Wie rijden hier nog meer met (alleen) les met slof?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:58

ik rij er als ik lang niet buitengereden heb, buiten met slof. Deze heb ik dan gewoon los hangen, maar mocht ie gek gaan stuiteren, kan ik hem er voor de veiligheid gewoon bijpakken

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:09

Bonny4life schreef:

mijn pony heeft geen pijn in de rug dat weet ik gelukkig zeker en ook geen last van de tanden,
het is een super dier maar wel 1 met een eigen wil! en dan kan ik wel een zielig baasje zijn maar mn beesie is super gelukkig!! en ik gelukkig ook met haar!

hoe weet je zo zeker dat je paard het fysiek aankan en geen pijn heeft
ben je fysiotherapeut of osteopaath ?
hoe weet je dat z'n tanden 100% in orde zijn
dat weet je nooit zeker !!!
mijn paard wilde ook niet meer nageven..de tanden konden het niet zijn dacht ik.. want de tandarts was net geweest
later bleek dat de tandarts de achterste kiezen "vergeten" was
ze bleek enorme haken te hebben
op zo'n moment ben ik blij dat ik geen slof gepakt heb (ik heb er niet eens één ) dat zou nl. pas gemeen geweest zijn

en foto's waar de slof los hangt zeggen mij helemaal niets!
als hij alleen maar los zou hangen heb je heb nl. niet nodig

die "eigen wil" van je pony kan ook heel goed verzet zijn omdat het dier het gevraagde niet aankan door fysieke problemen

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:12

Op de foto van de TS zit de slof inderdaad strak. Zo strak hoort je slof te zijn als het hoofd omhoog steekt, oftewel je hebt hem iets te strak. Helemaal als je uitstrekt, dan hoor je met je hand iets te geven zodat je paard ook de ruimte krijgt om te strekken.

Verder rijd ik wel eens met slof, ook wel eens in mijn les. Ik heb iets aan mijn bekken/rug en kan Prisca lichamelijk niet opvangen als ze dwars is. Ik let er echter constant op of mijn slof wel los is en vraag dat dan ook regelmatig aan mijn omstanders en bakgenoten. 99% van de keren dat ik hem voor de zekerheid om heb gedaan, was hij niet nodig. Ben zelf ook de enige die wel eens met slof op mijn paard rijdt. (vriend en bijrijdster of wie dan ook rijden altijd zonder)

In principe ben ik niet voor een slof, bij mij betekent het echter dat ik wel kan rijden, wat ik anders veel meer dagen niet zou kunnen zonder slof.

(tandarts komt deze maand weer, heb net 3 weken een nieuw zadel en de dierenarts is afgelopen maand nog geweest )

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:12

machie schreef:
ik rij er als ik lang niet buitengereden heb, buiten met slof. Deze heb ik dan gewoon los hangen,
maar mocht ie gek gaan stuiteren, kan ik hem er voor de veiligheid gewoon bijpakken

dit vind ik een goede reden om een slof te gebruiken
veiligheid gaat voor alles

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 23:17

Nog even een foto van het rijden met slof:
Afbeelding

Ik heb er meer in mijn profiel

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:02

machie schreef:
ik rij er als ik lang niet buitengereden heb, buiten met slof. Deze heb ik dan gewoon los hangen, maar mocht ie gek gaan stuiteren, kan ik hem er voor de veiligheid gewoon bijpakken

En dat vind ik dus een heel andere manier om een slof te gebruiken
Gewoon als extra veiligheid voor het geval je paard er tussenuit peert.
Is toch weer anders dan 'Ik krijg mijn paard niet nageeflijk en los op twee kanten dus ik trek zijn kop maar op zijn borst met de slof dan laat hij vanzelf wel een keer los'

