Hoe ligt dit zadel? + foto's!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

BeLoVeD

Re: Hoe ligt dit zadel? + foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 16:55

unamie schreef:
dit past helemaal niet

de boom is te klein zodat hij achterover ligt
het ligt te ver naar voren
het ligt er gewoon slecht op
hier krijgt een paard rupijn van

mag ik je een tip geven
als je in de buurt van Meppel woont ga dan naar VAN TRIEST
hij is niet duur (maakt ook 2ehands zadels op maat) en het is een echte vakman
soms komt hij ook aan huis
maar dan moet je wel en beetje geduld hebben
blijkbaar heb je er zelf niet veel verstand van (helemaal niet zo erg)
maar dan is het wel belangrijk dat je bij de juiste persoon terecht komt

als iemand je een zadel probeerd te verkopen
maar hij weet niet eens de boom-maat van je paard
ben je overgeleverd aan een ondeskundig iemand

dus kijk goed uit met wie je in zee gaat
en bedenk dit:
er lopen maar weinig mensen rond die echt verstand van zadels hebben maar ze zijn er gelukkig wel

Ten eerste weet ik zelf ook dat het zadel niet goed ligt!! Ten tweede staat eerder in dit topic dat van Triest juist wél prijzig is?! Ik heb daarnaast mijn eigen zadelmaker. Ten derde staat ook al eerder in dit topic dat ik dit zadel mee naar huis heb genomen om te passen!! Ten vierde snap ik zelf ook nog wel dat een slecht passend zadel niet goed is voor je paard..

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:02

Prijzig ja, maar wel goed

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:05

BeLoVeD schreef:
Ten eerste weet ik zelf ook dat het zadel niet goed ligt!!

lijkt mij niet want waarom open je dan een topic met de vraag of dit zadelpast
BeLoVeD schreef:
Ten tweede staat eerder in dit topic dat van Triest juist wél prijzig is?!

er is maar 1 iemand die dat zegt en die mening deel jij dus meteen
hij heeft mijn zadel vorige week nagekeken en de vulling overnieuw verdeeld en ik was 5 hele euro's kwijt

BeLoVeD schreef:
Ik heb daarnaast mijn eigen zadelmaker.

waarom koop je daar dan geen zadel?

BeLoVeD schreef:
Ten derde staat ook al eerder in dit topic dat ik dit zadel mee naar huis heb genomen om
te passen

!!

hoe kun jij nu thuis een zadel passen
als je de boommaat niet weet van je paard en het zadel en je er zelf geen verstand van hebt

BeLoVeD schreef:
Ten vierde snap ik zelf ook nog wel dat een slecht passend zadel niet goed is voor je paard..

gelukkig maar want een slecht passend zadel kan veel schade aanrichten
succes met je toekomstige zadel en hopelijk voor je paard schaf jij het juiste zadel aan zodat je probleemloos kan rijden

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:15

Even over Van Triest.
Een vriendin van mij heeft een zadel bij hem laten aanpassen en DAT was toen wel prijzig.. dus het verschilt per paard/zadel denk ik..
Maar hij's wel goed

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:16

Zeker aan te raden !

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 17:27

zelf heb ik mijn KN zadel aan laten passen
de boom is verbreed en de zweet bladen zijn open gemaakt zodat mijn beugelriemen er onderdoor kunnen
ik was 120 euro kwijt tja..ik vind dat niet duur
de keren dat je het zadel na komt vullen (in 2 maanden ben ik al 3 keer geweest) rekent hij niets of 1 keer 5 euro

mijn dochter heeft haar KN zadel ook helemaal laten aanpassen
boom verbreed, helemaal overnieuw gevuld, beugels onderdoor
en zij was 175 euro kwijt

dat vind ik niet duur
let wel.. het is wel maatwerk

zeker als je een 2e hands zadel koopt of je heb zelf een (merk)zadel liggen
dat je door hem laat verbouwen heb je voor weinig een perfect passend zadel naar mijn idee

veel zadelmakers proberen je toch vaak een nieuwe zadel aan te smeren en dan zit je toch al gauw op 1500 /1800 euro

ook nog een tip koop een (oudere wintec) en laat deze op maat maken bij van triest
dan heb je voor een paar honderd euro een prima (passend) zadel

