Rijden op een welsh, gewicht ruiter ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Rijden op een welsh, gewicht ruiter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:50

Je kan het beste gewoon kijken of een ruiter er nog op past. Als iemand kwa lengte er netjes op past en een normaal postuur heeft is diegene ook niet te zwaar

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:51

ik vind het gewoon al een rare vraag, of je met zo'n lengte (1.76m/1.87(geloof ik)?) en gewicht (67/ 75 kilo??) op een jonge welshpony mag klimmen?

nou nee, lijkt MIJ geen wijsheid.
maarja..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 17:26

Lieke schreef:
Maar goed ik denk dat deze disccussie vrij weinig zin heeft want ik geloof niet dat wij van plan zijn van mening te veranderen.

Ik verander regelmatig van mening, zo rigide ben ik nu ook weer niet, maar in dit geval kijk ik meer naar de praktijk ervaring en wat is bewezen dan naar hysterie van de Nederlandse waaevan een groot deel lijkt te denken dat je uitgemergeld moet zijn om te "mogen" paardrijden.
Maar wellicht denk ik daar morgen ook anders over

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 18:13

mogen paardrijden, of mogen rijden op een driejarige welsh mountain pony dat is toch wat anders of niet dan...

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:18

Lusitana schreef:
Lieke schreef:
Maar goed ik denk dat deze disccussie vrij weinig zin heeft want ik geloof niet dat wij van plan zijn van mening te veranderen.

Ik verander regelmatig van mening, zo rigide ben ik nu ook weer niet, maar in dit geval kijk ik meer naar de praktijk ervaring en wat is bewezen dan naar hysterie van de Nederlandse waaevan een groot deel lijkt te denken dat je uitgemergeld moet zijn om te "mogen" paardrijden.
Maar wellicht denk ik daar morgen ook anders over

In dat geval laat maar eens zien dat het bewezen is dat het wel kan.
En dan niet door te zeggen dat het in Engeland of weet ik veel waar wel gebeurd, maar concreet bewijs.
Mijn praktijkervaring (wellicht wat kleiner, ben tenslotte pas 19) wijst namelijk in een hele andere richting.

Dat je met jonge pony's voorzichtig moet beginnen ipv met de spieropbouw en dat het verschilt per pony wat ze aankunnen, dat ben ik met je eens.

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:41

Het ligt idd ook aan de bouw van de pony. Ik rijd op 2 van mijn Welshjes, maar die zijn ook breed met stevige benen. Ik heb ook een stel merries die veel lichter van bouw zijn waar ik dus niet zelf op zou gaan zitten.
Mijn tip, zoek een goede instructeur en laat die het beoordelen

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:31

Mijn vriend had een hele passende opmerking richting Lusitana:

"Er is eens onderzoek gedaan in een schapenkudde naast een schuurfeest. Ze hebben een willekeurig schaap uit de kudde gehaald, en het schaap op (humaan) sperma onderzocht. Ze hebben toen, in dat ene schaap, 11 verschillende DNA-profielen gevonden. Allemaal humaan."

Die ooi is er vast niet aan doodgegaan, maar om nou met z'n allen onze sexuele frustraties op dieren uit te gaan leven omdat ze er toch niets van hebben? Daar zit nogal een ethisch aspect aan, of niet?

En dat zelfde ethische aspect is van toepassing op zware mensen op kleine pony's. Dat 't kan, wil niet zeggen dat 't beestje erop vooruit zal gaan.

En dan ligt die ethische grens hier in Nederland misschien anders dan dat ie in 't land van herkomst ligt. Prima toch? Zou best wel eens kunnen liggen aan het feit dat wij die pony's niet gebruiken om van punt A naar punt B te komen, maar (veelal) om van de B naar de L te komen.

biewie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:41

Ik vind ook dat wat de TS aanbrengt absoluut niet kan. Zelf heb ik een Welsh van 1.50, en ik vind dat ik met mijn 65 kg toch al wel aan de zware kant zit. Er zijn toch richtlijnen aan de hand van het lichaamsgewicht? 20% ofzo? Wat weegt zo'n A-tje, 250 tot 300 kg? Dan kom je toch maximaal ergens tussen 50 en 60 kg uit.

tjee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:50

Nou ik rij met mijn 70 kilo heerlijk op mijn welsh B pony van 1.35 en hij heeft er geen last van hoor.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:20

tjee schreef:
Nou ik rij met mijn 70 kilo heerlijk op mijn welsh B pony van 1.35 en hij heeft er geen last van hoor.

Pony is ook groter
Ben ik nou de enige die opmerk dat TS vraagt of haar vriendin die MINDER zwaart weegt dan haar erop mag rijden?

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:34

@ blue_ star.
Nee je bent niet de enige, ze vraagt in eerste instantie of zij erop kan en vervolgens of haar vriendin erop kan.
Die vriendin is trouwens nog steeds te zwaar vind ik.

Chocotof

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:44

ik vind jullie wel wat groot en zwaar.
aan de andere kant, het gaat om inrijden en dat moet opgebouwt worden dus ga je er ook geen uur intensief mee dressuren etc.

Zelf rijd ik op een a-welshje van 11jaar, ik ben 1.63 en weeg 57 kilo. Ik rijd 2 keer in de week 45 minutjes.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:45

Sorry maar juist met inrijden vind ik het belangrijk dat iemand erop stapt die goed van formaat en gewicht is, anders leren ze al gauw verkeerde dingen aan en worden ze zwaarder belast dan nodig is.