Mysterieuze aandoening regio Pijnacker

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:46

bij verhoogde leverwaarden moet ik ook direct denken aan vergiftiging door het eten van verkeerde dingen zoals paddestoelen of Jacobs Kruis Kruid....

BabbieB

Re: Mysterieuze aandoening regio Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:13

Ik ben heel opgelucht te horen dat de paarden op t Blauw Gele Vendel helemaal niet zo ziek waren!

Dat wil zeggen, ik vind het fijn voor de manege en de stallen in de regio. Maar het maakt het geval bij ons op stal wel des te vreemder.....

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:05

Leverbot kan voorkomen bij paarden die veel aan de slootkant grazen.
De leverbot gedeit alleen daar. De symptomen bij een besmet paard zijn : Gele slijmvliezen van de ogen (dus als je het onderooglid omklapt hoort dat mooi roze te zijn), Veel plassen en drinken en ingevallen raken bij de flanken.
Ik heb een paard gehad die het ieder jaar had in de herfst, i.o. met de dierenarts kreeg hij leverbot middel voor schapen.
LET OP: Ga niet zelf zomaar wat geven van dat spul want als je niet de juiste hoeveelheid geeft ( dus te veel) kan je paard blind worden!!!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 07:43

Goede tip Dozo! De mijne is al blind maar wel goed dat je de waarschuwing erbij zet.

Gisteren heeft de da bloed afgenomen voor een algeheel onderzoek. Ik heb ook gevraagd of hij op leverbot en atypische myopathie getest kan worden als de da dat nodig vindt.

Waarschijnlijk duurt het een week eer ik de uitslag heb. Zodra ik hem heb, zet ik m natuurlijk meteen op Bokt.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 18:31

Nou, de uitslag is binnen.

Mijn paard blijkt ten tijde van de bloedafname toch iets in zijn bloed te hebben gehad dat duidt op een infectie. Of dit een bacteriele of virale infectie is, kan niet gezegd worden. Ook heeft hij bleodarmoede.

Ik vind het heel vreemd, want mijn paard vertoont geen enkel verschijnsel van ziekte. Wel heeft hij een mokplek.

Weet iemand soms of een bloeduitslag daar van in de war gestuurd kan worden (de dierenarts wist dat hij mok had toen het bloed werd afgenomen)?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:55

Mok is op zichzelf toch een bacteriele "infectie" ?

Leverwaardes en nierfunctie ook op laten onderzoeken ? en was het dus ook goed ?

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 18:57

Ja, verder was alles goed. Het is geen leverbot, geen atypische myopathie, niets behalve bovenstaande.

Maar daar baal ik all ongelovelijk van!

Maargoed, ik mag niet zeuren. Hij gaat momenteel als de brandweer door de bak en het land, dus echt ziek is hij in ieder geval niet!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:36

Jullie voeren toch geen graszaadhooi he ?

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:11

Hoe zit het met de andere paarden? Zijn die ook onderzocht?

frunnik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:28

Bloedarmoede wordt vaak vals gediagnosticeerd. Doordat paarden een groot deel van hun rode bloedcellen opslaan in hun milt tijdens rust zijn de waardes van het aantal rode bloedcellen vaak lager dan daadwerkelijk het geval is.
Dit is iets wat alleen bij paarden voorkomt. Maar er wordt dus veel vaker gezegd dat een paard bloedarmoede heeft, dan dat hij dat ook daadwerkelijk heeft.
Het beste kun je bloed afnemen na arbeid, dan circuleren namelijk alle rode bloedcellen wel in het bloed, omdat de milt dan de rode bloedcellen afstaat aan het bloed.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 21:35

Hey, dat wist ik niet Frunnik! Mijn paard was inderdaad diep in rust toen er bloed werd afgenomen.

@ Mist: nee, er wordt kuilgras gevoerd.

@ The Sam: nee, ik ben de enige die na de eerste uitslag zijn eigen paard heeft laten onderzoeken.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 06:37

Het blijft vreemd, en helemaal nu ze 'niets' hebben kunnen vinden. En vooral voor jou blijft het gissen nu.
Jammer dat anderen geen bloed hebben laten onderzoeken..

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:14

hmm vreemd allemaal joh... ben wel blij te horen dat op BGV de paarden weer in orde zijn.. in verband met wedstrijden enzo ook...

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:56

Blijft toch wel een raar verhaal hoor BBreedveld...

Beetje balen dat ze geen sectie hebben verricht op het overleden paard.

En zo te zien is er ook niet echt iets nuttigs voortgekomen uit je bloedonderzoek van thijs...

Succes verder!