan JIJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:21

Ja hoor ik weet het

Pas op paard kan slaan. Soms op hele drukke wedstrijden hang ik wel eens zo'n strikje in zodat andere mensen wat meer afstand houden.

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:26

ik ben voor je kunt het beter vermijden dan achteraf zeggen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:50

oei, dan zijn de jonge paarden die ik meenam op concours toch altijd zielig geweest

en nee, geen van alle een trauma opgelopen
wel allemaal, zonder uitzonering de pootjes onder zich leren houden.

dan maar een tijdje wat spanning, beter dan iemand dood

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:51

'Pas op, Mijn paard trapt' ..

Geleerd tijdens het groomen van de Veluwehunt

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:34

ik heb alleen even gauw je vraag gelezen en een rood strikje in de tsaart van je paard is om andere te waarschuwen dat je paard kan slaan. Verplicht op wedstrijden maar je ziet t niet zo heel veel.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:34

Verplicht is het niet hoor

het word alleen uit beleefdheid gedaa.

vergeet het trouwens niet in de ring eruit te halen, want daar mag het niet

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:44

runningkawa schreef:
oei, dan zijn de jonge paarden die ik meenam op concours toch altijd zielig geweest

en nee, geen van alle een trauma opgelopen
wel allemaal, zonder uitzonering de pootjes onder zich leren houden.

dan maar een tijdje wat spanning, beter dan iemand dood

Ik weet natuurlijk niet op wat voor paarden jij hebt gereden. Maar je hebt nu ander soort paarden. Als ik die jonge merrie waar ik op rij nog eens ga afstraffen terwijl ze al zo rillerig is op vreemd terrein, dan ben ik in mijn opinie slecht bezig. Kijk een schop kunnen ze van mij wel krijgen, maar iedereen heeft zijn manier van afstraffen. Betekent overigens niet dat je ze maar onopgevoed rond moet laten rennen maar je kunt nou niet elk paard flink op zijn flikker geven op elk gewenst moment. Maar goed, hier verschillen we dus duidelijk van mening Overigens als je als ruiter goed op let en goed rond stuurt, heb je dit soort problemen helemaal niet.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:46

4 jarige kwpn-ers
voor het eerst mee op onderlinge springwedstrijden

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:47

runningkawa schreef:
4 jarige kwpn-ers
voor het eerst mee op onderlinge springwedstrijden

Ik had het over het type paard

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:49

postbodesiem schreef:
Pas op ruiter ergert zich er giga aan dat er steeds mensen vreselijk dicht achter zijn/haar paard langs rijden dus hangt er lekker een rode strik in om zich niet zo te hoeven ergeren en iets meer ruimte tijdens het losrijden te hebben !!

(ja dit is echt serieus ik ken ze ..................)

Jammer dat er zulke mensen zijn. Ik rijd mijn paard in het winterseizoen ook met een strikje, omdat het ECHT nodig is.

Wat anderen zeggen: ik ben het er helemaal mee eens dat het geen vrijbrief is en ik probeer ook zo veel mogelijk probleemsituaties te mijden. Wanneer er bijvoorbeeld een buitenbaan is, rijd ik daar los ipv binnen bij de rest. Maar die mogelijkheid is er niet altijd.

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:51

Wienna schreef:
Ik heb ook een paard dat graag een trap uitdeeld. Maar ik ga niet met een strikje rijden, ik vind dat ik als ruiter er zelf rekening mee moet houden en zo mogenlijk vrije ruimte zoeken. Meestal met losrijden komen mensen niet dicht genoeg bij mijn paard dat ze wil trappen. Rijd er toch iemand met losrijden zo vlak langs anderen dan zeg ik het meestal vriendlijk.

Ik snap de definietie van een rood strikje wel, maar wat mijn menig is dat je als ruiter een paard wel onder controle moet houden en je paard zo moet kennen in welke situaties hij of zij gaat trappen.

Jij kan je paard nog zo goed kennen, maar er rijden veel mensen tussen die toch net dat beetje inzicht missen en voordat jij kan zeggen kan het al raak zijn.

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 17:51

runningkawa schreef:
ja dat weet ik

maar zonder het veraden voor de mensen die het niet weten
jij hoort ten allertijden je paard onder controle te hebben, ook al heeft hij een strikje in

daar ben ik het mee eens maar ik vind sowieso dat mensen niet op de kont van jou paard moet gaan rijden want dan kan het liefste paard nog wel een klap uitdelen,