wie gebruikt er een pessoatuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Re: wie gebruikt er een pessoatuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:09

de eerste tijd moet je de boel gewoon los laten hangen. Niet te los dat het eraf kan of dat ze kunnen struikelen, maar wel de ruimte er wat mee te doen. Het moet wel veilig blijven.. Als ze daar goed op reageren kan je het wat strakker zetten..

Kath: die slof opmerking is een vergelijking...

Kath_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:17

Ja je vergelijkt de slof, met hoe ik mijn pessoa gebruik.. komt op hetzelfde neer toch

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 21:20

Ik moet even zeggen dat ik nog nooit iemand zo hoog de pessoa om heb zien doen ??.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 22:08

Gaarne foto's want nu snap ik dus echt niet meer hoe hoog dat Ymke bedoelt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:17

Vonneke, kijk maar naar de foto van sily, zo hoort ie te zitten...

Kath: ik probeer alleen aan te geven dat je met een strakke slof ook een leuk effect krijgt maar niet zoals het hoort, net als wanneer je de pessoa verkeerd insteld, krijg je ook een resultaat, maar niet zoals het hoort... Ik heb dus niks op een slof, maar puur als voorbeeld over het effect..

Maargoed, ik ga verder niet in discussie, als jullie het zo willen doen is prima hoor, ik merk er toch niks van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:32

Er zijn er ook die hun katrolletjes verkeerd hebben zitten .Die katrols moeten aan je bit daardoor heeft het paard wat speling.Als je hem vastmaakt zoals op de eerste foto van dit topic zet je het paard vast en krijg je het slof effect.Ik verbaas me er eigenlijk over dat iedereen wel vol enthousiasme zo'n tuig koopt en eigenlijk niet weet hoe het werkt .Wat het bontje betreft heeft Ymke ook gelijk.Er zijn boeken waar in het uitgelegd word hoe je er mee moet longeren.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:34

silvana schreef:
Er zijn er ook die hun katrolletjes verkeerd hebben zitten .Die katrols moeten aan je bit daardoor heeft het paard wat speling.Als je hem vastmaakt zoals op de eerste foto van dit topic zet je het paard vast en krijg je het slof effect.Ik verbaas me er eigenlijk over dat iedereen wel vol enthousiasme zo'n tuig koopt en eigenlijk niet weet hoe het werkt .Wat het bontje betreft heeft Ymke ook gelijk.Er zijn boeken waar in het uitgelegd word hoe je er mee moet longeren.

Pff..eindelijk iemand met een verstand van het tuig... was al bang dat ik bijna de enige was

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:46

haha ik heb ook met open mond heel dit topic gelezen en bekeken, meeste mensen doen maar wat en doen elkaar maar beetje na enzo

maarja wat kan je ook verwachten als zelfs de verkoop-plaatjes hem fout hebben zitten!

sommige mensen zetten trouwens de katrolletjes expres aan de singel omdat hun paard het gerammel bij het bit hinderlijk vind

mijnes moest daar ook aan wennen maar gebruikte hem toch echt met katrol aan het bit!

bontje ligt bij Q wel in die holte zegmaar bij het achterbeen, loopt ie actiever achter dan wanneer die hoger hangt, omdat ie nu 'harder' tegen hem aankomt, iets hoger is hij continu tegen zn kont, nu wordt ie vlugger doordat t bontje iedere draf pas ff los/vast tegen zn achterhand aankomt

nog een slimme tip, longeer eerst met dubbele longe, die kan je nml beginnen met de achterste lijn over de rug, en die dan voorzichtig naar achter de kont doen
dan heb je het ergste gebok gehad, voor je met pessoa gaat beginnen is ene stuk veiliger want zelfs mijn lamme knol werd errug nijdig en vlug door de pessoa de eerste paar keer

Vajramani

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:47

rockey schreef:
vonneke schreef:
Ik had me vanmorgen al bedacht dat ik haar eerst gewoon longeer en als ze dan wat moe is dat ding eraan.

Op een dek met bilriemen heeft ze in het begin ook heel lelijk gedaan. ging zelfs rollen en stampen tegelijk maar toen ze merkte dat het niet wegkon werd het beter en nu gaat het gewoon.

en wat je ook moet doen, is de staart nog niet over het bontje doen, is mij geleerd

Als ik dat doe dan ligt die gelijk op haar rug. Ook als ik hem te hoog aan de singel bevestig.
Ik vind een pessoa fijn om mee te werken, maar je moet wel een paard hebben die dit accepteerd, en dat doet die van mij absoluut niet.
Stap gaat nog wel, draf wordt een grote bokpartij. Voor deze merrie is dit een ongeschikt ding. Zo is longeren met dubbele lijn ook niet geschikt voor haar.
Ik meende uit een ander topic dat jouw paard ook niet een van de braafste is, dus ik wens je veel succes.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 00:54

Chatelaine je moet de touwtjes eigenlijk eerst door de ringen halen voordat je de katrolletjes vastmaakt, als je dat niet doet hangen ze los en dat is veel onrustiger.

