paard pakt bit vast en bijt hem haast door 2en

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:00

kimmy1986x schreef:
dus als ze zo hard gaat en ik wil haar op me zit terug rijden hoe moet ik dat dan doen gewoon net zo lang blijven zitten tot ze stopt of veel overgangen rijden op me zit hoe kan ik dat het best aanpakken

Als ze aan de kletter gaan en je gaat je zwaar maken ga je met de beweging van het paard mee en is het dus een 'drijvende' beweging die je maakt...
Ook al zijn veel dressuurmensen het hier niet mee eens, toch is het zo. In de bak geldt deze regel uiteraard wel!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:02

runningkawa schreef:
Het is bij mij ook bij de combi geleerd
Ik heb eigenlijk nooit met een lage gereden

van renpaarden weet ik echt helemaal niks en hoe niet hoe die getraind worden.
Ga ik me dus ook niet aan wagen wat ver te zeggen

Wel durf ik te zeggen dat als je logisch nadenkt, het niet fijn kan zitten.

Trek je horlogebandje eens stak
nee je gaat niet dood, maar het zit vervelend
Of die strakke kol trui, daar zit je steed aan te trekken

laat staan als dat om je neus of mond zou zijn.
Zodat je gewoon je mond niet meer open kan.
Dat moet toch anders op te lossen zijn?

(dom voorbeeld, maar toch geeft het wel wat aan)

Ja klopt, maar als je zo gaat beginnen...
Ik heb liever helemaal geen bit in, en een kopstuk over mijn oren. Laat staan zo'n zadel op mijn rug met die singel die toch altijd veel te strak zit, maar goed anders glijd je dus met zadel en al van je peerd

Sily

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:06

griebels schreef:
Schuldig??? Hij doet het toch zelf!? Dan moet hij maar luisteren

Ja, maar als zij los zou laten zou hij ook niks vast kunnen pakken

Ik denk dat je er wel aardig wat tips tussen hebt zitten, moet zeggen dat ik met mijn vroegere race kever een losse neus en sperriem had, en nu nog steeds kan ik de sper er met wat frommelen zo vanaf halen.
Maar ja..als ik nu ga zitten staat ze stil, eerst nog met een ho erbij en nu alleen nog maar op zit (en loslaten )
Het is in het begin eng omdat je denkt alle controle weg te geven, maar uiteindelijk krijg je er juist meer controle door.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:06

Maar dan kun je het nog wel op een zo'n vriendelijk mogelijke manier doen

Kijken naar je eigen fouten, dan zijn al die dingen die hier genoemd zijn echt niet nodig, dus waarom dat dan niet doen?

Waarom zitten jockeys dan naar voren Griebels, dan gingen ze toch wel diep zitten als dat drijvend was?

Erretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:14

runningkawa schreef:
Over het rollen bit zijn genoeg discussies geweest

conclusie
de 2 metalen geven wel degelijk onderling stroom af
Er is alleen nog enige discussie over hoe erg een paard dat voelt.
Maar het is op wedstrijd verboden en ik zou ook thuis het zekere voor het onzekere nemen en mijn paard daar nooit mee rijden.

Waar ik het over heb zijn watertrensen met rolletjes die helemaal RVS zijn. Die heb je namelijk ook. Jouw discussie voer ik niet. Maar daar gaat het hier niet om geloof ik. Dat jij ertegen bent weet ik nu wel en ik ga helemaal met je mee wat lesnemen betreft. So be it!

Succes kimmy1986x met je paardje ik hoop dat je het op een positieve manier kan oplossen. Maar zoek wel begeleiding voordat dit tot ongelukken leidt dus pas ajb op!

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:17

runningkawa schreef:
ow, btw, ik heb nooit op een manege gereden, waarom dan toch zo geleerd?

