Ik rij met sporen en soms met een zweep. Ben door het gebruik van mijn sporen veel rustiger op Mork zijn rug gaan zitten. Zonder sporen zat ik onrustig. Nou moet je weten dat Mork niet altijd 1 van de vlotste is. mijn instructrice heeft mij begeleid in het rijden met sporen. Ik mocht in het begin ook alleen tijdens haar les die dingen om, omdat ik onrustig was met mijn been. Inmiddels zijn we alweer wat jaartjes verder en zit ik stil en kan ik mijn benen stil houden( na veel trainen). Ik heb liever een paard wat ik zonder sporen zou kunnen rijden maar ik heb het lang geprobeerd. Voor het gewone werk gaat het ook wel maar om zijn aandacht bij de oefeningen te houden en hem net wat scherper te krijgen heb ik toch de hulp van een spoor nodig. Ik hoef hem alleen maar een lichte druk van mijn spoor te geven voor het gewenste effect. Tis dus niet zo dat ik ongelooflijk zit te schoppen. Door hem rijtechnisch ook beter bij de les te houden gaat het ook veel beter. Ben heel anders gaan omgaan met mork en dat begint dus al als hij uit stal gehaald wordt. Hij moet bij de les blijven. Als je Mork af en toe ziet staan tijdens het poetsen denk je nou die valt zo in slaap hahaha. Zo was hij ook met rijden. Nu niet meer. Vanaf het moment dat hij in de bak komt moet hij attent zijn en dat is hij nu. Ik ben sneller en consequenter geworden met hem, zonder dat ik hem moet slaan enzo