Bonny4life

Re: Wie rijden hier nog meer met (alleen) les met slof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 11:35

desleen schreef:
ik reed nooit met slof, eens een keer met een elastiekje geprobeert.. maar dat werkte niet goed, mijn instructrice heeft eerst op des gereden met een slof, en daarna ik even. we doen hem dan zo dat hij gwoon los hangt en pas als ze te ver omhoog komt strakker staat. (een slof met elastiek!!) ik krijg mijn pony zonder slof ook goed aan het lopen maar het duurt allemaal wat langer. Met slof heb ik haar er soms net wat makkelijker doorheen, en ik vind dat erg fijn als we wat meer van haar vragen.(nieuwe, of moeilijke oefening) overgangen bijvoorbeeld, is erg meoilijk voor mijn pony, dan vind ik een slofje fijn, komt ze niet heelmaal omhoog, en kan ik dus sneller overgangen rijden. en mijn pony zo goed trainen. zogouw ik merk dat ik haar niet meer zonder kan rijden stop ik er onmiddelijk mee! en ik ben het er mee eens dat er te veel mensen zijn die hem fout gebruiken.!! een slof is gwoon om het soms wat makkelijker te maken, maar zeker niet om het werk over te nemen!!!

zoals jij er over denkt, denk ik er ook over en zo gebruik ik hem ook. precies de reden waar jij hem ook voor gebruikt!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 11:37

PriscaZ schreef:
Op de foto van de TS zit de slof inderdaad strak. Zo strak hoort je slof te zijn als het hoofd omhoog steekt, oftewel je hebt hem iets te strak. Helemaal als je uitstrekt, dan hoor je met je hand iets te geven zodat je paard ook de ruimte krijgt om te strekken.

Verder rijd ik wel eens met slof, ook wel eens in mijn les. Ik heb iets aan mijn bekken/rug en kan Prisca lichamelijk niet opvangen als ze dwars is. Ik let er echter constant op of mijn slof wel los is en vraag dat dan ook regelmatig aan mijn omstanders en bakgenoten. 99% van de keren dat ik hem voor de zekerheid om heb gedaan, was hij niet nodig. Ben zelf ook de enige die wel eens met slof op mijn paard rijdt. (vriend en bijrijdster of wie dan ook rijden altijd zonder)

In principe ben ik niet voor een slof, bij mij betekent het echter dat ik wel kan rijden, wat ik anders veel meer dagen niet zou kunnen zonder slof.

(tandarts komt deze maand weer, heb net 3 weken een nieuw zadel en de dierenarts is afgelopen maand nog geweest )

de foto is een momentopname, ik vier juist gewoon mee indien nodig en ik zei ook al het is een momentopname, gister met les viel me ook op dat wanneer ik keek hoe los/strak hij zat dat er een hele boog in hing, dan dacht ik oke mooi! en reed ik weer verder, zo controleer ik mezelf steeds.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 11:38

unamie schreef:
Bonny4life schreef:

mijn pony heeft geen pijn in de rug dat weet ik gelukkig zeker en ook geen last van de tanden,
het is een super dier maar wel 1 met een eigen wil! en dan kan ik wel een zielig baasje zijn maar mn beesie is super gelukkig!! en ik gelukkig ook met haar!

mijn paard wilde ook niet meer nageven..de tanden konden het niet zijn dacht ik.. want de tandarts was net geweest
op zo'n moment ben ik blij dat ik geen slof gepakt heb (ik heb er niet eens één ) dat zou nl. pas gemeen geweest zijn

die "eigen wil" van je pony kan ook heel goed verzet zijn omdat het dier het gevraagde niet aankan door fysieke problemen

100 procent zeker weet je het nooit, dat weet ik ook wel, maar er is vanalles bij mijn pony geweest, ook een homeopaat, ze heeft een spierherstellend en blokkadeopheffend middel gehad want er is niks lichamelijks te vinden, sindsdien is ze makkelijker geworden maar de eigen wil blijft.. sorry maar ik weet bijna zeker dat dit een hele grote reden is.

