Kent iemand zo'n bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Re: Kent iemand zo'n bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:09

Vervolgens prikt de schakel in zijn gehemelte en druk je met het scharen de zijkanten van zijn onderkaak stuk. het gevolg zal zijn dat de pony met open mond gaat lopen. Ik denk niet dat dit de oplossing is.
Er zijn best dunne ongebroken trensen te koop, volgens mij is een klein bokkebitje net zo handig.
Laatst bijgewerkt door Albert op 24-11-05 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:10

Hmm, dan word het weer een ander verhaal dus jij zegt dat ik beter gewoon een stangetje kan kopen?

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:11

maar dat bit dat je er nu op hebt gezet is meteen ook weer een stuk dikker tog????(kan het ook verkeert zien or)

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:11

Nee hoor dat bit is maximaal 6 mm dik. Die andere foto is gewoon dik overdreven.

We praten dus gewoon over die dikte, wat voro bit het gaat worden is dus nog even de vraag

XxSultanxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:14

ow okej op die foto van jou lijkt hij namelijk niet zo dun...
maar anders moet je iemand vragen die er ECHT verstand van heeft wat voor jou en je shet het beste is

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:15

Koop dat bit dan!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 20:16

Albert schreef:
Vervolgens prikt de schakel in zijn gehemelte en druk je met het scharen de zijkanten van zijn onderkaak stuk. het gevolg zal zijn dat de pony met open mond gaat lopen. Ik denk niet dat dit de oplossing is.
Er zijn best dunne ongebroken trensen te koop, volgens mij is een klein bokkebitje net zo handig.

Bokkebitje past niet he, dat is nou juist het probleem anders had ik dat bit wel gehouden

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:50

NathalieW schreef:
Koop dat bit dan!

Dan mag jij vertellen waar je ze kan krijgen . In 10 cm is eigenlijk alleen maar een enkel gebroken trensje, een liverpool stang en een bokkebitje te krijgen en dat is het.

Ik heb wel een klein(maar niet zo extreem dun) knevel trensje weten te vinden voor Dennis. Niet omdat ik een kneveltrensje zocht, maar ik zocht iets wat hij fijn aan zou nemen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:54

Volgens mij kun je beter je pony verkopen.
Dat een dun bit minder scherp is in een klein mondje is pure bull.
Ik vind dit op zn minst grenzen aan dierenmishandeling, zeker als het bitje ook nog gebroken is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:43

ik heb nog een bitje van bijna 31 jr geleden,
toen wij onze shetjes kochten reden ze met deze bitjes!

deze is 8mm dik en 11cm breed.

wij vonden dat veel te scherp en de mondhoeken waren ook regelmatig stuk.

de ponies werden toen verhuurt op een camping!

Afbeelding
Afbeelding

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:44

sorry, foto`s zijn een beetje groot geworden!

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 23:22

Billy schreef:
Volgens mij kun je beter je pony verkopen.
Dat een dun bit minder scherp is in een klein mondje is pure bull.
Ik vind dit op zn minst grenzen aan dierenmishandeling, zeker als het bitje ook nog gebroken is.

Misschien zijn we dit in Nederland gewoon niet gewend dan?

Pony verkopen is gewoon dom om te zeggen natuurlijk.

Ik ga het weekend nog een keer zn mond nakijken of er geen medisch reden is dat een dikker bit niet past. Ik denk het neit maar een keer extra kijken kan nooit kwaad natuurlijk.

Een kennis van mij heeft hetzelfde probleem en die ment al een jaar met zo'n dun trensje voor de wagen. Haar paardje heeft nog nooit wat met zijn mond gehad of een kapotte mondhoek gehad. Het paardje loopt gelukkig en netjes voor de wagen. Als het dierenmishandeling is dan loopt een paardje er ook neit zo fijn op. Een dier dat mishandeld word in niet gelukkig.

Als je je hier zo druk om maakt en het dierenmishandeling noemt kijk eerst dan even om je heen. Er gebeuren zat dingen die wel onder mishandeling vallen.

Je mag met zo'n bitje trouwens gewoon officieel straten dus als het dierenmishandeling was dan had dat ook niet gemogen. Vooral bij de KNHS zijn ze erg sterng met dat soort dingen. Kijk alleen maar dat marathon enkelspan verboden word voor Shetlanders. En zo zijn er nog zat dingen te noemen die de KNHS niet vind kunnen wat soms niet eens zielig of mishandeling is.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 23:24

@ mirgino: Het trensje dat ik nu heb is ook 8 mm dus net zo dik als die van jou

Edit: Hij heeft er nog nooit kapotte mondhoeken door gehad. Hij is pas een paar maanden onder het zadel dus af en toe is er nog wel eens een miscomunicatie over welke kant ze op gaan. Maar zelfs dan heeft het bitje hem nog nooit pijn gedaan anders merk ik dat heus wel

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:32

De sfeer in dit topic is dusdanig dat ik er een slotje opzet.

Persoonlijk advies aan de ts, laat iemand eens kijken naar een geschikt bit voor je pony die daar echt veel verstand van heeft.