Martingaal zonder nekriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:08

Het is iig off topic
Mijn sperriem zit ondersteboven en dat zul je ook op al mijn foto's zien want zo rijd ik altijd. Maar je mag mij uitleggen hoe je dat passantje eraan laat, want ik ben er talloze verloren. Verder zal ik me er weinig van gaan aantrekken als je het niet erg vindt (anders trouwens ook) want ik vind dat we verder aardig verzorgd voor de dag komen

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 09:49

Dat ik het er onverzorgd uit vind zien is mijn persoonlijke mening, en ik ben wat dat betreft een ontzettende miep (en mensen die mij kennen zullen dat beamen....) je moet het ook zien als de puntjes op de i en vooral als opbouwende kritiek
Je verliest het passantje net zo snel of niet als je je speriem onderste boven hebt zitten als goed om... immers blijft het passantje tussen het lusje en de gesp zitten.
Doordat je het uiteinde van die sperriem door het lusje wurmt wordt het leer platter en is de kans op verlies groter, daarnaast wordt het lusje wijder en kan je sperriempje gaan draaien wat weer minder prettig is voor het paard.
Zo en dit is mijn laatste off-topic reactie in dit topic

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 10:03

Zo heb ik het ook opgevat , alleen laat ik het aan me voorbij gaan

[***], een tijdelijke oplossing is een strotouwtje om de hals dat je vast knoopt aan de oogjes op het zadel. Daar kun je dan de martingaal doorheen halen. Nageeflijk rijden heeft niets met een martingaal van doen, als ze dat principe snapt lukt het ook zonder

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:17

Lielle schreef:
[***], een tijdelijke oplossing is een strotouwtje om de hals dat je vast knoopt aan de oogjes op het zadel. Daar kun je dan de martingaal doorheen halen.

Dus je bedoelt gewoon van touwtjes een ring maken en deze rond de hals hangen en daar de martingaal doorhalen? Zakt de martingaal dan niet naar beneden (omdat je zo geen stoppertje hebt)? En dat vastmaken aan het zadel zie ik niet echt voor me

Nageeflijk rijden heeft niets met een martingaal van doen, als ze dat principe snapt lukt het ook zonder

Idd, dat is ook .. Maar het zal misschien de "angst" zijn om geen controle te hebben waar ik mee zit omdat het een nogal felle (maar geen stoute) pony is. En waarschijnlijk zal ze praktisch een hele week niet gelopen hebben als ik de volgende keer ga (wel veel op de weide geweest). Maar dan kan ik haar natuurlijk altijd eerst even longeren... Het moet gewoon lukken zoals het hoort

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-05 17:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:18

Alane schreef:
Troeta schreef:
Jammer van de laatste reactie van Alane, maar dit was een mooie discussie!
Ik heb veel geleerd over de martingaal.

Wat is er dan mis met mijn reactie?

Denk dat ze het heeft over jouw reacties over de sperriem.. daar gaat dit topic helemaal niet over ... Vind het zelf ook een beetje vervelend eigenlijk dat dat er altijd tussenstaat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:51

NIEUWS:

Hey iedereen,

Ben vandaag tot bij die mensen geraakt (ben stout geweest .. had normaal les maar die les was weggevallen en in plaats van naar huis te gaan ben ik daar langsgereden ) en heb het eens allemaal nagevraagd ...

Allereerst moeten jullie dit ding niet als martingaal beschouwen. Het is zo dat het als martingaal niet correct (= te kort) zit, maar dit is eigenlijk geen martingaal. Het is een zelf uitgevonden ding .. Alle, het is uitgevonden door Anky van Grunsven en Jeanette Haazen (schrijf ik het juist?) gebruikt dit ook .. En zo is het dan doorgegaan naar anderen..

De bedoeling van het ding is zorgen dat je paard z'n hoofd niet naar boven kan doen en een onderhals kweken, maar dat het gestimuleerd wordt om een bovenhals te kweken. Misschien dat sommigen dit als ruw zien ofzo, aangezien je paard wat "gedwongen" wordt naar beneden te lopen (alhoewel je bij die pony er niks van merkt ), maar dat is ieder zijn eigen mening. Zo worden de paard een tijd gereden en op een bepaald moment zijn de paarden het zo gewoon en hebben ze hun bovenhals zo goed ontwikkeld dat het niet meer nodig is, want ze zullen dan (normaal) geen gebruik meer maken van een onderhals, aangezien deze totaal niet sterk is en de bovenhals wel goed ontwikkeld. En dan wordt het hulpmiddel ook afgelaten ... Het wordt dus vooral bij jonge paarden gebruikt of paarden die omgeschoold worden (nooit dressuur gelopen of door andere dingen een onderhals ontwikkeld waardoor ze alleen maar met hun hoofd de lucht in lopen .. al zal het bij deze paarden natuurlijk een stuk moeilijker gaan). Het is dus een tijdelijk hulpmiddel ...

