Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Bonny4life schreef:
mijn pony heeft geen pijn in de rug dat weet ik gelukkig zeker en ook geen last van de tanden, het is een super dier maar wel 1 met een eigen wil! en dan kan ik wel een zielig baasje zijn maar mn beesie is super gelukkig!! en ik gelukkig ook met haar!
) dat zou nl. pas gemeen geweest zijn
) machie schreef:ik rij er als ik lang niet buitengereden heb, buiten met slof. Deze heb ik dan gewoon los hangen,
maar mocht ie gek gaan stuiteren, kan ik hem er voor de veiligheid gewoon bijpakken

machie schreef:ik rij er als ik lang niet buitengereden heb, buiten met slof. Deze heb ik dan gewoon los hangen, maar mocht ie gek gaan stuiteren, kan ik hem er voor de veiligheid gewoon bijpakken

desleen schreef:ik reed nooit met slof, eens een keer met een elastiekje geprobeert.. maar dat werkte niet goed, mijn instructrice heeft eerst op des gereden met een slof, en daarna ik even. we doen hem dan zo dat hij gwoon los hangt en pas als ze te ver omhoog komt strakker staat. (een slof met elastiek!!) ik krijg mijn pony zonder slof ook goed aan het lopen maar het duurt allemaal wat langer. Met slof heb ik haar er soms net wat makkelijker doorheen, en ik vind dat erg fijn als we wat meer van haar vragen.(nieuwe, of moeilijke oefening) overgangen bijvoorbeeld, is erg meoilijk voor mijn pony, dan vind ik een slofje fijn, komt ze niet heelmaal omhoog, en kan ik dus sneller overgangen rijden. en mijn pony zo goed trainen. zogouw ik merk dat ik haar niet meer zonder kan rijden stop ik er onmiddelijk mee! en ik ben het er mee eens dat er te veel mensen zijn die hem fout gebruiken.!! een slof is gwoon om het soms wat makkelijker te maken, maar zeker niet om het werk over te nemen!!!
PriscaZ schreef:Op de foto van de TS zit de slof inderdaad strak. Zo strak hoort je slof te zijn als het hoofd omhoog steekt, oftewel je hebt hem iets te strak. Helemaal als je uitstrekt, dan hoor je met je hand iets te geven zodat je paard ook de ruimte krijgt om te strekken.
Verder rijd ik wel eens met slof, ook wel eens in mijn les. Ik heb iets aan mijn bekken/rug en kan Prisca lichamelijk niet opvangen als ze dwars is. Ik let er echter constant op of mijn slof wel los is en vraag dat dan ook regelmatig aan mijn omstanders en bakgenoten. 99% van de keren dat ik hem voor de zekerheid om heb gedaan, was hij niet nodig. Ben zelf ook de enige die wel eens met slof op mijn paard rijdt. (vriend en bijrijdster of wie dan ook rijden altijd zonder)
In principe ben ik niet voor een slof, bij mij betekent het echter dat ik wel kan rijden, wat ik anders veel meer dagen niet zou kunnen zonder slof.
(tandarts komt deze maand weer, heb net 3 weken een nieuw zadel en de dierenarts is afgelopen maand nog geweest)
unamie schreef:Bonny4life schreef:
mijn pony heeft geen pijn in de rug dat weet ik gelukkig zeker en ook geen last van de tanden, het is een super dier maar wel 1 met een eigen wil! en dan kan ik wel een zielig baasje zijn maar mn beesie is super gelukkig!! en ik gelukkig ook met haar!
hoe weet je zo zeker dat je paard het fysiek aankan en geen pijn heeft
ben je fysiotherapeut of osteopaath ?![]()
hoe weet je dat z'n tanden 100% in orde zijn
dat weet je nooit zeker !!!