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 17:48

unamie schreef:
zelf heb ik mijn KN zadel aan laten passen
de boom is verbreed en de zweet bladen zijn open gemaakt zodat mijn beugelriemen er onderdoor kunnen
ik was 120 euro kwijt tja..ik vind dat niet duur
de keren dat je het zadel na komt vullen (in 2 maanden ben ik al 3 keer geweest) rekent hij niets of 1 keer 5 euro

mijn dochter heeft haar KN zadel ook helemaal laten aanpassen
boom verbreed, helemaal overnieuw gevuld, beugels onderdoor
en zij was 175 euro kwijt

dat vind ik niet duur
let wel.. het is wel maatwerk

zeker als je een 2e hands zadel koopt of je heb zelf een (merk)zadel liggen
dat je door hem laat verbouwen heb je voor weinig een perfect passend zadel naar mijn idee

veel zadelmakers proberen je toch vaak een nieuwe zadel aan te smeren en dan zit je toch al gauw op 1500 /1800 euro

ook nog een tip koop een (oudere wintec) en laat deze op maat maken bij van triest
dan heb je voor een paar honderd euro een prima (passend) zadel

Ik heb dit topic geopend, omdat IK het niet goed vond liggen en wou kijken of jullie mijn mening deelden!! Maar als je dat niet van me aan wilt nemen dan niet, kan ik verder niet mee zitten

Weet jij of zadelmakers kunststof zadel opvullen enz.? Ik heb namelijk al verschillende keren gehoord dat ze daar met kunststof zadels niet aan beginnen.

Over dat ik het zadel mee heb genomen. Ik ben met mijn paard dáár naartoe geweest, alleen het was toen donker omdat we eerst naar Divoza zijn gereden. Dus we konden niet echt zien hoe het nou precies lag. Toen zei Fiona "neem het maar gewoon mee om te passen". Ik sta op een manege waar mensen zijn die er écht verstand van hebben en daar heb ik er samen mee naar gekeken.

Voor jou mag een paar honderd euro geen probleem zijn, maar er zijn ook mensen met minder geld in hun portemonnee. Heb je daar ooit bij stil gestaan?!!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:12

BeLoVeD schreef:
Ik heb dit topic geopend, omdat IK het niet goed vond liggen en wou kijken of jullie mijn mening deelden!! Maar als je dat niet van me aan wilt nemen dan niet, kan ik verder niet mee zitten

haha ik ook ook niet

BeLoVeD schreef:
Weet jij of zadelmakers kunststof zadel opvullen enz.? Ik heb namelijk al verschillende keren gehoord dat ze daar met kunststof zadels niet aan beginnen.

over torowgood is hij niet te spreken
wel vind hij de (oudere') wintec's goed van kwaliteit en die past hij graag aan
van de nieuwe is hij qua model boom niet zo weg (moeilijk goed passend te krijgen)

BeLoVeD schreef:
Over dat ik het zadel mee heb genomen. Ik ben met mijn paard dáár naartoe geweest, alleen het was toen donker omdat we eerst naar Divoza zijn gereden. Dus we konden niet echt zien hoe het nou precies lag. Toen zei Fiona "neem het maar gewoon mee om te passen". Ik sta op een manege waar mensen zijn die er écht verstand van hebben en daar heb ik er samen mee naar gekeken.

als je bij van triest komt valt gewoon het kwartje
hij weet zo goed waar hij over praat.. en legt je alles ook uit zodat je er zelf ook veel meer kan zien of een zadel past
maar ik weet nog niet de helft van wat ik zou willen weten

BeLoVeD schreef:
Voor jou mag een paar honderd euro geen probleem zijn, maar er zijn ook mensen met minder geld in hun portemonnee. Heb je daar ooit bij stil gestaan?!!

ik vraag me af dat als je geen paar honderd euro kan betalen voor een zadel
hoe je dan een rekening van de dierenarts kan betalen
spaar gewoon eerst genoeg voor een paard en een zadel voordat je er aan begint
trouwens een goedkoop zadel kost uiteindelijk meer
want de fysio en chiropractor zullen er dan vroeg of laat bij moeten komen wil je paard nog kunnen fuctioneren is mijn mening
maar er zijn genoeg mensen die de problemen gewoon niet zien
ja en dan houd het gewoon op

