hoe gaan jullie met je enter bijna twenter om

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:26

Mijn naarling van 1 jaar en 8mnd kent: de wei (overdag minimaal 10 uur ook in de winter, samen met mijn andere paarden) de hoefsmid, vast staan, is al verkeersmak omdat ik elke dag naar de wei moet wandelen (50m over de weg) en terug. Verder heb ik haar al een (dazen) deken op gehad omdat het in de zomer dus niet te doen is de paarden buiten te zetten althans in juli en augustus niet- dus moet ik met ze wandelen om toch beweging te geven....met deken..geen andere optie omdat ik aan de rand van het bos woon.

Paarden onder de drie longeren of inrijden vind ik onvergeeflijk en heel erg egoistisch...wat maakt nu die paar maanden nog uit om te wachten

Mijn vorige veulen heb ik pas met 4 ingereden (mat 1.73 op de keuring en is doorgegroeid tot 1.80cm, ze wordt in maart alweer 19 jaar. Badjaraz zal ik pas met 3.5 beginnen met inrijden. Longeren ben ik ook met volwassen paarden al geen voorstander van, als ik mijn paarden 5x per jaar longeer dan zal het al veel zijn.

Ik moet bekennen dat ik Badjaraz al wel eens een zadel op haar rug gelegd heb- was een ander paard aan het afzadelen en Badje liep los en stond in de weg....en toen kon ik het niet laten. Kreeg overigens totaal geen reactie, ging gewoon door met waar ze mee bezig was (rotzooi schoppen )

DA verbaast zich elke keer weer over haar karakter (niet dat hij voor haar moet komen....maar mijn grote heeft af en toe wel eens wat ) Ze heeft een echt volbloed uiterlijk en hij vind haar een voorbeeld van goede opvoeding (zijn woorden!)

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:28

Waarom vindt je longeren niet wat? Ben ik wel nieuwsgierig naar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:44

dat paarden van 3 een B proef kunnen lopen en daarom vast met de 2,5 zadelmak zijn gemaakt is kul

3x in de week, 20 min erop en na 2 maanden loop je een B proef.

Longeren, is een erg zware belasting, wat veel mensen niet in willen zien.
Voor aan het zadel laten wennen is mooi, ok de eerste paar keer onde de man is mooi.
dat heb je ook in een paar keer gekeerd, daar heb je geen half jaar rond geslinger voor nodig.

Maar goed, jullie paarden
Ik heb er hier ook een staan, die met de 3,5 zadelmak is gemaakt, maar veel te veel door gevraagd werd.
Ik heb het wel 1000 keer tegen de eigenaar gezegd.
maar dat was allemaal onzin.
Ik heb 'm een jaar later gekocht en alles rustiger aan gedaan.

als 3 jarige had hij geen artrose, nu is hij 13 en loopt sinds vorige jaar kreupel, flinke artrose.
waardoor het komt blijft uiteraard gissen, maar ik denk dat overbelasting een goede optie kan zijn bij de artrose van dit paard...

En zal ik je zeggen, rond de 10 ken ik er meer die ineens op zijn
laat ik vast zeggen, dat ik bij mijn jaarling niet het schuldgevoel wil hebben, mocht hem dat ook overkomen, want ik zou er niet mee kunnen leven dat ik dan de gedachte had, had ik maar een jaar gewacht...

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:45

Omdat het te belastend is voor de groeischijven van een jong paard, de botten zijn nog niet uitgehard. Het bijkomend gevaar is dat een paard vaak 1 goede en 1 minder goede kant heeft, en wij mensen gaan dat overcompenseren door de "slechte" kant harder aan te pakken "extra te oefenen" zeg maar. Dit is ook de reden dat een hoefsmid een paard voor zijn 3e jaar nog kan corrigeren met foute beenstanden- maar dat werkt ook tegen ons.

Die lijn kun je doortrekken naar oudere paarden- als je een paard rijdt zul je ook in de dressuur of springtraining soms korte voltes maken van 10 m...of 15 m....maar geen 20minuten achter elkaar! Als je erover nadenkt dan is het nogal wat voor zo'n groot dier.

Vraag eens aan jouw hoefsmid over wat hem opvalt (bij beslagen paarden) die regelmatig in een stapmolen lopen. Toegegeven, niet elk paard heeft er last van. Mijn hoefsmid herkent een achterijzer van een paard wat regelmatig in de stapmolen moet lopen, da's toch een erge belasting voor een paard als je kijkt naar de slijtage van zo'n ijzer!

