werken in de paardenwereld?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

OemmiejO

Re: werken in de paardenwereld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:35

Ja, die mensen ken ik ook.. echt geweldig.. gewoon een baan, wonen in een boerderij met veel grond en dan dartelen er als HOBBY veulentjes in de wei.. zo'n leven zou ik later ook wel willen

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:47

Wat verstaan jullie onder werk in de paarden. Ik ben profesioneel groom,werk voor een prof. Ben veel op concours. Maak lange dagen. Maar heb ook gewoon dagen vrij... Vakantie dagen...Erg goed salaris..waar ik behoorlijk van kan sparen. Dus ik vind niet dat mensen constant zo negatief moeten doen over dit vak.

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:49

Het lijkt zo onwijs leuk maar is mega hard/zwaar en niet voor velen weg gelegd!
Been there, done that en klaar ermee, lang leve de paardenhobby!!

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 00:08

lumikki schreef:
Wat verstaan jullie onder werk in de paarden. Ik ben profesioneel groom,werk voor een prof. Ben veel op concours. Maak lange dagen. Maar heb ook gewoon dagen vrij... Vakantie dagen...Erg goed salaris..waar ik behoorlijk van kan sparen. Dus ik vind niet dat mensen constant zo negatief moeten doen over dit vak.

Neem van me aan; je bent een uitzondering

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 00:59

Mijn vriendin is een jaar groom geweest, heeft heel Europa gezien. Nuja, vanuit de camion dan, en verder stukjes veld waar het concours doorging... verder heeft ze keihard gewerkt, weinig verdiend, maar ook keihard gefeest ( blijkbaar gebeuren er nogal wat onkuise dingen onder grooms ook). Verwacht iig geen glamour en glitter verhaal!

lumikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 08:50

ArabStables schreef:
lumikki schreef:

Neem van me aan; je bent een uitzondering

Ik ben ook niet gelijk hier terecht gekomen... Maar waar een wil is een weg. Je moet het gewoon proberen... Dan kom je er snel genoeg achter

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 08:52

er zijn best goedde werkgevers hoor, dat is zeker waar......... maar die zijn dun gezaaid EN je kan er alleen werken als je echt, echt heel goed bent : D

Nicolle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 11:18

Ja, jij zit dan wel bij een prof, maar dat krijgt niet iedereen klaar. Je kan ze natuurlijk wel vragen, maar als iedereen gaat bellen of je daar kan werken als groom, dat kan toch ook niet...dan worden ze knettergek...
En als je dan bij gewone mensen helpt die ook veel op concours gaan, die hebben nog minder geld dan profs en dan krijg je geen vet salaris zoals bij DE profs...

Groom is een ander woord voor SLAAF... en dat meen ik, is echt geen onzin, het is gewoon een netter woord, het klinkt niet zo erg als slaaf... do you know what i mean?

LittleKathy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:04

Kelloriejj schreef:
KiWiKo schreef:
hmmm werken in de paarden, is hele dagen vegen 60 uur per week werken en zeer onregelmatige tijden, nooit vrij. en dat voor een minimaal salaris

Daar sluit ik me dus niet bij aan!

Idem hier! Ik heb het echt super, alles is goed in orde. Het zal wel vaak voorkomen wat kiwiko zegt, maar bij mij niet iid

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:11

je moet als groom ook heel heel erg goed zijn wil je bij profs tercht komen. Meestal wordt ook gevraagd door goede stallen als je een goede naam hebt als groom.

Ik heb jarenlang gegroomd bij een amateurruiter, wat ik erg leuk vond. Gewoon als hobby, ik hoefde er niks voor.

Nu groom ik af en toe in een marathon bij menwedstrijden en als ze met het 4 span op pad gaan. ook gewoon voor de hobby!

lumikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:02

0nicolle0 schreef:

Groom is een ander woord voor SLAAF... en dat meen ik, is echt geen onzin, het is gewoon een netter woord, het klinkt niet zo erg als slaaf... do you know what i mean?

