700 kilo spieren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:30

heeft iemand trouwens het desbetreffende voorval gezien afgelopen zondag ? ( zuidlaren afgelopen zondag op tv)
Ik wel.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:33

Ja Bitch.
Ik denk dat bijna iedereen hier het gezien heeft.

mams

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:38

Lourens schreef:
Simpel als Beerbaum niet op zijn knol was gestapt was er ook geen fout gemaakt, dit is wat ik wel al weet.

ehm tja gaat dus echt nergens over, want zo kun je alles wat er gebeurt in de wereld beredeneren.

Paardrijden bestaat uit wederzijds respect zoals ook al eerder hier vermeld werd.
Of het nou een paard is van 700 kilo of een shetlander van 200 kilo, maakt echt niet uit. Als zo`n dier ook maar een fractie van een seconde bedenkt dat hij groter en sterker is dan jij, ben je het haasje.

Als die Beerbaum zijn paarden zou "mishandelen" dan zou hij op dit niveau echt niet meerijden, simpelweg omdat zo`n paard echt niet meer zal willen werken. Geloof me ik heb het gezien en van dichtbij meegemaakt.

MissJ schreef:
Iemand die op zo'n niveau rijdt en van zijn paarden afhankelijk is voor een inkomen, is echt niet zo dom om te riskeren dat het paard niet meer wil, omdat het oneerlijk behandeld wordt.
Dus ik vind dit eerlijk gezegd maar een vreemde en nutteloze discussie.

Amen !!!!

Anoniem

Re: 700 kilo spieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:06

Iemand die niet veel van paarden afweet zoals TS aangeeft, mag dit gevraagd worden en mag er over gediscussieerd worden. Ik denk dat veel paardenleken dit afvragen. Vinden een zweep of longeerzweep al mishandeling. Dan zien ze nog eens een pessoalongeermethode en worden ze helemaal of giftig of verdrietig.

TS mogen het nu duidelijk zijn dat het niet zomaar is geweest. Paarden die op dat niveau presteren zijn niet de makkelijkste, hebben een flink 'karakter' dus helemaal niet door de eerste de beste te rijden. Ik denk dat er maar weinig bokkers zijn die even met zo een paard een parcour springt. Springpaarden staan erom bekend dat het enorm hete paarden zijn, heet in de zin van springgraag, vlug en die moet je onder controle weten te houden. Daar heb je meer dan 2 zweepslagen voor nodig. Het ziet er makkelijk uit, maar dat is het helemaal niet. De ruiter op dat niveau kent zijn paard door en door en weet wat hij aan zou kunnen. Hij zal hem nooit over de emmer trekken of over zijn kunnen pushen. Als ze niet meer willen springen door stress, heb je een machtig probleem. Een toppaard dat je kwijt bent en mogelijk ook een topruiter die zijn sponsor kwijt is als er wordt gevonden dat hij oneerlijk met het paard omgaat.
Amen.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 09:14

Tja dat zijn een hoop reacties. In mijn ogen snijdt alleen de reactie van Riant hout, daar kan ik wat mee als leek. Het spijt mij maar de rest vervalt in herhalingen persoonlijke opinies en papagaai gedrag. Ik wil wel wat meer respect tonen, en dat doe ik ook, naar Riant. Als iemand mij een reply geeft en mij aanspreekt op iets wat ik helemaal niet schrijf dan hoef ik daar geen respect voor te hebben. Ik mag dan wel geen vertstand hebben van paardrijden, maar ik ben hier zeker niet de enige. Om even terug te komen op de uitzending....wie heeft deze nou echt gezien......zoals The Bitch schrijft. Samjo, mishandelen is niet iets waar ik het over gehad heb, Miss J zijn operante/klassieke conditionering denken vanuit een verkeerd referentiekader? Werkte Pavlov met dieren of mensen...dat bedoel ik, Coby = papegaai, Russel = papegaai, Marliesje = geen inhoudelijke reactie, Rrunningkaw, niet mijn posts gelezen/begrepen, Shadow dito, Billy mmmmm laat ik mij niet over uit. En Oscar begrijp mij niet verkeerd ik vind deze discussie juist erg leuk. Dat mensen de tijd nemen om op mij te reageren ben ik ze niet dankbaar, ik dwing niemand. Alles is uit vrije wil. Wel ben ik de mensen dankbaar die mij informatie verschaffen. Tot nu toe zijn er een aantal post die dit al gedaan hebben, dank hiervoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:23

niet begrepen?
Ik denk dat jij het niet begrijpt, dat is wat anders

Een paard ondergaat zijn lot, zoals jij dat noemt, omdat hij weet dat hij dat verdient heeft.

