Rijervaring MYLER bit(ten) gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:06

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:10

Maroush schreef:

Dat plaatje wat jij plaatste ... is dat zo'n 'simpelste gebroken trensje' of zo'n 'dubbgebr comfort model' ???

Een gewone comfort snaffle, zonder tongboog en met regular barrel (dat tussenstukje) geloof ik.

patos

Re: Rijervaring MYLER bit(ten) gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:11

supersambo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:28

Sugarmiss schreef:
Heb je al gekeken naar een evt. te laag hangend gehemelte ?? Wolfstandjes die misschien net onder het oppervlak zitten te prikken ??

Want dan zal een Myler ook niet echt uitkomst bieden.

lijkt me zeer stug, paardentandarst komt jaarlijks, dan had ie wel wat gezien neem ik aan, ze heeft wel een hele lichte overbeet, maar dat kon geen problemen opleveren volgens zowel tandarts als DA

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:34

Nee overbeet is niet van belang. De kiezen bepalen de mondspleet waar het bit tussen moet passen, maar de dingen die ik noemde kunnen daar een nadelig effect op hebben. Als dat al uitgesloten hebt zou een Myler het gewenste effect kunnen hebben.
We horen het wel

SaskiaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:52

moet je met deze bitten nog "speciaal" rijden oid. En waarom nemen paarden deze makkelijker aan?

Ik heb nu een dubbelgebroken trens, maar als ik de verhalen hier lees is een myler het proberen waard?

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:03

patos schreef:
Maroush schreef:

Dat plaatje wat jij plaatste ... is dat zo'n 'simpelste gebroken trensje' of zo'n 'dubbgebr comfort model' ???

Een gewone comfort snaffle, zonder tongboog en met regular barrel (dat tussenstukje) geloof ik.

Dat is zeg maar de 'meest normale' versie, die je dus ook op wedstrijden mag gebruiken enzo ?
Snap niet echt wat voor verschil Sugarmiss dan precies bedoeld

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:05

Maroush schreef:

Dat is zeg maar de 'meest normale' versie, die je dus ook op wedstrijden mag gebruiken enzo ?
Snap niet echt wat voor verschil Sugarmiss dan precies bedoeld

Dat weet ik eigenlijk ook niet, dit is iig de normaalste versie, alleen de bitringen kunnen wat verschillen. Hier rijd ik ook wedstrijden mee, en dat mag ook, zie de reglementen die ik al eerder heb geplaatst.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:09

Soeskia schreef:
moet je met deze bitten nog "speciaal" rijden oid. En waarom nemen paarden deze makkelijker aan?

Ik heb nu een dubbelgebroken trens, maar als ik de verhalen hier lees is een myler het proberen waard?

Ten eerste omdat het bit dun is (mijn paard reageert slecht op dikke bitten omdat ze maar een klein mondje heeft) en maar beperkt kan buigen, daarnaast kun je de bithelften onafhankelijk van elkaar laten bewegen zodat je hulpen veel preciezer doorkomen. Doordat het bit naar voren gebogen is werkt het meer op de lagen in (als ik het goed zeg). Ik heb gewoon eerst de neppe versie geprobeerd en toen die beviel heb ik 2e hands een echte myler op de kop getikt. Hoewel ik eigenlijk niet veel verschil merk tussen nep en originee.
Je hoeft er niet anders mee te rijden, er zijn wel een paar dingen waar je op moet letten: het bit is vrij dun, dus voorzichtig met de teugelvoering en je moet leren te ontspannen wanneer je paard op de goede manier loopt, anders blijf je 1 helft van het bit bijvoorbeeld steeds scheef trekken.
Zoals al eerder gezegd, ik heb nog een 5 inch (12,5 cm) Billy Allen liggen voor wie het een keertje wil proberen.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:27

Ik heb er nu een aantal weken mee gereden. Zo'n dunne met een rol in het midden. Maar ik vind het niet bijzonder ofzo. Een gewoon dun trensje werkt hetzelfde en is een stuk goedkoper! Een ander meisje op onze stal had ook een Myler bit uitgeprobeerd en haar paard had prompt de tong eroverheen.
Ik denk dat het een slimme methode is om je portemonnee een stuk leger te krijgen .

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:45

Daar ben ik het niet mee eens Tivoli .