mijn paard wilde ook niet meer nageven..de tanden konden het niet zijn dacht ik.. want de tandarts was net geweest![]()
later bleek dat de tandarts de achterste kiezen "vergeten" was
ze bleek enorme haken te hebben![]()
op zo'n moment ben ik blij dat ik geen slof gepakt heb (ik heb er niet eens één) dat zou nl. pas gemeen geweest zijn
en foto's waar de slof los hangt zeggen mij helemaal niets!
als hij alleen maar los zou hangen heb je heb nl. niet nodig
die "eigen wil" van je pony kan ook heel goed verzet zijn omdat het dier het gevraagde niet aankan door fysieke problemen
PriscaZ schreef:Op de foto van de TS zit de slof inderdaad strak. Zo strak hoort je slof te zijn als het hoofd omhoog steekt, oftewel je hebt hem iets te strak. Helemaal als je uitstrekt, dan hoor je met je hand iets te geven zodat je paard ook de ruimte krijgt om te strekken.
Verder rijd ik wel eens met slof, ook wel eens in mijn les. Ik heb iets aan mijn bekken/rug en kan Prisca lichamelijk niet opvangen als ze dwars is. Ik let er echter constant op of mijn slof wel los is en vraag dat dan ook regelmatig aan mijn omstanders en bakgenoten. 99% van de keren dat ik hem voor de zekerheid om heb gedaan, was hij niet nodig. Ben zelf ook de enige die wel eens met slof op mijn paard rijdt. (vriend en bijrijdster of wie dan ook rijden altijd zonder)
In principe ben ik niet voor een slof, bij mij betekent het echter dat ik wel kan rijden, wat ik anders veel meer dagen niet zou kunnen zonder slof.
(tandarts komt deze maand weer, heb net 3 weken een nieuw zadel en de dierenarts is afgelopen maand nog geweest)
Bonny4life schreef:100 procent zeker weet je het nooit, dat weet ik ook wel, maar er is vanalles bij mijn pony geweest, ook een homeopaat, ze heeft een spierherstellend en blokkadeopheffend middel gehad want er is niks lichamelijks te vinden, sindsdien is ze makkelijker geworden maar de eigen wil blijft.. sorry maar ik weet bijna zeker dat dit een hele grote reden is.
unamie schreef:Bonny4life schreef:
mijn pony heeft geen pijn in de rug dat weet ik gelukkig zeker en ook geen last van de tanden,
het is een super dier maar wel 1 met een eigen wil! en dan kan ik wel een zielig baasje zijn maar mn beesie is super gelukkig!! en ik gelukkig ook met haar!
hoe weet je zo zeker dat je paard het fysiek aankan en geen pijn heeft
ben je fysiotherapeut of osteopaath ?![]()
hoe weet je dat z'n tanden 100% in orde zijn
dat weet je nooit zeker !!!
mijn paard wilde ook niet meer nageven..de tanden konden het niet zijn dacht ik.. want de tandarts was net geweest![]()
later bleek dat de tandarts de achterste kiezen "vergeten" was
ze bleek enorme haken te hebben![]()
op zo'n moment ben ik blij dat ik geen slof gepakt heb (ik heb er niet eens één) dat zou nl. pas gemeen geweest zijn
en foto's waar de slof los hangt zeggen mij helemaal niets!
als hij alleen maar los zou hangen heb je heb nl. niet nodig
die "eigen wil" van je pony kan ook heel goed verzet zijn omdat het dier het gevraagde niet aankan door fysieke problemen
_Dorien_ schreef:Ik was zelf niet sterk genoeg om hem op de loodlijn te rijden.
Bonny4life schreef:de foto is een momentopname, ik vier juist gewoon mee indien nodig en ik zei ook al het is een momentopname, gister met les viel me ook op dat wanneer ik keek hoe los/strak hij zat dat er een hele boog in hing, dan dacht ik oke mooi! en reed ik weer verder, zo controleer ik mezelf steeds.
