Wat vinden jullie een sportpaard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:09

Ik vind een paard een sportpaard op het moment dat er 5 of meer dagen per week echt wordt getraind met het doel om beter te worden in de sport waar het paard wordt uitgebracht

Judith_W

Re: Wat vinden jullie een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:26

Ik vind de draver een sportpaard. Uiteraard niet meer als ie gebruikt wordt als recreatiepaard, maar daarvoor dus wel. Dit vind ik het ultieme sportpaard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:27

Alina schreef:
Ik vind een paard een sportpaard op het moment dat er 5 of meer dagen per week echt wordt getraind met het doel om beter te worden in de sport waar het paard wordt uitgebracht

amen!

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:47

Liedje schreef:
NathalieW schreef:
Ik vind een sportpaard een sporpaard als het aan deze eisen voldoet:
Hoger dan 1.65
Goed presterend op elke wedstrijd ongeacht niveau

Goed resultaten behalend
Correct exterieur+interieur
Een paard dat voor je werk!

Een paard dat aan meer de 3 van deze eisen voldoet vind ik een sportdier (als je er wedstrijden meerijdt natuurlijk)
(ik ga ook mee met Gouda)

Sorry maar hier ben ik het absoluut niet mee eens! Waarom moet een paard hoger dan 1.65 zijn En goed presteren op elke wedstrijd ? Iedereen heeft toch weleens een poedersuiker erbij zitten ?

Hoger dan 1.65 moest zijn hoger dan 1.55 Typfout dus
Ik vind dat een paard zoiezo meer dan 40 % vande wedstrijden goed moet presteren omdat een sportpaard moet willen werken voor zn ruiter!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:24

Met 'groter dan 1.55 m' ben je er nog niet.

Het merendeel van de toppaarden in de endurance en de westernsport haalt die hoogte niet eens.

Beetje kortzichtig om zo'n groep uit te sluiten. Alsof die disciplines niet onder 'sport' vallen.

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:32

mijn defintie van een sportpaard; een paard dat lekker voor je wilt werken, los door zijn lijf loopt en waarvoor getraint wordt om wedstrijden te rijden.
Een sportpaard hoeft dus niet per definitie al wedstrijden te lopen als je maar wel al bezig bent om hiervoor te trainen.

Een recreatiepaard vind ik pas als het paard voor de fun gereden wordt, beetje bak werk maar niet serius en lekker buitenritjes

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:34

Vanuit mijn oogpunt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En ik praat hier over sportPAARDEN! Geen sportpony's dus eigenlijk pas vanaf 1.57!

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:41

Dus een KWPN-gefokt paardje van pak en beet een 1.54 of zo, wat dubbel Z zou lopen (kan zat) is dus in jouw ogen geen sportpaard

Hoogte maakt echt geen drol uit

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:15

Nee dat vind ik een sportpony

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:21

hi hi je hebt gelijk
Staat het woord sportpaard eigenlijk in een woordenboek?

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:26

NathalieW schreef:
Vanuit mijn oogpunt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En ik praat hier over sportPAARDEN! Geen sportpony's dus eigenlijk pas vanaf 1.57!

Oow, er zijn genoeg rassen die qua stokmaat onder de grens zitten en dus ponymaat zijn maar als stamboek de benoeming paard krijgen!!
Het is dan bij ook bij de falabella, het minipaard en niet de minipony.
Zelfde geld voor een fjord dit is ook een paard en geen pony!!

Ik in vind bv. een fjord die getraint wordt voor dressuur ook echt een sportpaard en geen recreatie knol!!
Ik vind een belg die dagelijks getraint wordt om het land te ploegen ook een sportpaard, zet er maar eens een kwpner voor die af en toe een buitenritje maakt die houdt het nog geen 3 stappen vol!!!

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:29

Maar toch zijn het qua stokmaat pony's lijkt mij. Rijd zelf geen wedstrijden maar waarschijnlijk worden fjorden en falabella's daar tot de pony's gerekend of niet?

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:40

NathalieW schreef:

Wat een onzin...

Dus toen mijn paard (KWPN) vorig jaar elke dag gereden werd toen hij 156 cmwas was hij een sportpony, en dit jaar 163 cm is hij een sportpaard?

Tsss... Kortzichtig hoor

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:51

lijkt me sterk dat een paard in 1 jaar bijna 10 cm groeit?
reed je er toen ook al wedstrijden mee? Dan heb je zeker een andere startkaart moeten aanvragen? Want ja het was eerst en pony en nu een paard heh?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:55

NathalieW schreef:

Idd behoorlijk kortzichtig, zoals enkelen hier al zeggen. Kortzichtig dat de KNHS-indeling bij de dressuur en het springen als maatstaf wordt genomen.