Of je moet een sukkel van een knol hebben (zoals op maneges) die ondergaan dat lot altijd. (zijn ook lage rang paarden)

maar de paarden daar aan de top, laten zich nooit onterect meppen, want dan spingen ze nooit meer.

Zie het in de kudde
als een ondergeschikte wat verkeerd doet, krijgt hij een tik van de hogere.
Zou een dier wat net zo hoog is als doe hoogste komen kijken hoe het zit qua rangorde, krijg je een groot gevecht
Zou het hoge paard ten onrechte een bijt van een ander krijgen, zou hij dat nooit! pikken.

Idem met ons ruiters.
Als het goed is ben jij hoger dan je paard.
Meestal gaat dat allemaal goed, net zoals vredig grazende paardjes

Maar soms probeerd die lager in rang dingen uit die niet door de beugel kunnen.
Dan zal die hoger in rang, hier nu de ruiter, laten weten dat dit niet wenselijk is.

Zou dat paard het onterect vinden, kun je ervan op aan, dat je dat paard nooit meer terug ziet in de springring, want de karakterpaarden op die hoogte, kun je niet dwingen.

Dat het verder publiekelijk gebeurd is nogal logisch
Ik hoop dat jij dat op je manege ook leert
Als je vind dat een paard een tik verdient, moet je dat direct doen.
Niet een min. later.
Een paard kan zover niet terug denken zal dan denken dat hij op zijn kop krijgt voor iets wat hij dan doet, niet voor het geen wat een min eerder is gebeurd.

Als je deze post niet begrijpt, raad ik je aan te gaan dammen

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:55

Lourens schreef:
Rrunningkaw, niet mijn posts gelezen/begrepen, Shadow dito

Het is grappig, want de discussie gaat niet helemaal over jouw posts alleen. Er komen ook reacties op reacties, of zijdelingse gedachten naar voren. Da's interessant, meestal dan, want daar kun je nog veel meer van leren.

Overigens heb je mijn vragen ook nog niet beantwoord. (Zie het maar als vragen die ik, onwetende, stel om wat extra duidelijkheid te krijgen.)

Over Pavlov en behaviorisme: het werkt, het is waar, maar ik vind het een te beperkte theorie om al het leren en gedrag te verklaren.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:12

Ach jongens, waar maken we ons eigenlijk druk om. We hebben hier een hoog van de toren blazende meneer die een paar keer op en paard gezeten heeft, en denkt dat hij alles weet en het beter weet dan Markus Beerbaum.
Maar zolang deze meneer zich nog druk maakt om de kleur zadel waarop hij rijdt:
Lourens schreef:
Waarom hebben ze op de manege's ALTIJD bruine zadels. Ik wil ook wel eens op een zwart zadel rijden.

denk ik niet dat we hem al te serieus moeten nemen.
Ik mis nog net de huilsmiley

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:14

Maar als je 10 keer op de manege hebt gelest ben je toch wel beter dan de hoogste nivo ruiters van de wereld?

ook de paarden die je op de menege rijd zijn wilder dan welk paard ook.

Tenminste, dat lees ik altijd in penny topics

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:16

Klopt, en manegezadels worden ingevet met vaseline, daarom zijn ze bruin

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:18

Dus zelf schoenpoets kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:34

@Billy Helemaal gelijk.

Wil ik nog toevoegen dat meneertje bruinzadel niet kan lezen. Heb hem genoeg info verschaft, RK legt het hem nog eens op een andere manier uit. Maarja als je alleen op manegeknollen hebt gereden weet je ook niet beter. Ik nodig hem uit om op mijn knol te gaan rijden en dan ineens zomaar 2 flinke knallen met de zweep uit te delen. Wel bodyprotector meenemen Doe maar een dubbele om.

Verder heeft deze papagaai die niets snapt van paarden genoeg gezegd.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:39

joh joh wat een discussie weer

nou hier nog een papagaai dan maar

ik denk , als ik de berichten van ts goed begrepen heb , dat hij dus niet de vraag steld .."waarom word er geslagen" maar waarom werd er op dat moment geslagen

alleen ts heeft niet door dat er naar alle waarschijnlijkheid (daar ik zelf niet de ruiter was en dus dat niet met 100% zekerheid kan beantwoorden ) een geheel andere reden was voor de 2 tikken dan wat ts denkt "het weigeren ivm verkeerd uitkomen voor de hindernis "

dit hebben ook al anderen getracht uit te leggen maar ik geloof dat hier het gezegde "de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet" wel van toepassing is

daar ts anderen beschuldigd van het niet juist lezen vd posts terwijl ts daar net zo schuldig aan is daar het juiste antwoord reeds gegeven is

lieve ts u denkt dat het paard geslagen is ivm de weigering en daarom dus denkt "te laat"en dus zinloos
de ervaren ruiter weet dat dat niet het geval zal zijn maar eerder door een fout van het paard daarna of nog waarschijnlijker "ok we zijn der weer en nu opletten!"daar het paard waarschijnlijk zelf ook even niet meer geconcentreerd (en dus niet bestuurbaar genoeg , moelijk tempo beherend of wat ever)was door dit voorval

offtopic : ben het eens met oscar , ts de opmerkingen naar billy tonen niet echt respect voor de mede mens en vond ze ook def not done