Ik zal trouwens de auteur van het boek eens opzoeken voor degeen die dat vroeg en dan hier neer zetten. (boek niet bij de hand)

Mijn eerste keren pessoa is er iemand bij geweest die op de school waar ze zat het geleerd had, buiten het boek om, zij heeft me in eerste instantie uitgelegd waar het bontje moet komen te hangen, waarom de touwtjes door een ring moeten voordat je de katrolletjes vast maakt etc.
Erg leerzaam natuurlijk, maar ook wel 1 van de redenen dat ik weet dat ik het iig goed gedaan heb, in combi met het boek dat ik las.
Je kan het bontje wel anders doen, de inwerking is dan minder.

Maar als het werkt bij je paard why not?

Birne bokte ook naar het bontje, ook over zijn staart, had al snel door dat als hij zijn staart optilde hij het bontje niet voelde
Heeft dus een aantal rondjes met omhoog gehouden staart gelopen, maar na die rondjes ontspande hij zijn staart en tegenwoordig hangt het bontje eronder en is hij braaf.

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 01:01

Ik gebruik hem ook 1 x in de week.En ik hem nu 4 jr. Ik vindt het een super ding,Ze komen helemaal los.En je kan hem op verschillende hoogte stellen.Meestal heb ik hem lang en laag,Maar dat verschilt

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:25

Mijn paard reageerd helemaal niet gek of anders op de pessoa en wou even zeggendat ik wel gewoon de katroldingetjes door het ringetje haal en dan aan mn bit vast maak

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:35

#Ymke# schreef:
silvana schreef:

Pff..eindelijk iemand met een verstand van het tuig... was al bang dat ik bijna de enige was

Op de eerste pagina... is dat geen zelfgemaakte pessoa zonder katrolletjes, met de touwtjes door de bitringen zoals wanneer je met touwtjes longeert?

Sily schreef:
Chatelaine je moet de touwtjes eigenlijk eerst door de ringen halen voordat je de katrolletjes vastmaakt, als je dat niet doet hangen ze los en dat is veel onrustiger.

Mag ik vragen wat je hiermee bedoeld? Ik klik gewoon de katrolletjes aan het bit en de andere musketons aan de ring tussen de voorbenen? Zo staat het in mijn handleiding en zo kan het touwtje soepel door de katrolletjes glijden.

Eigenlijk is dit een heel interessant topic, omdat er op internet zo goed als niks te vinden is over longeren met een pessoa. Ik heb er zelf één maar kan aan niemand uit mijn omgeving uitleg of hulp vragen (omdat niemand het gebruikt) en in de bijgeleverde handleiding staat zo goed als niks.

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 08:53

vonneke schreef:
Nee jammer genoeg heb ik die geen.

Dus als iemand me aan de uitleg kan helpen, heel graag.

Lang en laag: Afbeelding - draf
Middelhoog: Afbeelding - draf
Hoog: Afbeelding - draf en galop
Dressuur: Afbeelding - draf en galop

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 10:54

Ik heb er ook een liggen.. Hij ligt er nog steeds gewoon te liggen omdat ik idd. schrik heb hem fout te gebruiken. Ik vind het spijtig dat die spullen verkocht worden zonder dat er een deftige gebruiksaanwijzing bij is. Met die prentjes ben je echt niet zo heel veel.
Als je een TV of een oven gaat kopen zit er een boek bij van 100 blz. om alles tot in de puntjes te lezen en zeker niks mis te doen. Hier gaat het over een levend wezen dat je pijn kan doen en hier zit juist niks bij of een bladje papier met 4 tekeningetjes bij.
Iemand al de titel van het boek en de auteur????

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:46

Ik heb dr ook een gebruik m af en toe wel eens, je moet gewoon ff expirimenteren hoe hij bij jouw paard het beste werkt. Er staat bv in dat de katrolletjes aan het bit moeten, nou mijn paard werd heel onrustig van dat gerammel, ik heb nu de katrolletjes aan de longeersingel en gewoon het touw door het bit tussen de voorbenen. Mijn loopt er super op, alleen in galop gaat ie bokken op dat ding dus galopperen doe ik meestal niet omdat dat best veel spanning geeft. Soms loopt ie zelfs zo fijn aan dat ding dat ik echt kan schakelen en dan komt ie super op het achterbeen en gaat ie echt zitten.

Foto's staan wel in me profiel, ze zijn alleen al wel van vorig jaar...

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:06

silvana schreef:

Met touwtjes zet je je paars toch ook niet vast?
Het enige wat die katrolletjes doen, is zorgen dat de geleiding wat soepeler verloopt.
Wanneer je de katrolletjes aan de singel doet, heeft dat niet zoveel zin omdat het daar van achter naar voren loopt en toch al niet zoveel weerstand heeft. Daar schuiven die touwtjes toch wel door.Aan het bit is handiger omdat de lijnen daar een 'knik' maken, ze komen van achter en daag dan via het bit weer terug.
De katrolletjes aan het bit zorgen idd dat het paard (de nodige) soepel-lopende speling heeft, maar het is natuurlijk niet zo dat hij 'vast' zit als de touwtjes door de bitringen lopen, want ook dan heeft het paard (net zoals bij het longeren met touwtjes) gewoon speling.

