Sneeuw, regen en je hebt je paard in volledige training.....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:53

Mijn paard was ook best duur (te duur), maar toch gaat ze elke dag naar buiten. Weer of geen weer. Laatst dacht ze ook raar te kunnen doen en ze gleed toen onderuit in de modder. Jammer dan haar probleem. Ik ben er echt op tegen om een paard de hele dag maar op stal te laten staan. Naar mijn idee is de kans op blessures dan nog groter, omdat menig paard na een dagje stal zijn benen wel even wil strekken. En als het dan een week zo slecht weer is, laten jullie je paard dan ook gewoon een week stil staan?? Nee dat is lekker gezond!
Geloof me, ik geef om me paardje en ik ben er heel zuinig op en juist daarom gaat ze gewoon naar buiten.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:56

Vet werkt wel onder de hoeven, maar niet zo heel lang. Een kort stukje kun je nog overbruggen.
Maar de grond is al langzaam aan het opvriezen dus de onderlaag is hoe dan ook een ijsbaan aan het worden.

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 17:00

Pally schreef:
Mijn paard was ook best duur (te duur), maar toch gaat ze elke dag naar buiten. Weer of geen weer. Laatst dacht ze ook raar te kunnen doen en ze gleed toen onderuit in de modder. Jammer dan haar probleem. Ik ben er echt op tegen om een paard de hele dag maar op stal te laten staan. Naar mijn idee is de kans op blessures dan nog groter, omdat menig paard na een dagje stal zijn benen wel even wil strekken. En als het dan een week zo slecht weer is, laten jullie je paard dan ook gewoon een week stil staan?? Nee dat is lekker gezond!
Geloof me, ik geef om me paardje en ik ben er heel zuinig op en juist daarom gaat ze gewoon naar buiten.

het gaat niet om hoe duur me paard was, kom zeg... maar een kreupel paard hebben we beide niks aan. als het weer straks beter is en ze is 2 dagen niet gereden longeer ik haar eerst even bijgezet, dat maakt ze niet zulke gekke bokkesprongen, en daarna rijd ik dr even.

NatasjavE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:10

Die van mij staat op z´n blote voeten. Kan dus makkelijk naar buiten. Maarhe...net geweest en hij wil niet echt. Ik heb alleen een buitenbak tot mijn beschikking. Kont in de wind draaien en hoofd tussen de bennen. Na 10 minuten vond ik dat ik een bikkel was en ben naar binnen gegaan. Brrr.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:17

Pally schreef:
Naar mijn idee is de kans op blessures dan nog groter, omdat menig paard na een dagje stal zijn benen wel even wil strekken. En als het dan een week zo slecht weer is, laten jullie je paard dan ook gewoon een week stil staan?? Nee dat is lekker gezond!

Als mijn paard niet naar buiten kan omdat er sneeuw ligt, dan maak ik een paadje vrij van sneeuw en ijs, zodat ik kan wandelen. Ze komt hoe dan ook haar box uit om haar benen te strekken, maar op zulke momenten echt haar gang niet gaan.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:24

Patos gaat altijd naar buiten, weer of geen weer. En nee, ook Patos was niet goedkoop Erg bang voor glijden ben ik nog niet, hier ligt wel zo'n dun sneeuwlaagje, maar het is nog niet koud genoeg om écht glad te worden, ik heb haar dan ook gewoon gelongeerd in de buitenbak (wel een regendekentje, anders wordt ze zo nat). Over de weg zou ik ook rustig gaan stappen, wel aan de hand en gewoon rustig aan. Desnoods door de berm als die er ligt. Een paard kan zich met vier benen nog heel aardig redden op een glad oppervlak, en hoe wilde je het anders de rest van de winter gaan doen?

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 17:27

heel overijssel zit vol met 600 kilometer file, overal ongelukken en alles staat vast. Me vader staat nu al 2 uur in de file, hij werkt in Hengelo en is hengelo nog niet uit.
In schiedam dakdelen erafgewaaid, extreme gladheid, deel van twente zonder stroom. Nee, ben blij dat ik met mijn paard de weg niet op ben opgegegaan!!!

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:29

Maar hoe wilde je dit de rest van de winter dan gaan doen, als het geijzeld heeft bijv.?

