voeding voor stresskipje -> wie heeft ervaring?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: voeding voor stresskipje -> wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:49

Ook ik ben het er niet mee eens, voedingssupplementen werken wel degelijk. En het is echt niet zo dat het tussen onze oren zit, want hoe verklaar je dan dat en de dierenarts, en de hoefsmid bij ons vroegen of we andere voeding gaven omdat onze merrie zo rustig was geworden? Beide wisten niet dat wij inderdaad overgestapt waren.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:13

Als ik zoveel aan mijn arabje geeft vliegt hij spontaan naar de maan vrees ik

Ik zou zeggen geef je paard GEEN krachtvoer meer, alleen nog 24/7 hooi. Daar vallen ze niet vanaf, mits er onbeperkt hooi voor hun neus staat. Eventueel bijvoeren met mais en zemelen. Verder kan je pavo summerfit koek bijvoeren voor de mineralen en de vit.

Je zal zien dat je hete onrustige neurootje veranderd in een schaapmakke sufferd. Zet je paard ook bij voorkeur 24.7 buiten, dan kan ie zich lekker uitleven.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:16

Neonlight schreef:
Ook ik ben het er niet mee eens, voedingssupplementen werken wel degelijk. En het is echt niet zo dat het tussen onze oren zit, want hoe verklaar je dan dat en de dierenarts, en de hoefsmid bij ons vroegen of we andere voeding gaven omdat onze merrie zo rustig was geworden? Beide wisten niet dat wij inderdaad overgestapt waren.

Dan heb je me verkeerd begrepen...voeding doet een heleboel. Ik zei ook: een uitgebalanceerd rantsoen is zeer belangrijk!
De meeste supplementen (de rustgevende in ider geval) doen in mijn ogen niets...
Ik heb het niet voer supplementen met vitamine E en sporenelementen etc. Ik vind trouwens dat je die alleen gericht kunt geven als er bloed is geprikt bij je paard en dat er uit eht bloedbeeld blijkt dat hij het nodig heeft.
geloof me...ik heb de laatste tijd veel lezingen bijgewoond van mensen die diepgaand onderzoek hebben verricht...de meeste supplementen werken voor ons (tussen de oren) en voor de fabrikant en niet voor het paard.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:25

marloezzke schreef:
Citaat:
Tot slot: supplementen om nervositeit te onderdrukken...ik geloof er niet in. Ik vind het geldklopperij.
Ik heb er nog noit enig resultaat van gezien. Behalve misschiend at de ruiter zich zekerder voelde, omdat het paard het kreeg...waardoor het paard weer rustiger bleef.... dan werkt het uiteindelijk wel....maar neit zoals het spul suggereert.

hier ben ik het niet helemaal mee eens, als het echt puur geldklopperij zou zijn, waarom gebruiken top ruiters als anky van grunsven dan ook deze middelen?
ik merk wel degelijk verschil, mij paard is nog wel heel erg fanatiek maar heeft veel sneller zijn concentratie terug en heeft veel meer innerlijke rust, ook op stal tegenover andere paarden.

daarnaast vind ik dat jou idee over musli ook niet helemaal klopt, voor paarden die snel eten en daardoor mager worden is musli een goede oplossing, met musli doen ze langer en halen er dan in princiepe meer voedingsstoffen uit dan wanneer ze hun brok naar binnen schrokken.

Eerst even over het laatste: ik ben dat helemaal met je eens. Ik vertelde immers dat muesli bestaat uit ontsloten granen die makkelijk verteerbaar zijn en daarom bijv. geschikt voor het oude paard met een minder gebit. Dus...trek dat even door: het paard dat zijn brok neit goed kauwt neemt de voedingsstoffen minder goed op, dus zo'n paard heeft idd baat bij een product als muesli dat makkelijk te verteren is...so I agree ...

Dan even een citaat van Anky uit een interview waar haar gevraagd wed naar eht gebruik van bepaalde supplementen. de vraag was of zij echt dacht dat het hielp. haar antwoord (ik weet het niet meer letterlijk, maar dit was de strekking): Ach....dat weet ik niet, maar als ik denk dat het werkt...dan werkt het!!!

