Met welke leeftijd beginnen zadelmak maken en longeren e.d

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 20:31

Toch heb ik nooit geen nare gevolgen gezien van paarden die met de 3 zadelmak zijn gemaakt die vrij weinig kennen.
Normaal gezien kennen ze dan een halster en een beetje meelopen, voetjes geven, want de smid komt gewoon als het nodig is.
En de meeste kennen op de trailer staan, want ze komen niet vanzelf op de opfok.
Meestal word er gepraat of ze uit de rimboe van verweggistan komen

Als je daar gewoon normaal mee begint
geen getut en geziek, maar ook geen gemep of wat ook.
Kun je die paarden heerlijk zadelmak maken.
En zijn er maar weinig die dat niet gelaten toelaten.
Geen angst of wat ook.

De ervaring dat het allemaal niet zo gemalleijk gaat, heb ik juist bij paarden waar tevel mee gedaan is.
er zijn mensen die weet hoe het moet, maar de meeste hebben geen idee hoe je een jong paard moet opvoeden.
Zijn niet consequent genoeg en het paard te verwend.
Ik zou zeggen, veel plezier met zadelmak maken..

En soms hebben de eigenaren dat wel door en zeggen ze, op tijd beginnen, want dan is ie niet zo sterk.
Nou als dat je gedachte gang is, is het heel erg fout

fUrytjj_04

Re: Met welke leeftijd beginnen zadelmak maken en longeren e

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:23

Tillie_ schreef:
Hallo,

mijn pony wordt juli 2006 3 jaar.
Nou was mijn vraag wanneer ik kan beginnen met longeren met bit en zadel, en er voor het eerst op kan enzo.
Ik heb er geen haast bij, maar wil wel graag weten bij welke leeftijd je het beste kunt beginnen..

Alle reacties en tips zijn van harte welkom!

Mijn mOatii (FalkOr) word op 4 mei 3 jaar. Maar ik had hem toen hij 7 maanden was, we hadden hem gered van de slacht. Maar toen ben ik hem de eerste tijd gaan borstelen want hij was letterlijk en figuurlijk uit de stront getrokken, wel sielug . En voetjes geven, deed die ook heel keurig. Na een tijdje ben ik ermee gaan wandelen om te wennen aan het verkeer en andere dingen. Vond die heul leuk ..!!! Het was een hengst dus vond alle merries interresant dus werd behoorlijk sterk dus moest wel un bit gebruiken anders ging die dr van tussen. Altijd als ik er weer aan kwam stond die al bij de stal, van mag ik weer *sweet* En omdat hij het zo leuk vond kon jj er veel dingen mee doen. Ik ben hem ook gaan leren longeren, om hem de comando's te leren zoals, stap, draf en galop. Toen die dat kende ben ik ermee gaan fietsen want dan kon jj wat harder haha en hou ik het langer vol haha. Maar op zn 2e jaar heb ik er al un x opgezeten, want hij was fors en sterk genoeg...het is egt un joekel. Maar nu die 2,5 jaar is, rijd ik er af en toe eem op nii heel lang, gewoon eventjes van dat die nog weet van hoe het gaat. Zoals stap, draf en galop doet die dan heel makkelijk omdat die de comando's dan kent. Maar als hij jj vertrOuwt laat die het wel sneller toe, is me opgevallen .