Wat is de beste manier om je voeten warm te houden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:25

Kamferspiritus hielp dus niet bij mij, wat ook schijnt te helpen is wisselbaden nemen, daarna je voeten goed afdrogen en gewoon sokken aandoen.

tegen koude benen schijnen die neoprene chaps http://www.bluebalance.nl/chaps.htm goed te helpen, ik heb ze gekocht (de man van de winkel zei ook dat ik geen koude benen meer zou hebben deze winter ) ik heb ze nog niet gebruikt, dus ik weet het nog niet. En idd veel laagjes aantrekken werkt ook.

@ Flip zijn wintertenen extreem als ze gaan opzwellen en jeuken? want ik heb dat al zolang ik me kan herinneren, maar ik dacht altijd dat dat gewoon normaal was voor wintertenen? Of heb jij het over je hele voet die opzwelt? Mijn tenen zijn altijd erg mooi rood/paars in de winter

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:52

ik moet altijd lang instappen en uitstappen en krijg dan meestal de meest koude voeten. In draf is de doorbloeding beter denk ik. Ik zorg in de winter dat ik juist niet te dikke sokken aanheb maar wat ruimte heb in mijn laarzen/schoenen. Beetje bewegen met je tenen en de doorbloeding komt al snel op gang. Is de beste manier!
Zakjes werken idd ook goed maar mijn tip: blijf bezig!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:03

Silviabol schreef:
ik moet altijd lang instappen en uitstappen en krijg dan meestal de meest koude voeten. In draf is de doorbloeding beter denk ik. Ik zorg in de winter dat ik juist niet te dikke sokken aanheb maar wat ruimte heb in mijn laarzen/schoenen. Beetje bewegen met je tenen en de doorbloeding komt al snel op gang. Is de beste manier!
Zakjes werken idd ook goed maar mijn tip: blijf bezig!

Heb jij dan ook een tip voor als ik binnen 6weken waarschijnlijk op mijn verzorgknol ga zitten waar ik niets mee mag doen buiten erop zitten?

jimny

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:23

jezelf in beweging houden
ik heb sinds dit jaar MUCK BOOTS en nog geen koude voeten gehad! ze hebben verschillende modellen maar om mee te rijden vind ik ze niet geschikt, dan trek ik m'n voorverwarmde rijlaarzen aan (dmv die gel-handwarmers) Daar verwarm ik ook m´n bit mee

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:28

Als je laarzen draagt, zijn gewoon panty's een hele goede oplossing.
Lijkt misschien niet zo, omdat ze vergeleken met sokken nog dunner zijn.
Maar 't helpt echt.
Echt een verademing met afstijgen

Zelf heb ik gisteren toevallig een paar stal/rijlaarzen gekregen van de mensen wiens paardjes ik verzorg,
en die helpen ook wel goed tegen de kou

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:30

Hee, jimny, dat vind ik wel een idee, ik zal es een paar van die dingen zien te vinden. Mijn ijskoude handen kunnen de bitten niet verwarmen (en anders heb ik nog koudere handen en daar word ik ook niet blij van. Gemeen he!) en ik zie toch echt dat sommige paarden er niet happy van worden.

Bluestar: voltige-achtige oefeningen? Rondjes draaien, knieen optrekken, rek- en strekoefeningen. En lekker zonder zadel gaan rijden. Een paardenrug is heerlijk warm!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:33

shadow0 schreef:
Hee, jimny, dat vind ik wel een idee, ik zal es een paar van die dingen zien te vinden. Mijn ijskoude handen kunnen de bitten niet verwarmen (en anders heb ik nog koudere handen en daar word ik ook niet blij van. Gemeen he!) en ik zie toch echt dat sommige paarden er niet happy van worden.

Bluestar: voltige-achtige oefeningen? Rondjes draaien, knieen optrekken, rek- en strekoefeningen. En lekker zonder zadel gaan rijden. Een paardenrug is heerlijk warm!

Nog nooit gehoord van warm water? Kan je een bit mee verwarmen
ik kan het proberen ik moet wel even zeggen:dit paard stuitert enorm en zal vervelend doen als ik iets 'aparts' gaat doen (staat al +2maand binnen)
Zonder zadel was ik al van plan,zit hééérlijk!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:42

Ik wel maar de stallen waar ik kom niet!

