waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ellenlouise

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:40

Ik ben het met je eens. Als er een foto op bokt staat van iemand zonder cap valt gelijk heel bokt erover. Je mag toch aannemen dat de meesten van ons oud en misschien ook wijs genoeg zijn om zelf te bepalen of ze het risico willen nemen.

Verder vind ik het wel een goede zaak wanneer kinderen verplicht worden een cap te dragen en dat het verplicht gesteld wordt door maneges e.d..

Noukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:41

runningkawa schreef:
Ik heb eens een gebroken oogkas opgelopen toen ik er naast stond

en een cap zit niet op die plek

Misschien moeten we zo'n american football helm op gaan doen

enne....overal beschermers (knie, elleboog, enz enz)
nee, natuurlijk niet.
Bij mij had een cap overigens wel de clap opgevangen (t klepje zeg maar had eerst zijn kop geraakt en niet direct mijn hoofd )
maar ben met je eens dat paarden nou eenmaal paarden zijn en altijd een risico met zich meebrengen. Als je die niet wil lopen: stop met paarden
maar capje kan net even wat dingen tegen gaan en daar kies ik dan toch steeds vaker wel voor. Alleen ga ik niet voor anderen beslissen wat ze moeten, als zij zich lekker(der) voelen zonder cap dan kan je beter zonder rijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:44

Ik ben het zeker wel met de mensen eens dat het verstandig is er een te dragen hoor

Ik draag hem ook steeds vaker. (verstand komt met de jaren )

maar om er over te gaan miepen bij elke foto. dat vind ik ook flauw.
Bij een minderjarige kan ik er nog inkomen, boven de 18 al zeker niet meer

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:44

Ik kan me erover blijven verbazen. Het paardje krijgt beenbeschermers om, of bandages. Een bontje onder het zadel, hij mocht zn ruggetje eens bezeren of zn voetjes stoten. Een paar kalkoenen tegen het uitglijden en altijd een touw met paniekhaak... maar de eigenaar draagt GEEN CAP want er gebeurt toch niets...

Ik draag altijd een cap. Ik draag ook Altijd mijn autogordels, maar ik ga er absoluut niet van uit dat ik tegen een boom rijd.

En ja, het is je eigen verantwoordelijkheid maar je vergeet dat een ander de rotzooi op mag ruimen als het fout gaat. Ik ben EHBO'er en ik zal iemand die gewond is, altijd helpen maar ik kan me storen aan onachtzaamheid. Ik zit bepaald niet op ongelukken van anderen te wachten! Ik ken bijv. collega-EHBOers die alleen willen posten bij skeeler-wedstrijden als de pols- elleboog- en kniebeschermers verplicht zijn.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:45

moet iedereen zelf weten vind ik. Ik heb ook geen cap op, alleen in de manege want daar is het verplicht, maar met buitenrijden heb ik er ook nooit een op lastig ding vind ik het maar

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:48

Jeetje, met buitenrijden heb je nogal wat risico's!
En wie mag bij jou de rotzooi opruimen als het toch fout gaat?

P.S. al eens meegemaakt dat een luchtballon besluit naast jouw paard te landen? Maak je wat mee! }>

Mlies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:50

Tja. Ik rij op Klear ook zonder cap. En ook buiten. Ik weet gewoon dat het gekste wat ze doet is opzij springen. Nouja, dat overleef ik wel.

Maar als ik straks op Jimme zou rijden [ volgend jaar ingereden ] dan absoluut wel met cap.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:51

heb je dan ook een bp aan beantje?
want als dat paard boven op je valt heb je niks aan alleen die cap hoor

En ja, die ander die me opruimt, heeft voor dat beroep gekozen
De een zijn dood (of verwonding) is de ander zijn brood

Owja, hoofdletsel bij fietsen is ook erg groot
wir fiets hier allemaal naar de winkel met een helm op?

en ruimen we die wel op als er wat gebeurd is?

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:53

beantsje schreef:
Jeetje, met buitenrijden heb je nogal wat risico's!
En wie mag bij jou de rotzooi opruimen als het toch fout gaat?

P.S. al eens meegemaakt dat een luchtballon besluit naast jouw paard te landen? Maak je wat mee! }>

Betalen we daar niet maandelijks premie voor aan de zorgverzekeraar?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:55

Misschien moeten we paardrijden helemaal verbieden, dat is nog veiliger.

Je maakt toch elke keer een keuze tussen hoe veilig je je leven wilt maken en hoeveel dingen je daarvoor op wilt geven.