No, i dont know what you maen!!! Ik weet niet in wat voor woorden boek jij de vertaling van groom hebt opgezocht...waarschijnlijk in die van je eigen. In ieder geval bedankt,nu weet ik wat het betekent!!!!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:20

Tof dat jij een goede baan hebt Lumikki, maar je zult ook de ervaring hebben dat idd 99 op de 100 banen in de paarden niet zo best zijn. Ik heb ook bij profs gezeten en heb er veel geleerd maar heb ook de ervaring dat je je kapot werkt voor een schijntje.
Voor goede adressen hou ik me nog steeds aanbevolen

lumikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:36

Ik had al eerder vermeld dat ik hier ook niet zomaar ben gekomen. Heb b.v 5 jaar voor een handelstal gewerkt. Hard werken weinig verdienen.. Ik vond het daar geweldig. Ben ook niet weggegaan om dat ik hard moest werken of weinig verdiende. Vond het op een gegeven ogenblik niet leuk meer dat de paarden zo snel weer weggingen. Ik wou een band opbouwen met de paarden,en dat ging helaas niet daar. Dan moet je kiezen of delen. Nu werk ik ook hard,het is geen 8 tot 5 baan. Dit werk is ook niet weggelegd voor iedereen. Ik doe dit met hart en ziel. Dat maakt mij nog geen slaaf,ik kies er zelf voor..en kan stoppen wanneer ik wil.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:53

Ik heb de paardensportopleiding in Deurne gevolgd en heb daarna nog de vervolgopleiding Educatie & Kennismanagement richting Paardensport aan STOAS Hogeschool Dronten gedaan. Ik ben momenteel parttime werkzaam als instructrice bij 2 maneges en 1 rijvereniging, ik geef privelessen en ben 2 ochtenden in de week werkzaam als amazone op een fokkerij/trainingsstal. daarnaast ben ik vakdocente bij de KNHS en ben ik bezig een eigen bedrijfje op te zetten (trainen/aanrijden van paarden).
Ik heb werk zat, ik verdien behoorlijk en kon na m'n opleiding zo aan de slag. Het gaat er ook om hoe je jezelf verkoopt, hoe je je opstelt tegenover je klanten, wat je doelstellingen zijn, enz. Je moet bereid zijn om hard te werken, maar ook van jezelf weten waar je sterke punten liggen en wat je wilt bereiken in de paardenwereld. Ik zelf had niet de behoefte om een soort van 2de Anky te worden, daarom heb ik al vrij snel tijdens m'n Deurne-opleiding besloten dat ik geen superwedstrijdamazone wilde worden. Dit betekent niet dat ik niet zo ver mogelijk wil komen in de sport, het rijden van wedstrijden is voor mij 'gewoon' hobby. Ik geef wel veel les en daarom vind ik het belangrijk om zelf wedstrijden te rijden en les te blijven volgen, maar mocht het bij de Z2 ophouden voor mij dan is dat geen punt.
Als ik je nog advies mag geven: toon zelf veel initiatief, laat zien dat je wilt leren en dat je aan jezelf werkt, dan kom je er wel. Het scheelt enorm als je een goede opleiding achter de rug hebt, maar een opleiding alleen is niet alles. Ik ben blij dat ik voor de paarden heb gekozen, ik heb echt van m'n hobby m'n werk kunnen maken (nou ja, m'n werk is m'n hobby ). Daar komt nog bij dat mijn ouders en m'n vriend er volkomen achter staan en me daar waar nodig is, ook helpen (bijvoorbeeld tijdens het zadelmak maken van jonge paarden of op concours). Als je dit echt wilt, dan zou ik er zeker voor gaan! Maar zoals al eerder in dit topic is gezegd, is een baan in de paardenwereld niet altijd rozengeur en maneschijn... Als je niet weet wat je te wachten staat dan is het misschien een goed idee om tijdens de zomervakantie een aantal weken mee te draaien op een trainingsstal of manege ofzo, dan kun je jezelf een beeld vormen van hoe het er aan toe gaat... In ieder geval, veel succes bij het maken van je keuze!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 07:38

mies7 doet het goed :D

CK88

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 07:49

Ik werk ookal vanaf mijn 14e 'in de paarden' ik heb geen paardenfamilie we hebben niet veel geld te besteden thuis maar toch was dit het enige wat ik graag wou en goed kon.