De reden waarom er dan geen nekriem aanzit is simpelweg om te zorgen dat je paard naar voor en beneden kan .. want als je bij dit ding een nekriem gaat gebruiken dan gaat op een bepaald moment het "vast"zitten (het kan dan niet verder naar beneden) en dan kan je paard dus niet meer neerwaarts gaan lopen ... (of zoiets in die aard, die uitleg kon ik niet zo heel goed volgen). Dus om je paard de ruimte te geven naar beneden te kunnen ....

Ik hoop dat jullie snappen wat ik heb proberen uit te leggen?
Het is dus geen martingaal, dus hij zit ook niet te kort ... Die mensen zeiden inderdaad ook dat als het gewoon de functie van martingaal zou hebben dat hij te kort was, maar het heeft dus die functie niet...

Groetjesss

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Martingaal zonder nekriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:16

Ik vind het een mooi verhaal Maar of dit ook gaat werken is een tweede. Ik vraag mij af waarom ze dan geen slof gebruiken, dat is in ieder geval minder riskant ivm struikelen. En je kunt het paard nog meer zijn bovenhalspieren laten ontwikkelen (lees...in de krul trekken).
Training gaat mijn inziens altijd uit van de motor die achterin zit, daar wordt gewerkt, de rest komt dan vanzelf. Met deze methode creeer je hoogstens een paard wat aan de voorkant in de krul loopt en de achterhand volledig vergeet (dus niet 1 geheel).

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:21

Tot nu toe werkt het toch ... En het eerste wat er gebeurd is altijd voorwaarts rijden met de pony ... En dan begint de rest pas. Dus het is een hulpmiddel en geen middel om hem in de krul te trekken .. net zoals een slof dit is (waar die trouwens gisteren ook voor het eerst even mee gereden is).

Dus aangezien het eerste doel het voorwaarts en van achteren werken is is het paard wel 1 geheel ...

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 00:01

ik snap wat je bedoelt met die nekriem.... tenminste de redenering erachter.
Men verwacht dat het paard (of pony) dusdanig diep gaat lopen dat die "martingaal" (weet even geen andere naam) geen knik meer in de teugel veroorzaakt... met een halsriem zou hij dat wel blijven doen als hij zo kort staat..
Hij dient dan eerder als verkapte bijzetteugel met dat verschil dat het paard toch de mogelijkheid krijgt om weerstand te bieden..
(even hardop denkend..... kan er geheel naast zitten) Bedenk me nl dat bij het longeren met een bijzetteugel het paard eerder nageeflijk/verzetloos loopt, doordat die bijzet itt een hand bijna roerloos is (even mijn denkwijze erbij gezet)

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 08:14

dit klinkt als een variant op een stootteugel, maar dan zou ik eerder een stoot kiezen. Ik snap de argumenten wel, maar mijn keuze zou het niet zijn.

Wishful

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:20

Lielle schreef:
in principe geeft je dat bij ieder paard voldoende correctie op de lijn van de teugel (mits je ook je handen op de juiste plaats houdt) om te zorgen dat het bit op de juiste plaats blijft inwerken. Dat is de enige rol van een martingaal, die controle zul je als ruiter moeten blijven houden.

Dus: paard doet hoofd extreem omhoog zonder martingaal -> bit werkt in op de mondhoeken en niet op de lagen, waardoor je controle van voren verliest. Niet bij ieder paard problematisch, maar bij sommigen wel. Paard doet hoofd extreem omhoog mét (goed bevestigde) martingaal -> bit blijft inwerken op de lagen i.p.v. de mondhoeken, waardoor je meer controle houdt van voren in dit soort situaties. Paard doet hoofd niet extreem omhoog -> tis alsof er helemaal geen hulpteugel bevestigd is dus ook geen enkele inwerking.

Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken, maar dit is eigenlijk de meest logische en heldere beredenering nu ik er over nadenk.

Ik rij vaak op een manegepaard dat zonder martingaal zijn hoofd soms gevaarlijk omhoog kan gooien of in zijn geheel omhoog wil komen. Tot een jaar terug had hij een martingaal die erg kort was (met nekriem) . Hierbij bleef er zelfs bij een normale hoofdhouding en teugelvoering door de inwerking van de martingaal een knik in de teugels. Dus eigenlijk voortdurend druk van onderaf en het was daardoor bijna onmogelijk om stelling te vragen zonder extra eenzijdige druk op de mond van het paard. Oh, hij werd uiteindelijk wel nageeflijk (en wel door voorwaarts rijden en soepel opvangen), maar toch...

