bandages echt slecht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 21:36

Boogie*Girl schreef:
ander is als je bijvoorbeels op Z niveau rijd

Z is nog maar basis. Daar heb je echt steun bij nodig als je paard fatsoenlijk getraind is.

Ik heb toevallig gisteren mijn instructrice haar paard zien trainen. Compleet met piaffe, passage en galoppirouettes. Eenvoudige peesbeschermers om de voorbenen en achter blote benen. Geen centje pijn.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 23:22

Ach, alles is te relativeren natuurlijk. Zodra Iwaldo en ik ooit Z oefeningen gaan oefenen is dat geen basis voor ons hoor. Voor ieder paard is er een andere moeilijkheidsgraad.

Ik ben overigens op zoek gegaan naar wetenschappelijk onderbouwde meningen over bandages, op het internet. Helaas nog niks kunnen vinden. Merendeel blaat maar wat. ('het ís slecht' Waarom? 'dat is gewoon zo')
Houd jullie wel op de hoogte. Ben benieuwd of ik nog iets zinnigs vind.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:11

Sjuimpje schreef:
Jij helpt je paard echt niet de vernieling in met bandages hoor!
Als dat zo zou zijn waren alle GP paarden nu stokkreupel geweest....

hier ben ik het helemaal mee eens...

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:15

paardje"]
[quote="Irisjuh schreef:
Maar als ik nou met een dressuur wedstrijdje voor de sier bandages om wil doen. (Een gewone B proef ofzo) Kan dat dan ook kwaad Verward ?

met dressuur mag dat niet eens! Knipoog
[/quote]

dat mag pas vanaf Z-niveau geloof ik.. Lachen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:35

Ja en dan nu bandages bij een paard met sokken, ik zie genoeg friezen en tinkers lopen met bandages om! Nou dat kan dus gewoon niet in mijn ogen. Bandages zullen toch altijd een beetje wrijving geven en bij een paard met sokken dat ook nog eens gaat zweten. Dat kan gewoon geen lekker gevoel geven. Moet je maar eens op letten als je daar de bandages afdoet, duiken ze vrijwel meteen naar beneden om eens goed aan de sokken te krabben.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 09:41

Eerlijk gezegd weet ik niet meer wat ik nu van bandages mag geloven. de een zegt dat, de ander weer iets anders... zelf rijd ik niet echt met beschermers af en toe peesbeschermers ofzo en soms ook eens bandages. ik denk dat het belangrijk is dat je paard ze niet te lang omheeft, zodat zn benen niet te warm worden. maar in peesbeschermers heeft een paard vaak ook heel warm dusja Verward als gewone bescherming kan je het wel gebruiken denk ik. het beschermt nl ook de voorkant van het been bij springen bv en ik denk dat peesbeschermers daarvoor niet beter of slechter zijn. maar een paard word echt niet kreupel of zo of krijgt slechte benen door dat af en toe eens te gebruiken. wel vind ik dat peesbeschermers idd schuurplekken geven. dusja ik zou gewoon kijken wt je paard het leukst vind en ze gewoon gebruiken als ze echt nodig zijn. dus bij springen enzo. een paar goede onderlappen eronder en goed leren aanbrengen.

Arsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:25

Arsen heeft in Polen nooit bandages omgehad en liep redelijk vaak kreupel.
Ik heb hem hier in NL als ik ga rijden (bij meer dan alleen stap en een klein stukje draf) voor altijd bandages om. Nog niet een keer problemen gehad!
Achter had hij bandages, ook nooit meer problemen maar omdat hij strijkt kreeg hij strijklappen (peesbeschermers komen eraan) om. Vanaf dat moment heb ik alleen maar problemen gehad. Toch maar bandages weer om voorlopig.
Hij heeft zeker die bescherming nodig want zonder is het meteen weer mis. Een ander paard zal het weer beter doen met niets om zijn benen of met peesbeschermers, ik denk dat het gewoon verschilt per paard.
Als ik zelf ga rennen heb ik ook een enkelband om en mijn broertje weer niet.

xcynthiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 11:26

ik gebruik elke dag peesbeschermers--voor en achter strijklappen,want mijn merrie is nog jong en moet voldoende bescherming hebben bij de training

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:00

Wat ik zeker weet is dat de benen van mijn paard al bezweet en warm zijn onder peesbeschermers na het rijden. Bandages zullen dat nog veel erger maken, en hitte is in elk geval niet goed voor de pezen. Voor mij dus geen badages tijdens het rijden .

