Aanschaf endurance paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:41

Lusitana schreef:
Mensen die de top willen bereiken in de springsport, kopen wel een springpaard. Mensen die de top willen bereiken in de dresuur willen wel een dressuurpaard, mensen gaan ook geen KWPN voor de sulky zetten voor een course zoeken voor wedstrijden in tölt neem ik aan toch ook een gangenpaard en ga zo maar door.

Mensen die de top willen bereiken in de endurance (of al in de top meerijden) zullen hoogstwaarschijnlijk ook in Frankrijk gaan zoeken naar een geschikt paard, of iig te rade gaan bij top-enduranceruiters om een geschikt paard te vinden.

Zoals ik al zei, is dat in NL maar een heel klein percentage. Het overgrote merendeel rijdt puur voor het plezier, met een paard dat voorhanden is en/of gewoon een paard dat bij hem of haar past. En dat heeft niets te maken met 'arm zijn'. Ik verdien best leuk, maar ik heb echt geen behoefte om duizenden euro's neer te tellen voor wat voor paard dan ook.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:10

beetje raar gezegd ja.. met dat arm zijn.. geloof dat merel vrij prijzig was
en dan krijg je weer de discussie met wat is duur en wat niet.

maar duizenden euro's heb ik echt niet over voor een paard. zijn zat betaalbare paarden met talenten die nog ontdekt moeten worden...

maar ik kan me ook niet echt inleven met degene die wel die metaliteit hebben om alles te willen winnen, en daar ook goeie dure paarden voor aanschaffen. ik heb die discipline niet eens om te trainen..

Faas

Re: Aanschaf endurance paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:05

Dabo schreef:
Sjeeej wat een reacties allemaal, leuk hoor!
Ik zelf heb inderdaad een draver, zoals Lusitana al zei, die vast en zeker goed zal zijn met endurance... Zelf heb ik niet zo'n uithoudings vermogen hoor, word ook al een dagje ouder.

Mijn kennis had inderdaad een bepaald paard op het oog, waarvan ze de prijs wat aan de hoge kant vond.
Ze heeft er inmiddels nog wel een paar op het oog, dus dat komt wel goed denk ik

Bedankt iedereen voor jullie reacties!

Hmm, had je dat iets duidelijker omschreven in het begin dan had je waarschijnlijk wat andere reacties gehad ook .

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 19:21

Faas schreef:
Dabo schreef:
Sjeeej wat een reacties allemaal, leuk hoor!
Ik zelf heb inderdaad een draver, zoals Lusitana al zei, die vast en zeker goed zal zijn met endurance... Zelf heb ik niet zo'n uithoudings vermogen hoor, word ook al een dagje ouder.

Mijn kennis had inderdaad een bepaald paard op het oog, waarvan ze de prijs wat aan de hoge kant vond.
Ze heeft er inmiddels nog wel een paar op het oog, dus dat komt wel goed denk ik

Bedankt iedereen voor jullie reacties!

Hmm, had je dat iets duidelijker omschreven in het begin dan had je waarschijnlijk wat andere reacties gehad ook .

Je hebt helemaal gelijk, maar zij wilde graag dat ik deze tekst plaatste..
Mijn excuses voor enige onduidelijk heid...
Dit topic mag van mij wel gesloten worden

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:23

Ah joh, maakt helemaal niet uit. er kwam een interessante discussie uit voort toch?

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:34

Ja ik ben er een stuk wijzer van geworden!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:11

