inslapen of slacht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 22:38

Hangt van de situatie af. Paard dat alleen nog een zetje nodig heeft en waarbij het niet meer verantwoord is om te vervoeren zou ik laten inslapen. Een paard met een chronische aandoening die wel vervoerd kan worden gaat naar de slager. Echter wel op afspraak, dus met zo min mogelijk stress.

xxRavernaxx

Re: inslapen of slacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:01

hoi karinvdM en cowhorse

Ik vind het toch fijner als mijn paard een spuitje laat geven in plaats van naar de slacht, maar over dat lijm maken.
Maar kan je eigenlijk niet net als bij katten en honden je paard laten cremeren en de as in een urn krijgen?

xxRavernaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:02

sorry over dat lijm maken ging dus over of het ook in een urn kan

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:45

Je kan wel laten cremeren en in een urn doen, alleen krijg je dan maar een klein deel, een heel paard is namenlijk te groot...

Ik zou voor een spuitje kiezen (heb ik al eens gedaan)

Kady_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 23:57

ik zou zeker weten voor een spuitje kiezen ik wil er tot het laatste moment bij zijn als het kan ik moet er niet aan denken dat een van de ponys in paniek dood gaan door de slacht.. zomaar een pin door hun hoofd krijgen en zo stenven, ik zou het mezelf nooit vergeven denk ik
maar ik hoop eigenlijk dat ze gewoon vredig op een natuurlijk manier dood gaan zeg maar (maar dan wel over een hele lange tijd als ze echt oud zijn enzo, nu is nog veelste vroeg)

Davitamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:03

Tien schreef:
Ik zou voor een spuitje kiezen (heb ik al eens gedaan)

toch is volgens mij als een paard zich tegen slaap middel verzet ook geen lol, weet niet zeker meer of het na een operatie was of toen we een paard in lieten slapen maar hij stond steeds weer op en klapte weer tegen de grond.

een zeer deprimerent gezicht, geen aanrader

Anouskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:05

Ik zou hem zeker in laten slapen, geeft me een geruststellender idee denk ik. En dan kan hij tenminste in zijn eigen stal en omgeving blijven. Jij zou toch ook liever dood gaan bij mensen waar je van houdt

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:07

xxRavernaxx schreef:
hoi karinvdM en cowhorse

Ik vind het toch fijner als mijn paard een spuitje laat geven in plaats van naar de slacht, maar over dat lijm maken.
Maar kan je eigenlijk niet net als bij katten en honden je paard laten cremeren en de as in een urn krijgen?

Dan zal je je paard moeten laten cremeren.
Aangezien er geen oven is waar je paard in 1x in past...
Zal hij eerst in kleinere stukken ge"dingest" moeten worden...

lorelei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:19

beide manieren hebben de voor en nadelen.slachten klinkt ook harder als inslapen.maar het klinkt misschien raar maar soms is dat wel beter,en je hoeft hem niet op te laten halen je kan hem ook gewoon wegbrengen.als je hem laat inslapen worden de paarden vaak opgehaald met een grijper en belanden ze in een kadaverbak,in sommige gevallen zijn de lichamen zo opgeblazen van de lichaamsgassen dat als ze door de grijper op worden gepakt en boven de bak hangen dat ze gewoon uit elkaar knappen en ik kan jullie wel vertellen dat dit geen fijn gezicht is.het inslapen is misschien wel vrediger.een vriendin van mij moest vorig jaar haaar 37 jarige pony laten inslapen vanwege een hersenbloeding.op het moment dat hij gespoten werd was hij er gigantisch tegen aan het vechten hij is toen enorm hard gevallen en brak de nek,en dit is vreselijk om te zien gebeuren.maar ieder heeft zijn eigen mening en ervaring en je bent eigen baas om te beslissen wat je doet.

Tibamar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:29

Het zou mij niet heel veel uitmaken
Hoop iig niet dat ik ooit zo;n beslissing zou moeten nemen..

YennieJ_13

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 00:34

ik zou hem/haar laten inslapen. Het idee alleen al dat het wordt opgegeten moet ik niet aan denken..

t0scA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:01

Ik z0u het nieT weteN,,
maaR ik ho0p dat ik dat ook n0g niet h0ef te beslissen,,
Ik zou het niet aan kunnen zien dat je paard gaat tegenwerken bij het spuitje en bij de slacht dat het mis zou gaan.,,..

Davitamon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:35

ze schieten in 1 keer een pin door zijn/haar hoofd, dat gaat niet mis. maar mss wel moeilijk voor je zelf

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:37

Inslapen, Slachten is zo wreed, en ze worden dan nog opgegeten ook

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 12:42

roxiie schreef:
Inslapen, Slachten is zo wreed, en ze worden dan nog opgegeten ook

je kunt zelf aangeven of ze wel of niet opgegeten worden.