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 19:41

unamie schreef:
BeLoVeD schreef:

haha ik ook ook niet

BeLoVeD schreef:

over torowgood is hij niet te spreken
wel vind hij de (oudere') wintec's goed van kwaliteit en die past hij graag aan
van de nieuwe is hij qua model boom niet zo weg (moeilijk goed passend te krijgen)

BeLoVeD schreef:

als je bij van triest komt valt gewoon het kwartje
hij weet zo goed waar hij over praat.. en legt je alles ook uit zodat je er zelf ook veel meer kan zien of een zadel past
maar ik weet nog niet de helft van wat ik zou willen weten

BeLoVeD schreef:

ik vraag me af dat als je geen paar honderd euro kan betalen voor een zadel
hoe je dan een rekening van de dierenarts kan betalen
spaar gewoon eerst genoeg voor een paard en een zadel voordat je er aan begint
trouwens een goedkoop zadel kost uiteindelijk meer
want de fysio en chiropractor zullen er dan vroeg of laat bij moeten komen wil je paard nog kunnen fuctioneren is mijn mening
maar er zijn genoeg mensen die de problemen gewoon niet zien
ja en dan houd het gewoon op

Ik houd hier nu mee op. Mijn financiën gaan jou niks aan. Als ik je over je 'dochter' hoor praten lijkt het me dat je volwassen bent, maar aan de manier waarop je praat lijk je net een kind. Daarbij ben jij zo overtuigd van je gelijk en denk je dat van Triest een heilige is. Ik wacht op het slotje dat ik heb aangevraagd.

janinetjjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:05

Ik had ook al even de TeM'med.
Vond het hier wat ruzie'achtig worden terwijl de vraag normaal is..

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:09

De vraag is inderdaad normaal, maar ik vind wel dat als je een vraag stelt ook open moet staan voor adviezen.
Anders kun je beter geen topic openen
Graag weer ontopic hier en persoonlijk gedoe / steken onder water achterwege laten.

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:14

Oscar schreef:
De vraag is inderdaad normaal, maar ik vind wel dat als je een vraag stelt ook open moet staan voor adviezen.
Anders kun je beter geen topic openen
Graag weer ontopic hier en persoonlijk gedoe / steken onder water achterwege laten.

Kan het gewoon op slot? Aangezien ik al genoeg meningen weet..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:27

ik heb vroeger zoveel (onnodige) ellende gehad met zadels
als ik toen geweten had wat ik nu weet ......
dus mijn advies was goed bedoeld
jammer dat je het verkeerd opvat
ik deel je alleen mijn ervaringen en neem de moeite om te reageren
dat jij niets wil aannemen is niet alleen jammer voor jou
maar ook voor je paard.. maar dat is jou eigen keuze
succes

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:30

unamie schreef:
Y;(
ik heb vroeger zoveel (onnodige) ellende gehad met zadels
als ik toen geweten had wat ik nu weet ......
dus mijn advies was goed bedoeld
jammer dat je het verkeerd opvat
ik deel je alleen mijn ervaringen en neem de moeite om te reageren
dat jij niets wil aannemen is niet alleen jammer voor jou
maar ook voor je paard.. maar dat is jou eigen keuze
succes

Ik zorg heus wel dat ik een passend zadel krijg, waarom doe ik anders de moeite om het op internet te zetten en jullie meningen te vragen? Anders had ik echt wel gedacht "oh ik gooi er gewoon een bontje onder klaar."! Jij zet me alleen voor gek met bepaalde opmerkingen. Dat ik beter geen paard had kunnen kopen als ik toch geen geld heb ervoor enz. Dat is ook niet nodig. Ik ga net zolang door tot ik een perfect passend zadel heb.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:39

BeLoVeD schreef:
monsera schreef:
Kun je je paard niet mee nemen daar naar toe en dan passen met Fiona erbij zodat zij kan zeggen of het past.Dit zadel lijkt mij niet te passen enik weet niet zeker of jij dat ook wel ziet.

Persoonlijk zou ik ook niet daar een zadel kopen en laten passen maar zou het tweespan laten komen die heb ik zelf 2 keer laten komen en meerdere malen bezig gezien en daar heb ik echt vertrouwen in ze nemen de tijd je moet rijden in verschillende gangen zij kijken of hij dan nog goed ligt en je kunt zelf beter voelen of het zadel ook bij jou zelf past.Ik zou liever 1 keer iets meer uitgeven maar dat je wel een goed passend zadel hebt.