Doe nu ook een opleiding er naast, want nu ben ik nog jong en goedkoop, maar als dat straks verandert heb ik teminste IETS achter de hand liggen.

Ook heb ik 2 maal een maand in Italië gewerkt (zie profiel) dit was erg leuk en leerzaam en heb er zelfs een baan aangeboden gekregen.

Ik heb geen eigen paard, maar rijd al jaren lang paarden voor andere mensen, niet alleen op mijn werk maar heb 2 'eigen' paard. Een merrie van dream of glory en een hengst van Ferro.

Ik wil geen groom worden, een vriendin van mij die groomt bij Jeroen Dubbeldam en Dennis Kuipers en is ook echt alleen groom.

Ik maak de stallen ook schoon, en toileteer de paarden ook, maar daarnaast rijd ik er vaak nog een stuk of 5.

Ik krijg heel veel les en leer leer die 3 dagen dat ik er hele dagen werk erg veel. En daarnaast heb ik mijn eigen paardjes om me mee te vermaken.

Ik doe dit al bijna 4 jaar, en zou er niet mee kunnen stoppen!!
Werken op deze dressuurstal was een superkans voor mij, en ga hier ook nog niet weg

Ligt er ook aan welke connecties je hebt, en hoe goed je kan en wil.
Als je niet gemotiveerd bent, kun je een baan wel op je buik schrijven.

En je moet net iets meer weten dan het 'penny gehalte' de rest leer je daar wel

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 07:58

zo is het ook, Het werken in de paarden kan super gaaf zijn, zeker als je wat jonger bent. Ik heb het ook altijd super naar mijn zin gehad, NOG steeds overigens....... alleen merk ik dat ik ouder wordt, en sommige dingen minder makkelijk doe....... effe een ton stro lossen wordt bijvoorbeeld wat lastiger, niet op dat moment maar de volgende dag als ik mijn bed uit moet komen

Voor jonge meiden is het zeker heel, heel gaaf.......... maar als je ouder wordt dan merk je gewoon dat het echt heel zwaar is, en dat je bepaalde dingen moet laten,

Zo ga ik bijvoorbeeld niet meer als eerste op een paard, daar heb ik een leuk handig meisje van 16 voor :D en als ze goed ruitermak zijn, dan kruip ik er wel op voor de belering

Ik val nou eenmaal niet zo makkelijk meer

Uitmesten en zo heb ik nooit problemen mee gehad, vond en vind het absoluut geen k klus.... Eerlijk gezegd mest ik liever 20 stallen uit dan dat ik 10 paarden moet rijden

Voor iedereen die in de paarden wil werken, VOORAL doen.... zeker! maar hou in je achterhoofd dat dit iets is wat je niet de rest van je leven kan/wil doen... en zorg voor een gedegen opleiding waar je op terug kan vallen.

Een jaar of 5 in de paarden werken als je jong bent is geweldig, echt........ zeker als je de kans krijgt om veel rond te kijken, op veel stallen te werken...... wellicht ook in het buitenland. De ervaring die je opdoet is gewoon super en bij geen enkele school te leren.

Maar hou in je achterhoofd dat tot je 65 in de paarden, net effe iets anders is dan als je 16 bent

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 08:55

Ik heb 2,5 jaar in de paarden gewerkt, heb ook 2,5 jaar paardenhouderij gestudeerd (HBO) ben toen resoluut gestopt en de pabo gaan doen, daar ben ik nu derdejaars. Paar maanden terug kreeg ik een leuk aanbod, maar ik wil echt eerst mijn school afmaken. Toch hou ik mezelf voor de gek als ik zeg dat ik mijn hele leven juf ga worden. Hoe moeilijk paardenwerk ook is, ik mis het. Als ik straks klaar ben met de PABO ga ik ws toch weer terug de paarden in. Alle nadelen met me mee nemend, maar ook zeker al de voordelen! Ik vertrek wel naar Ierland, nog meer een paardenland dan hier.

