RATSJ met de zweep of TAK met de sporen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Natasja_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 23:41

hmm dus als ik overstap naar de M1 moet ik echt sporen om....
das balen, want ik rijd nu zonder zweep en zonder sporen en zo loopt ze echt het lekkerst.
ik heb 1 x sporen omgehad bij der, maar dat was omdat ze behoorlijk staakte op wedstrijden en van de zweep raakt ze beledigd.

Sily

Re: RATSJ met de zweep of TAK met de sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:26

Bij mijn eerste paard reed ik met sporen, vond dit fijner rijden bij haar dan een zweep.
Nij mijn huidige paard rijdt ik met een zweep omdat ze gewoon erg heftig reageerd op sporen, zelfs bij de kleinste aanraking en dan ga ik idd gedwongen zitten om maar vooral niet in de buurt van haar buik te komen met die dingen.

Ik geloof dat ik met beide even consequent ben, gebruik ze iig alletwee zelden

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:41

zweep vind ik sowieso erg irritant om mee te rijden en sporen.. tja.. ik heb ze wel om maar het is ook geen ramp als ik ze niet om heb.. vind het gewoon fijner dat hij net even wat scherper reageert.

Ik irriteer me op wedstrijd ofzo trouwens meer aan een knal met de zweep dan een por met de sporen.. Kweetniet maar ik vind dat zo verschrikkelijk over komen om je paard te slaan. En wat ik dan al helemaal erg vind is als het paard er niet eens op reageert, het gewoon ondergaat. Ik vind dan dat het paard tussen z'n oren gewoon al verpest is, niet eens meer een wil heeft. Ik vind dat een zweep bedoeld is als aanwijsstok, als hij bijvoorbeeld net wat meer mee moet komen in een appuyement dat je hem dan aanlegt ofzo, of bijtikken in de piaffe, maar niet om zomaar doelloos wat te slaan wat ik zo vaak zie.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:42

Ik rij met sporen en soms met een zweep. Ben door het gebruik van mijn sporen veel rustiger op Mork zijn rug gaan zitten. Zonder sporen zat ik onrustig. Nou moet je weten dat Mork niet altijd 1 van de vlotste is. mijn instructrice heeft mij begeleid in het rijden met sporen. Ik mocht in het begin ook alleen tijdens haar les die dingen om, omdat ik onrustig was met mijn been. Inmiddels zijn we alweer wat jaartjes verder en zit ik stil en kan ik mijn benen stil houden( na veel trainen). Ik heb liever een paard wat ik zonder sporen zou kunnen rijden maar ik heb het lang geprobeerd. Voor het gewone werk gaat het ook wel maar om zijn aandacht bij de oefeningen te houden en hem net wat scherper te krijgen heb ik toch de hulp van een spoor nodig. Ik hoef hem alleen maar een lichte druk van mijn spoor te geven voor het gewenste effect. Tis dus niet zo dat ik ongelooflijk zit te schoppen. Door hem rijtechnisch ook beter bij de les te houden gaat het ook veel beter. Ben heel anders gaan omgaan met mork en dat begint dus al als hij uit stal gehaald wordt. Hij moet bij de les blijven. Als je Mork af en toe ziet staan tijdens het poetsen denk je nou die valt zo in slaap hahaha. Zo was hij ook met rijden. Nu niet meer. Vanaf het moment dat hij in de bak komt moet hij attent zijn en dat is hij nu. Ik ben sneller en consequenter geworden met hem, zonder dat ik hem moet slaan enzo

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:47

Lenn ik vind het op wedstrijden ook altijd erg irritant als je aan alle kanten zwepen hoort vliegen, mijn haf reageerd daar gelukkig niet op.

Met mijn eerste paard heb ik nog weleens wat duikvluchten gemaakt als er andere mensen begonnen te klatsen.

_Luziream

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:49

Dat ken ik jah!!! Das de reden waarom ik vaak mijn zweep laat staan. Sommigen slaan echt hard met de zweep met als gevolg dat jij als reactie door de bak heen giert met je paard!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:49

Mijn vorige paard reageerde er ook heeel sterk op inderdaad. Die was sowieso doodsbang van de zweep..