De martingaal (mét borsttuig, wat ik zowel voor de veiligheid en 'draagcomfort' voor het paard een must vind) die hij nu heeft zit zoals op de 2e foto van Lielle. Aanvankelijk leek het alsof hij veel te lang was; het paard kon evengoed vrij hoog komen met zijn hoofd. Nu ervaar ik dat anders; de martingaal werkt echt alléén in als het nodig is, en ook alleen dáár waar het nodig is. Zowel paard als ruiter hebben meer vrijheid en dus meer ontspanning . En de kunst van het nageeflijk rijden vind ik nog steeds even moeilijk hoor, maar als het nú lukt (het duurt even maar het lukt hihi), dan weet ik dat het vanuit vrijheid en ontspanning komt.

Bedankt Lielle voor je heldere uitleg!

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 11:55

Perfect begrepen wishful! En graag gedaan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:20

Alane schreef:
ik snap wat je bedoelt met die nekriem.... tenminste de redenering erachter.
Men verwacht dat het paard (of pony) dusdanig diep gaat lopen dat die "martingaal" (weet even geen andere naam) geen knik meer in de teugel veroorzaakt... met een halsriem zou hij dat wel blijven doen als hij zo kort staat..
Hij dient dan eerder als verkapte bijzetteugel met dat verschil dat het paard toch de mogelijkheid krijgt om weerstand te bieden..
(even hardop denkend..... kan er geheel naast zitten) Bedenk me nl dat bij het longeren met een bijzetteugel het paard eerder nageeflijk/verzetloos loopt, doordat die bijzet itt een hand bijna roerloos is (even mijn denkwijze erbij gezet)

Denk dat het inderdaad ongeveer zoiets is
Als je een nekriem neemt en je paard gaat naar beneden dan blijft of een gegeven moment die "martingaal" (weet er ook niks anders voor ) zo'n beetje vasthangen, zodat je paard belemmert wordt in de beweging naar beneden ...

Of zoiets

Vind trouwens zo'n "martingaal" veel interessanter dan een slof (die eigenlijk ongeveer dezelfde werking heeft) want hier heb je als ruiter geen invloed op, de lengte is er en die blijft zo .. en bij een slof moet je dat allemaal zelf onder controle houden en daar gaat het nogal eens mis bij een aantal mensen ...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 17:23

Lielle schreef:
dit klinkt als een variant op een stootteugel, maar dan zou ik eerder een stoot kiezen. Ik snap de argumenten wel, maar mijn keuze zou het niet zijn.

Ik weet niet meteen wat een stootteugel is en wat de werking precies is enzo, maar het zou wel kunnen natuurlijk

Mijn bedoeling was ook niet dat iedereen dat moet gaan gebruiken, maar gewoon dat jullie weten waarom het zo gebruikt wordt .. en niet dat jullie denken van: oh, wat zielig, zo'n korte martingaal .. Want het is geen martingaal Dus gewoon dat het even duidelijk is wat er de bedoeling van was ....

Of er nu hulpmiddelen wel of niet (en welke) gebruikt worden is ieder z'n eigen keuze natuurlijk Dus zolang de mensen mijn uitleg snappen en het duidelijk is waarom die "martingaal" "te kort" is ben ik tevreden

En ook van mijn kant uit bedankt voor de hulp met de martingaal, met de uitleg van Wishful erbij snap ik het nu ook

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 01:31

@Lielle: Mijn keuze is het ook niet.. Ik vraag me dan wel af of een stootteugel (als we beide hetzelfde bedoelen, zie mijn uitleg hierbeneden) op die lengte niet meer dwingt en vooral beperkt dan die "martingaal", die met lange teugel weer meer vrijheid geeft en meer rijtechnisch rijden verlangt dan een vaste teugel.
Ik zet liever de martingaal korter dan dat ik een stootteugel er aanhang bijv. tijdens een buitenrit.

@[***]: een Stootteugel is een enkele bijzetteugel die tussen de voorbenen naar het bit loopt...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 07:58

ik vind een stootteugel (idd wat Alane aangeeft) een erg onhandige hulpteugel, ik ken idd ook de variant waarbij de martingaalringen aan de neusriem vast gemaakt worden. Persoonlijk houd ik niet van hulpteugels die ik zelf niet kan wijzigen (muv de martingaal dan) en ik heb nog nooit met een stoot gereden.

Maar [***], ik zie eigenlijk toch niet zo goed in hoe een erg kort gezette martingaal in een keer wel goed zou zijn (los van de nekriem discussie want dat is me wel helder), maar dat is niet banketstaaf tegen jou bedoeld, wel tegen de eigenaren van die pony. Coby licht al toe waarom.