Ik kies momenteel nog nergens voor, dat ligt helemaal aan het paard en ik vertrouw er ook op dat die dat zelf aangeeft. Kijk als ze al een tijdje ziek zou zijn en er zelf ook geen zin meer in zou hebben: inslapen. Als ze mentaal nog prima in orde is en wil leven, maar op de een of andere manier zou dit niet mogelijk zijn: slacht.

Heb al verschillende paarden gezien die echt tegen dat spuitje vochten en dat is eveneens niet prettig om te zien.

Mexxuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:42

Ik heb hier een groot topic over gehad, omdat ik zelf voor deze keuze stond.
Ik was helemaal voor inslapen, maar heb mijn eigen toch laten beinvloeden door de verhalen.
Mijn paarden gaan dus gewoon naar de slager, ik heb de slager hier over gebeld, en je mag om 4.00u smorgens komen zodat alles nog steriel is, en er geen bloed of slacht sporen zijn, je mag je paardje daar laten grazen en hun schieten hem door zijn hoofd.
in 1x zonder besef dus dood.
Ik heb geen zin om mijn paard 4 x te laten spuiten tot het hart er mee stopt, net zoals kimmie 261 zei, dat gaat veel vaker fout.
Veeartsen zijn soms zuinig met hun inslaapmiddel met alle gevolgen van dien.
Zoals je hoort, ben ik er (gelukkig) over uit.

Davitamon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 14:56

pffiuuuwww

sterkte hoor

Jettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:09

We hebben mijn oude pony laten slachten. Ik denk dat het voor het paard niet veel uitmaakt, bij slachten is hij / zij ook in 1 keer dood. Met het opgegeten worden heb ik niet zoveel problemen, zij voelt het niet meer en ik kan er zelf ook niet zo over inzitten.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:37

Ik heb geen eigen paard. Maar als zou ik denk ik toch een paard inlaten slapen.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:09

inslapen.
Daar waar ze horen en ook omdat de rest van de kudde dan afscheid kan nemen.
Heb al zo vaak gehoord hoe paarden daarop reageren dat ik nu zeker weet dat ze slimmer zijn dan wij weten dus zal ik ze laten gaan met respect en een grote dosis slaapmiddel. Aangezien ik daar voor betaal.
Wat er daarna gebeurd met het lichaam is voor mij niet super belangrijk de ziel is toch al vrij.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 21:31

Ik zeg nu absoluut in laten slapen, ik vind de slacht geen waardig einde voor een paard wat zijn hele leven zn best voor je heeft gedaan en het idee dat je paardje door andere mensen opgegeten wordt.
Maar gelukkig heb ik nog nooit zo'n beslissing hoeven maken...
Mocht ik dit bij mijn verzorgpaardje nog een keer beslissen zou ik er alles voor doen om hem gewoon in te laten slapen.

stalnijmegen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 00:12

ik heb mn eerste pony laten inslapen. klopt het is geen prettig gezicht als je pony tegen de spuit aan het vechten is en niet wilt gaan liggen. maar daar ben jij als eigenaar dan voor om het beestje gerust te stellen en het te helpen. ik had alles voor elkaar, 12u dierenarts en 14u het transport.. dus je hoeft helemaal niet dagen met een dood paard op je erf te zitten ( wel kost die weg die ik heb gedaan wat meer!!!) het was zelfs zo dat ik die man van het transport even aan de kant duwde omdat IK zelf mn pony op het brankard wou rollen samen met mijn moeder en zus, gewoon als familie die haar lief hadden gehad, tot het laatst alles voor haar gedaan, dus ook in die wagen was na mijn mening onze taak.. ik heb er een zeer goed gevoel bij en zou het bij een volgende weer zo doen. (tja die an stond wel even raar te kijken hahaha) Maar ik heb er een zeer goed gevoel over...

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 01:21

Ik denk dat ik voor slachten zou kiezen.
De redenen hiervoor zijn al genoemd op deze pagina.
Ook economisch gezien een beter oplossing...klinkt raar maar als je een bedrijf zou hebben met (ik noem maar wat) 50 paarden dan moet je toch echt slim zijn en voor de goedkoopste oplossing kiezen. En zeg nou zelf, het resultaat is hetzelfde.
Ik breng mijn paard liever weg dan dat ik haar nog een tijdje dood moet zien liggen op het erf, dat lijkt me echt verschrikkelijk!
De laatste keer dat ik haar zie, zie ik haar liever levend.

(ik doe nu wel zo stoer maar als ik echt in die situatie zou zitten weet ik niet of ik dan ook wel zo stoer ben )

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:30

Slacht

loolo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 14:32

Slacht, omdat dit 1 keer klaar is en het paard dan geen paniek aanval kan krijgen tijdens het inslapen..