Vraagje: een aantal mensen zeggen dat het goed is dat een paard ondersteund wordt tijdens zijn werk. Maar als de pezen ondersteund moeten worden om het werk aan te kunnen, vraag je dan gewoon niet teveel?

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 14:53

Ik heb een tijd met bandages gereden, maar ik doe er niet meer aan mee.
In de winter is het mss wel lekker als ze nog niet warm gereden zijn, maar voor mij lijkt het net een oven als je met van die dikke sjaals rond je benen moet rond lopen. Lachen
Zeker in de zomer, en dan helemaal als je fleece gebruikt Verward

Doe maar gewoon een peesberschermertje, lijkt mij ook meer op te vangen als je paard eens tegen z'n benen titst.

Kwestie van persoonlijke voorkeur zeker? Haha!

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:43

bandages zijn alleen goed als je ze ook goed omdoet.
ik was een x met een rit mee en een meisje had ook bandages om maar TE LOS en ze gleden duz af en wat denk je paard struikeld er over breekt been en kan afgemaakt worden Huilen . duz let er alsjeblieft op dat je ze goed omdoet als je bandages gebruikt!

groetjes marieke

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 15:52

Wikkel maar eens een bandage om je eigen been en loop daar maar eens een week mee, dan zul je snel genoeg merken wat een bandage doet.
En ook doen als het 30 graden is buiten.

Als ik naar de benen kijk van de hogere dressuurpaarden zie je als het ware de bandages gewoon zitten. Je ziet aan de benen dat ze vaak ingepakt zijn.

Voor mij zijn bandages goed voor een herstellende blessure , bescherming op reis(alhoewel ik dat ook erg warm vind), op advies van de DA en voor show.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 16:34

Hoop mensen zeggen wel "bewijs maar dat ze slecht zijn" maar ik ga meer uit van "Vertel me nou eerst maar eens waarom die dingen nou NODIG zijn."

Een paard dat gezond op de benen staat en gezond, geschikt werk verricht heeft niets om z'n benen nodig. Heeft hij dat wel, dan is er dus iets mis, of de belasting is verkeerd of te zwaar.

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:23

Cowgirl schreef:
Wikkel maar eens een bandage om je eigen been en loop daar maar eens een week mee, dan zul je snel genoeg merken wat een bandage doet.
En ook doen als het 30 graden is buiten.

Mja, verschil zit hem wel dat wij in onze benen (waar de bandage zou zitten) een hoop spieren ed hebben die constant op en afspannen bij beweging. Bij een paard is het eigenlijk maar een hoopje pees waar in tegenstelling tot onze benen niet echt veel in gebeurd.

Begrijp je ongeveer wat ik bedoel? Haha!

Maar ben het verder wel met je eens dat het eigenlijk gewoon hete ondingen zijn. Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:23

Het enige nut van bandages is volgens mij bescherming tegen 'invloeden' van buitenaf. Als je een beetje logisch nadenkt, kom je vanzelf tot de conclusie dat een normaal aangelegde werkbandage geen steun geeft. Deze zit namelijk niet om een gewricht.

Ik vind peesbeschermers een betere bescherming geven, omdat ze meestal een harde buitenkant hebben en een zachte binnenkant. Een eventuele klap wordt hierdoor beter opgevangen (oftewel de druk wordt verdeeld). Ook zijn ze een stuk makkelijker (en sneller) in gebruik.

Bandages kunnen trouwens wel weer erg handig zijn om in de spiegel de benen van je paard beter te kunnen zien. Ook passen ze altijd (als je ze tenminste goed om doet Haha!) Verder kunnen ze leuk kleuren bij je shabrak, als je setjesfreak bent. Ik heb ooit bijna alle kleuren van de regenboog gehad, gewoon omdat ik het leuk vond.