En heeft iemand een tip hoe ik kan voorkomen dat mijn paard het bontje steeds onder haar staart bokt? Het blijft daar dan vaak hangen en dan moet ik haar weer stilzetten om het bontje naar beneden te doen zodat het weer onder het 'dikste gedeelte' hangt.
Ik heb ook geprobeerd haar achter actiever te laten lopen zodat het bontje weer naar beneden glijdt, maar ze knijpt haar staart wat aan en het blijft gewoon bovenin hangen.
Dit lukt haar meestal in 1 (mega) bok.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:01

trouwens, 50€ voor pessoa en singel is echt wel niet duur
En dan te bedenken dat ik 103€ betaald heb, enkel voor de pessoa, zonder singel

Saskia9

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:34

ik zit al een tijdje te bedenken dat ik zo'n ding ook wel wil aanschaffen,
Moet alleen eerst alles goed lezen voordat ik het gebruik,
wil het wel goed doen namelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 15:29

silvana schreef:

Volgens mij is dat onzin, als je gewoon het touw door het bit doet, dan heb je daar net zoveel speling als met die katrolletjes... Mijne wordt helemaal gek van dat gerammel en wordt daardoor heel onrustig met zijn hoofd. Ik heb ze aan de singel en het werkt perfect. Heb m net weer gelongeerd met de pessoa en heb foto's gemaakt, zal ik hier morgen wel ff neertzetten. Longeer ook vaak met de slof (ipv touwtjes) ook dat werkt perfect, maar met de pessoa doe ik af en toe dus voor de achterhand en je kan wel verschil zien. Die staat ook wel in me profiel.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 16:47

als je goed wilt longeren met de pessoa moet je een cursus bij lammert haanstra nemen dan weet je zeker dat je ook de plaatjes e.d niet veerkeerd kan interpreteren.

ik vind hem op de foto bij sily er echt heel raar uitzien. en heb ook niet het idee dat er dan enig verschil in zit of je de slof gebruikt of de pessoa(behalve dat deze een bontje heeft)

ik gebruik hem ook zoals die andere foto's. als je het bontje zo hoog doet als bij sily heb ik het idee datie over de kont heen schuift(tis datie een staart heeft om hem tegen te houden)

hoe kan je de achterhand meer activeren als je hem op de kont legt ipv een stukkie beneden waar hij daadwerkelijk zijn beweging voor het lopen maakt?? als willem van voren aan hettrekken is gaat het bontje meer druk uitoefenen op zijn achterbenen.

anyways.. ik gebruik hem zo al 3 jaar, heb willem er mee leren ontspannen.. . maargoed.. ieder zijn eigen manier wat hij het fijnst vind.. en belangrijker nog..wat werkt bij je paard. zo hoog op de kont is in elk geval niet de oplossing voor willem en mij

Flutterby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:20

Heeft iemand enig idee hoe lang de pessoa-trainingsset actie bij http://www.ooteman.nl nog loopt ? Naar mijn weten staat hij er al een tijdje op, maar ik wil weten hoeveel tijd ik nog heb om te besluiten of ik er nou wel of geen ga kopen (als hij tot eind november duurt heb ik nog even de tijd om na te denken nl ben ook niet van plan om zo'n aanbieding gewoon aan mijn neus voorbij te laten gaan...)

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:44

Ik gebruik ook de pessoa bij mijn jonge paardje.
Ze heeft er duidelijk een betere rug van gekweekt en haar gangen zijn verbeterd. Onder het zadel is ze nu ook op alle punten soepeler. Afstelling is altijd nog wat freubelen

Dit was een foto van de 3de keer aande pessoa:
Afbeelding

absoluut niet perfect, maar voor zo'n jonkie(3; bijna 4, 3 maanden onder t zadel) al best goed!

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:56

gekke_koei, je moet hem natuurlijk niet te hoog doen.
Maar zoals de foto van toydoll is al een heel goed begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 01:40

Ymke al weer ben ik het met je eens,die van toy-doll vind ik ook al heel goed .Het boek wat ik heb is.
paarden trainen aan de hand
van lesley bayley
en kost ?
het begint met een 1 de rest is er af dus onder de twintig euro.
Het boek vertelt in verkorte versie van alles over alle manieren van grond werk
De reden dat je de katrollen aan je bit vast maak is dat je het veren van je hand naboost.Als je een touw door je bit ringen heen doet zet je hem vast net als je met een slof doet die je continu gespannen houd.Als je niet weet hoe je met een pesoa moet werken ben je alleen maar heel wijs als je er af blijft net als met iedere hulpteugel.Als je denkt het beter te weten moet je het vooral doen