2 Jarig paard neit doorlopen ? wat te doen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bacchus

Re: 2 Jarig paard neit doorlopen ? wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:02

ff een technisch vraagje over je pony:
Heb je haar al wel wat spreek termen bijgeleerd?
Ik bedoel "stap"is vooruit en "ho"is halt, of klikken met je tong betekent vooruit. Als ze vooruit loopt is het misschien wat om zo'n term te reconditioneren. Dan associeert ze die term met vooruit lopen.
Bij de mijne werkt het klikken met mijn tong heel goed, zo roep ik zijn aandacht erweer bij!
Dat is eigenlijk hetzelfde zoals je doet met belonen, niet met snoepjes, maar enthousiast praten, dan weet het paard op na een paar keer al dat wat ze doet goed is, zonder dat ze van je verwacht dat ze bij elk stapje een snoepje krijgt, want dat werk averechts, op een bepaald moment wilt ze dan helemaal niet meer vooruit als je geen snoepjes in je hand hebt

PS heb je het boek van paardenmens.nl al gevonden, daar staat vooral in de eerste hoofdtukken het vooruitgaan uitgebreid uitgelegd. Ik heb er veel aangehad, vooral tijdens het wandelen met mijn paardje.

Oscar
Forumcoördinator

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:05

abiaslover schreef:
Miranda@ Ja idd heir heb ik wat aan !! ...

Misschien zou je beter kunnen zeggen: "bedankt voor de reactie die precies in mijn straatje past"?
Ik denk nl. dat de methode die oa. door KiWiKo beschreven is, een erg correcte methode is.
Het is misschien niet wat je graag wilt horen, maar ik denk dat dit meer aan de ontvanger dan aan de zender ligt

Hier op Bokt lopen een flink aantal mensen rond die in de praktijk heel veel ervaring opgedaan hebben met probleemgevallen.
Een aantal daarvan heeft gereageerd en ik denk dat je er goed aan doet om je daar voor open te stellen.
Ze geven je die tips immers niet om je te pesten, maar omdat ze het beste met jou en je pony voor hebben.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:12

BTW door een paard te verwennen (bv met snoepjes) kun je hem net zo erg verkloten als wanneer hij mishandeld wordt. De methode is niet gelijk, maar het resultaat wel.

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:19

abiaslover schreef:
Nou ik ben gister heel boos geworden..
Ik ebn door em hurken gegaan op haar hoogte en ff flink een harde stem op gezet datk eht neit leuk vind en alles en toen liep ze door ene paar meter en darna was het weer niks

Heb je haar beloond toen ze in eerste instantie met je meeliep?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:50

Hoi ik heb je verhaal en de reacties gelezen.

En het advies dat ik heb: zoek iemand die ervaring heeft en je kan helpen. Ik vind het toch altijd moeilijk om dit soort dingen even op een forum op te lossen. En je bent al goed bezig door hier om advies te vragen, maar wat jij nodig hebt is iemand die je kan laten zien hoe je pony aangepakt moet worden.

Dan zie je waarschijnlijk gelijk dat hij echt niet bang wordt van een beetje orde en tucht, maar er juist erg van opknapt. Hij kan jou niet vertrouwen als hij je niet respecteert.

Ga desnoods op een cursus grondwerk of zo. Dan zul je meteen zien dat NH ook niet alleen tutten en knuffelen is. Vergeet niet dat een paard dat in de kudde niet opzij gaat voor een meerdere, daar een stel behoorlijk blauwe schenen aan overhoudt.

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 17:18

Kiwoke(of hoe je het schrijft) die reactie kwam heel raar over.. (voor mijn gevoel) maargoed en dat i haar vele verwen en dit en da is ook neit waar zekrijgt af en toe ene snoepje.. wat jullie lijkt mij ook doen

en oscar wat jij zegt vink ook niet kloppen die reactie past in je straatje vind het een raar iets maja zal wel aan mij liggen.. zij zegt iets nutigste .. ik begin gewoon neit emer aan de zweep.. morgn ga ik eht met de longeerlijn proberen ik laat het jullie weten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:03

Niet alles met snoepjes oplossen
dan krijg je dadelijk een verwende pony die boos word als er geen snoepje komt als zij dat wil.
(denk maar aan een kindje dat gaat staan stampvoeten in de winkel als die niet dat pakje snoep krijgt)

belonen doe je door een aai te geven en lief tegen haar te praten.
Een snoepje kan wel, maar dan pas als het helemaal klaar is.

Ben zelf duidelijk
verhef je stem als het fout, praat fijn als het goed is.