Ik vind bandages niet per definitie gevaarlijk. Zolang je maar weet hoe je ze om moet doen is er niets aan de hand. Ik zie soms wel eens mensen rijden met superelastische werkbandages, zonder onderleglappen. Dat is natuurlijk vragen om problemen, want dat knelt gigantisch.

Het veiligste is volgens mij een niet al te rekbare bandage in combinatie met onderleglappen. Vervolgens een extra bandagebandje er omheen zodat ie niet los kan raken en dan is de kans dat er iets mis gaat echt nihil.

Wat trouwens niet echt slim is: met bandages door water. Ten eerste omdat ze dan makkelijker loslaten en ten tweede omdat ze vaak iets 'inkrimpen' bij het drogen. En ten derde omdat je dan blijft wassen Haha!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:27

Ilse schreef:
Maar als ik nou met een dressuur wedstrijdje voor de sier bandages om wil doen. (Een gewone B proef ofzo) Kan dat dan ook kwaad Verward ?

Welnee, als je ze maar goed omdoet. Als je het zelf nog niet kunt, laat je dan even door iemand helpen die het wel kan. Als het een officiele wedstrijd is, kan het trouwens wel kwaad: als je dan met bandages in de ring verschijnt, wordt je gediskwalificeerd.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 17:47

Interessante discussie.
Ik rij dus zelf wel met bandages, maar geef ook de voorkeur aan peesbeschermers. Helaas heb ik nog steeds niet de goede maat gevonden. Alleen die medicine beschermers, die passen wel. Maar eerlijk gezegd vind ik dat rotdingen, nog erger dan bandages qua warmte.

Ik heb vroeger altijd geleerd dat als je een paard eenmaal met bandages rijd, je dit ook altijd zal moeten blijven doen. Omdat hij anders sneller kreupel word. Wat hier nu waar aan is weet ik niet.

Verder is de hele vergelijking met een mens belachelijk. Zei ik ook al in een ander topic. Door een bak met zand rennen met een stuk ijzer in je mond vind ik ook niet prettig.

Mursey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:08

Dit is zo'n discussie zonder einde. De voorstanders en tegenstanders worden het toch niet eens. Inderdaad zijn er niet echte onderzoeksresultaten van de bandages versus peesbeschermer ofzo..

Ik rijd mijn paard afwisselend met bandages, peesbeschermers, 3 in 1 actionbeschermers, of helemaal niets. Vind bandages inderdaad mooi staan, ook al is dat de verkeerde beweeg reden om ze om te doen. Tong uitsteken

Mijn paard haar benen zijn even nat en bezweet als ik bandages om heb gehad, of de peesbeschermers of de actions... dus wat dat betreft, denk dat het niet uit maakt wat voor bescherming je om het been van je paard doet, het broeit toch altijd.

Ik weet dat er heel veel mensen piepen dat de pezen er zwakker van worden, maar ik denk dat dat ene uurtje per dag de pezen echt niet slapper of steviger maakt, zeker niet wanneer er gewoon netjes gebandageerd wordt. Ik hou ze iniedergeval lekker om.

haffiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:20

irish_lady schreef:
Ja en dan nu bandages bij een paard met sokken, ik zie genoeg friezen en tinkers lopen met bandages om! Nou dat kan dus gewoon niet in mijn ogen. Bandages zullen toch altijd een beetje wrijving geven en bij een paard met sokken dat ook nog eens gaat zweten. Dat kan gewoon geen lekker gevoel geven. Moet je maar eens op letten als je daar de bandages afdoet, duiken ze vrijwel meteen naar beneden om eens goed aan de sokken te krabben.

ik ben het hier niet mee eens je hebt ook andere paarden met sokken die je ook gewoon met bandages rijd. en denk je dat het bij een kwpner geen wrijving is dat slaat nergens op en iedereen moet zelf weten of hij/zij bandages of pees beschermers rijd ik rij met pees beschermers en mijn bijrijdster met bandages nix aan de hand!

groetjes marieke

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:50

Katrien schreef:
Omdat de aap van mij ook werkelijk van alle soorten peesbeschermers plekjes krijgt. Ja ja, zelfs van PC Frusty Er hoeft maar ergens een naadje te zitten en hij krijgt er een kale plek van. Daarom rij ik nu ook met bandages (onelastische). Op advies van mijn instructeur omdat hij dat veilger vond dan helemaal zonder omdat Pablo nu voor ijzers heeft en in de zijgangen wel eens overhaast wil overstappen en je dan dus kans hebt dat hij zijn been raakt.
Met longeren doe ik wel vaak kappen om (makkelijker en dat is maar 1 keer per week dus dan heeft hij niet meteen een nieuwe kale plek).
Op wei heeft hj niks om zijn benen dus wel risico dat hij zich aantikt maar daar hoop ik dan maar omdat hij dat niet doet.