Bonny4life schreef:100 procent zeker weet je het nooit, dat weet ik ook wel, maar er is vanalles bij mijn pony geweest, ook een homeopaat, ze heeft een spierherstellend en blokkadeopheffend middel gehad want er is niks lichamelijks te vinden, sindsdien is ze makkelijker geworden maar de eigen wil blijft.. sorry maar ik weet bijna zeker dat dit een hele grote reden is.
Urielle schreef:_Dorien_ schreef:Ik was zelf niet sterk genoeg om hem op de loodlijn te rijden.
Voor paardrijden is een heleboel nodig: reactievermogen, inlevingsmogen, gevoel, balans etc. etc. maar geen kracht. En al zeker niet in je handen.
Een correct gereden paard zakt zelf naar die loodlijn toe, daar is die slofteugel volkomen overbodig. Je werkt dan >>> ipv <<< .
LETS schreef:Een slof is bij goed gebruik zeker niet slecht, maar ik denk dat er vaak verkeerd gebruik wordt gemaakt van een slof. Dus alleen bij goede begeleiding is een slof goed, anders kan je er je paard mee verpesten.
Bonny4life schreef:jullie mogen ook allemaal denken wat jullie willen hoor ik blijf ook bij mijn standpunt en helaas heeft mijn instructrice een super grote klantenkring, jammer of niet? velen rijden op zeer hoog niveau en zij zelf ook. en ik ga hier dus ook echt niet in discussie en net of jullie van 1 moment opname vanaf een foto kunnen zien of het helemaal goed zit of niet, nou eh.. enne ik sluit me dus haha niet aan mij de fanclub van runningkawa! maar bij degenen die ook gewoon weleens een slofje gebruiken en niet meteen denken dat het het einde van de wereld is!
_Dorien_ schreef:ik rij af en toe ook met een slof en vind dat dit wel moet kunnen. Als je hem correct gebruikt en dus niet aan een onervarren ruiter geeft om zijn paard in de krul te trekken, vind ik dat dit moet kunnen. Je moet er wel goed mee kunnen rijden want iemand die er niet kan mee rijden rijd zo zijn paard kapot! Ik vind dit een goed hulpmiddeltje. Je kan je paardje ook direct vrijheid geven als ij het goed doet. Wel altijd oppassen want bij een slof kan een paard makkelijk gaan "hangen" en op zijn voorhand vallen... Een ervarren ruiter met een slof vind ik best ok
runningkawa schreef:Idd Urielle
Ik heb ook heel wat moeilijke karakter gerden
1 daarvan is mijn eigen paard
Zijn karakter was zo dat als je er een slof aanhing, je rechtovereind stond
hij pikte die dwang niet.
En dan heb ik het simpel overlongeren, met rijden...nee moet er niet aan denken.
en bonny, jij bent je nu in allemaal bochten aan l*llen
maar er klopt geen zak van
en moment opnamen, een slof heb je niet de ene tel 15 cm te kort en de andere tel 15 cm langer.
je handen, dat kan een moment opname zijn, maar de slof op deze foto zeker niet
germie schreef:Bonny4life schreef:jullie mogen ook allemaal denken wat jullie willen hoor ik blijf ook bij mijn standpunt en helaas heeft mijn instructrice een super grote klantenkring, jammer of niet? velen rijden op zeer hoog niveau en zij zelf ook. en ik ga hier dus ook echt niet in discussie en net of jullie van 1 moment opname vanaf een foto kunnen zien of het helemaal goed zit of niet, nou eh.. enne ik sluit me dus haha niet aan mij de fanclub van runningkawa! maar bij degenen die ook gewoon weleens een slofje gebruiken en niet meteen denken dat het het einde van de wereld is!
Een keer een slof gebruiken is ook niet verkeerd, zolang je het goed doet. Bij goed gebruik kan een slof je een keer helpen.
Je zou bijvoobeeld een halve les met en een halve les zonder kunnen rijden en thuis ook zonder trainen. DAn merk je tijdens dezelfde rijsessie of je de slof juist of onjuist gebruikt.