Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
VValar schreef:runningkawa schreef:met zo'n valse knol hoor je gewoon thuis te blijven en alleen in de bak
je hoeft een ander niet op te zadelen met jou ellende
Onzin! Zeker met jonge paarden die gewoon schrikken doordat een of andere klungel niet uit z'n doppen kan kijken en jou de pas afsnijd. Die jonge dingen kunnen dan een sprong, bok of trap geven omdat ze bang zijn. Moet je dan maar de rest van je leven in je eigen bak doelloos rondjes rijden? Zulk soort paarden hebben juist ervaring nodig, ervaring die je op doet om op concours te gaan!
)
ook de hengsten niet) fransje23 schreef:Mijn merrie haalt soms uit. Niet uit het niets trouwens. Ze heeft er metname last van als paarden gedurende wat langere tijd vlak achter haar blijven rijden. Als ze gewoon dichtbij langsrijden kijkt ze wel ontzettend boos (oren verdwijnen en neus rimpelt ) maar doet verder niets. Ik probeer natuurlijk ook zelf zoveel mogelijk ruimte om haar heen vrij te houden. Voordat ze uithaalt kijkt ze trouwens ook eerst een paar keer boos naar achter en zwaait met haar staart. Mocht ik zelf geen ruimte kunnen vinden heb ik dus nog wat tijd om te waarschuwen.
Als mensen op mijn reactie en haar lichaamstaal nog steeds niet reageren vind ik dat toch een beetje eigen verantwoordelijkheid.
Ik ga mijn paard trouwens niet straffen voor dit natuurlijke gedrag. Zij is nu eenmaal een hele dominante merrie. Ik denk dat een klap in dit geval ook weinig oplost.
. Het kan dus ook best handig zijn. runningkawa schreef:Ik heb het over valse krengen, die te pas en te onpas uithalen, wat ik eerder al zei
Verder als je jonge paard uithaalt, haal je als ruiter ook uit.
wedden dat hij daarna niet meer mept, zelfs niet als er een klungelsmurf achter op je zit?
Maar daar zit meestal het probleem.
De meeste ruiters vinden het zielig, of vinden dat hun paard wel mag meppen met 1 of ander smoesje
Nee, je paard mag niet meppen, nooit.
dat hij het een keer doet, dat kan, maar dan sta je het niet toe.
wat nu meestal wel gebeurd. En daarom de vele meppers.
opvoeden heet dat
en ja, je moet je paard ook opvoeden hoe jij zich hoort te te gedragen in een overvolle bak. waar we niet allemaal Anky zijn.
waar het druk is.
Hij hoort te leren dat de pootjes onder hem blijven.
Zich samentrekken is helemaal oke, beloon dat maar, het rijd misschien niet fijn, maar elke keer meppen rijd minder fijnf..voor iedereen
Maar goed, meppen en afstraffen hielp ook maar heel weinig. 
je kunt het beter vermijden dan achteraf zeggen

runningkawa schreef:oei, dan zijn de jonge paarden die ik meenam op concours toch altijd zielig geweest
en nee, geen van alle een trauma opgelopen
wel allemaal, zonder uitzonering de pootjes onder zich leren houden.
dan maar een tijdje wat spanning, beter dan iemand dood
Overigens als je als ruiter goed op let en goed rond stuurt, heb je dit soort problemen helemaal niet. runningkawa schreef:4 jarige kwpn-ers
voor het eerst mee op onderlinge springwedstrijden
postbodesiem schreef:Pas op ruiter ergert zich er giga aan dat er steeds mensen vreselijk dicht achter zijn/haar paard langs rijden dus hangt er lekker een rode strik in om zich niet zo te hoeven ergeren en iets meer ruimte tijdens het losrijden te hebben !!
(ja dit is echt serieus ik ken ze ..................)
Wienna schreef:Ik heb ook een paard dat graag een trap uitdeeld. Maar ik ga niet met een strikje rijden, ik vind dat ik als ruiter er zelf rekening mee moet houden en zo mogenlijk vrije ruimte zoeken. Meestal met losrijden komen mensen niet dicht genoeg bij mijn paard dat ze wil trappen. Rijd er toch iemand met losrijden zo vlak langs anderen dan zeg ik het meestal vriendlijk.
Ik snap de definietie van een rood strikje wel, maar wat mijn menig is dat je als ruiter een paard wel onder controle moet houden en je paard zo moet kennen in welke situaties hij of zij gaat trappen.
runningkawa schreef:ja dat weet ik
maar zonder het veraden voor de mensen die het niet weten
jij hoort ten allertijden je paard onder controle te hebben, ook al heeft hij een strikje in