En zo denk ik er ook over. En dan heb ik het niet voer bepaalde supplemetnen die je gericht kunt toedienen als er afwijkingen in het bloedbeeld van het paard zitten (vit. E etc.) maar over de hele andere commerciéle rambam...
Er zijn wetenschappers die diepgaand odnerzoek hebben verricht en de conclusie hebben getrokken dat dergelijke supplementen niets uithalen...Wie ben ik dan (simpele ziel) om te roepen dat het werkt!

Maar...als het voor jou werkt...prima toch...

Daarnaast wil ik nog even toevoegen dat als grote ruiters reclame maken voor bepaalde supplementen, in brochures en advertenties etc. dit helemaal niet wil zeggen dat ze zelf vinden dat het werkt. Mijn vriendin heeft een reclamebureau en heeft voor dergelijke artikelen ook met bekende ruiters en amazone's gewerkt om producten te promoten....nou...meestal is dat alleen maar een kwestie van geld in het laatje voor de ruiter...en dan gaat hij/zij graag even lachend op de foto met een bepaald product hoor!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 16:45

Tja, dan is de vraag, wanneer is iets een supplement? Wij voeren Cavalor Piannissimo, dit is een speciale rustgevende muesli, die bij 99% van de paarden werkt tegen nervositeit. Het werkt echt bij ons, en ik ken meerdere paarden die er heel goed op reageren. Zitten hier dan geen supplementen in? Er zit iets in wat in andere voeren niet zit wat rustgevend werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:05

Neonlight schreef:
Tja, dan is de vraag, wanneer is iets een supplement? Wij voeren Cavalor Piannissimo, dit is een speciale rustgevende muesli, die bij 99% van de paarden werkt tegen nervositeit. Het werkt echt bij ons, en ik ken meerdere paarden die er heel goed op reageren. Zitten hier dan geen supplementen in? Er zit iets in wat in andere voeren niet zit wat rustgevend werkt.

De mijne heeft daar een allergische reacties op gekregen, ik heb dit dus ook een hele tijd gevoerd!

Persoonlijk denk ik ook dat het aan het aard van het beestje ligt.. mijn paard is een behoorlijk heethoofd, en kan het echt bont maken, dit ligt niet aan zijn voer. Hij krijgt 1,5 sportbix per keer (s'ochtends en s'avonds, en middag half sportbix + half zemelen). Mindert dit is hij nog steeds even druk..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 20:35

Werkte het bij jou?

Het ligt inderdaad ook aan de aard van het beestje, zeker te weten! Onze merrie zou helemaal van de krachtvoer af hebben gemoeten, en dan was ze nog steeds zo druk. Omdat helemaal eraf halen gewoonweg niet kon (sporthackney, liep 2 a 3 concoursen per week en daarin meerdere rubrieken en ook nog eens grote reisafstanden, ze zou dan het een en ander tekort komen) zijn we dus naar dit overgestapt. Gelukkig geen allergische reacties bij haar.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 23:26

zoals ik al meerdere malen heb verteld heb ik niet de luxe mijn paard aan huis te hebben staan, maar op een pensionstal waar voor mij wordt gevoerd. tevens (zoals ik ook al eerder vertelde) hebben we geen weiland bij stal (wel in de buurt, mar daar staan ze alleen zomers in). duw at dat betreft kán ik gewoon niet anders! ze staat nu op 1,5 kilo brok + 1 kg. goede mueslie per dag + wat wortels en appeltje na t rijden. tevens wordt er 2 keer (heel ruim) kuil gevoerd, dus daar heeft ze ook geen gebrek aan. heb vandaag met haar naar buiten geweest en ze was erg braaf. wel lekker voorwaarts en fris, maar dat mag ook wel (nieuwe omgeving, nieuw bos en helemaal alleen) dus al met al was ik heel tevreden vandaag. over supplementen. ik heb nog weinig gebruikt ( wat foene griek in de winter om hoesten/ verkouden te voorkomen en in de zomer af en toe wat knoflook tegen de muggen / vliegen ) en met anti-stress supplementen ben ik dus niet bekend..