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 17:32

patos schreef:
Maar hoe wilde je dit de rest van de winter dan gaan doen, als het geijzeld heeft bijv.?

meestal gaan ze wel strooien, maar omdat dit allemaal erg onverwacht is, nu nog niet.

Het is s'avonds donker, en dus nog gevaarlijker, overdag zou ik het nog wel aandurven om met de trailer naar de binnenbak te rijden als ze gestrooit hebben

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:37

Daar heb je gelijk in!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:43

kan je niet gewoon langs de weg in de berm, daar is het meestal niet glad.. Of is het een zandweg?

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:15

zo glad wordt het niet van 1 dag sneeuw. ijzel erover.. dat is pas gevaarlijk.

ik heb willem ook 2 dagen niet kunnen rijden en heb zondag nog wel een wedstrijd. maar met dit weer kan het gewoon niet. heb een buitenbak, die overigens geen enkel nat stukje kent, maar ik weet dat willem toch alleen met de kont in de wind gaat staan..

ik zie wel hoe het zondag gaat

Jits

Re: Sneeuw, regen en je hebt je paard in volledige training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:28

Citaat:
Daarom ben ik blij dat ik wat meer betaald en ALTIJD kan rijden. Ieder paard heeft recht op beweging iedere dag als is het een rondje stappen. Ik verwacht ook dat hij iedere dag voor me werkt dus vind ik ook moet zorgen dat hij iedere dag zijn aandacht en beweging krijgt. Of hiij nu 1 of 25 is.

Hoor vaak mensen piepen van jeetje jij betaald veel maar ja vind een goedkope stalling een dure stalling als je met dit weer niets kan doen. Veel boertjes hebben niet de geschrikte bakken om op wedstrijd niveau te kunnen trainen.

Ik vind dat als je je paard regelmamtig wilt trainen je ervoor moet zorgen dat dat idd kan. Op je gemak lopen langs de weg naar een binnenbak of gaanbare bak moet is best te doen. Geen haast hebben en goed verlichten.

Ik heb ook rondgekeken voor een stal een een binnenbak, maar bij de stallen in de buurt die een binnenbak hebben komen de paarden er maar weinig uit. Vaak hebben ze ook geen weidegang. Dan sta ik liever op een stal waar de paarden een dagje binnen blijven als het zulk uitzonderlijk slechts weer is als vandaag omdat ze geen binnenbak hebben, maar voor de rest wel lekker naar buiten kunnen.

Pally

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:45

Nimmedor schreef:
sjakie schreef:
Ja maar ze is niet zo heel goedkoop geweest en ben altijd wel voorzichtig met mijn sportpaarden.
Misschien moet ik gewoon iets minder voorzichtig zijn maar stel er gebeurt wel wat met dit weer...

De prijs maakte toch niks uit? Waarom zet je dit er dan neer??

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 18:57

sjakie schreef:
Ja maar ze is niet zo heel goedkoop geweest en ben altijd wel voorzichtig met mijn sportpaarden.
Misschien moet ik gewoon iets minder voorzichtig zijn maar stel er gebeurt wel wat met dit weer...

De prijs maakte toch niks uit? Waarom zet je dit er dan neer??

[/quote]

was sarcastisch bedoeld ben gewoon erg voorzichtig met mn paarden

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 18:58

gekke_koei schreef:
zo glad wordt het niet van 1 dag sneeuw. ijzel erover.. dat is pas gevaarlijk.

ik heb willem ook 2 dagen niet kunnen rijden en heb zondag nog wel een wedstrijd. maar met dit weer kan het gewoon niet. heb een buitenbak, die overigens geen enkel nat stukje kent, maar ik weet dat willem toch alleen met de kont in de wind gaat staan..

ik zie wel hoe het zondag gaat

niet glad
heb je het nieuws nog niet bekeken?

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 19:21

Ik ben normaal ook niet zo pietje precies, dan ga ik ook wel gewoon wandelen met mijn paard met sneeuw. Maar vandaag is echt extreem!! Dan kom ik echt niet buiten met haar! Veel te gevaarlijk.

