Wat vinden jullie het vriendelijkste bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:47

haha, ja dat klopt

maar ik ga er vanuit dat men hier de bij het FEI toegestane Myler bedoeld

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 13:55

Wat is precies het verschil qua werking tussen een bustrens en een watertrens?

Jullie hebben me iig al een heel eind op weg geholpen op zoek naar het beste bit voor Anouar

Anoniem

Re: Wat vinden jullie het vriendelijkste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:57

RK, persoonlijk had ik mijn Myler ook wel een cmtje dikker gehad, maar ja niet op die manier in de handel. Ik vraag me dan ook wel af of dit niet typisch amerikaans is. Maar als dit bit sinds kort ook op wedstrijden gebruikt mogen worden, zal hij toch wel voldoende zacht zijn.

De vorm, de werking ervan vind ik super, de dikte gaat nog een beetje tegen mijn gevoel in. Maar mijn paard heeft echt wel een klein bekkie. Die dubbelgebroken auregaan is veels te dik voor hem, konstant rommelen, mond open en met tong alles eruit willen duwen. Wel gigantische schuimproppen aan weerskanten van zijn mond,maar daar was ik niet van onder de indruk. Nu is hij heel stil in zijn hoofd en heeft hij een randje op zijn lippen.

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:07

Ik rijd mijn bijrijdarabiertje met een ongebroken stang
Ligt heerlijk rustig in de mond, en je hebt alleen een zachte pinkbeweging nodig om hem te laten reageren
Alleen als je geen zachte, stille hand hebt, zou ik er niet aan beginnen, het heeft namelijk wel een hefboomwerking..
Afbeelding

Vlover

Re: Wat vinden jullie het vriendelijkste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:11

Enkelgebroken happy-mouth trens
Daar zweer ik echt bij, werkt heel zacht mits je er natuurlijk goed mee omgaat maar dat is met ieder bit zo

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 15:14

Ik wil absoluut geen hefboomwerking. Nergens voor nodig vind ik.

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:24

Ik rijd er ook niet mee omdat het bit een hefboomwerking heeft, maar omdat het zo superstil in de mond ligt.
Je kan er hele fijne hulpen mee geven, zonder dat je het bit half door de mond trekt, bij wijze van spreken

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 15:26

Ik ben bang dat ik teveel druk geef zonder dat ik het door heb met een hefboomwerking

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:31

Anouar15 schreef:
Ik ben bang dat ik teveel druk geef zonder dat ik het door heb met een hefboomwerking

Kan ik me helemaal in vinden
Had ik ook heel erg! K vond het enorm eng ding
Ik reed eerst met een ander bit. Maar dat lag wat minder rustig in de mond.
Dus ik ben op aandringen ( ) van de eigenaar toch maar overgestapt.
Ben er achteraf best blij om

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:12

Mietje schreef:
Ik rijd er ook niet mee omdat het bit een hefboomwerking heeft, maar omdat het zo superstil in de mond ligt.
Je kan er hele fijne hulpen mee geven, zonder dat je het bit half door de mond trekt, bij wijze van spreken

Dan kun je beter een kneveltrensje nemen, dat ligt net zo stil en heb je geen hefboom

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:57

ik rij met een enkel gebroken robart watertrens, heb al eens een dubbelgebroken trens gebruikt maar hij werd op dit bit alleen maar stugger in de mond

Dyyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:14

Ik heb nou een enkel gebroken Robart. Voorheen had ik een dubbelgebroken Robart en die ga ik weer gebruiken. Vind ik toch fijner

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:49

dubbelgebroken trens lijkt me erg vriendelijk of een ongebroken trens.
Ik rijd zelf met een dubbelgebroken trens. Hij doet het er erg fijn op. Beter dan op een enkel gebroken. Maar hij heeft dan ook een wat lager verhemelte.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:57

ik zou graag eens een dubbelgebroken robart willen proberen maar ja....ze zijn vrij prijzig en helaas heeft niemand hier in de beurt zo'n bitje...

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:58

mijn paard rij ik met een ongebroken bit. ik heb allerlei gebroken bitten geprobeerd, omdat mij verteld werd dat dat het zachtste was, maar door de verhouding smalle onderkaak/ brede bovenkaak hadden deze een notenkraker effect. ik rij hem met een westernstang, met hefboomwerking, maar ik gebruik het bit eigenlijk niet, hij doet alles op de stem. hij vindt het bit wel fijner zitten dan die gebroken, daarbij bleef hij maar met zijn hoofd schudden. voor mijn kruising shet die nu 2,5 jaar is, heb ik ook geen gebroken bitje, maar gewoon een waterstang. dat gaan we binnenkort voor het eerst proberen. lekker rustig in de mond en geen notenkraker effect. voor mij geen gebroken bitten meer!

EDIT: ik rij ook wel met halster, helemaal fijn!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:46

dubbel gebroken heeft geen notenkraker effect

Jura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:20

Ik rij altijd met een enkel of dubbel gebroken watertrens van argentaan of rvs. Als ie dubbel gebroken is altijd met bol tussenstukje.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:24

runningkawa schreef:

Daarom gebruik ik ook het liefst een dubbelgebroken bit. Mijn huidige paard heeft alleen een hekel aan een dubbelgebroken trens dus ben ik maar op een gewone dikke bustrens overgegaan.