Boktpony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:57

ik heb mijn paard gekocht op 2-jarige leeftijd en toen kon die alleen netjes stilstaan naast ej lopen naar de wei en voetjes geven! ik heb haar eerst een half jaar in de wei gehad en er bijna niks mee gedaan! ze mocht mij ook niet zo daarna ben ik rustig mer haar gaan wandelen enzo...toen ze 3 was heb ik haar voor het eerst een zadel opgelegd en ben daar mee gaan lopen...denk dat ze 3,5 was toen ik haar ging longeren en ze was 4 toen ik er voor het eerst op ging zitten! het lijkt zo of ik een jaar lang bezig ben geweest omdat beestje zadelmak te krijgen maar dat is niet zo hoor ze is een super makkelijk paard alleen ik wilde er niet eerder opstappen! vond haar nog veel te onvolwassen!

KiWiKo schreef:
joh, je moet je er ook geen reet van aantrekken Gewoon lekker je eigen dingetje doen, en vooral niet luisteren naar mensen die weten waar ze over praten

Hier op bokt zitten enorm veel nono's Er is geen enkele prof die zn paard aan de longeerlijn gooit op twee jarige leeftijd, daar is een reden voor.

maargoed, lekker doen wat je niet laten kan

vind jou uitspraken wel goed! af en toe wel hard maar dat zal wel nodig zijn

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:03

Het lijkt wel dat jullie sommige en denk wel heel veel bokkers een schuldgevoel willen aanpraten, dat we niet het beste voor het paard willen, tuurlijk willen we dat anders deed ik niet iets met paarden. Hier is ook al eens een topic over geweest en daar kwam ook niets uit. En toen was er ook een uitspraak van een DA geweest ik zal eens kijken of ik het kan vinden!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:05

nah er zijn bokkers die inderdaad niet zo heel goed weten hoe een jong peerd in elkaar steekt ja

en als jij denkt dat jij je jonkie aan het werk moet zetten, vooral doen........ ik raad het je af!! maargoed wie ben ik

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:09

schuldgevoel

tja, ik zou hetzelf niet willen hebben
of een ander dat heeft over 10 jaar, geen idee
Maar ik wil het niet hebben, dat is wat ik weet.

ik geef veulen brok
elke dag lang op een veilig afgemaakte wei
en begin niet te vroeg

als er dan iets gebeurd
dus ocd, ligt het niet aan mijn voeren, gebrek aan beweging.
en als hij als 10 jarige atrose heeft, weet ik ook, dat het niet komt door mijn ongeduldighied

en ja, ik vind dat een fijn gevoel

hoe een ander dat ervaart, moet die zelf weten
Maar ik ken mezelf
en ik weet dat ik mezelf nooit zou vergeven als ik ook maar ergens denk, dat het dat zou kunnen zijn

en dat plaatje over hoe lang een paard groeit, zegt mij gewoon genoeg.

en over de ervaring die ik heb hoe veel gemakkelijk een groen paard zadelmak word en een waar al mee getut is
kies ik, net als iedereen die veel zadelmak gemaakt heeft, voor die groene

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:13

beter niks kunnen dan weten hoe sterk ze zijn

geef mijn ook maar een groen onbevangen paard die nog helemaal niks heeft meegemaakt EN helemaal niks kan

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:13

Aangezien alle Duitse hengsten met 2,5 jaar op de hengstenkeuring lopen en daarvoor al aangelongeerd zijn en alles.Dan moeten die ja allemaal met 10 jaar kapot zijn. Grappig.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:14

Whisperke schreef:
Het lijkt wel dat jullie sommige en denk wel heel veel bokkers een schuldgevoel willen aanpraten, dat we niet het beste voor het paard willen, tuurlijk willen we dat anders deed ik niet iets met paarden. Hier is ook al eens een topic over geweest en daar kwam ook niets uit. En toen was er ook een uitspraak van een DA geweest ik zal eens kijken of ik het kan vinden!!

Er kwam niet uit wat jij wilde horen da's anders dan "niets"

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:15

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:17

Xox schreef:
Aangezien alle Duitse hengsten met 2,5 jaar op de hengstenkeuring lopen en daarvoor al aangelongeerd zijn en alles.Dan moeten die ja allemaal met 10 jaar kapot zijn. Grappig.

noem er eens een dan die nu nog in de schijnwerpers loopt??