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:47

misschien staat het er al in, maar ik had geen zin dit hele topic door te spitten maar wat helpt is je voeten dun insmeren met Vicks ademvrij (je weet wel dat ouderwetse blauwe potje)en dan panty(kousen) en daar overheen sokken, liefst met wol.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:55

shadow0 schreef:
Ik wel maar de stallen waar ik kom niet!

Mij lijkt dit echt belangrijk!En om een flesje heet water mee te nemen?Dan daar in een emmertje doen met koud water en je hebt lauw water!
Of kennen ze daar ook al geen koud water?

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:00

Ik trek bergschoenen (van mountain horse) aan, dikke sokken, chaps, en zorg dat ik veel rondloop, dat stimuleert de doorbloeding. Tijdens het paardrijden zelf: zonder beugels rijden.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:03

marquez schreef:
Ik trek bergschoenen (van mountain horse) aan, dikke sokken, chaps, en zorg dat ik veel rondloop, dat stimuleert de doorbloeding. Tijdens het paardrijden zelf: zonder beugels rijden.

Die heb ik!Bedoel je die schoenen die je ook als wandelschoenen kan gebruiken?Alleen snap ik niet wat het zou helpen als je zonder beugels rijd?

horssie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:04

Berdientje schreef:
Kamferspiritus hielp dus niet bij mij, wat ook schijnt te helpen is wisselbaden nemen, daarna je voeten goed afdrogen en gewoon sokken aandoen.

tegen koude benen schijnen die neoprene chaps http://www.bluebalance.nl/chaps.htm goed te helpen, ik heb ze gekocht (de man van de winkel zei ook dat ik geen koude benen meer zou hebben deze winter ) ik heb ze nog niet gebruikt, dus ik weet het nog niet. En idd veel laagjes aantrekken werkt ook.

@ Flip zijn wintertenen extreem als ze gaan opzwellen en jeuken? want ik heb dat al zolang ik me kan herinneren, maar ik dacht altijd dat dat gewoon normaal was voor wintertenen? Of heb jij het over je hele voet die opzwelt? Mijn tenen zijn altijd erg mooi rood/paars in de winter

Hoi,
ik heb die chaps ook!
geloof wel van een ander merk maar in ieder geval van neopreen.
ze zijn wel lekker warm (nog niet echt mee in de winter gereden wel in het najaar een keer richtign zomer en kreeg toen wel een beetje war eronder haha!)

neopreen gebruiken ze ook in duikerspakken om onder koeling van de duiker tegen te gaan dus lijkt mij wel dat het werkt

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:18

tips tegen koude voeten?
geen extra sokken aandoen maar je benen goed warm houden!! ook je bovenbenen. ik draag met dit weer een dikke maillot of dikke panty met een gewoon dun katoenen sokje dat is genoeg. als je benen koud zijn is het logisch dat je voeten ook koud zijn. het bloed moet toch vanuit je benen naar je voeten. en als het extreem koud is dan draag ik een thermo broek als ik buiten ben.

ik heb ook last van wintertenen doordat ik hele dagen op rubberen ongevoerde laarzen loop door me werk (ben dierenverzorgster)en thuis (me eigen beesten) en wisselbaden helpen niet. het enigste dat je kunt doen is jezelf goed warm houden, als je binnen komt gelijk droge warme sokken aan en als je gedouched heb talkpoeder op je voeten doen.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:22

Ik zie dat iedereen wel dikke sokken aan doet, maar niemand neemt dan een groter emaat schoen. Door dikke sokken zit je schoen snel vol en kan de koude lucht zich gemakkelijker door de schoen verplaatsen omdat er geen luchtlaagje tussen voet en schoen zit. Ik heb altijd mijn schoenen een maat te groot en dan lekker warme skisokken of winter-wandelsokken die meteen zweet afvoeren zodat je voeten daardoor niet meer afkoelen. Verder heb ik gewone lederenjodphurs, en pas bij zeer extreme kou ga ik meerdere dunne sokken over elkaar dragen omdat laagjes nu eenmaal beter werken dan één paar dikke sokken. Een lekker dikke mailot werkt ook altijd goed.

Moesji

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:27

Memuska schreef:
Wat ik altijd doe is een paar nylon panty's dragen met daarover wollen sokken. Dat gaat tegen mekaar schuren en dan blijf ik redelijk warme voetjes houden. Verder zorg ik dat ik altijd bezig blijf en drink ik liters thee

Als het echt koud is draag ik ook een panty onder mijn rijbroek, het zit in het begin misschien wat raar maar het scheelt wel een stuk!