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 23:50

Ook op een pensionstal kan je afspraken maken over de hoeveelheid voer. Als ze als de andere paarden gevoerd worden ook iets krijgt is het goed. De hoeveelheid is niet belangrijk, als ze maar niet wordt overgeslagen.

Mueslie en krachtvoer(brok) zijn trouwens in princiepe hetzelfde. Allebei te krijgen in verschillende samenstelling voor verschillende doeleinden, maar je moet ze allebei als krachtvoer zien. Voordeel van mueslie is dat ze er ongeveer 2x zo lang over doen om dezelfde hoeveelheid op te eten. Dus zijn ze dan langer bezig.
In kuil zit behoorlijk veel energie, je kan proberen om je paard geheel van het krachtvoer af te halen en te kijken hoe het dan gaat. Let wel : sommige paarden zijn allergisch voor kuil en dat kan zich op deze manier uiten.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 23:57

ik voer geen lucerne (vorige eigenaar wel). en naar mijn idee krijgt ze zo genoeg krachtvoer voor t werkt dat ze moet verrichten. ik ga haar ook niet van het krachtvoer afhalen, aangezien de hoeveelheid die ze kreeg bij vorige eigenaar, en ze heeft het (voor conditie en gezond gewicht) gewoon nodig. kuil krijgt ze van de staleigenaar gevoerd. gelijk met de andere paarden. t krachtvoert zet ik voor haar klaar in bakjes en voert de staleigenaar haar 's ochtends en 's avonds gelijk met de andere. de paarden krijgen dus gewoon 2 x pd voer en dat zijn de stalregels, dus daar kan ik weinig aan veranderen.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:32

Ok, maar het maakt natuurlijk niet uit wat/hoeveel er in die bakjes zit.

Bij de vorige eigenaar kreeg die van mij 1 kg per dag voor niks doen. Inmiddels doet hij veel meer zonder krachtvoer en is hij nog aan de dikke kant en goed voorwaarts.

Paarden zijn gemaakt om op arm voedsel goed te kunnen leven.
Als ik trouwens kijk wat ik volgens de voerfabrikant moet voeren voor wat hij nu doet (nu in de winter wat stappen en grondwerk) kom ik al aan 1.8 kg per dag. Als ik dat zou doen komt hij over de deur heen, of past hij er niet meer door. Voeradvies is vaak belangrijk voor de juiste hoeveelheid vitaminen en mineralen, maar daar zijn supplementen juist handig voor.
Ik zou toch het krachtvoer eruit halen en het een week aankijken, dan kan je altijd langzaam voer toevoegen als er te weinig pit overblijft.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:18

rustgevend voer geven is symptoonbestrijding je moet de oorzaak aanpakken: te weinig bewegingsvrijheid en te veel krachtvoer

ik zeg nog steeds 24.7 buiten en onbeperkt ruwvoer en geen krachtvoer

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 11:46

@ arabesk; misschien is dat wel de oplossing, maar niet voor mij! ik sta op pensionstal Zonder 24/7 ruwvoer en Zonder de mogelijkheid mijn paard buiten te zetten! ik vind dit persoonlijk ook een goede oplossing, maar in dit geval gaat dat gewoon niet..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:54

Je vraag was wat voor voedingssupplementen, het antwoord is dat voedingssupplementen geen zin hebben met deze hoeveelheid krachtvoer. Als je dat niet wilt veranderen zul je een stresskipje houden. Ik vind het raar als een pensionhouder niet wat minder in de voerbak wil gooien en wat meer ruwvoer wil voeren, scheelt hem ook in de portemonnee.
En wat jij aangeeft dat ie aan ruwvoer krijgt, dat is echt niet veel!