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:19

ik heb mijn pupy pony al vanaf haar 10de maand. ze is nu 2,5 jaar. ze kon toen ik haar kocht helemaal niks. stond met 5 andere veulens in 1 box kreeg 2x op een dag 1 kilo basisbrok en ze moesten zelf maar uitvechten wie wat kreeg. resultaat enorme voernijd! ik heb het er een heel eind uit ze loopt wel met d'r oren in d'r nek als ik met eten aankom maar steigeren omdat ze de voerbak wilt doet ze niet meer.
verder ben ik wel al bezig met longeren al een hele tijd. niet iedere week maar zomaar 10 min. commado's herhalen 1x in de 2 maanden ongeveer. verder wandel ik soms met d'r. poetsen regelmatig en hoeven uitkrabben. een zadel heeft ze ook al op gehad maar dan niet strak aangesingeld soms gaan we fietsen zodat ze ff d'r energie kwijt kan. doek dus nu niet omdat ze veels te fel is door het weer. ik loop er af en toe achter met lange lijnen om zo de commado's te herhalen.
verder is het veel knuffelen. ze staat vanaf begin af aan met mijn oudere haf merrie die heel veel veulens heeft gehad (ze komt van een melkerij) dus ze word ook nog eens goed opgevoed door haar.
de reden dat ik af en toe longeer is puur om het feit dat als ze zich gaat vervelen ze uitbreekt (kruipt onder de draden door) als ik haar af en toe eens meeneem of longeer dus ff wat anders doe ze veel braver is en niet uitbreekt.
2 weken terug heeft mijn dochter die niks weegt er even overheen gehangen voor 2 min. hier gaf ze ook niks om. ik wil haar pas met 3 in gaan rijden dus van de zomer maar zoals het er nu uitziet dan komt daar nog wel een jaar bij. ik vind dat ze nog te iel is en teveel een veulenbouw heeft dat ik mijzelf nog te zwaar vind voor haar
we doen gewoon rustig aan en ze vind alles prima wat ik doe. ze vind leren waanzinnig leuk en leerd dus ook heel erg snel en vergeet niks! als ze 2 mnd niks heeft gedaan en zet haar aan de longe weet ze alles weer binnen 5 min.
ze loopt geen kleine rondjes maar egt het uiterste puntje van de lijn. ik denk niet dat dit veel kwaad kan als je haar normaal tekeer ziet gaan in de bak. ik denk dat ze zich dan meer belast dan als ze aan de longe loopt. heb vaak met me mond open naar d'r staan kijken. beest draaid pirouetjes op 1 achterbeen! of ze komt als een gek aangerend en maakt vlak voor het draad een slijding zodat ze net op tijd stil staat! tja wat is dan slechter??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:19

ken jij al die hengsten dan nog als ze 10 zijn?

Ik niet, bij vele hoor je nooit niks meer na de hengstenkeuring
dus ja, wei weet zijn ze allemaal versleten

nogmaals, dat hengsten gedoe is geld, niks anders als geld
of het gezond is, daar hoor je geen drol over.

en vergeet niet, dat een duur paard een prive smid en da en fisio heeft
daar gaat honderen euro's in de maand aan op.

dan worden dingen wat vroegtijdiger opgespoord als bij ons.
Dus ook daar word al een paard met de 3 minder snel overvraagd als bij ons, omdat wij het niet zo snel bemerken

en paarden die elke keer overbelast zijn, omdat ze dat werk niet aankunnen, worden niet aangeboden op de hengstenkeuring
die worden vlug gecasteerd en de handel in gegooid
mag een ander met de ellende gaan zitten...

zo gaat dat daar
het is maar waar je graag mee vergelijkt...

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:22

mist ik snap niet wat jij met die zin bedoeld.
Daarbij jullie doen net dat dat paard in een klein rondje moeten lopen kei strakken bijzetteugel eraan en ik weet allemaal niet wat. Nou ik heb gezegt 1x in de maand wordt die gelongeerd is 2,5 jaar, dan mag mij iemand zeggen bij welk paard dit is gebeurt!! Er zijn genoeg paarden van deze leeftijd die op DA advies moeten gelongeerd worden. Wie is er dan onprofesionelisch bezig je kunt dan net zo goed langs je paard gaan rennen. Of hij nu in de wei korte draaiingen maakt en gekke sprongen of die 5 min. 1 x in de maand ik zou nog altijd niet weten wat daar slecht aan kan zijn. Net dat ze in de wei heel rustig blijven staan op 1 plekje! Daarbij denk ik dat we deze discussie moeten stoppen dit gaat niet over het topic en niet wat de ts vraagt!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:24

Ik denk niet dat ik hier alle namen van hengsten op ga noemen. Maar er zijn heeeel veel hengsten van 10 jaar die gewoon in de sport lopen. En bij het KWPN zijn ze vaak net 3 en moet je zien wat ze in de verrihtingstest moeten doen. Dat is ook niet niks en overleven ze ook wel. En die komen ook niet groen op de hengstenkeuring

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:24

Nou ik heb gezegt 1x in de maand wordt die gelongeerd is 2,5 jaar, dan mag mij iemand zeggen bij welk paard dit is gebeurt!! daar bedoel ik mee die "op" is met 10 jaar

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:26

wyona ik ben het met je eens!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:26

RK dat is een wereld die hun helemaal niet kennen, hun weten niet dat een gezonde hengst die niet presteert afgedankt wordt, hun weten niet dat er gewoon twee dagen voor een keuring geen water gegeven wordt want dan issie mooi droog, hun weten niet , weten niet en weten niet.........