Maar duidelijk zijn kan ook eens een tik zijn.
daarvoor hoef je hem niet af te meppen, dat is weer wat anders dan een tik
Kijk maar eens wat paarden onderling doen.

eerst zal de leider een keer mopperen, door de oren in de nek te draaien of te piepen.
Maar luisterd die onder in de rang staat niet, komt er toch een bijt of een tik.
Dat is precies zo als jij met je zweepje.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:16

als jij alleen maar advies wil aannemen van mensen die je snoep en alle vriendleijkheid willen adviseren moet je dat zelf weten, maar dan ben je imo niet aan het zoeken naar een oplossing.
Ik denk dat je het gewoon eens moet proberen, of je moet ook het inrijden met snoepjes willen aanleren. Lekker makkelijk als je straks een keer een wedstrijd moet doen, braaf ... even afstappen, snoepje geven en weer door gaan
Enneh er bestaat niet iets als een zacht touw hoor. Ook een soft longeerlijn is scherp als je er aan trekt. Voor ons voelt dat wellicht zacht aan, voor de pony is er alleen een verschil tussen een dik en een dun touw.

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:24

abiaslover schreef:
Kiwoke(of hoe je het schrijft) die reactie kwam heel raar over.. (voor mijn gevoel) maargoed en dat i haar vele verwen en dit en da is ook neit waar zekrijgt af en toe ene snoepje.. wat jullie lijkt mij ook doen

en oscar wat jij zegt vink ook niet kloppen die reactie past in je straatje vind het een raar iets maja zal wel aan mij liggen.. zij zegt iets nutigste .. ik begin gewoon neit emer aan de zweep.. morgn ga ik eht met de longeerlijn proberen ik laat het jullie weten

Doe je dat wel ff binnen dan? voor tzelfde geld vind ie het mega-eng en gaat ie heel hard vliegen, dus let wel ff op! Khoop voor je dat t werkt!
Met een zweep kun je ook vriendelijk zijn, daar issie voor bedoeld alleen wordt ie vaker fout gebruikt Maar goed gebruik is fijn! Je kunt hem zelfs leren dat zweep beloning is als je dat wilt! Ligt helemaal aan de manier waarop jij ermee omgaat!

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 19:35

Ik ben het ook met KiwiKo eens.
Je gaat een zeer verwende en bijterige pony krijgen als je het met snoepjes gaat doen.

Probeer te zorgen dat jij de baas word. Dat is een basis die je moet hebben anders kom je nergens

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:53

Onze merrie kregen wij toen zij 9jaar was.
Als je over mishandeld spreekt nou dat was zij , altijd met de zweep de hoge veluwe op gejaagd.
zij was werkelijk overal bang voor:
mannen zweep schreeuwen je kunt het zo gek niet verzinnen.

Nu loopt ze 1,2en4span tandem en ook marathons
Met zweep want we hebben haar geleerd dat je met de zweep ook kunt belonen.
Met mennen kun je nl niet een klopje op de hals geven.

Het paard hiervoor was ook zo een verhaal dus dat betekend dat met vertrouwen je alles voor elkaar krijgt.

En inderdaad zoals kiwiko schrijft consequent zijn

ZEJA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 22:09

Citaat:
Onze merrie kregen wij toen zij 9jaar was.
Als je over mishandeld spreekt nou dat was zij , altijd met de zweep de hoge veluwe op gejaagd.
zij was werkelijk overal bang voor:
mannen zweep schreeuwen je kunt het zo gek niet verzinnen.

Nu loopt ze 1,2en4span tandem en ook marathons
Met zweep want we hebben haar geleerd dat je met de zweep ook kunt belonen.
Met mennen kun je nl niet een klopje op de hals geven.

We hebben nu heel veel plezier met er ze is echt een familly paardje geworden.

Het heeft heel veel tijd gekost maar je moet er geduld mee hebben dan kun je er veel plezier aan beleven.

Maar je moet wel consequent blijven anders gaan ze over je heen lopen en dan kun je er niks meer mee.

En wens nu mijn kleine zusje veel plezier met er.

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 12:26

ik bestraf mijn pony als ze bijt door een tikje op de neus te geven en als ze mee is gelopen tot waar ik wou krijgt ze een snoepje eerder neit ..

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 12:56

das al een heel goed begin

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 13:02

En dan gaan proberen het snoepje te gaan vervangen door een dikke knuffel.
Want die heb je altijd bij je, een snoepje kun je vergeten

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 13:29

Kiw@ Ja.. Dat deed ik al.. maar is denk ik niet zo voergekomen

Stal@ Ik geef haar altijd een snoepje en dan prat ik op haar in me me stem dat ik haar later kan belonen door haar een knuf te geven en met me stem !!

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 15:45

abiaslover schreef:
Ja dat helpt niet erachter lopen dan gaat ze nog emer in protest.. ze is op haar 1e veel gelongeerd en toen weer in de stal gepleurt er is nooit wat met haar gedaan.. ja alleen slaan..

misschien is het verstandig om hem eens een schop onder zijn kont te geven.. ze mogen niet in protest.. dat is een teken van dominantie.. ze gaan in de kudde ook achter de leidende merrie aan en de hengst drijft ze van achteren bij.. zo moet dat in de omgang met de mens voor de pony op dezelfde of soortgelijke wijze gebeuren..

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 22:06

Schoppen hihihi daar begin ik alehelemala neit aan..