week stil staan en dan gelijk springen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:39

tjongejongejonge en dan ook gewoon doodleuk vragen of je kan gaan springen met een pony die de hele week op stal heeft gestaan Meid je mag blij zijn als het arme beessie DAAR niks aan overhoud...............

Een hele week op stal, das wel zo ontzettend paardonvriendelijk en vind ik grenzen aan mishandeling. Wat ik me afvraag he, kon diegene die het dier uitmestte hem niet even losgooien (of is dat ook niet gebeurd) of diegene die hem eten gaf (of is dat ook niet gebeurd)

Hoe dan ook dat soort dingen zijn heeeeeel simpel te regelen, even je stalbaas bellen, desnoods tegen een vergoeding.

Nee hoor, ik vind het schandalig.......... en ga niet zeuren tegen mij over ziek zijn, ik loop vandaag met 39 graden koorts gewoon les te geven en voor mijn kind te zorgen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:39

dan zorg je toch dat je wat gerelegd hebt?
ja zoniet, dan ga jezelf

ja, gezond is het niet, daar ben ik me ook heel erg van bewust, maar een paard op stal laten staan is ook niet gezond.

er is niks extreems aan
of je zorgt al bij de aanschaf van je paard dat je hulp hebt in die situaties (wat je ook moet hebben, want vanuit een ziekenhuis doe je ook weinig) en voor alle andere momenten doe je het zelf
dat ben je toch gewoon verplicht aan je paard?

vind je het zoals ts maar normaal dat een paard een hele week in de stal staat, ja dan is de optie verkoop een hele goede.
dan ben je gewoon geen dier waard
niks extreems, dat heet voor de dieren dij jij als mens wilt, zorgen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:42

dat bedoel ik Kim
ik heb ook gewerkt met 39 koorts, al een paar weken sterke ontstekingsremmers achter mijn kiezen. (en dat is niet 1x voorgekomen)

zelfs vorig jaar nog met een gebroken oogkas, en volgens de arts een paardenmiddel aan een penciline kuur
Toen hij hoorde dat ik gewerkt had, was hij een beetje boos

maar de paarden stonden toen al aan huis, dus die moesten ook, dan kon ik ook wel werken

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:43

als ik niet naar mijn pony mag van mijn moeder dan ga ik haar uitleggen dat het absoluut not done is om het dier te laten staan en dat het grenst aan dierenmishandeling......... en dat ik het fijn zou vinden als ze even met me meeging om het dier (al is het maar een kwartier) er even uit te gooien

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:44

Jullie hebben ook wel gelijk, maar ik zou absoluut niet met koorts naar mijn paard gaan. Zeker niet met 39/40, dan kan ik niet eens staan :S Maar ik zou idd wel wat regelen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:46

jawel, staan gaat dan wel
alleen je zwalkt zo en hebt regelmatig steun van een muur of hek nodig
En wat uitpuf momenten

als je wat regelt is het toch ook perfect

Vind dat ook beter dan zelf gaan op dat moment, maar ja, soms heb je geen andere keuze dan zelf gaan.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:49

Tja runningkawa je hebt eigenlijk ook wel gelijk, maar ik vond je eerste reactie wel een beetje overdreven Maar ze had inderdaad wat kunnen regelen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:53

Ik sta nog steeds achter mijn eerste bericht
als je een hele week niks voor je paard kunt regelen, dan ben je hem niet waard
en is verkopen de beste optie

ja sorry dat ik woest (netjes uitegdrukt) word als een paard zoiets aan gedaan word.

Hij zou het ook wel willen zeggen, ik wil eruit, maar heeft geen stem
ik wel, dus mijn verplichting er wat van te zeggen
en hoe ts zich dan voelt, is me werkelijk worst
want duidelijk aan haar bericht denkt ze ook zo over haar paard

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 17:57

Ik ga serieus weg elke dag naar mijn paard, anders kan ik niet slapen. Ik moet het gezien hebben dat het goed met haar gaat.
Ze gaat zelfs mee op vakantie! (soms dan niet, maar dan is ze zeker in goede handen!)
En óók met 40 graden koorts ga ik heen!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:00

Nancy_evita.. dat lijkt me niet echt gezond? Maargoed.. ik hoef ook nergens voor te zorgen.. Hij is nog maar 3.5 en kan dus best een weekje zonder beweging en hij heeft een hele grote stal waar hij altijd uit kan lopen en lkker racen

Ineke2

Re: week stil staan en dan gelijk springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:04

Ongelovelijk, ik heb het bericht van de TS een paar maal over moeten lezen voordat het tot mij doordrong dat het echt serieus is ook nog!