Ik heb wel op een manege gereden en daar gelden indd die 2 vingers. Maar daar hadden ze ook alleen lage neusriemen.
Toen ging ik springen bij Heyligers in Asten, daar moest het, bij Albert Voorn en Jan Tops moest het ook, en eerlijk gezegd heb nog nooit anders gehoord. Tot nu dan

Ik wil niet zeggen dat ik of jij gelijk hebben, maar vind het raar dat niet overal hetzelfde wordt aangeleerd dan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:23

Idd raar
want ik heb het dan weer nooit anders gehoord
en heb dan weer gereden bij Leon Thijssen, paar keer hulp gehad van Emile en Paul Hendrix, lessen gevolgd bij George Remmen.
En een hele poos les gehad van Hein van de Mortel en daar hebben ook redelijk bekende namen les van gehad

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 14:26

er zitten zeker en hoop tips bij en heb begeleiding gevonde die me kan helpen.
ik heb ook al over en lage neusriem zitten denken wat heeft dat eigenlijk voor werking?

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:29

runningkawa schreef:
:D

Maar dan kun je het nog wel op een zo'n vriendelijk mogelijke manier doen

Kijken naar je eigen fouten, dan zijn al die dingen die hier genoemd zijn echt niet nodig, dus waarom dat dan niet doen?

Waarom zitten jockeys dan naar voren Griebels, dan gingen ze toch wel diep zitten als dat drijvend was?

Als je goed kijkt zie je jockeys ook wel eens aansporen door telkens te gaan zitten...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:31

Sily schreef:
griebels schreef:
Schuldig??? Hij doet het toch zelf!? Dan moet hij maar luisteren

Ja, maar als zij los zou laten zou hij ook niks vast kunnen pakken

Maar wel rennen... Maar goed, dat gaat over mijn paard en hopelijk doet het paard van TS niet hetzelfde.

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:51

kawa je bent niet de enige die les heeft gehad van bekende namen...
Ik ook namelijk, en het eerste wat mij werd verteld was, waarom heb je die aansnoer neusrien zo los? Mijn antwoord, omdat ik het zo heb geleerd... zo werkt hij niet, en zo werkt geen 1 hoge neusriem, dat is voor een lage neusriem.
Maar je wil gewoon niet geloven kennelijk dat een paard geen mens is met een coltrui... Die neusriem kun je idd aansingelen, maar daar is hij niet voor bedoelt. Puur een neusriem die je zonder het paard pijn te doen, gewoon een gaatje strakker kan doen. Singel jij je zadel niet aan als je er op gaat zitten??? Ik zie vele mensen dat laatste gaatje er nog net even bij trekken, en dat is dus het punt waarop ik denk, is dat nou nodig? Je zit zo toch ook stevig? Ik hoor je ook opeens niet meer over dat bit. Dus dan zal je wel weten dat een stang soms zachter is voor de mond dan een trens. Als ik het goed onthouden heb rijd jij bijna alle paarden op een dubbelgebroken bit of op een stangetje. Dus zo erg zal dat dan wel niet zijn. Die neusriem die zit er gewoon niet voor niks. Heb je een paard wat je niet 100% kunt vertrouwen, dan zorg je er voor dat hij het bit niet vast KAN pakken. Op de zit terug rijden is een mooi streven, maar voor veel ruiters niet weg gelegd. daarbij is het ook geen garantie, het blijft een feit van willen luisteren. Wil ie dat niet dan ga jij met je diepe zit er als nog vandoor met het bit tussen de kaken omdat je neusriem niet voldoende strak zit. Dat risico loop ik liever niet als ik buitenrij, ik ben namelijk niet de enige in het bos of op de weg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:18

Over de namen, daar reageerde ik op, omdat er een post eerder met namen gegooid werd en ik dat idd met griebels eens was, dat er dus zoveel verschil is. En dat dan raar vind.
Niet meer niet minder.

Een gewone stang (ongebroken bit) heeft een heel andere werking dan die met de tongboog ja
Die is eerste is vriendelijk.
Ik rij alles op een dubbelgebroken bit
Behalve bij een laag gehemelte

De singel trek ik idd ook gewoon net genoeg aan.
Verder is een singel om een buik, toch wat anders dan een neusriem om een gevoelige neus

En de neusriem hoort er idd eigenlijk voor de sier te zitten ja.
Sperriem is er voor het stabieler laten liggen van het bit
Vaak ook erg nodig omdat de meeste mensen het bit graag te laag hebben hangen.