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 12:00

@ neonlight; misschien he je het hele verhaal niet gelezen, of misschien heb je me verkeerd begrepen: zoals ik al meerdere malen hiet heb geschreven ben ik al heel erg geminderd in krachtvoer (lees vorige berichten van mij maar )
de staleigenaar voerd de paarden 2x pd kuil (grote hoeveelheid; 2 grote kruiwagens helemaal vol met kop verdeeld over 4 paarden en een veulen, vind ik lekkere hoeveelheid) en 2 x pd mijn eigen (kracht) voer in bakjes van te voren klaar gezet. ik ga nu eerst minderen met krachtvoer om te kijken of dat helpt haar stress te verminderen.Mocht dit (!) niet het geval zijn; wil ik graag van andere bokkers weten of ze ervaring hebben met (voedings) supplementen voor nerveuse / stress paarden!.. dat is mjijn vraag..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:28

Ja, ik heb het hele topic gelezen, en vanaf het begin af aan gezegd dat die 2 kruiwagens verdeeld over 4 paarden niet veel is. Onze pony's van 1.30m groot krijgen al meer. En die pony's zijn kleine maat hackney's die enorme prestaties moeten leveren, (veel meer als het gemiddeld paard hier op Bokt) en die krijgen nog geen kilo brok bijgevoerd verder. De hoeveelheid krachtvoer die je nu geeft is nog groot. Op PP loopt overigens ook een topic, gaat erover dat de meeste zo belachelijk veel krachtvoer voeren.

Citaat:
de staleigenaar voerd 3 x per dag goede kuil (een volle kuiwagen verdeeld over 4 paarden)

Citaat:
voerd de paarden 2x pd kuil

Hoe vaak krijgt ze nu kuil??? Dat ze geen 24/7 kuil kan krijgen is onzin. Onze pony's krijgen het namelijk wel, en raad eens? Er wordt 2 keer per dag kuil gevoerd, maar wel zo'n hoeveelheid dat ze er lang genoeg mee doen. Je hebt je paard net teruggezet in krachtvoer, en hij krijgt nog veel. Het resultaat kun je nog niet merken. Maar als ie nog te druk is zou ik nog verder terug gaan en de kuil opschroeven, en nog niet aan voedingssupplementen denken. Ruwvoer is nog altijd het basisvoer, zolang je dat nog niet maximaal geeft maar nog aanvult met krachtvoer moet je niet aan supplementen beginnen. Dit moet je pas doen als je ook echt weet dat je paard niet zonder die grote hoeveelheid krachtvoer kan, en dat weet je nog helemaal niet.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 13:38

nadat ik ben terug gegaan op krachtvoer heb ik met de staleigenaar gesproken over de hoeveelheid en aantal keren per dag die ze kuil gevoer krijgen. toen ik het bovenste berichtje schreef stonden er 4 paarden op stal, waarvan er 1 in de tussentijd weer is weggegaan maar dat doet er niet toen. alle paarden kwamen toen net vers uit het land en kregen daarom 3 x pd gevoerd. de staleigenaar is inmiddels weer terug gegaan naar 2 x pd. hij heeft, voordat ik er kwam te staan altijd aan alle paarden ong. dezefde hoeveelheid gevoerd en gaat hier nu dus gewoon mee verder. mijne krijgt wel wat meer als de rest, maar aangezien hij voert kan ik niet constant controleren hoeveel en hoevaak hij voert. ze krijgt op dit moment (volgens hem) veel kuil 2 x pd gevoerd. hij zegt altijd 2 volle kruiwagens te voeren aan de paarden. dus zoveel krijgt ze nu aan ruwvoer. natuurlijk heb je gelijk over t feit dat ik ik nu nog niet kan zien/zeggen of het terugschroeven van het krachtvoer al resultaat heeft. ik heb haar nu 2 weken en kanniet van de ene op de andere dag haar krachtvoer stoppen als ze eerst zo veel kreeg (vorige eigenaar en de eerste paar dagen bij mij).
mijn vraag over de supplemten was , zoals je ook kunt lezen, dat ik dit graag alvast wil weten als t terug nemen van haar kracht voer niet mocht werken! stel we zijn een maand of miss wel 2 verder en ik ben nog niets opgeschoten wat haar nerveusiteit betreft, dan weet ik het alvast en hoef dan niet nog een topic te plaatsen.