Maar trek je ook niet al te veel van ons wijsneuzen aan, uiteindelijk moet je met die eigenaren door een deur en niet met ons.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 10:51

Lielle schreef:
Maar [***], ik zie eigenlijk toch niet zo goed in hoe een erg kort gezette martingaal in een keer wel goed zou zijn

Snap niet meteen wat je bedoeld

Bedoel je dat het ding nog steeds te kort is en dat ik een "excuus" zoek waardoor die zo kort (= te kort) zou mogen zijn?

Als je dat bedoeld dan herhaal ik nog eens dat het ding geen martingaal is, maar een aparte hulpteugel die toevallig op een martingaal lijkt ... Het is gewoon iets wat door Anky uitgevonden (of overgenomen, want het komt blijkbaar uit de westernsport) is en wat dan meer en meer in gebruik is geraakt .. Het is gewoon een aparte hulpteugel (naast martingaal, stootteugel, bijzetteugel, slof, ...) maar heeft geen naam voor zover ik weet..

En als je dit niet bedoeld dan ben ik even niet mee

Nog even iets anders wat me niet meteen duidelijk is: je zou in dit geval eerder voor een stootteugel kiezen dan deze hulpteugel, maar je vind een stootteugel zo ongeveer het onhandigste wat er bestaat ... Logica? Ik veronderstel dat je nog nooit met dit soort hulpteugel hebt gereden (net zoals je nog nooit met een stoot hebt gereden, ik ook niet trouwens) dus misschien een beetje kort door de bocht van het meteen te gaan veroordelen?

Hiermee bedoel ik: ik was ook altijd tegen bijna elke hulpteugel (en vooral slof) totdat ik recent met een slof "moest" rijden .. Heel dat verhaal ga ik hier niet doen, maar het komt erop neer dat ik het niet zag zitten en dat heb ik ook gezegd, mede ook omdat ik er nog nooit mee gereden had, en toen hebben die mensen mij alles precies uitgelegd, hoe ik dat moest vasthouden, gebruiken, ... En ze hebben constant staan kijken of het wel goed ging. Verder werd er eerst gewerkt aan het voorwaarts gaan (wat ook wel een probleempje was in het begin bij dat paard) en als dat in orde was werd de slof er pas bijgehaald .. en dit nog redelijk los ook (want heb er ookal mensen mee zien rijden die het dubbel zo vast hadden als ik) en het hielp .. De keer daarna op het paard was ik nog maar aan het instappen, zonder slof, en hij liep al een stuk beter dan de keren daarvoor ... (voorwaarts en nageeflijk). Nog niet helemaal 100% natuurlijk, zoiets lukt niet op 2 dagen maar toch al een hele vooruitgang. Het paard zal misschien nog een paar keer met slof gereden worden en dan is dat ding nie meer nodig en kan je er zo mee weg ... Dus nu kijk ik heel anders tegen het gebruik van een slofteugel aan .. Dat wou ik gewoon even duidelijk maken
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-05 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:00

Wat ik dan even niet precies begrijp is waarom het gebruikt wordt?

Ik heb mijn redenatie daarover gegeven maar heb het dan over paarden in een bepaald graad van africhting met een hoger doel dan je ooit zult kunnen bereiken met een pony.

Ik krijg met sommige hulpteugels het idee dat ze niet gebruikt worden als hulpmiddel maar als dwangmiddel.
En dat ze gebruikt worden omdat Jantje ze ook gebruikt...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:01

[***], ik vind helemaal niet dat jij een excuus zoekt, ik ga er vanuit dat je vol vertrouwen de eigenaren van je verzorgpaard volgt. En ik vind dit wel een boeiende discussie

Citaat:
De bedoeling van het ding is zorgen dat je paard z'n hoofd niet naar boven kan doen en een onderhals kweken, maar dat het gestimuleerd wordt om een bovenhals te kweken. Misschien dat sommigen dit als ruw zien ofzo, aangezien je paard wat "gedwongen" wordt naar beneden te lopen (alhoewel je bij die pony er niks van merkt ), maar dat is ieder zijn eigen mening. Zo worden de paard een tijd gereden en op een bepaald moment zijn de paarden het zo gewoon en hebben ze hun bovenhals zo goed ontwikkeld dat het niet meer nodig is, want ze zullen dan (normaal) geen gebruik meer maken van een onderhals, aangezien deze totaal niet sterk is en de bovenhals wel goed ontwikkeld.

Dat is helder, althans de redenering is duidelijk. Persoonlijk geloof ik hier niet zo in, juist met een hulpteugel kan een paard de onderhals extreem sterk maken, ook in de lage lijn, iets wat je bv veel ziet bij slecht slofgebruik. Je voorkomt dat alleen door heel duidelijk de nageeflijkheid op te bouwen door vanuit de impuls voorzichtig te vragen of je paard je hand wil accepteren. Met een tamelijke dode hulpteugel zoals deze moet je nog veel meer impuls zien te krijgen, vergelijk het maar met een bijzetteugel met longeren.