Ik denk dat het vriendelijkste bit een bit is waar jouw paard zich prettig bij voelt.
Sommige paarden willen liever een dunner bit omdat dit prettig in de mond ligt voor ze, dan is imo een dikker bit voor zo'n paard niet heel vriendelijk.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:15

Het vriendelijkste bit is een zachte ruiterhand!
Als je hand niet vriendelijk is kun je zelf van het zachtste bit een martelwerktuig maken.
Verder zou ik gaan voor een ongebroken trens (stangetje dus) of een dubbelgebroken Sprenger. Bij een dubbelgebroken bit is het soort en de ligging van het tussen stukje erg belangrijk. Je hebt nl ook dubbelgebroken bitten met een plat tussen stukje dat bij het aannemen van het bit kantelt op de tong met de dunne zijde, dit is dus behoorlijk scherp. Sprenger heeft een olijf vormig tussenstukje, dit is mooi rond en daarmee zachter.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 23:47

runningkawa schreef:

wel bij mijn paard. zijn onderkaak is naar verhouding zeer smal, dus dan klapt het bit teveel dubbel zeg maar (hij krijgt daardoor ook snel haken op de kiezen). het is idd wel een stuk minder dan bij een enkel gebroken.

Jura schreef:
Ik denk dat het vriendelijkste bit een bit is waar jouw paard zich prettig bij voelt.

dat denk ik ook. min paard heeft mijn huidige bit het liefst, maar we hebben ook wel paarden gehad die liever een enkel gebroken mondstuk hadden. het hangt af van het paard. volgens mij is er geen bit dat je per definitie kunt omschrijven als het zachtste bit voor ieder paard. het ene bit werkt wel milder in dan het andere.

Katja schreef:
Het vriendelijkste bit is een zachte ruiterhand!

idd. ik heb nu bijv. een westernstang met hefboomwerking, maar de teugels hangen er maar wat bij, ik gebruik ze niet of nauwelijks. ik kan mijn paard ook prima zonder teugelsof met een halster rijden.

StalGriendt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:38

runningkawa schreef:
Ken dus idd alleen de happymouth uit de praktijk en die zijn echt snel stuk

Ik rij al drie jaar met die van mij en hij is nog nergens dun aan het worden of zo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 18:43

Citaat:
Sommige paarden willen liever een dunner bit omdat dit prettig in de mond ligt voor ze, dan is imo een dikker bit voor zo'n paard niet heel vriendelijk.

Hier ben ik het helemaal mee eens
Maar dan moet je wel zo eerlijk durven te zijn om te kijken wat het paard fijn vind, niet wat de ruiter wel makkelijker uitkomt

En tussen ongebroken, enkel, gebroken en dubbel gebroken, kun je imo best eens switchen, om te kijken wat nu prettig is bij je paard
Al heb ik de persoonlijke ervaring, bij verschillende paarden die een gevoelig bekje hadden, ze liever de dubbel gebroken dan de enkel gebroken hadden

Zouden de happymouth's dan ondertussen verbeterd zijn, of heb ik gewoon een paar keer pech gehad, dat kan antuurlijk ook

dekoezegtboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:28

ik ben naar een myler clinic geweest.... en als ik weer met bit ga rijden word het zeker een myler... deze klemmen en knevelen niet en de twee helften werken appart van elkaar....

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:34

runningkawa schreef:
Citaat:

Hier ben ik het helemaal mee eens
Maar dan moet je wel zo eerlijk durven te zijn om te kijken wat het paard fijn vind, niet wat de ruiter wel makkelijker uitkomt

En tussen ongebroken, enkel, gebroken en dubbel gebroken, kun je imo best eens switchen, om te kijken wat nu prettig is bij je paard
Al heb ik de persoonlijke ervaring, bij verschillende paarden die een gevoelig bekje hadden, ze liever de dubbel gebroken dan de enkel gebroken hadden

Zouden de happymouth's dan ondertussen verbeterd zijn, of heb ik gewoon een paar keer pech gehad, dat kan antuurlijk ook

helemaal mee eens! mensen durven over het algemeen maar weinig met verschillende bitten te experimenteren. ik heb al heel veel bitten geprobeerd, en mijn paard heeft er 0,0 schade aan ondervonden. als je met zachte hand rijdt en voorzichtig bent kan experimenteren met verschillende bitten enorm helpen. uiteindelijk moet je paard zelf aangeven welk bit hem het fijnste zit, dit kan alleen door er verschillende uit te proberen. uiteraard kan je niet zomaar elk willekeurig bit uitproberen, maar als je het gecontroleerd en met beleid doet heb je er alleen maar profijt van!

Dancer_joey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:48

Urielle schreef:
Kawa, wanneer wordt die beweging in dat bit zo gemaakt dan? (interesse he, als ik iets kan verbeteren dan weet ik het graag )

Rubber vind ik niet fijn in gebruik, ze kauwen het snel kapot waardoor je scherpe randen krijgt en het schijnt erg branderig te kunnen voelen, zegt men.

beetje laten reactie maar beter laat dan nooit
ik rij zelf met rubber bit al best alng maar ik zie er geen tand afdruk of iets in staan