Nicolle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:41

lumikki schreef:
Ik had al eerder vermeld dat ik hier ook niet zomaar ben gekomen. Heb b.v 5 jaar voor een handelstal gewerkt. Hard werken weinig verdienen.. Ik vond het daar geweldig. Ben ook niet weggegaan om dat ik hard moest werken of weinig verdiende. Vond het op een gegeven ogenblik niet leuk meer dat de paarden zo snel weer weggingen. Ik wou een band opbouwen met de paarden,en dat ging helaas niet daar. Dan moet je kiezen of delen. Nu werk ik ook hard,het is geen 8 tot 5 baan. Dit werk is ook niet weggelegd voor iedereen. Ik doe dit met hart en ziel. Dat maakt mij nog geen slaaf,ik kies er zelf voor..en kan stoppen wanneer ik wil.

Ik heb ook niet gezegd dat het geen leuk werk is! En dat jij daar waar jij nu werkt als slaaf word gebruikt, maar in het algemeen! Bij somige mensen (als je net verkeerd zit) word je gebruikt en daar heb ik het woord slaaf voor! Sorry, maar bedoel het echt niet zo gemeen....nog een keer mijn excuses, maar wil hier geen ruzie ontwikkelen

ik hoop dat je me nu wel begrijpt

Nicolle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 15:52

Ik weet niet meer wat ik moet!!!!! De ene zegt wel en de andere weer niet , maar denk dat ik voor mezelf al een besluit heb genomen!! Denk dat ik paarden voor altijd mijn hobby laat! Zo heb je altijd nog wat in je vrije tijd te doen
Hoop dat ik hier geen mensen mee beledig

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:53

Ik ben nu ook bezig met de opleiding Paardenhouderij en werk op mijn vrije dagen en in de vakanties ook in de paarden.
Ik ben nou, zowel voor werk als voor stage al bij verschillende stallen geweest en er zit gewoon heel veel verschil in.
Hard werken is het altijd, maar op welke manier dat verschilt per stal.
Er zijn stallen waar het alleen maar hard werken is en waar het alleen maar is 'doe dit, doe dat', maar ik ben ook bij veel stallen geweest waar het altijd gezellig was enzo, op zn tijd veel lol en goed feesten, en dan is het harde werken ook heel anders. Eigenlijk werk je even hard maar het is dan mentaal een stuk lichter.

En lange dagen en niet veel geld verdienen is iets waar je voor moet kiezen, ik denk dat het gewoon echt iets is waar je voor 100% voor moet willen gaan, en anders kan je beter wat anders gaan doen..

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:55

0nicolle0 schreef:
Ik weet niet meer wat ik moet!!!!! De ene zegt wel en de andere weer niet , maar denk dat ik voor mezelf al een besluit heb genomen!! Denk dat ik paarden voor altijd mijn hobby laat! Zo heb je altijd nog wat in je vrije tijd te doen
Hoop dat ik hier geen mensen mee beledig

Natuurlijk niet, dat is toch iets wat je voor jezelf moet besluiten.

Als je twijfelt kan je anders misschien eens kijken of je in de zomervakantie ergens een paar weken achter elkaar aan de slag kunt.
Dan kan je kijken of het je dan nog steeds wat lijkt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 15:59

Ik wil niet vast een baan in de paardenwereld hebben.

Maar ik doe dit jaar schoolexamen (4MAVO) en wil een jaar tussenpauze nemen tot ik mn volgende opleiding gaan doen.
Dan lijkt het me wel een leuke ervaring om even op een stal te werken.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:01

ik doe ook VMBO gemengt theoretisch.

En ik ga volgend jaar naar het Clusius in Alkmaar. Daar kan je van dierenarts assistente tot iets in de paardenwereld of wat je ook wil worden. Alles met dieren...

misschien is dit iets voor je

Nicolle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 17:16

@Horsesandme: Ik kijk wel wat ik doe, alvast bedankt (meschien zie ik je wel )

Denk dat ik iets met kinderen ga doen die probleempjes hebben (sociaal), lijkt me heel leuk om mensen uit nood te helpen (wil een 2de Wendy van Dijk)