Waarom helemaal in een setje tijdens clinic?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:02

Ik zie het meer als:
Kijk mij nu eens, mooi he , vandaag ben ik in een .........setje. Staat mooi he! Morgen heb ik een ........ setje en volgende week een .......setje!

kassa!

Doe maar gewoon dan doe je gek genoeg

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:05

Ik doe gewoonlijke gek is dat ook genoeg

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:06

das niet helemaal waar, ik ben absoluut geen setjes mens.......... maar iki wil wel in een clinic goed te voorschijnd komen........... dus wit/ zwart voor mij en een leuk passende set voor het paard

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:11

tja stel jezelf deze vraag eens: waarom zou je het niet doen?
Ik rijd zelfs in mijn les al graag met setje gewoon om te 'laten zien' (en ja! Ik geef toe: ik ben geobsedeert door mijn lichtblauwe setje )

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:13

Ik ben heel gewoon, want ik doe niet mee met de rest. Ik ben heel ouderwets om met een sjabrak een jaar of tig te doen. Met peeskappen heel wat jaren mee te doen. Tsja, af en toe is het blauwe kappen met een geel sjabrak. Ik zou zo ook bij een clinic rijden. Een rijbroek aan doen die me lekker zit en bijv. grijs is. Mijn body warmer is ook al jaren oud en is licht verschoten blauw, dus die ook aan.
Ik val wel op om niet met een setje te voorschijnt te komen . Mijn paard is wel gepoetst en niet ingevlochten, de staart is stro vrij en met zo hier en daar een heksenvlecht. Mijn kleren zijn schoon.
Sorry ruitersportzaken, aan mij verdienen jullie niet veel.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:13

Maar dan heeft het toch gewoon met je eigen gevoel te maken en niet wat de clinicgever er van vindt of respect willen tonen naar die persoon?
Ik kan me best goed voorstellen dat je netjes voor de dag wilt komen, maar bij mij ligt het verschil in verzorgd of compleet in set. Kan wat mij betreft een wereld van verschil in zitten.
Ik zie liever iemand die tijdens de clinic heel enthousiast mee doet, actief is, dingen uitprobeert, indien nodig vragen stelt en evalueert dan dat de rijbroek past bij het dekje. Wil niet zeggen dat het 1 het ander uit hoeft te sluiten, maar ik vind het argument "respect voor de clinic gever" heel erg vreemd.

Waarom ik het niet zou doen is omdat de kleur me echt geen biet interesseert. Alles moet netjes en schoon zijn, maar dat wil ik thuis ook.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:18

het is ook eigen gevoel

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:21

En daar kan ik me heel goed iets bij voorstellen . Is ook je goed recht die witte rijbroek moet toch een keer vies worden .

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:23

hihiihi snapie

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 23:24

Soms hebben die 2 hersencellen wel eens contact en dan gebeuren er gekke dingen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:41

sjakie schreef:
Jullie doen dus altijd een setje en gaat het gewoon om het feit dat je het mooi vind en je er neem ik aan prettig bij voelt. Dus niet specifiek met respect te maken, toch?

Allebei.
Ik voel me prettig als ik weet dat mijn paard en ik er op en top uitzien terwijl er mensen kijken.
Maar ik wil er ook netjes uitzien voor de instructeur, de jury of degene die de clinic geeft, om aan te geven dat ik apprecieer dat ze er tijd in steken om naar ons te kijken.
Ik rijd overigens al twee jaar met dezelfde collectie setjes. Degene die het opvatten als 'pronken met je geld' laat ik lekker denken, ik weet wel beter!

Alane

Re: Waarom helemaal in een setje tijdens clinic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 01:12

Ik denk dat respect een verkeerd woord is.... kan ook zo 1, 2, 3 geen ander woord bedenken maar ik vergelijk het met bruiloft (= wedstrijd), feestje (= clinic) verjaadag (= les) werk/school ( = training)

Een clinic is een uitje en op een uitje vind ik het gepast om correct gekleed te verschijnen. En dat "gekleed" kun je op meerdere manieren invullen.
Invlechten van de manen kan een vertekend beeld geven, maar bij springerige manen geeft het toch een "netter"beeld dan bijv. een "klapstroom look"

Sjaad

Re: Waarom helemaal in een setje tijdens clinic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 07:27

Citaat:
licht er aan waar de clinic is, als het op een groot evenement is waar alles netjes en verzorgd is zou ik het wel doen of op een manege waar alles vies is en bijna geen publiek komt kijken ga je wel gewoon netjes maan niet heel uitgebreid
ga in de stijl van de clinic mee

Mee eens!