Ik snap alleen niet wat dan deze teugel zo bijzonder maakt en wat het toevoegt aan bv een Thiedemann of een stootteugel. (ben van beide geen liefhebber trouwens).

Citaat:
En dan wordt het hulpmiddel ook afgelaten ... Het wordt dus vooral bij jonge paarden gebruikt of paarden die omgeschoold worden (nooit dressuur gelopen of door andere dingen een onderhals ontwikkeld waardoor ze alleen maar met hun hoofd de lucht in lopen .. al zal het bij deze paarden natuurlijk een stuk moeilijker gaan). Het is dus een tijdelijk hulpmiddel ...

dat geldt voor alle hulpteugels

Citaat:
De reden waarom er dan geen nekriem aanzit is simpelweg om te zorgen dat je paard naar voor en beneden kan .. want als je bij dit ding een nekriem gaat gebruiken dan gaat op een bepaald moment het "vast"zitten (het kan dan niet verder naar beneden) en dan kan je paard dus niet meer neerwaarts gaan lopen ... (of zoiets in die aard, die uitleg kon ik niet zo heel goed volgen). Dus om je paard de ruimte te geven naar beneden te kunnen ....

Daar ben ik het dus echt mee oneens, mijn paarden kunnen ook met martingaal met hun neus tot op de grond draven omdat de ringen over de teugels glijden.

En zoals ik jouw foto zie, is het een martingaal zonder nekriem, waarbij de ringen gewoon over de teugel lopen.

Nogmaals, niet als aanval bedoeld, ik probeer het nut van deze hulpteugel te gebruiken. Overigens ken ik dit ding helemaal niet verder, heb er ook nooit iets van gezien bij bv Anky in trainingen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:07

Alane schreef:
Ik heb mijn redenatie daarover gegeven maar heb het dan over paarden in een bepaald graad van africhting met een hoger doel dan je ooit zult kunnen bereiken met een pony.

En omdat dat doel toch niet bereikt kan worden moet je nergens moeite voor doen en moet je de pony maar wat laten rondhobbelen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:16

@ Lielle: het eerst wat er bij die mensen moet gebeuren als je daar een paard rijdt is voorwaarts rijden .. voorwaarts, reactie op de hulpen, overgangen, ... Als dat in orde is dan komt de rest er pas bij. Ok, met deze hulpteugel voorkom je dat je paard z'n hals verticaal zet (bij wijze van spreken) maar het is niet zo van: je hangt dat ding eraan en je paard loopt meteen nageeflijk of in de krul of weet ik veel wat jullie denken Dat is echt niet zo ... Je moet nog steeds zorgen dat het paard je hand wil meevolgen, dit altijd samen met het voorwaarts blijven. En ja, misschien lukt dat ook wel zonder dat hulpmiddel ... maar dan kan je paard z'n nek wel verticaal zetten en dat is niet altijd zo ideaal.

Dus wat jij hier zegt:
Persoonlijk geloof ik hier niet zo in, juist met een hulpteugel kan een paard de onderhals extreem sterk maken, ook in de lage lijn, iets wat je bv veel ziet bij slecht slofgebruik. Je voorkomt dat alleen door heel duidelijk de nageeflijkheid op te bouwen door vanuit de impuls voorzichtig te vragen of je paard je hand wil accepteren. Met een tamelijke dode hulpteugel zoals deze moet je nog veel meer impuls zien te krijgen, vergelijk het maar met een bijzetteugel met longeren.

Dat is ook zo .. daar ben ik het mee eens ... Maar het is niet zo dat je dat hulpmiddel eraan hangt en je paard meteen vanzelf goed loopt en je niks meer moet doen .. Dat probeer ik duidelijk te maken Je moet zorgen dat er impuls is en reactie op je hulpen, en pas daarna kan je beginnen werken aan het nageven ...

Dat over die martingaal, dat weet ik toch zo even niet .. De ringen glijden wel over de teugels, maar dat zit op een bepaald moment ook vast, en zit je paard dan helemaal met z'n neus tot op de grond? Die nekriem voorkomt dat de martingaal (in z'n geheel) naar beneden kan, dus het ding kan alleen maar naar voren glijden .. maar dit tot helemaal op de grond? (zou kunnen hoor, ik weet het gewoon niet).