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:42

kwam net op stal heeft mijn paard zn hele drinkesbak gemold! lekken als een zeef, en dat van 1 dag op stal staan???

bij ons konden ze echt niet naar buiten er was bijna geen droog plekje in de wei meer de kanalen zijn ookal overstroomt hier alles weides hier in de omgeving staan bijna allemaal blank, maar ja morgen toch maar even rijden of toch maar even naar buiten, hier is het nu droog en waait bijna niet meer, hopelijk houd dat tot morgen dan is het land weer een stuk beter!

en waarom zetten een hoop mensen bij hun verhaaltje van mijn paard was niet goedkoop dus............

wat maakt het uit hoe duur die was/is het gaat toch niet om de prijs, het komt een beetje over als dat als je paard duur is je er heel zuinig mee bent en als die niet duur is niet

niet verkeerd bedoelt hoor, maar ik vond het een beetje raar, mij gaat het niet om de prijs wat je ervoor heb betaalt, mij gaat het om het paard, maar dat is bij jullie vast ook zo...

xx

snoeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 20:43

sorry voor die paar spelfouten hahaha

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:47

die van mij (die normaal toch echt 7 dagen in de week gewerkt wordt, longe of rijden) is vandaag ook niet verder geweest dan de stalgang.
Die kan je ook echt niet veilig aan de hand stappen, zeker niet met dit weer en alle bakken waren echt zeik en zeik nat. Kans op blessures en afgetrapte ijzers is me dan veel te groot. Kan ik hem wel sederen, maar dat kan altijd nog als het echt langer slecht blijft... zowiezo, met de hoeveelheden wind die we hier hadden was het met elk paard levensgevaarlijk langs de weg.
Ben er niet blij mee, maar het is niet anders. Ik denk dan maar: als een paard bijvoorbeeld een chip operatie heeft gehad staat hij minstens 2 weken op box, dus dat ene dagje...
Tuurlijk, het is niet ideaal, maar je moet roeien met de riemen die je hebt... waar ik sta is dus ook geen binnenbak en de buitenbak is echt altijd goed... behalve vandaag

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 22:58

hey
ik ben een keer origineel: mijn paard heeft niet veel geld gekost maar toch ben ik zuinig op hem. Ik zie hem nl heel erg graag, en wil hem blessurevrij houden.

Ik heb momenteel ook nog geen binnenbak ter beschikking. Dus ik hoop dat de sneeuw morgenmiddag gesmolten is, dat ik alsnog hem even aan de longe kan nemen en dan even rijden.

We hebben ook (nog) geen licht op de piste, en da's pas lastig. Ik heb minstens 3 à 4 dagen per week een hele dag les, en dan kan je 's avonds al niks meer gaan doen.
ik rij af en toe wedstrijd (in de winter is dat maar één per maand) maar toch wil ik hem graag in beweging houden.
Ik heb ook geen eigen vervoer naar een binnenbak. En als diegene gaat waar ik met mee kan, mag ik die piste niet in, want ben nog geen lid
Tja, hoop doet leven zeker?
xxx

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 23:59

Ik vind 6 dagen in de week serieus trainen voor een 4-jarige best pittig. Ik denk dat je paard blij zal zijn als hij eens een dagje niet hoeft te werken

Toen ik nog fanatiek wedstrijden reed, baalde ik altijd wel van dit weer maar je kunt er toch niets aan veranderen. Even een periode wat rustiger aan doen, kan echt geen kwaad.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:12

Ben met auto+trailer op pad geweest, sneeuwde wel bleef ook wel liggen maar nog niet extreem...heb heerlijk in de binnenbak kunnen rijden en op de terugweg lag er idd meer sneeuw, maar ach t is 1 ange rechte weg, 2 bochten en ik ben weer thuis, stapvoets gaat dat prima met de auto+trailer

thuis ff stukje de sneeuwschuiver gebruikt zodat mn paard veilig weer van de trailer af kon

ook gaan ze morgen gewoon de wei op, anders timmeren ze de stal in elkaar, zal niet de eerste keer zijn dat die van mij daar een dik achterbeen aan overhoud, hij wint het nml niet van een betonnen wand

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:15

Bienotje schreef:
Sowieso is het wel goed om je paard elke dag buiten te zetten ofzo, als je een volledig in training zijnd paard een keertje op stal laat en de volgende keer weer hard aan de slag heb je kans op maandagziekte o.i.d.