Ik heb eens meegereden in een clinic van Frits Nijskens ( deze was overigens heel goed! ), ik reed gewoon in nette traingskleren, allemaal een beetje hetzelfde. Het was wel voor publiek.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:13

Maar dan vraag ik me nogsteeds de andere kant van het verhaal af. Inhoeverre kan de instructeur of clinicgever het schelen of de combinatie schoon is of ingevlochten en in set?

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:35

sjakie schreef:
Maar dan vraag ik me nogsteeds de andere kant van het verhaal af. Inhoeverre kan de instructeur of clinicgever het schelen of de combinatie schoon is of ingevlochten en in set?

Een beetje instrukteur zou dat ook geen biet schelen hoe je er uit ziet. Als je je best doet en je neemt aan wat hij/zij zegt, en er is vooruit gang in een uur, dan mag je ook in carnavals kleding te paard komen .
Ik denk dat de meeste instrukteurs de pest aan personen hebben die er met setjes rijden en steeds maar roepen Ja maar......., nee ....... Ja maar........
Ik denk ook dat ze liever iemand zien met schone kleding een gepoetst paard en de wil om te leren en verder te komen in regenboog aan kleuren, dan een setje rijder die alleen maar loopt te pronken en niks aanneemt en in een uur geen steek vooruit komt.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:38

Ik geloof best dat het per instructeur kan verschillen. Als die persoon zelf gek is op setjes dan zal het ongetwijfeld gewaardeerd worden als de lesklant in set is.
Mijn eigen instructeur houdt er persoonlijk niet van. Wel eist ze correcte kleding en met name goede schoenen met chaps of rijlaarzen.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 09:54

Phia, daar spreek je over motivatie, dat is een ander onderwerp. Alsof mensen die in setje rijden niet luisteren... maar dat is niet wat je bedoelt neem ik aan In de regel zie ik trouwens de setjesmensen vaak wel gemotiveerder en geconcentreerder trainen dan de mensen die er maar iets op gooien. Maar dat verschil ligt dan misschien ook in het feit dat veel 'echte' setjesmensen die ik ken met die setjes rijden omdat ze een gekende verschijning in de paardensport zijn dus dan moet je ook wel degelijk trainen

Overigens heb ik zelfs wel eens van een instructeur op mijn falie gehad omdat ik 3 beige bandages had en een in een lichter beige (verkeerd gekeken in de kast). Als ik zelf les ga geven en ik zie iemand week aan week met datzelfde verschoten schabrak rijden denk ik ook wel eens 'Moet dat niet eens in de was dan?' Ik bedoel: voor 15 Euro heb je een simpel nieuw schabrakje!
Ik accepteer ook geen ruiters met chaps trouwens, tenzij eenmalig omdat de laarzen nog thuis liggen of net gerepareerd worden.
Mij kan het dus wel schelen, dus lesklanten: let op he!

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:05

Urielle schreef:
Phia, daar spreek je over motivatie, dat is een ander onderwerp. Alsof mensen die in setje rijden niet luisteren... maar dat is niet wat je bedoelt neem ik aan In de regel zie ik trouwens de setjesmensen vaak wel gemotiveerder en geconcentreerder trainen dan de mensen die er maar iets op gooien. Maar dat verschil ligt dan misschien ook in het feit dat veel 'echte' setjesmensen die ik ken met die setjes rijden omdat ze een gekende verschijning in de paardensport zijn dus dan moet je ook wel degelijk trainen

Ik denk dat je hier wel 1 van de misvattingen aangeeft.
Het is niet zwart-wit of in set of je pleurt er maar iets op. Er is een groot verschil tussen schoon (en misschien verkleurd) en nieuw en in set. Ik zie namelijk ook heel veel mensen zonder set die heel gemotiveerd en geconcentreerd rijden en heb in veel gevallen een ander beeld bij mensen in set. Maar bij beide groepen komen alle varianten aan ruiters voor. Als iets niet in orde is vind ik dat je dat als instructeur mag aankaarten. Als jouw vereiste rijlaarzen zijn en dat is bij de lesklant bekent dan mag je daar zeker iets van zeggen. Maar als 1 kleur van de bandage afwijkt... zou ik zeggen who cares. Maar misschien komt dat ook wel omdat mijn aandacht daar absoluut niet ligt als ik met mijn paarden bezig ben. Spullen moeten schoon zijn en passen.
En uiteraard baseert iedereen zijn mening op zijn eigen omgeving en ervaringen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:26

ja, ik gaf al aan waarom ik denk dat ik er zo tegenaan kijk (het bovenstaande wat je hebt gequote)
Ik heb overigens ook geen problemen met lesklanten met een schoon schabrakje en peesbeschermers hoor, zeker als je in de buitenbak rijdt die regelmatig nat is hebben bandages geen zin, hoewel ik een setje netter vind staan en daar zelf bij lessen ook voor kies in een natte bak. Ik heb echter ook klanten gehad die volgens mij eens in de drie maanden hun schabrak een keer in de was deden omdat ze er maar een hadden, dan denk ik, koop er voor die 15 Euro een bij!