Ben jij bij elke training van Anky aanwezig? Kan me best voorstellen dat ze het niet constant gebruikt, aangezien het vooral voor de jonge paarden dient en daarna niet meer gebruikt wordt. Ook zal het het ding niet op wedstrijden gebruiken bij het losrijden (aangezien dit niet mag volgens mij). Dus tenzij je daar constant rondloopt en haar elk paard ziet trainen denk ik niet dat je 100% zeker weet dat ze het nooit gebruikt

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:23

SavineV, IMO voel je je ten onrechte aangevallen door Alane. Ze geeft aan op welke manieren volgens haar die teugel effect zou kunnen hebben, en ik ben het met haar eens dat je daarvoor al redelijk wat gevoel moet hebben. Dan is het de vraag of je deze teugel nog nodig hebt, en als je dat gevoel nog niet hebt (en dat is geen schande want dat moeten we allemaal ontwikkelen) is het mss niet de meest geschikte keuze.

Ik ben trouwens helemaal niet anti hulpteugel maar ik gebruik zelf dan alleen een slof of een martingaal. Reden dat ik een stootteugel (aan de neusriem) eerder zou adviseren onder goede begeleiding!) dan deze hulpteugel is dat ik
a) persoonlijk deze constructie zonder nekriem gevaarlijk vind
b) een stootteugel op zich niet zoveel kwaad vind kunnen mits die aan de neusriem vast zit omdat de ruiter dan niet constant te maken heeft met een paard/pony die sterren loopt te kijken. Voorwaarde is wel dat de ruiter er de betrekkelijkheid van inziet, je rijdt nl niet zelf je paard volkomen nageeflijk, en er op gelet wordt dat de impuls etc wel behouden blijft.
c) een slofteugel (die ik zelf dan fijner vind) veel te gemakkelijk verkeerd gebruikt wordt en dan creeer je zeker een onderhals.
d) bij een 'gewone' martingaal niet altijd het volledige effect beriekt wordt.

Citaat:
Maar [***], ik zie eigenlijk toch niet zo goed in hoe een erg kort gezette martingaal in een keer wel goed zou zijn (los van de nekriem discussie want dat is me wel helder), maar dat is niet banketstaaf tegen jou bedoeld, wel tegen de eigenaren van die pony. Coby licht al toe waarom.

rare formulering. Ik bedoel dat ik hier de werking van de teugel nog steeds gelijk vindt aan die van een te korte martingaal en daar ben ik geen voorstander van.

alane schreef:
@Lielle: Mijn keuze is het ook niet.. Ik vraag me dan wel af of een stootteugel (als we beide hetzelfde bedoelen, zie mijn uitleg hierbeneden) op die lengte niet meer dwingt en vooral beperkt dan die "martingaal", die met lange teugel weer meer vrijheid geeft en meer rijtechnisch rijden verlangt dan een vaste teugel.

Weet ik niet, daar zit ik over te denken. Deze blijft werken ook bij een juiste hoofdhouding omdat hij zo kort staat, de stoot schakelt zichzelf echt uit.
Citaat:

Ik zet liever de martingaal korter dan dat ik een stootteugel er aanhang bijv. tijdens een buitenrit.

wel bij een ervaren ruiter die ermee om kan gaan, niet bij een onervaren ruiter.

/add nav reactie van Sabine
- ik weet uit ervaring dat mijn paarden hals kunnen strekken met de martingaal om.
- ik ben zeker niet bij iedere training van Anky aanwezig, ik weet wel dat heel veel van haar ideeën publiekelijk bekend zijn en veel navolging kennen, en van deze heb ik nog nooit gehoord. Dat egt niet dat het niet zo is.
- fijn dat ze veel aandacht besteden aan de basisvoorwaarden, het klinkt als hele fijne eigenaren.
- maar ik ben er wel van overtuigd dat als daar zo de nadruk op wordt gelegd je ook met een simpeler (of zonder) hulpteugel die nageeflijkheid voor elkaar krijgt. Ik gebruik bij jonge paarden zelf vaak een martingaal, geeft je net een steuntje als ze een keer die kop in de lucht steken. Ik blijf dus het speciale van deze 'nep' martingaal niet zien.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:35

In het algemeen:
Ok .. kan zijn dat je het "speciale" nog altijd niet ziet (vind er niet veel speciaals aan hoor ) en dat een andere hulpteugel misschien beter (eventueel veiliger) zou zijn .. Maar ik weet niet wat ik er nog meer aan kan uitleggen.. Ik kan het nog 500 keer vertellen, maar het is toch maar altijd hetzelfde dus die herhaling vind ik een beetje overbodig

Wat ik wil nog wil zeggen:
Jij vind een slofteugel wel ok .. en dit niet (of je weet het nog niet), maar ik vraag me dan af waarom .. Je zegt dat het dezelfde werking heeft (misschien niet helemaal, maar het grootste deel toch) maar bij een slofteugel kan je het als ruiter zelf verkl*ten want je hebt dat ding zelf vast, dit hulpmiddel heeft z'n eigen lengte en daar heb je als ruiter geen invloed op .. Als je paard nageeflijk is ontstpant het, wordt je paard ambetant (om het even zo te zeggen) dan spant het weer aan ..