Ik zag trouwens dat K&K nu een bit heeft met eenzelfde idee als Sprenger, 14 mm en met gebogen mondstukken. Alleen het tussenstukje is dus anders dan bij Myler, dit is weer een tussenstuk zoals bij hun gewone dubbelgebroken bitten. Ik zal eens kijken voor een plaatje, waar had ik die nou gezien?

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:06

HocusTivoli schreef:
Ik heb er nu een aantal weken mee gereden. Zo'n dunne met een rol in het midden. Maar ik vind het niet bijzonder ofzo. Een gewoon dun trensje werkt hetzelfde en is een stuk goedkoper! Een ander meisje op onze stal had ook een Myler bit uitgeprobeerd en haar paard had prompt de tong eroverheen.
Ik denk dat het een slimme methode is om je portemonnee een stuk leger te krijgen .

Ben ik het ook niet mee eens, ik heb met zowel dubbelgebroken (onderlegtrens), enkelgebroken en de mylers gereden en ik merk duidelijk verschil.

HocusTivoli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:41

Maar wat voor verschil merken jullie dan? Ik ben er ook denk ik te nuchter voor hoor. Ik heb zoiets van als je je paard goed aan het lopen hebt maak het in feite niet uit wat voor bit er in hangt (mits toegestaan op wedstrijd). Zou dus ook een doodnormaal goedkoop bit kunnen zijn.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:57

Bij Sjors was het echt een groot verschil . Hij schuimt nu meer (veel zelfs), dat deed hij voorheen nauwelijks. Hij laat los, gaat zelf het contact zoeken en kauwt heerlijk op zijn bit. Op zijn K&K deed hij dat niet.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:15

HocusTivoli schreef:
Maar wat voor verschil merken jullie dan? Ik ben er ook denk ik te nuchter voor hoor. Ik heb zoiets van als je je paard goed aan het lopen hebt maak het in feite niet uit wat voor bit er in hangt (mits toegestaan op wedstrijd). Zou dus ook een doodnormaal goedkoop bit kunnen zijn.

Ik ben ook heel nuchter in dat soort dingen, ik heb de eerste 8 winstpunten in het Z1 op een simpele enkelgebroken trens gehaald. Toch moest ik steeds veel moeite doen om Patos in haar kaken soepel te krijgen, daarnaast wilde ik mijn hulpen kunnen minimaliseren. Dat kan hier dus heel goed mee: ik kan er preciezer mee rijden dan met S&T, dat dus door de afzonderlijk bewegende bithelften. Verder schuimt Patos heel erg (kan natuurlijk door het andere materiaal komen) en kauwt ze heel rustig maar constant op het bit, dat heeft ze bij andere bitten nooit gedaan. Dat was toch wel voldoende om mij te overtuigen.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:10

Die bolle van mij neemt het bit nu nog beter aan.

Maroush

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:15

patos schreef:
kan natuurlijk door het andere materiaal komen

Wat voor materiaal is de myler dan eigenlijk ??
En hoe duur was jou bit nou, patos ? Of had jij 'm nou 2dehands gekocht ?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:30

Ik ga ook een mylers bit proberen. Ik mag er een lenen van iemand op stal om te kijken of het wat is.
Ze heeft er twee, de meeste simpele en een iets scherpere. Ik ga de meeste simpele proberen.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:15

Maroush schreef:

Wat voor materiaal is de myler dan eigenlijk ??
En hoe duur was jou bit nou, patos ? Of had jij 'm nou 2dehands gekocht ?

Sweet iron met koperstreepjes. Mijne kostte (de orignele) 50 euri incl. hier 2e hands op bokt. De billy Allen had ik voor 40 euro.

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 00:40

heb een mailtje gestuurd naar toklat, kreeg een keurig mailtje terug waarin ze me aan de hand van de beschrijving van mijn "probleem" 4 soorten monsdtukken aanrade. De MB 04, MB 32-3, MB 33 en MB 05.
ik ga nu de MB 04 proberen dat leek me meest simpele, ding moet nog wel eerst ff overvliegen vanuit amerika, dus eind volgende week horen jullie meer over mijn proefrit .

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 12:08

Ben benieuwd!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:51

Weten jullie wat het meeste simpele myler bit kost?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:52

Geen idee, maar zijn behoorlijk aan de prijzige kant, ik betaalde voor de mijne 96 euro

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 14:55

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 16:55

De nieuwprijs varieert zo tussen de 90 en de 140 euro. Afhankelijk van het model en waar je hem koopt. Handiger is om er 2e hands aan te zien komen.