Eiwit loos brok.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 22:41

Dees schreef:
De mensen maken het merk en de biologisch/ekologische brokken. HEt verhaal rammelt, ik geloof niet dat die brokken hun geld waard zijn, daarmee een dure variant van een heel normale brok is. Alle paardenvoer is namelijk als biologisch/ekologisch aan te merken, puur de verpakking wellicht niet. NIets bijzonders, het wordt alleen wel heel bijzonder gebracht.

Dat is niet zo, zeker niet.
Als men iets biologisch noemt, moet het ook van begin tot eindproduct biologisch zijn.
Ik neem aan dat je weet wat biologisch inhoudt en dat daarmee de meeste producten die in (mensen en dieren)eten/voer worden verwerkt dus niet biologisch zijn.
Behalve dus als het dus die naam mag dragen en daarvoor moet je een boel eisen en regels naleven.
Het is anders dan gangbaar en als je dat 'bijzonder' wilt noemen, noem je dat zo.
Maar er worden geen 'bijzondere' producten gebruikt, het verschil is hoe het opgegroeid/behandeld etc is.
En dat zou eigenlijk heel normaal moeten zijn.
En vaak is het zo dat bij biologische producten alleen de prijs het tegenhoudt om 'normaal' te zijn.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:30

Leg mij nou eens uit hoe een product dat zuiver bestaat uit plantaardige ingredienten, niet-biologisch kan zijn?

Hoe ze paardenvoer ook maken, ze maken het uiteindelijk van gewassen die puur uit de grond groeien. Geen druppel aardolie komt eraan te pas, geen synthetisch geknoei. Het is misschien niet het mooiste product, de eerste winning uit een gewas is vaak voor menselijke consumptie, maar het blijft een natuurlijk product.

Het keurmerk Biologisch wordt overdreven om het 'mode' te maken. Ik heb er helemaal geen moeite mee als ergens aan het begin van de voedselketen wat kunstmest op het land is gebruikt. Ik heb wel moeite met gemalen beenderen door paardenvoer, maar dat mag inmiddels al jaren niet meer. Vermalen schroot en pulp heb ik geen moeite mee.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 23:42

Dees schreef:
Leg mij nou eens uit hoe een product dat zuiver bestaat uit plantaardige ingredienten, niet-biologisch kan zijn?

Hoe ze paardenvoer ook maken, ze maken het uiteindelijk van gewassen die puur uit de grond groeien. Geen druppel aardolie komt eraan te pas, geen synthetisch geknoei. Het is misschien niet het mooiste product, de eerste winning uit een gewas is vaak voor menselijke consumptie, maar het blijft een natuurlijk product.

Het keurmerk Biologisch wordt overdreven om het 'mode' te maken. Ik heb er helemaal geen moeite mee als ergens aan het begin van de voedselketen wat kunstmest op het land is gebruikt. Ik heb wel moeite met gemalen beenderen door paardenvoer, maar dat mag inmiddels al jaren niet meer. Vermalen schroot en pulp heb ik geen moeite mee.

1 klein voorbeeldje, bestrijdingsmiddelen...

dorientjuh

Re: Eiwit loos brok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:28

@ Djilan: natuurlijk is er niets erg aan afvalproducten, maar dan moeten de fabrikanten niet gaan zeggen dan hun voer uit de beste producten bestaat enzovoorts. Hier bijvoorbeeld een quote van de site van Marstall:
''Want alleen het beste is goed genoeg voor uw paard.''

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 10:33

Misschien vinden ze bij Marstall wel dat die restproducten samen met de andere granen ed het beste voor je paard zijn Wat iemand het beste vindt is natuurlijk een subjectief begrip. Wat de ene persoon het beste vindt kan door de ander wel als slecht worden beoordeeld.

Ik persoonlijk vind Marstall een prima voer, al krijgt die van mij momenteel Dodson&Horrel en St Hippolyth. Ook Equisanum spreek mij aan. Mijn top 4 aan merken zeg maar.