Lielle schreef:
SavineV, IMO voel je je ten onrechte aangevallen door Alane. Ze geeft aan op welke manieren volgens haar die teugel effect zou kunnen hebben, en ik ben het met haar eens dat je daarvoor al redelijk wat gevoel moet hebben. Dan is het de vraag of je deze teugel nog nodig hebt, en als je dat gevoel nog niet hebt (en dat is geen schande want dat moeten we allemaal ontwikkelen) is het mss niet de meest geschikte keuze.

Ik doe mijn best mij niet aangevallen te voelen, en tot nu toe in dit topic heb ik ook totaal dat gevoel niet gehad .. Maar deze reactie vind ik toch niet ideaal. Het komt op mij over alsof jij denkt dat ik geen gevoel heb en de hulpteugel alleen gebruik om het mij makkelijk te maken, zodat ik niet zo hard moet zweten op mijn paard ... En dat is totaal niet waar, als ik op dat paard rij ben ik na een half uur meer moe en heb ik harder gewerkt dan 2u ofzo op een manègepaard (waar ik toen in de tijd ook mijn best op deed deze voorwaarts te laten lopen enzo). Verder weet jij niet hoelang ik rij en wat ervaring ik heb .. dus om dan te gaan twijfelen aan mijn gevoel vind ik een beetje kortzichtig (ben niet perfect he, er kan nog héél veel verbetert worden, maar deze reactie komt een beetje hard aan). Ik denk trouwens ook niet dat als dat gevoel er niet zou zijn, dat die eigenaren het aan mij toevertrouwen van met hulpmiddelen (sporen, slofteugel, ..) op hun paarden (die toch wel in de wedstrijdsport lopen) te rijden... denk ik dan.

Misschien dat ik mij weer ten onrechte aangevallen voel, maar zo komt het gewoon op mij over.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:37

Lielle schreef:
Weet ik niet, daar zit ik over te denken. Deze blijft werken ook bij een juiste hoofdhouding omdat hij zo kort staat, de stoot schakelt zichzelf echt uit.

Hier ben ik het niet mee eens .. als het paard in de juiste houding loopt dan heb je ook van dit hulpmiddel geen effect meer .. dan hangt het ding ontspannen en heeft geen druk meer op de teugels ofzo. Als het paard dan weer z'n rug wegdrukt en het hoofd omhoog doet of weet ik veel, dan spant het weer aan ... maar dat zal ongetwijfeld met een stootteugel ook zo zijn ...

Hier nog even ter illustratie:
Afbeelding
Hier zie je de "zware" inwerking .. paardje hoofd in de lucht (wou zich omdraaien om richting stal te gaan ) en de hoek in de teugels. Je ziet ook dat het hoofd redelijk hoog kan gehouden worden (er is geen volledige vrijheid, dat heb ik ook nooit beweerd, maar toch hoog genoeg om "geen" controle meer te hebben...). Maar dit heb je bij een gewone martingaal ook (ok, het hoofd is dan wel een stuk hoger maar daarom is dit ook geen martingaal ) en dit is te zien op de 2e foto van Lielle .. Daar is het niet heel fel, dus geen felle inwerking.. maar het is wel te zien, daar gaat het even om

Afbeelding
Hier je lichte spanning, maar de teugels zijn nog steeds gewoon, er zit geen (of geen grote, een heel kleintje als goed kijkt ) hoek in of iets dergelijk. Hier heeft het ding dus maar een lichte inwerking..

Afbeelding
En hier zie je dat het paard wat nageeflijk is en dan hangt het ding ook los, je zie totaal geen druk op de teugels of niks, de teugels zijn gewoon 1 lijn ...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 11:52

[***] schreef:
In het algemeen:
Ok .. kan zijn dat je het "speciale" nog altijd niet ziet (vind er niet veel speciaals aan hoor ) en dat een andere hulpteugel misschien beter (eventueel veiliger) zou zijn .. Maar ik weet niet wat ik er nog meer aan kan uitleggen.. Ik kan het nog 500 keer vertellen, maar het is toch maar altijd hetzelfde dus die herhaling vind ik een beetje overbodig

dat hoeft ook niet Ik denk daar zelf wel over verder, maar wsl kom ik tot de conclusie dat ik het voordeel boven een gewone martingaal niet zie, en het gevaar met die ontbrekende nekriem te groot vind. Mijn mening, jij de jouwe, allemaal gelukkig

Citaat:
Wat ik wil nog wil zeggen:
Jij vind een slofteugel wel ok .. en dit niet (of je weet het nog niet), maar ik vraag me dan af waarom .. Je zegt dat het dezelfde werking heeft (misschien niet helemaal, maar het grootste deel toch) maar bij een slofteugel kan je het als ruiter zelf verkl*ten want je hebt dat ding zelf vast, dit hulpmiddel heeft z'n eigen lengte en daar heb je als ruiter geen invloed op .. Als je paard nageeflijk is ontstpant het, wordt je paard ambetant (om het even zo te zeggen) dan spant het weer aan ..

