muziek in stal rustgevend?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Grandmommy

Re: muziek in stal rustgevend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:30

Toen mijn pony nog thuis stond stond er altijd sky radio op, of 3FM. Nu staat mijn pony op een westernstal waar dus veel country wordt gedraaid. heel veel verschil merk ik niet, maar het is wel heel opvallend dat mijn pony ineens bleek te kunnen spinnen

overigens werd er laatst rage against the machine gedraaid en daar werd mijn pony wel een beetje aggressief van

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 14:32

ik heb alleen de radio aan als ik er zelf ook ben. Verder altijd uit. Volgens mij is stilte nog altijd prettiger voor paarden.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 09:13

Het eerste dat ik doe als ik op stal kom, is de radio aan zetten. Vind ik zelf gezelliger. Mijn paard staat in een andere loods tussen de jonkies, dus ik ben vaak de enige bezig in de loods. Meestal staat radio 538 of yorin erop. Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn paard er onrustig van werd of juist rustiger. Hij is eraan gewend. De radio gaat weer uit als het licht uitgaat 's avonds.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-05 16:56

_sjrottie_ schreef:
In 2003 stond er in de Bit 'n heel stuk over.
Een stukje;

''Amerikaanse gedragswetenschappers hebben geprobeerd aan te tonen wat het effect is van muziek op pony's. Ze stalden twee pony's voor langere tijd naast elkaar en haalden er dan eentje weg, waarna een uur muziek werd gespeeld. Het gedrag van de achterblijvende dieren werd daarbij bestudeerd. Ter controle werd de test ook gedaan zonder dat er muziek was te horen. Bij rockmuziek van The Cult reageerden de pony's hetzelfde als bij stilte. Bij countrymuziek van Hank Williams aten de pony's beter, maar bij jazz van The spies was dat juist minder. Klassiek, country en jazz maakte dat pony's meer hinnikten, wat een teken van onrust is. Conclusie van de wetenschappers was dat de test niet doorslaggevend kon worden genoemd. Ze zagen wel een duidelijk effect van muziek op de mensen die met paarden werken. En als die daardoor beter in hun vel zitten, heeft dat wél een aantoonbaar positief effecht op het kalmeren.''

haha dit had ik ook eens gelezen,laat ik the cult nu een super band vinden ,dus hier staat de hele dag the cult keihard aan..

nee hoor grapje,hier staat altijd de radio aan,en dan op radio antwerpen ofzo,draaien veel jaren '80 muziek,erg gezellig...en alle paarden eten hier goed(althans,ik krijg nooit klachten dat de paarden mager zijn)