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 11:52

PriscaZ schreef:

ik vind jouw manier van met slof rijden zeker normaal,
jij hebt iets aan je bekken/rug waardoor voor jou een slof op die manier uitkomst kan bieden!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:52

Bonny4life schreef:
100 procent zeker weet je het nooit, dat weet ik ook wel, maar er is vanalles bij mijn pony geweest, ook een homeopaat, ze heeft een spierherstellend en blokkadeopheffend middel gehad want er is niks lichamelijks te vinden, sindsdien is ze makkelijker geworden maar de eigen wil blijft.. sorry maar ik weet bijna zeker dat dit een hele grote reden is.

Hmm, als je pony een middel heeft gehad en ze is makkelijker geworden betekend dat meestel wel dat ze ergens last van had/heeft.
Verder zie ik veel mensen in mijn omgeving in de les met slof rijden, en ik ben absoluut geen tegenstander van de slof, zeker niet in die lessen. De slof wordt daar super gebruikt, en het rijden met slof wordt op dat moment ook heel erg goed begeleidt. Zelf rijd ik niet met slof, omdat ik er op dit moment geen nodig heb, en omdat ik nu geen lessen heb. Zal het zelf nooit zomaar gebruiken, alleen onder goede begeleiding.

_Dorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:56

ik rij af en toe ook met een slof en vind dat dit wel moet kunnen. Als je hem correct gebruikt en dus niet aan een onervarren ruiter geeft om zijn paard in de krul te trekken, vind ik dat dit moet kunnen. Je moet er wel goed mee kunnen rijden want iemand die er niet kan mee rijden rijd zo zijn paard kapot! Ik vind dit een goed hulpmiddeltje. Je kan je paardje ook direct vrijheid geven als ij het goed doet. Wel altijd oppassen want bij een slof kan een paard makkelijk gaan "hangen" en op zijn voorhand vallen... Een ervarren ruiter met een slof vind ik best ok

desleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:58

een meisje bij ons op de club heeft een nieuw paard gekocht, en mijn instructrise heeft tegen haaar gezegd dat ze best eens een keer met slof kan rijden.. en dat gaat nu erg goed.. mja, ze rijd nu dus alleen nog maar met slof, en ze heeft geen les. dit vind ik dus niet normaal.

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:03

unamie schreef:
Bonny4life schreef:

mijn ene paard heeft ook een sterke eigen wil. Bij zijn vorige eigenaars werd hij zodanig verwend dat hij echt een sterke , soms lastige en stoute wil heeft. Hij vertikt het soms gewoon om zich nageeflijk te maken en blijft maar weerstand bieden. Hij is volledig gecontroleerd en is 100% normaal, heeft dus nergens pijn. Ik was zelf niet sterk genoeg om hem op de loodlijn te rijden. Ik kon mijn handen niet zo goed plaatsen en laten staan. Samen met mijn lesgever hebben we ik denk een maand gewerkt met een slof om zijn eigen willetje om lui te zijn en alles te doen wat hij niet moet doen eruit te werken. Nu heb ik een paard die gewoon super is. Hij doet alles wat ik wil, heeft eindelijk plezier in het werken en loopt heel mooi nageeflijk. Nu kan je hem echt met 2 vingertjes rijden, super gewoon!
Zoals ik al zei in mijn vorige reactie, als je een slof aan een ervarren ruiter (of samen met een lesgever) geeft , is er niets aan de hand. Het is pas wanneer er onervarren ruiters mee beginnen werken dat hij heeel schadelijk is, dan is hij 1 van de slechtste en gevaarlijkste hulpteugels.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:20

_Dorien_ schreef:
Ik was zelf niet sterk genoeg om hem op de loodlijn te rijden.

Voor paardrijden is een heleboel nodig: reactievermogen, inlevingsmogen, gevoel, balans etc. etc. maar geen kracht. En al zeker niet in je handen.

Een correct gereden paard zakt zelf naar die loodlijn toe, daar is die slofteugel volkomen overbodig. Je werkt dan >>> ipv <<< .

