Heb je haar al wel wat spreek termen bijgeleerd?
Ik bedoel "stap"is vooruit en "ho"is halt, of klikken met je tong betekent vooruit. Als ze vooruit loopt is het misschien wat om zo'n term te reconditioneren. Dan associeert ze die term met vooruit lopen.
Bij de mijne werkt het klikken met mijn tong heel goed, zo roep ik zijn aandacht erweer bij!
Dat is eigenlijk hetzelfde zoals je doet met belonen, niet met snoepjes, maar enthousiast praten, dan weet het paard op na een paar keer al dat wat ze doet goed is, zonder dat ze van je verwacht dat ze bij elk stapje een snoepje krijgt, want dat werk averechts, op een bepaald moment wilt ze dan helemaal niet meer vooruit als je geen snoepjes in je hand hebt
PS heb je het boek van paardenmens.nl al gevonden, daar staat vooral in de eerste hoofdtukken het vooruitgaan uitgebreid uitgelegd. Ik heb er veel aangehad, vooral tijdens het wandelen met mijn paardje.

Maar goed gebruik is fijn! Je kunt hem zelfs leren dat zweep beloning is als je dat wilt! Ligt helemaal aan de manier waarop jij ermee omgaat!