Een heel belangrijke toevoeging, ik vind een slofteugel uitsluitend oke als je daar als ruiter ook echt mee overweg kunt. Dan vind ik het de fijnste hulpteugel die er is, juist omdat je zelf zoveel mee kunt varieren. Ik vind het trouwens absoluut niet dezelfde werking hebben, een slof werkt rechtstreeks in op het bit, de martingaal varianten indirect via de veranderende lijn van de teugel.

[***] schreef:

Lielle schreef:

Ik doe mijn best mij niet aangevallen te voelen, en tot nu toe in dit topic heb ik ook totaal dat gevoel niet gehad ..

Ik vond jouw reactie dat je dan maar moet aanrommelen (of zoeits, heb de tekst niet bij de hand) toch redelijk aangevallen overkomen.

Citaat:
Maar deze reactie vind ik toch niet ideaal. Het komt op mij over alsof jij denkt dat ik geen gevoel heb en de hulpteugel alleen gebruik om het mij makkelijk te maken, zodat ik niet zo hard moet zweten op mijn paard ... En dat is totaal niet waar, als ik op dat paard rij ben ik na een half uur meer moe en heb ik harder gewerkt dan 2u ofzo op een manègepaard (waar ik toen in de tijd ook mijn best op deed deze voorwaarts te laten lopen enzo).

Ik heb dat nergens beweerd. Ik kan niet inschatten vanaf het scherm hoeveel ervaring jij hebt en ik heb al nergens beweerd dat je het alleen doet om jezelf gemakkelijk te maken (alsof dat trouwens een schande zou zijn). Ik denk alleen dat een ruiter met meer gevoel dan jij en ik dit paard waarschijnlijk zonder hulpteugel nageeflijk kan krijgen.

Citaat:
Verder weet jij niet hoelang ik rij en wat ervaring ik heb .. dus om dan te gaan twijfelen aan mijn gevoel vind ik een beetje kortzichtig (ben niet perfect he, er kan nog héél veel verbetert worden, maar deze reactie komt een beetje hard aan). Ik denk trouwens ook niet dat als dat gevoel er niet zou zijn, dat die eigenaren het aan mij toevertrouwen van met hulpmiddelen (sporen, slofteugel, ..) op hun paarden (die toch wel in de wedstrijdsport lopen) te rijden... denk ik dan.

Ik twijfel aan jouw gevoel, net zo goed als ik dat aan mijn eigen gevoel doe. Ik heb pas op een zeer ver doorgereden paard (GP niveau) gezeten en dan kom je er wel achter hoeveel er nog te leren valt. Ik denk nl dat ruitergevoel geen absolute grootheid is, maar iets dat je in de loop van de jaren ontwikkelt en uitbouwt door heel veel verschillende paarden te rijden. En ik weet van mezelf heel zeker dat ik nu meer ruitergevoel heb dan toen ik net van de manegepony's kwam.
Juist door de doorgereden paarden te rijden zoals je ze nu hebt, ontwikkel je dat gevoel verder. Je hebt eigenaren die goud waard zijn, dat meen ik echt.

Citaat:
Misschien dat ik mij weer ten onrechte aangevallen voel, maar zo komt het gewoon op mij over.

ja dus. Ik weet niet hoe oud je bent en hoe lang je al rijdt, maar het is toch niet raar dat je minder ervaring en ruitergevoel hebt dan iemand die al dertig jaar rijdt en tentallen paarden in de sport heeft uitgebracht? Die heeft ook meer gevoel dan ik.

/add
de zwaarte van die ringen en het contact op je teugels blijft altijd een inwerking houden, ik heb die ervaring heel duidelijk gehad bij de Thiedemann. Maar nogmaals, ik zie niet echt kwaad in deze teugels, zie er ook niet echt voordeel in en wel een risico. Ik vind dus - maar dat is mijn persoonlijke mening - dat de hulpteugel op deze manier al heel snel in werking komt en daar houd ik persoonlijk niet zo van. Als je de hoofdhouding op de 2e foto ziet, zou ik daar al absoluut geen inwerking meer willen hebben, dat is een prima houding om mee verder te werken.