Wil je echt over je nek gaan dan ga je bij een louche hengstenhouder kijken hoe hij zn dieren keuringsklaar maakt

En alles wat het niet red, gaat of naar de slager OF wordt gecastreerd en gaat de handel in en dan heb je dus een emotioneel kapotgemaakt paard.

Ik heb ze gehad hoor, die helemaal gingen flippen van een rammeldoos

@xox noem er eens eentje die 7 jaar geleden mee liep en het nu nog doet???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:27

een longeer lijn is een klein rondje

en omdat je niet hoort wat je wilt horen moet het maar op slot?

nogmaals, niemand zegt dat jullie dit niet mogen
Van mij mag je het dagelijks een uur doen, jouw paard

ik doe het niet
Ik wil dat schuldgevoel idd niet hebben

en rennen doen ze nooit x rondjes hetzelfde
dat is het verschil

uitspattingen, remmen, weer aanvliegen enz enz
dat is idd gezond, daar worden ze sterk van.

juist dat eenzijdige rondjes geeft de ellende

maar nogmaals, doe wat je niet laten kan
vergelijk het maar met de big money bisnuis zoals bij de hensgten

denk maar niet dat er 1 hengstenhouder jankt als zijn paard naar de slacht moet
Nou ik weet wel hoe ik er dan sta
en nogmaals, ik wil niet 1 sec twijfelen of het komt door mijn ongeduldigheid
Maar misschien ben ik wel te soft?
wie weet

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:28

KiWiKo schreef:
RK dat is een wereld die hun helemaal niet kennen, hun weten niet dat een gezonde hengst die niet presteert afgedankt wordt, hun weten niet dat er gewoon twee dagen voor een keuring geen water gegeven wordt want dan issie mooi droog, hun weten niet , weten niet en weten niet.........

Wil je echt over je nek gaan dan ga je bij een louche hengstenhouder kijken hoe hij zn dieren keuringsklaar maakt

En alles wat het niet red, gaat of naar de slager OF wordt gecastreerd en gaat de handel in en dan heb je dus een emotioneel kapotgemaakt paard.

Ik heb ze gehad hoor, die helemaal gingen flippen van een rammeldoos

@xox noem er eens eentje die 7 jaar geleden mee liep en het nu nog doet???

juist kim
jij zegt het

lüllen over een wereld waar ze op afstand eens wat gehoord hebben

niet wetend dat een kapot gemaakt paard geestelijk ( een belangrijk stuk, wat hier nog te weinig voorbij is gekomen) en lichamelijk
gewoon de handel in geflikkerd word.
Zonder maar 1 moment van emotie

ik zei al, het is maar waar je mee wilt verglijken om alles recht te lúllen..

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:32

Ik heb niet gezegt op slot en wat jij wilt horen daar kan ik niks aan doen. Daarbij ben ik niet de enige ben die longeren doet. en daarbij die uitspattingen in de wei he en die rondjes maken ik kan wel een paard dat daardoor is afgemaakt maar geen enkel paard die met 10 jaar "op" is. Maar dit topic was bedoelt dat er mensen reageerde over wat met hun twenter of enter doen. Niet om wat goed is of slecht daar zijn nogmaals de meningen over verdeeld!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:32

Ik denk niet dat je soft bent. Misschien moet je iets realistischer zijn. Een paard krijgt er geen last van als je voorzichtig bent. Een 2,5 jarige loopt bij mij geen uren aan de longe. Ze moest dit eerst door medische redenen elke dag. Nu dat niet meer aan de orde is loopt ze 3 x in de week een kwartiertje aan de longe. Daarmee bedoel ik op een grote cirkel waarbij ik ook nogeens mee loop. Geen bijzet of niks. Dat is alles. Onze DA is het er mee eens. En vindt ook als een paard gezond is er niks mis kan gaan. Mits je voorzichtig bent en geen rare dingen doet. Ook haar chef (werkzaam in een bekende Duitse kliniek) denkt er zo over. De hengstenhouder hiernaast doet het zelf ook. En zijn paarden lopen op 10 jarige leeftijd fris en gezond in de sport.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:33

realistischer

geloof dat ik nu bijna van mijn stoel rol...