Dit doe ik precies hetzelfde Lachen

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 18:53

Margreet schreef:
Met het verschil dat de meeste GP ruiters goed weten waar ze mee bezig zijn en dus correct bandageren.
Als je niet heel goed weet hoe je met bandages om moet gaan kun je ze echt beter in de kast laten liggen. Verkeerd omgelegde bandages (en dat gebeurt vaak genoeg!) helpen je paard wel degelijk de vernieling in!

Leg jij dan maar eens uit hoe je ze goed om doet Knipoog !! Want ik gerbuik ze vrij vaak, en dan wil ik wel eens weten hoe het volgens jou op precies de goede manier moet Lachen !!

Ik gebruik tijdens de rijlessen wel bandages. Omdat ze anders tegen haar benen trapt bij de zijgangen. En ook precies op de plek waar geen peesbeschermer zit al je die om doet. Dus bij mij zijn ze noodzakelijk!!

Jacksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 19:42

Ik denk idd niet dat een paard iets aan zn pezen krijgt van 1 uurtje per dag bandages, Ik bedoel, vooral als ie ook bijvoorbeeld in de wei of in een stapmolen komt (dan wel zonder de bandages) zal hij ook zat staan en lopen zonder die dingen... Denk dat dus dat slechte effect van de bandages wel weggelaten kan worden...
Over de warmte kan ik niets zeggen, daarvoor zou je een thermometer moeten hebben en een temperatuur vanaf wanneer het schadelijk zou zijn...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 21:58

Met bandages trainen is zeer af te raden, tijdens de training kan de temperatuur onder bandages wel oplopen tot 45 GRADEN!!!

En dan ook nog eens te bedenken dat er zoveel mis kan gaan met het omdoen alleen al, je kan zoveel foutjes maken, die ernstige gevolgen kunnen hebben.

Zo krijg je eerder een blessure dan dat je deze voorkomt.
uit alle been beschermdingen (incl. zin- en onzinbescherming van tegenwoordig) komt uit mijn persoonlijke test toch Veredus het beste naar voren.

Veredus peeskappen, voor en achter heb je ze, vind ik echt top.
voor evt. springschoenen, zou ik niet die rubberen gevalletjes nemen, levensgevaarlijk en beschermt ook niet geweldig, maar die dikke dingen, ik geloof van Escadron, misschien nog wel meer merken. Volgens mij zijn die nog niet zo lang op de markt.

Het is even een hele investering, maar het is echt top kwaliteit, nooit problemen mee gehad. En gaat een leven lang mee.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:36

Misschien ben ik de enige maar ik rij mijn paard nooit met allemaal dingen om zijn benen .
Alleen met springen zou ik zo omdoen (maar ik spring nog niet omdat Mozart pas 4 is) en in het bos heb ik peesbeschermers voor om omdat ik bang ben dat hij zich een keertje aantipt in we in rengalop Schijnheilig zitten.
Ik vind dat mijn paard wel op zijn eigen benen kan lopen en met gewoon rijden raakt hij zijn benen niet dus vind ik het ook niet nodig. Als hij zou strijken of zijn voorbenen aantippen zou ik met peesbeschermers en strijklappen rijden.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-03 22:38

Taygalover schreef:
Misschien ben ik de enige maar ik rij mijn paard nooit met allemaal dingen om zijn benen .

Nee hoor, helemaal niet. Het enige wat wij hebben in die richting is transportbeschermers. Geen peesbeschermers, geen bandages, helemaal niets. We rijden veel in het bos (ook tempo, doen een beetje endurance enzo) en trainen op redelijk niveau (zijwaards)

En hij heeft vier spijkerharde beentjes, nog nooit een stap kreupel geweest.