Dan moet je het geld wel hebben he :s

Ik vind dat je dat wel verplicht bent aan je paard.Jij kiest er voor om op
je paard te gaan rijden en ik vind dat je dan als eerste er voor moet zorgen dat je met je kont op een goed passend zadel zit.En wij hebben ook niet al het geld van de wereld we rijden nu nog door met ons oude zadel {wat wel past maar oud is en hard is en we hebben er nu een gelpad onder tot we een ander zadel hebben}maar wij sparen even door en gebruiken straks ons vakantie geld er voor en gaan dus dit jaar niet op vakantie maar het gaat er om dat je keuzes kunt maken en je paard kan niet kiezen dus moet jij de goede voor hem maken.

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 20:43

de bladen zijn ook wat te klein volgens mij ik weet niet of dit eerder is gezegd, maa rik heb geen zin om heel die topic door te lezen

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 20:50

monsera schreef:
Ik vind dat je dat wel verplicht bent aan je paard.Jij kiest er voor om op
je paard te gaan rijden en ik vind dat je dan als eerste er voor moet zorgen dat je met je kont op een goed passend zadel zit.En wij hebben ook niet al het geld van de wereld we rijden nu nog door met ons oude zadel {wat wel past maar oud is en hard is en we hebben er nu een gelpad onder tot we een ander zadel hebben}maar wij sparen even door en gebruiken straks ons vakantie geld er voor en gaan dus dit jaar niet op vakantie maar het gaat er om dat je keuzes kunt maken en je paard kan niet kiezen dus moet jij de goede voor hem maken.

Denk je niet dat ik heb gespaard? Al mijn geld gaat naar mijn paard, honderden euro's per maand. Ik vind het echt hard dat jullie over mij oordelen en net doen alsof ik niks voor mijn paard over heb. Jullie kennen mij niet eens en het verhaal hierachter ook niet:o? !! Natuurlijk wil ik het beste voor mijn paard, dat lijkt me logisch! Het draait niet alleen om geld. Voor de 3e keer ik zorg echt wel dat er een goed passend zadel komt.

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:29

de beschreven zadelmaker komt erg onproffesioneel op mij over
je vind dat je al '"heel' wat moeite hebt gedaan door het op internet te zetten :
en echt adviezen heb je nog niet aangenomen(zoals zadelmaker van triest)
er zijn jammer genoeg weinig zadels die echt passend gemaakt kunnen worden
en helaas ook weinig echte zadelmakers
zadelverkopers zijn er zat!!
je kunt het beste eerst de rug van je paard op laten meten dan een zadel zoeken met die maat en dan het zadel laten vullen
de meeste zadelmakers proppen de zadels ook veel te vol
je moet op de vulling van je zadel een rechte waterpas kunnen leggen
zodat het zadel niet te rond is aan de onderkant
nieuwe zadels komen soms al veel te vol gepropt uit de fabriek!!
ten koste van je paard
een goed passend zadel hoeft niet een meer dan 400 euro te kosten(op maat gemaakt en wel)
heel veel succes met het zoeken van een zadel
de tips zijn dan ook niet aanvallend bedoeld!!

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:39

taffy schreef:
de beschreven zadelmaker komt erg onproffesioneel op mij over
je vind dat je al '"heel' wat moeite hebt gedaan door het op internet te zetten :
en echt adviezen heb je nog niet aangenomen(zoals zadelmaker van triest)
er zijn jammer genoeg weinig zadels die echt passend gemaakt kunnen worden
en helaas ook weinig echte zadelmakers
zadelverkopers zijn er zat!!
je kunt het beste eerst de rug van je paard op laten meten dan een zadel zoeken met die maat en dan het zadel laten vullen
de meeste zadelmakers proppen de zadels ook veel te vol
je moet op de vulling van je zadel een rechte waterpas kunnen leggen
zodat het zadel niet te rond is aan de onderkant
nieuwe zadels komen soms al veel te vol gepropt uit de fabriek!!
ten koste van je paard
een goed passend zadel hoeft niet een meer dan 400 euro te kosten(op maat gemaakt en wel)
heel veel succes met het zoeken van een zadel
de tips zijn dan ook niet aanvallend bedoeld!!