De dieren die in de endurance- en westernsport lopen, zijn toch echt paarden. Zelfs wanneer ze de 1.56 m niet halen. Beetje jammer om Arabieren en Quarters als 'sportpony's' te bestempelen. Daar vallen ze onder als ze worden uitgebracht door kinderen in speciale ponyrubrieken die alleen toegankelijk zijn voor dieren tot een bepaalde stokmaat en kinderen tot een bepaalde leeftijd. Maar in de reguliere endurance- en westernsport voor kinderen én volwassenen heten deze dieren gewoon paarden. Daarin wordt geen onderscheid gemaakt naar stokmaat.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:21

Is het eigenlijk gewoon niet heel simpel te beantwoorden? Afhankelijk van wat jouw doel is met het paard maakt hem een recreatie- of sportpaard.
Jouw paard is nog jong. Zou je die nu willen verkopen dan zou ik er niet bijzetten dat het een recreatiepaard is maar gewoon: zoveel jarig paard, onbeleerd. Laat maar aan de potentiele koper over wat hij ermee wil doen: recreeren of sporten.

Judith_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:44

Karin schreef:
NathalieW schreef:

De dieren die in de endurance- en westernsport lopen, zijn toch echt paarden. Zelfs wanneer ze de 1.56 m niet halen. Beetje jammer om Arabieren en Quarters als 'sportpony's' te bestempelen. Daar vallen ze onder als ze worden uitgebracht door kinderen in speciale ponyrubrieken die alleen toegankelijk zijn voor dieren tot een bepaalde stokmaat en kinderen tot een bepaalde leeftijd. Maar in de reguliere endurance- en westernsport voor kinderen én volwassenen heten deze dieren gewoon paarden. Daarin wordt geen onderscheid gemaakt naar stokmaat.

Vele dravers zijn ook kleiner dan 1.57m, toch zijn het paarden (alle dravers zijn paarden, ook al zijn ze maar 1.45m). Hoogte zegt idd niks over het wel of niet zijn van een sportpaard

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:16

0ojannekeo0 schreef:
Alina schreef:

amen!

helemaal meer eens
het heeft helemaal niks met het ras, stokmaat of afstamming te maken meer met training

Krijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:18

NathalieW schreef:
lijkt me sterk dat een paard in 1 jaar bijna 10 cm groeit?
reed je er toen ook al wedstrijden mee? Dan heb je zeker een andere startkaart moeten aanvragen? Want ja het was eerst en pony en nu een paard heh?

Nee, hoor een KWPN-er is en blijft een paard
hoe groot of klein hij ook is, en ja, hij is zoveel gegroeit (163-156 is 7 en niet 10 ) in 1 jaar en nee, ik heb geen nieuwe startkaart hoeven aanvragen...

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:26

IK zeg niet dat ik een sportpony onder vind doen voor een sportpaard,, dus ik maak er eigenlijk geen verschil in aankunnend prestatieniveau

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:58

Ik zeg ook niets over het prestatieniveau, ik ben het er niet mee eens dat alles onder de 1.57 m pony wordt genoemd. Nogmaals: endurance- en westernpaarden en ook dravers zijn paarden, geen pony's.

Dat de KNHS toevallig een grens van 1.57 m hanteert voor deelname aan ponywedstrijden voor ruiters t/m 18 jaar maakt van een dier onder de 1.57 m nog niet automatisch een pony.

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:11

Waarom vind je het zo ''erg'' dat ik dat pony's noem?
Ik rijd evenlief op een paard als op een pony hoor?! Maar een paard heeft vaak ruimere gangen etc. daarom wordt er toch ook verschil in getrokken?!
(eindeloze discussies zijn leuk:P)

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:15

Heel simpel: omdat het in die situaties geen pony's zijn. Die stokmaat van 1.55 m is dan ook totaal uit de lucht gegrepen bij het bepalen of een dier een sportpaard is of niet.

Ik geef zelf ook de voorkeur aan dieren tussen de 1.50 en 1.60 m, dus dat heeft er niets mee te maken.

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:17

Nogmaals: Ik maak geen verschil in sportPony's of sportPaarden... Ik heb het wel over hoogte wat ik een pony of een paard vind maar vind ze allebij even sterk overkomen etc. dus dit loopt dood

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:17

Karin schreef:
Dat de KNHS toevallig een grens van 1.57 m hanteert voor deelname aan ponywedstrijden voor ruiters t/m 18 jaar maakt van een dier onder de 1.57 m nog niet automatisch een pony.

Maar volgens mij snap jij niet wat ik bedoel, dus ik kan uitleggen wat ik wil, maar het komt toch niet over.