baudyh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:43

Je moet inderdaad roeien met de riemen die je hebt als je ergens in pension staan.
Ik denk dat je niet kan spreken over of dat genoeg is die ene kruiwagen.Je moet kijken en opserveren hoelang je paard doet met het hoopje dat ie krijgt.Als ie daar uren mee doet is het goed heeft ie het zo op is het te weinig.Ik zet meestal bij mijn paard op de box.Zoveel als dat ie op eet.Dat betekent in de praktijk dat er altijd hooi ligt.
Ik denk dat 2,5 kilo krachtvoer.Of het nou brok of meusli is nog teveel is.Zou het op 1,5 kilo doen.Haalt niet uit wat je dan geeft brok of meusli.
Verder heb ik niet zulke goede ervaringen met supplementen waar ze rustig van moeten worden.Ik heb wel goede resultaten gezien met bach bloesems.
Magnesium werkte bij mijn paard ook niet.
Ik heb een adhd pony hackney x arabier.

Verder sucses ermee.En bedenk wel dat als je voer veranderd dat het een paar weken duurt voor je resultaat ziet.Dat veranderd niet heel snel.Ik zie vaak dat mensen te snel resultaat willen zien en daardoor te snel weer veranderen.gun het tijd.

Chell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 13:50

baudyh, volgens mij waren wij tegelijk aan t tikken.. ik roei inderdaad met de riemen die ik heb en kan dus niet alles zelf bepalen als ik in pension sta.. wat t terug nemen in krachtvoer betraft(zei ik hierboven ook al) ik kan niet een paard dat 6 kilo op een dag kreeg in 2 weken terug zetten op 1,5, dat heeft even tijd nodig en ook om t resultaat daarvan te zien idd. mij moeder is homeopathe en werk veel met bach. ik moest van haar vroeger altijd persé zelf getest worden en heb hier nogal slechte ervaring mee. vandaar dat ik het ook liever op een andere manier oplos, aangezien ik niet zo goed met mijn moeder overweg kan. als die te horen krijgt dat er iemand met bach bloesems bij mijn paard is geweest slaat ze door (ook wel komisch om te zien, maar daar gaat het niet op ).. ik heb zoiets bij homeopathie: als t werkt; prima! super, maar werkt t niet bewijst t wel weer wat. tot nu toe heeft het bij mij persoonlijk nog nooit gewerkt (ben bij verschillende homeo's (bij ons thuis liefkosend zweefteven genoemt) geweest, en nooit gingen de klachten waarvoor ik kwam over d.m.v. hemeopatie.. vandaar dat ik er een beetje septisch tegen over sta..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:45

Ik denk dus echt dat je het moet zoeken in een goed rantsoen.
De muesli moet je weglaten, vind ik en het paard op basisbrok of sportbrok zetten. Daar doen ze het prima op. De gewone muesli's geven het paard veel te veel energie voor jouw omstandigheden, zoals ik die inschat.
Die rustgevende middeltjes.....die werken sec voor het paard dus niet... Dit is bewezen en onderzocht.

De speciale voeren die in de handel zijn (maar daar heb jij misschien niks aan in jouw situatie) kunnen wel werken. Waarom? Omdat de samenstelling dusdanig is dat er minder haver e.d. in zit en andere zaken die het paard veel energie geven. Het wordt dus een soort sobere brok en daar zit 'm de kneep. Ik heb deze informatie van mensen die het kunnen weten (voederfabrikant van Pavo, deskundigen die diepgaand onderzoek hebben gedaan naar dit soort dingen), dus ik roep echt niet zo maar wat.
Als jij veel van Bach af weet...denk eens aan de rescuedruppels...wat doet dat volgens jou....