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:09

patos schreef:
Ik zie dat iedereen wel dikke sokken aan doet, maar niemand neemt dan een groter emaat schoen.

Ik draag bergschoenen, en die zijn bedoeld om met wandelsokken te dragen (ook dik dus). Van krap zitten is absoluut geen sprake.

Panty's vind ik koud aanvoelen, gewoon de stof zelf. Zoals fleece eigenlijk altijd lekker warm aanvoelt, ook al vriest het.

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:06

Die heb ik!Bedoel je die schoenen die je ook als wandelschoenen kan gebruiken?Alleen snap ik niet wat het zou helpen als je zonder beugels rijd?[/quote]

Ja die schoenen ja;) ik vind ze echt geweldig! Met zonder beugels rijden bedoel ik dat je dan je voeten wat meer kan bewegen, en is dus beter voor de doorbloeding. Met beugels hou je je voeten de hele tijd in dezelfde positie, dan worden ze koud. In ieder geval dat is wat ik altijd doe, voeten uit de beugels, beetje rondjes draaien met je voeten enzo, dus je voeten een beetje bewegen. In ieder geval werkt het bij mij .

ankem

Re: Wat is de beste manier om je voeten warm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 07:37

Ik heb een dystrofie been. Mijn doorbloeding werkt ook niet en mijn been/voet is daardoor altijd koud. Maar de koude van buiten (van de week had ik geen sokken aan in huis en de koude van die van de grond optrok deed mijn enkel ontzettend veel pijn) doet bij mij pijn. Ik moet ook goed erom denken, al heb ik geen last van zweten, wat dat kan die voet niet meer.
Ik heb mezelf niet teveel verwend. Ik reed eerst met mijn Ariats en gewone kniekousen. Sinds deze week heb ik de kniekousen verruild met warme wollen sokken van het merk STAPP (van de Welkoop).
Als het nog kouder wordt, doe ik mijn thermolaarzen aan.
Natuurlijk wilde ik die laarzen 3 weken geleden al aan, maar was dan bang dat ik geen warmte meer zou hebben als het echt koud gaat worden.
Ook heb ik thermo ondergoed (lange onderbroek) en die draag ik als het vriest onder mijn rijbroek.
De zolen van mijn Ariats zijn wel perfect, niet zo heel dun. Met mijn rubberlaarzen had ik altijd veel meer last van de koude.

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:31

Berdientje schreef:

mijn huisarts zei dat het extreem was als het verder ging als aleen de tenen zegmaar dus je hele voet of iig een gedeelte van je voet. enne mijn tenen zwellen ook heel mooi op en krijgen een paarse kleur das schijnbaar vrij normaal

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:38

Bij de Welkoop zijn de thermosokken in de aanbieding!

Vigour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:20

Doe een muts op je hoofd als je niet rijdt
Als je wel rijdt met cap. Meeste warmte gaat via je hoofd weg.. Koude tenen weet ik niks voor, gewoon 1 of 2 dikke sokken aan, en erg veel je tenen bewegen! Doe niet teveel sokken aan, je krijgt het dan eerder koud omdat het bewegen moeilijker gaat.

Josefien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:23

bij de Paardendrogist hebben ze iets nieuws: een soort plakkertjes die je aan je sokken plakt en die wel 5 uur warm blijven. Kosten 1,50 euro per paar...ik heb er in elk geval 6 paar besteld, om uit te proberen, moest toch een bestelling doen...ik ben benieuwd!

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:25

ik weet niet of het er bij heeft gestaan maar bij de schoenwinkel zijn er van die zooltjes te koop met wol dan trekt de kou in iedergeval niet door de zool van je schoenen/laarzen

semjase

Re: Wat is de beste manier om je voeten warm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 07:33

Ik heb ook van alles al geprobeerd als profesionele kou kleum,
wat bij mij werkt is een paar leren rijlaarzen (mountain horsehigh riders ) die "een maat te groot zijn" omdat het laagje lucht dat je dus overhebt issoleert. en danmet één paar echte geiten wollen sokken.
Je voeten gaan niet zweten zoals in plastik zakjes en omdat je laarzen te groot zijn blijven je voeten heerlijk warm.