Als je dat wilt voorkomen, geef je je paard op de dagen dat-ie niet werkt gewoon minder krachtvoer.

Anyway, ik zou geen risico's gaan lopen. Dan maar een dagje (of meer) niet trainen, als er ongelukken gebeuren ben je verder van huis. Beter aan de hand stappen of onder toezicht loslaten in wei of paddock, zodat-ie toch zijn box uit komt. Helemaal een paar dagen op boxrust vanwege het weer vind ik erg dieronvriendelijk.

En ik vind persoonlijk dat de prijs van een paard hier weinig mee te maken heeft, emotionele waarde is niet in geld uit te drukken.

Mijn paard had vorig jaar in de sneeuwperiode rubberen zooltjes tussen hoef en ijzer. Daar heb ik prima mee in de sneeuw kunnen rijden, tot galopperen aan toe. Alleen op platgereden of aangevroren sneeuw moet je uitkijken, dat kan heel glad zijn. Spikes of andere punten in de ijzers ben ik niet zo voor, of je moet ze eruit kunnen halen. Anders kunnen ze zich flink verwonden als ze gaan liggen in hun stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 08:39

@Karin, ga helemaal met je mee.
Ik heb dit elke winter als het sneeuwt of ijzelt. Gewoon bagger.

Gisteren in de namiddag naar de binnenbak geweest. Is 10 minuten rijden, wij het hebben er een 3/4 uur over gedaan. Het sneeuwde volop, bij ons is het pas om 15.30 u begonnen. Oke, paard bang van de sneeuw was ondertussen al donker geworden en wilde eerst de vrachtwagen niet op, de klep lag al met sneeuw en werd behoorlijk glad, ook voor mij en ik kon niet meelopen, moest mij vasthouden aan de zijkant anders was ik uitgegleden!!. Gelukkig ging hij vrijsnel erop. Uitladen, paard bijna van de klep afgegleden en ik had hem strak aan het touw vast, touw langer, dan was hij wellicht wel achterover geslagen.

Oke terugweg sneeuwde nog steeds, stapvoets gereden. Na uitladen, stonden we vast in het gras. Zakte steeds dieper weg. Ik had het lumineuze idee om een emmer water tegen de achterwielen te gooien om het ijs te laten smelten, gelukkig kwamen we weg. Doe dit dus nooit meer, ga je glijden, glij je meeeeeters weg en dan kan je heel behoorlijk slecht uit komen.

Wbt je paardje over de weg. Dit ken ik, ook met ijzers. Eigenlijk als je sport, vind ik dat je in de winter zonder ijzers kunt, dan wellicht alleen voor ijzers. Kan het echt niet anders. Dan op de weg gaan lopen, geel vestje aan, gele lichtgevende bandages en op de weg gaan lopen als er al veel autos hebben gereden, die pap kan je paard wel aan, zo deed ik dat altijd. Ze gaan ook strooien en dan lukt het wel. Dan wel wachten tot het weg is, niet op vers getrooide weg lopen. bij aankomst voeten en benen van je paard goed afspuiten!!!! dit ivm het pekel!!!

Die sokken een super idee, heb ik ook geprobeerd. Ik raakte na een paar stappen steeds die sokken kwijt en er kwam klomplen ijs in en ging dus niet. Maar ik heb wel een idee. Zelf maken.

Ken je die pantoffels, wollen sokken met nepleren zolen??? Nu zoiets gaan maken. Nepleer kopen, 2 of 3 lagen opelkaar knippen rondjes en dat onder een dikke sok naaien. De sok met een bandage goed vastzetten zodat hij niet afzakt. Effe werk maar ik denk dat je daar het verst mee komt. Houd er wel rekening mee dat het glad kan zijn voor je paard.

Mijn paard loopt heel goed zonder ijzers of alleen met ijzers voor als het glad wordt, hij voelt de grond en doet dat goed.

Maar als je een jong paard hebt, wees dan heel voorzichtig.

Je training zal in mindere mate gaan worden, maar dat pik je snel weer op. Zie je wedstrijden dan ook maar als een extra training. Voer minder laten worden, extra hooi geven. Ze staan meer binnen en vrolijke overmoedigheid op verkeerde momenten, liever niet.

Succes.