Hier kan ik dus wat mee! Dankjewel! Het viel mij ook al op dat van veel nieuwe zadels de kussens keihard en bol zijn. Ik heb mijn eigen zadelmaker er nog niet bij gehad alleen de verkoopster! Zal hem de rug van mijn paard op laten meten, de verkoopster het gewilde zadel laten bestellen in die maten en dan de zadelmaker het tot de perfectie aan laten passen.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:44

Ik denk dat je zadel wel wat meer naar achteren kan, hij ligt ruim over de schoft heen !!! Verder is het volgens mij een springgericht zadel idd, het lijkt niet op een normaal vzh zadel. Enne, ik kan zo niet zien of het zadel goed ligt of niet. Dat moet je voelen en testen, en kijken hoe je paard erop reageert. Evt. kun je als je nog een ander zadel hebt die goed past daar de maten van opnemen en die vergelijken met de maten van dit zadel.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 21:51

Maxielover schreef:
Ik denk dat je zadel wel wat meer naar achteren kan, hij ligt ruim over de schoft heen !!! Verder is het volgens mij een springgericht zadel idd, het lijkt niet op een normaal vzh zadel. Enne, ik kan zo niet zien of het zadel goed ligt of niet. Dat moet je voelen en testen, en kijken hoe je paard erop reageert. Evt. kun je als je nog een ander zadel hebt die goed past daar de maten van opnemen en die vergelijken met de maten van dit zadel.

Nog helemaal niet aan gedacht;) Heb er laatst een zadel van iemand anders op gehad dat goed lag en dat was 14 cm bij de boom nu heb ik net ff dit zadel gemeten en dat is op dezelfde plaats 12 cm. Het is dus idd te smal.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 21:52

Maxielover schreef:
Ik denk dat je zadel wel wat meer naar achteren kan, hij ligt ruim over de schoft heen !!! Verder is het volgens mij een springgericht zadel idd, het lijkt niet op een normaal vzh zadel. Enne,
ik kan zo niet zien of het zadel goed ligt of niet.
Dat moet je voelen en testen, en kijken hoe je paard erop reageert. Evt. kun je als je nog een ander zadel hebt die goed past daar de maten van opnemen en die vergelijken met de maten van dit zadel.

dat is heel makkelijk te zien aan de beugelriemen
die horen recht (evenwijdig) naar beneden langs het zweetblad te hangen
bij dit zadel is duidelijk te zien dat de beugelriemen naar achteren hangen...een teken dat de boom (veel) te klein is
dus het zadel ligt niet in balans
het is onmogelijk om dan een goede zit te ontwikkelen

_Marije_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:26

Ik vind dat het te ver naar voren ligt of het ligt aan mij.. maar ik heb het gevoel dat het zadel zowat in de net ligt.. Maar ik vind het wel een heel mooi zadel..

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 10:30

taffy schreef:
...je moet op de vulling van je zadel een rechte waterpas kunnen leggen
zodat het zadel niet te rond is aan de onderkant...

Over goede tips gesproken
Ik geloof niet dat ik mijn paard een plezier doe met een zadel wat op deze manier is opgevuld. Er is geen standaard manier van opvullen, een goede zadelmaker kijkt naar de rug van het paard en bepaald aan de hand daarvan de vorm/dikte van de kussens.

Ik weet niet precies waar je woont, maar Tweespan Ruitersport in Boornbergum heeft veel goede 2e hands zadels te koop, en zijn prima zadelmakers/opvullers.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 10:58

Ann schreef:
taffy schreef:
...je moet op de vulling van je zadel een rechte waterpas kunnen leggen
zodat het zadel niet te rond is aan de onderkant...

Over goede tips gesproken
Ik geloof niet dat ik mijn paard een plezier doe met een zadel wat op deze manier is opgevuld. Er is geen standaard manier van opvullen, een goede zadelmaker kijkt naar de rug van het paard en bepaald aan de hand daarvan de vorm/dikte van de kussens.

Ik weet niet precies waar je woont, maar Tweespan Ruitersport in Boornbergum heeft veel goede 2e hands zadels te koop, en zijn prima zadelmakers/opvullers.

Daar heb ik contact mee opgenomen en die zeiden dat ze niks hadden liggen.