Je kiest ervoor om te gaan skieen, terwijl je weet dat er elk jaar weer vele mensen gewond terugkeren. Je kiest ervoor om aan het verkeer deel te nemen, terwijl je weet dat je een ongeluk kunt krijgen. Je kiest ervoor om op een paard te stappen, terwijl er ook met cap nog 1001 manieren zijn om goed in de kreukels te liggen. Je kiest ervoor om af en toe eens een galopje te wagen, zelfs buiten, of op een pittig paard te stappen, terwijl je weet dat een oud, mak paard dat alleen maar stapt veel veiliger is.

(En ach, zelfs dan kun je van de trap vallen en je nek breken...)

Je zoekt ergens de grens tussen te veel risico en een te saai leven. En waar de cap bijhoort, mag ieder lekker voor zich uitmaken.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:55

Beetje flauw, het is bewezen dat een goede cap heel veel letsels kan voorkomen. Maar natuurlijk blijven er altijd andere letsels mogelijk. je kan niet alles voorkomen maar je kan het risico met een cap wel belangrijk naar beneden brengen.

En wat opruimen betreft; ik ben EHBO'er, dat is puur vrijwilligerswerk. Bovendien zijn er altijd omstanders die er ook bepaald niet op zitten te wachten, het kost de gemeenschap geld (zoals ziektekosten), het bezorgt de sport een slechte reputatie en last but not least, je zadelt je familie met zorgen op.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:57

beantsje schreef:
En wat opruimen betreft; ik ben EHBO'er, dat is puur vrijwilligerswerk. Bovendien zijn er altijd omstanders die er ook bepaald niet op zitten te wachten, het kost de gemeenschap geld (zoals ziektekosten), het bezorgt de sport een slechte reputatie en last but not least, je zadelt je familie met zorgen op.

En dan nog: ieder zo zijn eigen verantwoording

Het bevalt me prima zonder cap

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:06

Mijn ouders verplichten mij een cap te dragen. Als ze er achter komen dat ik een keer zonder cap heb gereden zijn de rapen gaar. Dan is het paarden.

Op zich snap ik ze wel, ben gelukkig zo verstandig om altijd een cap op te zetten. Een ongeluk zit in een klein hoekje en ik ben wel van plan om mijn hoofd nog een dikke 60 jaar mee te laten gaan

Verder vind ik dat het dragen van een cap eigen keus en eigen verantwoordelijkheid is. Onder de 18 jaar mogen ze van mij het dragen van een cap wel verplichten, maar daarboven ga ik er vanuit dat iedereen oud en wijs genoeg is

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:08

Je moet immers toch ergens aan dood gaan zeggen we dan maar

Ik rij zonder cap en meestal zonder autogordel. Een kennis is verdronken in het kanaal ze had een gordel om, had ze dus achteraf gezien beter niet kunnen doen, ook dit moest "opgeruimd" worden, dus wat is beter met of zonder autogordel EHBO-ertje???

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:11

Ik heb 9 van de 10 keer wel gewoon mn cap op..Het komt echt maar zelden voor als ik hem niet op heb.. Met cap voel ik me toch veiliger op het paard

En verder vind ik het ieder zn eigen keuze

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:37

@manie, als je niet je gordel om hebt en je rijdt met een gangetje van 30 km/uur het kanaal in, ben je gegarandeerd bewusteloos door de klap en kom je de auto zeker niet uit.

P.S. call me a freak maar ik heb een lifehammer/gordelmesje in mn auto. Ik kom er dus wel uit.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:45

Ik had laatst knallende koppijn en dacht: Nah, ik val toch nooit...laat dan maar voor 1 x zitten!
10 minuten later begon m'n pony als een idioot door de bak te rennen en te bokken en lanceerde ze me uiteindelijk nog net iets voor een van de bakpalen.
Bedankt voor de waarschuwing, ik was echt wel wakker geschud [wat als ik die paal toch had geraakt met mijn kop, had ik een fijne hersenschudding of misschien wel erger van kunnen oplopen]

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:53

Ik rij op Lady meestal ook zonder cap... Als ik een buitenrit maak, heb ik m wel altijd op, omdat je dan ook invloeden van buiten af hebt. Op Cerice rij ik altijd met cap, die is wat onvoorspelbaar, 4 jaar jonger, en wil nog wel eens bokken, of stijgeren..... Er zijn een aantal mensen die dat kunnen beamen (vooral als ze geen zin meer heeft, kan ze soms erg gevaarlijk doen) ben er nog nooit vanaf gevallen..... Lady kan soms ook wel schrikken natuurlijk, maar ik weet gewoon hoe ze schrikt, en daar val ik niet van!!
En over de gordel..... iemand kan je ook met zijn dronken kop aanrijden.... Heb jij nix over te zeggen.... Misschien moeten we een gordel op het zadel instaleren.. valt er niemand meer.....