En dat niet willen geloven, geld dat dan net zo goed ook niet voor jou?

En als hij dan het bit niet vast kan pakken, zit het echt al te strak
Het paard hoort zeker speling te hebben in het open doen van zijn mond

Verder zoals Ludora al zo mooi zei, is het idd ook vaak de kaak en nek, kun je snoeren wat je wilt, dan gaat hij toch.

Op de zit rijden kan iedereen leren
Alleen je moet het wel willen
Zonder wil kun je idd heel weinig
Lees het verhaal van Bowena maar
En zo ken ik meer mensen, die na de fout bij zich zelf te zoeken en goede les zijn gaan halen, ook het onmogelijk, mogelijk hadden gemaakt.
En geef toe, lijkt je dat niet veel fijner rijden?

Maar leer jij je paard op kleine hulpen reageren, zal hij als je ineens grof inkomt omdat er wat aan de hand is, toch veel eerder op de rem vliegen
dan een paard wat gewend is aangesnoerd te lopen met een betonnen bek door het vasthouden.
Op een gegeven moment ben je idd uit getrokken en is er geen enkele extra rem meer.

rij je altijd op kleine hulpen, heb je nog een extra rem
Misschien moeilijk voor te stellen voor sommige, maar dat is erg triest.
Maar ik weet zeker dat er nu genoeg ruiters zijn die nu weten wat ik bedoel

Niks geeft garantie
Als een paard werkelijk op hol slaat is hij niet eens met een tank te stoppen.
Maar als je dat altijd in gedachte hebt, kun je beter gaan dammen

En moet ik dan ineens op alles reageren van zo'n hele lap tekst zonder enige open regel ertussen?
Hoop dat het nu gelukt is maar als het niet zo is, jammer dan
Want niet reageren zegt echt niet dat er geen mening meer over heb hoor.
Beetje erg flauwe opmerking dus

En je mag me nu gerust een eigenwijze bertweterige trut vinden, want aan je post merk ik allang dat je dat denkt.
Zal er geen sec wakker van liggen.
En gelukkig zijn er mensen zoals Bowena, die wel snappen dat het anders kan.

En laat ik gelukkig die mensen ook in mijn paardenkring om me heen hebben.
En dat zijn echt geen boom knuffelaars of penny's, integendeel juist.
Maar gewoon mensen die lekker in de wedstrijdsport meedraaien
voor de afwisseling heerlijk op buitenrit gaan.
Alles zonder enge bitten en aangesnoerde dingen

Het kan, echt waar

ik lees mijn bericht terug en het lijkt vrij nors, zo is het niet bedoeld, maar een bericht vlug typen voodat je wilt gaan slapen is niet slim

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:00

Hmm, topic is ondertussen weer een paar pagina's verder

Loslaten wou ik er ook nog neerzetten, maar toch niet gedaan omdat ik dacht dat dat voor haar geen optie was, omdat het probleem volgens de ts in het bit zat.

Loslaten ja. Het liefst en een gigantisch groot (dicht!!) weiland, en flink aansporen. Dan zijn de rollen eens omgedraaid. Best een eng idee op zich, maar bedenk: Dat houden ze niet eeuwig vol.

(Ik heb trouwens ook niet het hele topic gelezen, dus weet niet of ik nu iets aan het herhalen ben...? )

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 08:42

er zijn ook paarden die zich dood lopen
Die van mij hoef ik echt niet aan te sporen zodat de rollen omgedraaid zijn, dan heb ik een pad nodig van ongeveer 5 km... Als je nagaat dat ze op de baan een 2500m lopen, dan weet je dat IK met aansporen niets bereik, net zo min als los laten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:35

Bij een ex ren paard zal dat idd wel helemaal anders zijn.
Bij andere paarden kan dat idd wel eens goed helpen, dan heb jij het tempo weer in handen, dus ben je de baas.
Maar dat gaat ook alleen als je weet dat het niet schuift, dus niet altijd toepasbaar