Voor degenen die vinden dat hier te 'hard' word gereageerd naar de TS toe, vinden jullie het dan werkelijk normaal om zo'n dier een week lang op te sluiten zonder beweging? (en waarschijnlijk ook nog zonder uit te mesten, want hoe moeilijk is het als je toch even mest om het dier los te gooien in de bak of aan de longeerlijn??)

Als je zelf niet kan regel je iemand anders!! Ze heeft nog een verzorgster ook, dan bel je die toch als eerste met de vraag of die haar paard alsjeblieft kan doen, omdat je zelf ontzettend ziek bent! Mocht die niet kunnen dan bel je naar stal, ik kan mij werkelijk absoluut NIET voorstellen dat er echt niemand zou zijn die dat dier even uit stal kan halen.

Je mag echt heel blij zijn als je paard er niks aan over houd, met betrekking tot spierbevangenheid o.i.d.

Alocasia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:04

Ik ben benieuwd of de ts nog wat te zeggen heeft

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:06

KiWiKo schreef:
als ik niet naar mijn pony mag van mijn moeder dan ga ik haar uitleggen dat het absoluut not done is om het dier te laten staan en dat het grenst aan dierenmishandeling......... en dat ik het fijn zou vinden als ze even met me meeging om het dier (al is het maar een kwartier) er even uit te gooien

Ik heb even de berichtjes gelezen maar ik vind dierenmishandeling wel heel ver gaan hoor..
Volgens mij zijn er veel ergere dingen.
Idd oke tis niet echt pretting voor het beestje maar om haar nu zo te gaan aanvallen met zijn alle sorry maar dat vind ik een beetje laag..

Ik zal wel zeggen dat ik in de 8 jaar dat ik nu mijn paard heb nog geen dag niet geweest ben maar dat is gewoon bij ierdereen anders.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:08

oja, nou ik vind het persoonlijke een ernstige vorm van verwaarlozing! en dan breng ik het nog vriendelijk

Een daggie kan, door omstandigheden of wat dan ook....... ik denk dat twee weken geleden op vrijdag ook een hele berg paarden op stal zijn gebleven......... een dag. Maar een hele week??? nee, is niet goed te praten, echt niet! Dan regel je wat, dan ga je bellen en dan ga je het regelen

Edit* ik vind een dagje al niet kunnen. Maar daar is nog overheen te komen
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 07-12-05 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:09

Toch vind ik dit zeker weten een vorm van mishandeling.
en met pech houd hij er idd wel wat aan over

Fijne Ineke, dat ernog meer mensen zijn, die vinden dat zoits niet snel te hard gezegd kan worden...

ik verbaas me dan ook erg over sommige antwoorden...

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:10

Sfiejj schreef:
Nancy_evita.. dat lijkt me niet echt gezond? Maargoed.. ik hoef ook nergens voor te zorgen.. Hij is nog maar 3.5 en kan dus best een weekje zonder beweging en hij heeft een hele grote stal waar hij altijd uit kan lopen en lkker racen

En wat een troep ze maakt
En dat de stal van haar lekt
Ik kan dan niet slapen gewoon, ik bedoel, mijn knolletje ligt dan op tegels(ze gooit alles naar achter) en ik in mn bedje.......
En bij jou heb je dus een hele grote stal bij mij niet...
Laatst bijgewerkt door Sempre op 07-12-05 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:10

Tja...wat zal ik hier eens op antwoorden?

Ik weet van paarden die hun box niet uitmochten omdat ze een blessure hadden. Sommige een week, sommigen een maand, sommigen nog langer. Op advies van de arts, of van iemand die er echt verstand van had. Het was voor hun eigen bestwil. Revalidatie na die week of maand boxrust was rustig stappen aan de hand, minstens net zo lang als de boxrust had geduurd. Iets wat maar met moeite kon worden bereikt, en waar soms verdoving voor nodig was.

Een gezond paard een week in een box opsluiten omdat de eigenaar ziek is, is in mijn ogen misdadig. Als je zelf niet kunt, dan zorg je er voor dat er iemand is die het voor je kan overnemen. Kun je daar niet van op aan, zou ik mezelf naar die stal toeslepen om mijn paard die broodnodige beweging toch te kunnen geven.

En dan na een week boxrust er serieus over te gaan denken om meteen met hem te gaan springen....tjongejonge....zit alles nog wel op zijn plek bij je, of is de ziekte naar je hoofd geslagen?
Voor iedere week rust die een paard heeft gehad, staat een paar dagen opbouwen. Maakt niet uit of die dagen rust zijn veroorzaakt door ziekte of door nalatigheid van de ruiter/eigenaar. In geval van koorts is de opbouwfase zelfs nog langer.
Het lijkt me iig verstandig dat je je bijrijder een springverbod oplegt. En ik zou idd bij mezelf te rade gaan of jij je paard wel de verzorging kunt en wilt geven die hij nodig heeft.