Het blijft, hoe je het went of keert, wat de gek ervoor geeft. Als je vind dat je een goedkoop paardje kan kopen voor 1500 euro en dan helemaal daarvoor gaat kan het best zijn dat er in dat paard idd talent zit. Risico is dan iets groter dat je 3-4 jaar voor niets aan het trainen bent. Als je een paard koopt dat ervoor gefokt is met bewezen lijnen is dat risico gewoon minder. Op 3- 4 jaar voeding, stalling, training en wedstrijden is een paar duizend euro helemaal niets! De kosten van de aanschaf zijn eigenlijk helemaal niet belangrijk, veel belangrijker is voor wat doel (klasse 1, 2 of 3 of veel verder in klasse 4 etc.) Als de afstanden groter worden zijn er bijna alleen arabieren die het volhouden. Dan pas moet je gaan kijken naar wat voor lijnen goed zijn. Idd denk ik dat je zelfs op een shetje wel een klasse 1 kan lopen en die koop je voor 50 euro. Wil je dat? dan gefeliciteerd en geluk ermee. Wij fokken voor de langere afstanden en dan nog eens met snelheid. Bewust gaan onze paarden niet naar de renbaan om been en pees en lichaam de kans te geven uit te groeien en harden ( staan zonder dekens buiten in de groep dag en nacht ). Toch kunnen ook paarden die al gekoerst hebben later een succesvolle carriere hebben in de endurance, maar ook hier denk ik dat er een groter risico is op slijtage en dat willen wij voorkomen.
Conclusie; Risico is het sleutelwoord en niet hoe de kosten van de aanschaf; Stel eerst goed jouw doel vast en ga dan zoveel mogelijk risico's op mislukken van het bereiken van dat doel elimineren en kom zo tot een keuze.

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 21:11

vind ik wel een goede joelledsr, de training wedstrijden en stallingskosten van de jaren die je "verliest" kosten ook geld. Maar in die jaren doe je wel ervaring op die de persoon nu (neem ik aan) nog niet heeft.
op die manier zou ze óf uiteraard geluk kunnen hebben met haar eerste paard, óf zich niet laten foppen door een jong beestje te kopen met toevallig goede bloedlijnen. wat ik wil zeggen is dat ze nu door haar onervarenheid gewoon makkelijker een verkeerde keuze kan maken. En dat dat een hoop geld kan kosten in de paardenwereld.

sjuutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:49

Silviabol schreef:
óf zich niet laten foppen door een jong beestje te kopen met toevallig goede bloedlijnen. wat ik wil zeggen is dat ze nu door haar onervarenheid gewoon makkelijker een verkeerde keuze kan maken. En dat dat een hoop geld kan kosten in de paardenwereld.

Ook het kopen van een "goed" endurance gefokt veulen kan i.m.o. best verkeerd gaan hoor. Je weet gewoonweg niet of zo'n veulen (elk jong veulen/paard trouwens) wel bij je past en jullie samen een eind komen. 'T kan wel zijn dat dat bewuste jonge paard beter presteerd onder een andere ruiter. Of dat je speciaal gefokte encurancepaard een ongelukje krijgt waardoor hij niet meer geschikt is voor de endurance... weg centjes... weg droom. Koop je een wat ouder paard, of "doe het met wat je hebt" loop je misschien wel minder risico..

Ik heb mijn arabier nu te koop staan; eindelijk mag ik erop gaan rijden na 3 jaren wachten... en nu klikt het niet tussen ons om gericht aan endurance te gaan denken... ontzettend balen dus ik bedoel maar...

Groetjes, Susan (overigens "nieuw" hier op bokt.nl)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:34

Ik wil in de toekomtst heel graag endurance gaan doen. Gewoon, om recreatief te kunnen rijden, met toch een beetje wedstrijdelement erin.

Ik was dus op zoek naar een draver, omdat die toch wel vaak geschikt hiervoor blijken te zijn en ze zijn nou eenmaal niet zo duur. Heel toevallig kwam ik er een tegen in de paardenopvang. Het klikte meteen, het is een geweldig paard. En ik heb er dus maar 250 euro voor betaald.