Heb jij geen kennissen Griebels, met een ex ren paard?
Die hetzelfde hebben gehad?
Want een ex renner wat af of aanleren. lijkt me idd helemaal wat anders.
wel een uitdaging, maar wel een knap moeilijke uitdaging lijkt me

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:43

Ik heb al heel veel bereikt, maar we zijn er nog lang niet.
Ik heb ook nog contact met de fokkers/trainers van hem. De reden dat hij niet meer koerst is omdat hij een lichte peesblessure heeft gehad. Daarna hebben ze hem niet meer uitgebracht omdat hij een paard is wat graag loopt (en wint) en zich dus kapot zou lopen op het moment dat er iets zou gebeuren (klap van paard ofzo).

In het begin kon ik niet eens met hem draven buiten of ik was hem al kwijt, en dan bleef hij alleen nog maar draven. Nu kan ik dankzij de thiedemann die ik toen gebruikte (niet voor de krul maar om te beperken dat hij zijn neus verticaal omhoog stak) alles doen met hem buiten. Alleen de galop blijft een aandachtspunt. Ik rijd hem nu buiten dan ook nog met een pessoa-bitje, en losse martingaal.
Mijn doel is om hem straks op zijn trensje zonder hulpteugel buiten te kunnen rijden.
Hij is super braaf buiten, beter paard kun je niet hebben, alleen moet hij wel terugkomen uit de galop als IK dat wil en niet als HIJ dat wil

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:48

Klinkt toch al super goed

En de galop, die zit er bij zo'n renpaard vast zo ingebakken om hard te moeten, dat dat vast niet mee zal vallen
Maar knap dat je al zover bent.

En voordat ik commentaar krijg over dat ik niks zeg over de thiedeman en pessoa
Ik heb niks tegen die dingen, in goede handen.
En de meeste paarden hebben het gewoon niet nodig, als de ruiter daar maar eens wat moeite zou willen stoppen in zijn eigen kunnen, ipv direct te fout af te schuiven op het paard.

Maar zoals met alles, uitzondering bevestig de regel.
En met een ex-renpaard, kan ik me die uitzondering best wel voorstellen.

Maar dat half bokt, met een gewoon paard een uitzondering, is dat weet ik zeker van niet.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 09:53

ik ga vanmiddag rijden en kijk even alles goed na.
dat los laten gaat wel lukken ben niet zo bang ze hebben hier een giga groot ruiterpad die gaat helemaal rechtdoor dus kan ik het daar mooi proberen, ik weet wel dat ik me capje goed vast moet zetten en me kleren goed dicht want ze rent dan zo hard dat ik zo uit me kleren vlieg haha.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:59

loslaten wil niet direct zeggen, teugel op het uiteindje vast houden en niks meer doen

als je controle wilt (of moet graag hard gaan)
Betekend de term loslaten, dat jij niet terug trekt, als hij trekt, maar een sec. later, als hij wat loslaat, jij wel weer gaat remmen (incl zit en stem)
Pompend remmen als het waar
Niet zagend, maar op het juiste moment vast en weer los met beide handen
En dat juiste moment aanleren, leer je door fijne les.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 10:06

nee ik gooi de teugels niet los maar ga het gewoon proberen ik zie wel wat er gebeurd

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:06

Voordat ik te horen krijg dat ik niet weet hoe ik met een hulpteugel om moet gaan zet ik een hier een foto neer met de thiedemann in gebruik.
Afbeelding

zoals je ziet, gebruik ik hem puur daar waar ik hem nodig heb en hangt hij gewoon los. Hij hoeft er niet mee in de krul te lopen, maar ik wilde dat hij zijn neus dus niet verticaal (letterlijk) omhoog kon gooien want dan heb je niets meer te vertellen.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:07

Oh oh, als iemand de foto kan verkleinen

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 10:14

ik heb een tijdje met martingaal gereden maar dat hielp echt helemaal niets ze gooide nog net ze hoog der hoofd omhoog

maar wat een mooi paard lekker koppie

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:19

Dit is ook geen martingaal... een Thiedemann is dit, en dit helpt dus wel.

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 10:21

ja weet ik maar ik heb toen op advies van iemand met martingaal gereden