Anoniem

Re: week stil staan en dan gelijk springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:14

Ineke2 schreef:
Voor degenen die vinden dat hier te 'hard' word gereageerd naar de TS toe, vinden jullie het dan werkelijk normaal om zo'n dier een week lang op te sluiten zonder beweging? (en waarschijnlijk ook nog zonder uit te mesten, want hoe moeilijk is het als je toch even mest om het dier los te gooien in de bak of aan de longeerlijn??)

Denk niet dat hier iemand zit die dat normaal vind (behalve de TS blijkbaar), dat wordt ook helemaal nergens beweerd ...

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:15

Ja het paard van een vriendin van mij heeft vanwege een gebroken hoefbeen en een peesblessure 5 maanden op stal gestaan en dan ook echt NIET naar buiten nog niet eens uit de box.
Dan denk ik wat moet je daar dan wel niet zielig aan vinden.
(Mishandeling)? Tja..

Ik begrijp jullie mening ook allemaal wel je kan mij ook niet wijsmaken dat je zoiezo niet effe iemand kan regelen die hem dan misschien om de dag kan buitengooien..

Maar goed wat gebeurt is is gebeurt en daar verander je nu niks meer aan.. Toch?

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:16

DAT heeft een revaliderende medische oorzaak.......... en dat is heel, heel wat anders dan gewoon maar je paard op stal laten staan omdat je ziek bent

en dan kom ik weer, daar ben ik ook iets eigenwijs in :D als een va zegt boxrust dan gooi ik 9 van de 10 keer het paard 24/7 op het land

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:18

KiWiKo schreef:
DAT heeft een revaliderende medische oorzaak.......... en dat is heel, heel wat anders dan gewoon maar je paard op stal laten staan omdat je ziek bent

en dan kom ik weer, daar ben ik ook iets eigenwijs in :D als een va zegt boxrust dan gooi ik 9 van de 10 keer het paard 24/7 op het land

Ja dat is ook zo ik val ook niemand aan ik deel dezelfde mening hoor..!
Maar vind het zo typisch bokt dat ierdereen maar dezelfde mening over geeft keer na keer na keer..

Dus dacht laat ik eens wat anders zeggen!..

Tooske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:19

KiWiKo schreef:

Nou dat helpt niet hoor bij een gebroken hoefbeen dan kan je hem dus opruimen!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:23

Tooske schreef:
Ja het paard van een vriendin van mij heeft vanwege een gebroken hoefbeen en een peesblessure 5 maanden op stal gestaan en dan ook echt NIET naar buiten nog niet eens uit de box.
(Mishandeling)? Tja..

briljante opmerking. Als het dat is of de slager, kan ik me voorstellen dat je als eigenaar kiest voor de allerlaatste mogelijkheid om je paard bij je te houden. Denk dat de artsen daar ook hun zegje over hebben gedaan, en zolang het paard geen pijn heeft, en er een MEDISCHE REDEN is voor dergelijke acties, zul je mij daar niet over horen.

Tooske schreef:
Maar goed wat gebeurt is is gebeurt en daar verander je nu niks meer aan.. Toch?

Fout. Er is zeer zeker wat aan te doen. Onder meer de topicstarter en iedereen die haar naar de mond praat aan hun verstand proberen te peuteren dat ze goed fout is geweest, en dat ze dat in de toekomst toch echt niet meer moet doen....

Fouten maken is niet erg, maar je moet er wel van leren.

Ineke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:25

Tooske schreef:
(Mishandeling)? Tja..

Dat is medische noodzaak, dat schrijft Cassidy een paar berichten hierboven toch ook al, dat is iets heel anders. Dan doe je dat voor het paard zijn bestwil zodat hij weer gezond kan worden! Op doktersadvies!

[***]: fijn zijn we het daar in elk geval over eens
Maar jij vind het blijkbaar niet zo heel erg dat zo'n dier een week geen beweging krijgt?

Vind het toch ernstige verwaarlozing...je hebt zo'n dier nou eenmaal dan moet je er ook correct voor zorgen en anders verkopen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 18:28

medische oorzaak vind ik ook anders
Maar dan moet er wel een toekomst zijn, dat de da denkt dat hij daarna weer zonder pijn kan leven.
Anders doe je het ook voor jezelf en niet voor je paard.

Verder staan paarden met boxrust direct op laag voer en heel vaak op rustgevers..hoe zou dat nou toch komen?