Ik vind dat iedereen het helemaal zelf moet weten wat ze doen....
Ook moeten mensen die in een topic reageren ook niet steeds over een cap beginnen... Die mensen op de foto weten zelf ook wel dat ze geen cap op hebben..... Er reageert toch ook niemand "WAT GEWELDIG GOED DAT JE JE CAP OP HEBT"???

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:08

Mijn cap heeft mijn leven al eens gered (zonder overdrijving).
Ik pas goed op mezelf en verminder risico's als ik dat kan. Ik heb een dochter en een man die mij nodig hebben.

Maar goed, dit is een zinloze discussie. jullie doen maar.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 20:13

ik ben ook een keer goed gevallen (zie profiel)
maar een heleboel vinden het eigen keus,

waarom zegt dan de meesten als ze foto''s zien van ja zonder cap bla bla bla,(bij HAW) ja sorry maar daar wordt ik wel eens moe van altijd dat gezeur over een cap

val je een keer goed doe je een cap op, het is eigen keus

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:20

Ik zet mijn cap op juist omdat ik ervan uitga dat ik hem dan niet nodig heb.

Daarnaast hebben de meeste mensen hier veel tijd en geld geïnvesteerd in de inhoud van hun hoofd en de ontwikkeling van hun persoonlijkheid. En dat ga je dan op het spel zetten door geen simpele voorzorgsmaatregelen te nemen?
Niet alleen dat, maar veel mensen zouden hun paard niet kunnen houden als ze in de WAO zouden lopen. Je bent het dus ook aan je paard verplicht om standaard veiligheidsmaatregelen te treffen, zodat je goed voor je paard kan blijven zorgen.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:24

Nog een opmerking:
Ik zag een tijd terug foto's van een springruiter die een veiligheidsbeugel had uitgevonden? Veiligheid was zo belangrijk volgens meneer, maar wel zonder cap op de foto.
Hetzelfde zie ik ook in de Bit, interview met beroemde ruiters, en ook zonder cap. Terwijl deze mensen juist een voorbeeld functie hebben. Dus waarom dan niet een cap op voor de foto? Dan doen de kinderen hopelijk ook een cap op als ze hun idool willen nadoen.

elskebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:36

ik ben het helemaal met ladyzwien eens.
toen wij tot vorig jaar op de manege in roden woonden reedt ik 9 van de 10 keer met cap, ik moest immers het goede voorbeeld geven.
het was op onze manege toen nog niet officieel verplicht gesteld door de vereniging.
toen we zijn verhuist ben ik zonder cap gaan rijden omda dat van men moeder mocht, ik vertouw mijn paar dmet de volle 100 procent, ik weet dat dat niks zegt!!!!
als ik op buitenrit ga of ga springen draag ik wel altijd een cap, ik weet zelf dat de kans om dan te vallen groter is bij mijn paard.
op de manege is het nu wel verplicht om met een cap te rijden en dat vind k ook geen enkel probleem.
het is voor iedereen dan ook een eigen keus en dus ook voor dat meisje bij ITP op de shetlander waar deze toppic aan te danken is............ er lopen daar 2 volwassen mensen naast en ze wordt vastgehouden.
ieder volwassen mens kan zelf wel bepalen of ze een cap willen dragen ja of nee!!!!

zo dat moest er ff uit.

en ja ga idd dan ook eens over een bodyprotector beginnen...... dat bied ook meer veiligheid, en veiligheidsbeugels ook zo iets...........
want daar wordt nooit eens iets over gezegd!!!!!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:47

Ik draag er meestal een, alleen niet als het snikheet is, maar dan rijd ook meestal niet. Ik vind dat iedereen dat zelf moet weten, het is verstandiger als je gewoon een cap op doet, maar als iemand dat niet wil zit ik er niet meer, het is zijn/haar hoofd, niet het mijne.

joke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:55

Ik draag zelf ook me cap, zeker omdat ik op een paard rijdt wat soms wil schrikken. Dan heb ik hem toch echt liever op.
Heb er gene last van ofzo, gewoon puur voor de veiligheid.
En als een ander kiest om dat niet te doen, nou prima dan toch.
Als is dat niet verstandig, maar dat is dan hun keus.