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:22

Vippie schreef:
Iemand die gewoon endurance wil rijden kan dat met ieder paard doen

Dat ben ik niet helemaal met je eens..
De bijvoorbeeld endurance gefokte paarden, hebben hun spieren e.d. dicht onder hun huid liggen, hierdoor koelen ze sneller af.
Een "koudbloedje" (haflinger/ijslander e.d) koelen zich door te hijgen, en als ik het me goed herinner duurt dat een stuk langer, en vergt het meer van het hart, waardoor de pols iets toeneemt.
En waar gaat het nou onder andere over bij de endurance? juist; pols en ademhaling!
Bovendien heeft een koudbloed over het algemeen een hogere hartslag als een arabier.
Een koudbloed zou je ook veel beter moeten trainen, omdat ze vaak lang niet zo'n goede basisconditie hebben als bijvoorbeeld dus een arabier.
Tuurlijk.. Als het goed is, zou ieder paard met een redelijke conditie een rit in de kennismakings- of klasse 1 wedstrijd met goed gevoelg moeten kunnen uitrijden.
Maar wil je hogerop, zul je er met een koudbloed heel wat meer tijd en training in moeten steken als met een endurance gefokt paard.

@ TS: jij had toch zo'n superleuke Franse draver?
Ga je daar niet mee verder dan?
Ik ga voor de richtprijzen ongeveer wel met NienkeMulder mee!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:22

Grappig genoeg net door omstandigheden ook kennisgemaakt met dat wereldje van fokkerij van endurancepaarden hier in Portugal.
Ik kan je vertellen dat hier een familie is die wel degelijk typische endurance paarden fokt. Een van hun dekhengsten doet altijd mee aan de endurance in de Verenigde Arabische Emiraten. Zijn vader was ook een grote en zijn kinderen presteren ook goed. De paarden hebben een lage hartslag in rust, herstellen snel, hebben de spieren voor duursport etc. Ze fokken Arabieren en Arabier gekruisd met Anglo-Luso, een "drie-bloed" zoals dat dan hier heet. Ze worden internationaal verkocht en zijn zeker niet goedkoop, ook niet de jonge dieren die nog niet gepresteerd hebben. Ik zie prijzen voorbij komen van 7000 en meer!
Endurance neemt hier een redelijk grote plaats in in de paardensport.
Maar ja, hier zijn het de rijken die aan paardensport doen. De rest heeft gewoon een paard en rijdt erop...

SillyB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:57

sjuutje schreef:
Silviabol schreef:
óf zich niet laten foppen door een jong beestje te kopen met toevallig goede bloedlijnen. wat ik wil zeggen is dat ze nu door haar onervarenheid gewoon makkelijker een verkeerde keuze kan maken. En dat dat een hoop geld kan kosten in de paardenwereld.

Ook het kopen van een "goed" endurance gefokt veulen kan i.m.o. best verkeerd gaan hoor. Je weet gewoonweg niet of zo'n veulen (elk jong veulen/paard trouwens) wel bij je past en jullie samen een eind komen. 'T kan wel zijn dat dat bewuste jonge paard beter presteerd onder een andere ruiter. Of dat je speciaal gefokte encurancepaard een ongelukje krijgt waardoor hij niet meer geschikt is voor de endurance... weg centjes... weg droom. Koop je een wat ouder paard, of "doe het met wat je hebt" loop je misschien wel minder risico..

Welkom sjuutje
en wat jij zei bedoel ik inderdaad ook. Der kan nog zoveel mis gaan en je kunt de eerste paar jaar dat je een eigen paard hebt nog zoveel leren dat je in mijn ogen toch al een lot uit de loterij hebt als je de eerste keer het perfect klikkende, endurancewaardige en gezonde paard hebt wat je voor ogen had.

Ik ben met met NienkeMulder eens, koop een leuke arabier of draver waarmee het klikt. Dan heb je in mijn ogen nog de meeste kans voor een leuke prijs. Koop trouwens een merrie, kun je er misschien zelf nog een franse endurancehengst op zetten heb je zelf je ideale fokproduct

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:13

Een vriendin van me heeft een schimmelarabier hengst gekocht jaar of 7 denk ik laten castreren , voor 1200 euro loopt nu met de nederlandse kampioenschappen mee , is 10 keer ineens in zijn waarde gestegen, bleek achteraf nog papier te hebben ook en dekhengst te zijn geweest ballen weg = goudmijn weg , totdat ze er nu achter kwamen dat het een kampioen is in endurance

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:11

Welke ex-hengst is dat dan?

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:22

Eh ben niet meer in contact met der schimmelhengst hele mooi sprekend koppie zal nog wel een foto zoeken voor je