Ik denk dat ik zo tegenaan kijk omdat ik meestal wel in een setjesomgeving zit (ik sta nu alleen op een stal). Ik ken ook iemand die ALLES matcht, tot en met de handdoek waarmee ze haar paard zijn benen afdroogt na het afspuiten. Dat vind ik zelf een beetje oveer de top, daar let toch niemand op?
(of zijn er wel mensen die daaar op letten en moet ik handdoeken in gaan slaan )

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:35

Mij dondert het sowieso niet of een ander op mijn kleren let
Het hangt ook heel erg af van je omgeving. Op 1 van de stallen waar ik gestaan heb was je al "erg" als je leren laarzen had en handschoenen droeg (om te voorkomen dat je je handen open reed).
Maar ik ben het met je eens dat het schoon moet zijn en ip iedereen met een eigen paard in staat is om op zijn minst 2 schabrakken te hebben. En of ze ergens bij matchen hangt van je eigen smaak en voorkeur af.
Al moet ik wel zeggen dat ik in sommige gevallen een set heel erg storend kan vinden

En bijpassende handdoeken is wel het minste wat je kunt doen

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:40

urielle,ik zou echt de eerste instructeur die mij niet wil lesgeven terwijl ik met nette chaps rij,zo de deur wijzen,voor jou 100 anderen....

rijlaarzen KUNNEN netjes zijn,maar ik ken ook mensen die met afgetrapte leren rijlaarzen rondlopen...doe dan maar nette chaps,ik rij overigens met leren chaps en leren schoenen,ik zou dus geen les van jou krijgen...

verder is er een verschil tussen netjes en netjes....

als ik les zorg ik dat mijn paard er netjes uitziet,dat betekend geborsteld,poepvlekken eraf(schimmel),en verder niets,geen bandages(paard gaat liggen als ie bandages om krijgt,daarnaast teveel romslomp voor dat uurtje),gewoon zwarte peesjes en zwart dekje,of wat er voor handen ligt...

ik rij gewoon in rijbroek,met of rijlaarzen of die chaps..en in de winter kan het zijn met winterjas,en in de zomer een t-shirt,tussenliggend met een windstopper...

mijn instructrice is iemand de GP heeft gestart,en heeft zich er nog nooit druk om gemaakt,leuke spontane meid,die (omdat ik meestal te laat ben),zelfs helpt opzadelen...nou heb ik ook al 2 jaar les van haar,maar goed..

verder geef ik zelf les,en mij boeit het niet hoe iemand komt lessen,waar het omgaat is dat ruiter en paard iets leren,en niet hoe mooi ze zijn in het uur dat ik ernaar kijk.

daarnaast vind ik ook een verschil in clinics,of ik ergens in het openbaar een clinic zou rijden,met veel publiek,of dat ik dat plaatselijk doet in de rijbak van desbetreffende lesgever...met evt wat mensen die komen kijken....

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:44

Over die rijlaarzen; mijn eigen instructrice is wel van mening dat je moet trainen en rijden in het soort kleding en schoeisel waarin (mits van toepassing) je ook in de ring verschijnt. Dus met rijlaarzen en tegen woordig ook met leren chaps en handschoenen. Rijd je met sporen in de ring die thuis ook omdoen, rijd je met zweep dan ook thuis.

kimmie261

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:45

ik geef zat les aan mensen die geen wedstrijd willen rijden.....

die hebben geen leren rijlaarzen maar gewoon nette chaps aan...so what???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:45

In de gewone les, rij ik nooit met bandages
Simpelweg, omdat ik dat maar ondingen vind.
Wel heb ik een schoon paard (bij een schimmel meer werk dan bandages omdraaien )
Een zuiver dekje en tuig en schone peebeschermers.
En zelf heb ik ook schone, niet slobberende kleding aan.

Ik heb meestal met chaps gereden, maar dat waren ook zuivere, nette chaps.
Ik had toen alleen mijn wedstrijd laarzen en dat waren pokke dingen.
Ondertussen heb ik wel fijne laarzen en zal die dan aan doen

Zweep en sporen, dat heb ik juist niet altijd aan, ik wil dat hij zo aan het been is en dat wil ik ook leren.
Dus sporen, nee niet elke keer als ik opstap.

jestop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 10:47

ik vind het wel netjes om in een clinic te rijden en in ieder geval een beetje nette kleren aan te doen. en mijn paard netjes in het wit met bandages. Ook als ik naar les ga gaat ie in de witte bandages met dekje! Vind ik gewoon mooi!