Dus de vermindering van krachtvoer die je hebt doorgevoerd lijkt me prima. Ik zou op termijn de muesli ook afbouwen (dat je dit geleidelijk doet vind ik al heel goed) en het even de tijd geven. je zult dan beslist verbetering zien. En biedt je paard een duidelijke structuur aan, zoals ik al in een vorige reactie zei...dat helpt ook tegen nervositeit.
En kijk eens op de website: www.voedingsadviespaard.nl
Succes!

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:09

Citaat:
anti-stress supplementen ben ik dus niet bekend..

ik wel, ik heb nog een emmer met 3 kilo Easy Going (paardendrogist) staan, dat zijn kruiden, die kan je zo van me overnemen voor een zacht prijsje als je wilt

Sinds ik het parelli programma volg met Morrie heb ik die kruiden niet meer nodig, ik heb nu de kennis en vaardigheden in huis om hem zo rustig te maken als ik zelf wil.

Ik heb de jaren hiervoor vanalles gegeven om hem rustig in z'n hoofd te maken, met wisselend succes, maar die kruiden werkten prima!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:35

Ik heb het inderdaad andersom, mijn paard is uit haar zelf een heel nuchter rustig dier, heeft ze van de moeder, en die kreeg alleen maar hooi en gras. Maar omdat ze nog trager werd ineens een paar weken terug was ik bang dat ze te weinig binnenkreeg voor de winter, dus ben ik gaan bijvoeren. Ik moest wel oppassen voor haar hoeven (gevoelig voor hoefbevangenheid) en haar darmen (hele gevoelige darmen, heel snel aan de diarree, daarom mag ze ook geen gras) en ben daarom begonnen met 1/2 kilo muesli op elke dag dat ze had gelopen (6 dagen in de week)
In het begin leek het goed te gaan, maar na een week werd ze verschrikkelijk!!!

Van een lief rustig paard waar je iedereen mee weg kon sturen werd ze een tijdbom, overal zaten kabouters, stil staan is veranderd in stijgeren, ze vliegt er in een kwartier 20x vandoor. Echt een ramp!
Veelste veel energie terwijl ze dag en nacht buiten staat.
We zijn dus nu terug gegaan op 1/4 op de dagen dat ze loopt, en ik hoop dat ze er dan tussen in gaat zitten, dus dat ze wel wat meer pit heeft als eerst maar niet meer zo achterlijk doet.

Ik denk iig wel dat de meeste paarden echt veeeeelste veel krijgen, en al die eigenaren maar klagen dat die paarden zo ontzettend pittig zijn, er zo vaak vandoor vliegen e.d. Vindt je het gek, die arme dieren staan stijf van de energie die ze niet kwijt kunnen....

Ik zou ook nog steeds de ruwvoer verdubbelen, en krachtvoer tot een handje perdag dat ze werkt, mocht ze echt traag worden kan je het altijd weer wat opvoeren.
En meer beweging zou ook geen kwaad kunnen, lekker ravotten met andere paarden is erg rustgevend.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:47

dat paardje van mij is ook een ongelooflijke stresskip en die krijgt, ook ff ter vergelijking:

eerst redelijk wat kuilvoer (zeer belangrijk)
smorgens: 1.5 sportbrok en 0.5 build up

smiddags wat wortelen en minderalen met soms wat brood

en savonds: weer redelijk wat kuilvoer of hooi
en 1.5 kilo sportbrok en 0.5 kilo build up.

verder loopt ze binnenkort weer in de sport, is 16 jaar en komt eens per dag in de molen en word bijna iedere dag gereden maar loopt verder niet op de wei oid.

build up is trouwens voer voor de wat ouder wordende paarden, die nog wel in de sport lopen en wat stresserig van zichzelf zijn. het is een soort muesli met zeer weinig energie en dus ook zonder haver.

misschien zou je wat meer kuilvoer moeten gaan voeren en een stuk minder krachtvoer.

de meeste sportpaarden in de top doen het op weinig krachtvoer...

verder heb ik ook de suplementen van de paardendrogist geprobeerd maar dat hielp ook niet bepaald veel...ze vond het alleen wel lekker. en meestal ligt het wel aan het aard van het beestje...het is maar of ze er doorheen breken of niet...