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:26

Idd Urielle

Ik heb ook heel wat moeilijke karakter gerden
1 daarvan is mijn eigen paard

Zijn karakter was zo dat als je er een slof aanhing, je rechtovereind stond
hij pikte die dwang niet.
En dan heb ik het simpel overlongeren, met rijden...nee moet er niet aan denken.

en bonny, jij bent je nu in allemaal bochten aan l*llen
maar er klopt geen zak van

en moment opnamen, een slof heb je niet de ene tel 15 cm te kort en de andere tel 15 cm langer.
je handen, dat kan een moment opname zijn, maar de slof op deze foto zeker niet

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:47

Bonny4life schreef:
de foto is een momentopname, ik vier juist gewoon mee indien nodig en ik zei ook al het is een momentopname, gister met les viel me ook op dat wanneer ik keek hoe los/strak hij zat dat er een hele boog in hing, dan dacht ik oke mooi! en reed ik weer verder, zo controleer ik mezelf steeds.

Dan was het misschien slimmer geweest een andere foto met slof te plaatsen, want op deze foto zie je absoluut geen vieren van de teugels...

Spruit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:51

Een slof is bij goed gebruik zeker niet slecht, maar ik denk dat er vaak verkeerd gebruik wordt gemaakt van een slof. Dus alleen bij goede begeleiding is een slof goed, anders kan je er je paard mee verpesten.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:57

Bonny4life schreef:

dan heeft de pony dus wel fysieke problemen..anders zou ze niet makkelijker geworden zijn... toch??

wat mij opvalt is dat veel mensen zeggen dat een slof bij goed gebruik geen kwaad kan
hier op bokt zegt bijna iedereen.. "ik gebruik hem goed "
maar de mensen die ik er mee heb zien rijden (en dat zijn er door de jaren veel geweest ) gebruikten hem bijna nooit goed en hadden compleet vastgereden paarden (maar je moet het natuurlijk wel merken dat je paard vast zit )
mijn conclusie is:
van de 100 die met een slof rijden gebruiken er misschien 2 mensen hem verstandig
op bokt ligt dat percentage op 100 %
iedereen hier beweerd hem verstandig te gebruiken.. jaja vast wel
dat kun je natuurlijk gemakkelijk beweren.. niemand die het kan controleren

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:55

Urielle schreef:
_Dorien_ schreef:
Ik was zelf niet sterk genoeg om hem op de loodlijn te rijden.

Voor paardrijden is een heleboel nodig: reactievermogen, inlevingsmogen, gevoel, balans etc. etc. maar geen kracht. En al zeker niet in je handen.

Een correct gereden paard zakt zelf naar die loodlijn toe, daar is die slofteugel volkomen overbodig. Je werkt dan >>> ipv <<< .

ik heb nu een super paardje die alles voor me zou doen. Ik heb hem zeker niet gedwongen of pijn gedaan met zo'n slof en wist best genoeg waar ik mee bezig was. En dat er bij paardrijden geen kracht nodig is zou ik nog niet zo zeker durven zeggen. Je mag niet aan de teugels trekken, ja das een feit, maar je moet je hand kunnen plaatsen en als je paard zijn hoofd eens even in de lucht wou gooien (ook al speel je op de teugels etc etc ..) kun ik die niet tegenhouden. Daarvoor HAD ik niet genoeg kracht in mijn armen. En ik ga er niet meer woorden aan vuil maken. Iedereen doet wat ie wil en voelt zijn eigen paard het beste aan. Niemand kan een oordeel schorren over hoe je je eiegn paard het beste rijd, en zeker niet via een forum. Ik weet alleen dat een slof bij mij super gewert heeft. Heb een paardje die goed zijn achterhand gebruikt, veel schwung heeft en met 2 vingertjes te rijden is. Meer zegt ik er niet over. Ieder zijn eigen mening toch?!

_Dorien_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:55

LETS schreef:
Een slof is bij goed gebruik zeker niet slecht, maar ik denk dat er vaak verkeerd gebruik wordt gemaakt van een slof. Dus alleen bij goede begeleiding is een slof goed, anders kan je er je paard mee verpesten.

helemaal mee eens !

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:28

Bonny4life schreef:
jullie mogen ook allemaal denken wat jullie willen hoor ik blijf ook bij mijn standpunt en helaas heeft mijn instructrice een super grote klantenkring, jammer of niet? velen rijden op zeer hoog niveau en zij zelf ook. en ik ga hier dus ook echt niet in discussie en net of jullie van 1 moment opname vanaf een foto kunnen zien of het helemaal goed zit of niet, nou eh.. enne ik sluit me dus haha niet aan mij de fanclub van runningkawa! maar bij degenen die ook gewoon weleens een slofje gebruiken en niet meteen denken dat het het einde van de wereld is!

Een keer een slof gebruiken is ook niet verkeerd, zolang je het goed doet. Bij goed gebruik kan een slof je een keer helpen.
Je zou bijvoobeeld een halve les met en een halve les zonder kunnen rijden en thuis ook zonder trainen. DAn merk je tijdens dezelfde rijsessie of je de slof juist of onjuist gebruikt.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 19:02

_Dorien_ schreef:
ik rij af en toe ook met een slof en vind dat dit wel moet kunnen. Als je hem correct gebruikt en dus niet aan een onervarren ruiter geeft om zijn paard in de krul te trekken, vind ik dat dit moet kunnen. Je moet er wel goed mee kunnen rijden want iemand die er niet kan mee rijden rijd zo zijn paard kapot! Ik vind dit een goed hulpmiddeltje. Je kan je paardje ook direct vrijheid geven als ij het goed doet. Wel altijd oppassen want bij een slof kan een paard makkelijk gaan "hangen" en op zijn voorhand vallen... Een ervarren ruiter met een slof vind ik best ok

amen, had mijn tekst kunnen zijn!

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 19:04

runningkawa schreef:
Idd Urielle

Ik heb ook heel wat moeilijke karakter gerden
1 daarvan is mijn eigen paard

Zijn karakter was zo dat als je er een slof aanhing, je rechtovereind stond
hij pikte die dwang niet.
En dan heb ik het simpel overlongeren, met rijden...nee moet er niet aan denken.

en bonny, jij bent je nu in allemaal bochten aan l*llen
maar er klopt geen zak van

en moment opnamen, een slof heb je niet de ene tel 15 cm te kort en de andere tel 15 cm langer.
je handen, dat kan een moment opname zijn, maar de slof op deze foto zeker niet

als jij denkt dat ik me in bochten aan het l*llen bent dan mag jij dat best denken hoor, ik weet zelf wel beter en misschien zit hij bij de foto wat strak maar dan is dat vast nodig geweest anders had hij wel geviert, een slof hangt zeker niet altijd gelijk, als hij overbodig is vier je hem en heb je hem nodig dan heb je hem erbij dus het kan best dat ik erg wissel qua slof lengte ja

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 19:05

germie schreef:
Bonny4life schreef:
jullie mogen ook allemaal denken wat jullie willen hoor ik blijf ook bij mijn standpunt en helaas heeft mijn instructrice een super grote klantenkring, jammer of niet? velen rijden op zeer hoog niveau en zij zelf ook. en ik ga hier dus ook echt niet in discussie en net of jullie van 1 moment opname vanaf een foto kunnen zien of het helemaal goed zit of niet, nou eh.. enne ik sluit me dus haha niet aan mij de fanclub van runningkawa! maar bij degenen die ook gewoon weleens een slofje gebruiken en niet meteen denken dat het het einde van de wereld is!

Een keer een slof gebruiken is ook niet verkeerd, zolang je het goed doet. Bij goed gebruik kan een slof je een keer helpen.
Je zou bijvoobeeld een halve les met en een halve les zonder kunnen rijden en thuis ook zonder trainen. DAn merk je tijdens dezelfde rijsessie of je de slof juist of onjuist gebruikt.

hoi germie,
ik heb hem weleens er af gehaald met les na een kwartier ofzo dan ging het soms ook heel goed en soms begon ze dan weer te klieren, lag beetje aan mn pony's bui, doordeweeks train ik verder gewoon zonder, het is dus puur met de les en dat zal ook niet altijd zo blijven maar dat ligt aan de vooruitgangen, bedankt voor je reactie.