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:43

Citaat:
ik denk , als ik de berichten van ts goed begrepen heb , dat hij dus niet de vraag steld .."waarom word er geslagen" maar waarom werd er op dat moment geslagen

Citaat:
het juiste moment is direct
publiek of camera's doet er niet toe

je doet het bij een dier meteen, of niet

je kunt niet zoals bij een mense achteraf beredeneren, jij had dit niet gemogen en volgende keer ga ik dan dat doen

daar gaf ik dus al antwoord op
maar ik had zijn vraag toch niet goed begrepen

ik heb meer het idee dat hij er zelf niks van begrijpt
en nog ff moet leren hoe je eerlijk en ook consequent tegen een paard moet zijn.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:43

Billy ligt er niet van wakker hoor.
Gezien deze meneer's gebruikersposts ligt zo'n opmerking in de lijn der verwachting.
Als je iets niet begrijpt en niet dom over wilt komen, doe je toch net of de ander gek is? Dan ga je zelf niet zo af

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:44

nickyu schreef:

alleen ts heeft niet door dat er naar alle waarschijnlijkheid (daar ik zelf niet de ruiter was en dus dat niet met 100% zekerheid kan beantwoorden ) een geheel andere reden was voor de 2 tikken dan wat ts denkt "het weigeren ivm verkeerd uitkomen voor de hindernis "

dit hebben ook al anderen getracht uit te leggen

maar ik geloof dat hier het gezegde "de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet" wel van toepassing is

daar ts anderen beschuldigd van het niet juist lezen vd posts terwijl ts daar net zo schuldig aan is daar het juiste antwoord reeds gegeven is

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:51

Nog even een moderator opmerking:

Voor Lourens: als werkelijk je intentie is om zoveel mogelijk te leren over paarden dan kan het geen kwaad om de gebruikers van dit forum iets anders te benaderen. De mensen die tot nu toe hebben gereageerd in dit topic zijn mensen die al meerdere jaren 1 of meerdere paarden bezitten en die ook ervaring hebben met verschillende soorten paardensport.
Door het dan af te doen als 'papagaaigedrag' en erger doe je deze posters geen recht.

Verder is dit een forum: gebruikers reageren niet alleen op de openingspost, maar ook op posts van elkaar. Het kan dus inderdaad zijn dat er reacties tussen staan waar je even minder mee kunt (maar die wel terug slaan op een eerdere reactie van een andere poster). Dit is inherent aan een forum, als je dit wilt voorkomen kun je wellicht beter in de kantine van de rijvereniging met een paardenbezitter 1 op 1 gaan praten.

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 11:00

Oke oke, maar wat ben ik nu echt wijzen geworden?
Dank jullie!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:01

jij vast niet
maar dat heeft niet met onze berichten te maken
maar met je iegen onkunde

Lourens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 11:05

Tja ik ben onkundig dat klopt.......
Maar ben niet veel kundiger in deze geworden.
Nogmaals Riant heeft daar wel een beetje aan bijgedragen.

Billy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:06

Zolang je niet openstaat voor iets wat een ander je probeert te vertellen zul je nooit leren.
Maar wat de bedoeling was wat je leerde, is dat niet alles is wat het lijkt, en dat je, zeker op tv, lang niet alles ziet wat er gebeurt.
En dat je je beter wat bescheidener kunt opstellen ipv als beginnende ruiter hoog van de toren te blazen, want dan wordt de lust om je wat bij proberen te brengen al een stuk minder. Als je hier komt om te leren moet je dat ook doen, en geen grote mond geven op het moment dat je niet het antwoord krijgt wat je wilt.
Ik leer van heel veel mensen, en ik filter eruit wat ik belangrijk vind, en wat voor mijn paard werkt.
En ik kan je nu al vertellen, dat als ik straks mijn veulen ga beleren, ik het weer heel anders aan oet pakken, omdat mijn 2 mannen hele verschillende karakters hebben, en dus ook heel verschillen aangepakt moeten worden.
Met paardrijden is het zo, dat je net denkt dat je het doorhebt, en dat er dan wat gebeurt waardoor je het opeens heel anders moet aanpakken. Wen dr maar aan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:07

De rest van de posts zijn ook zinnig
alleen jij wilt/kan daar niks uithalen
maar ze staan boordenvol info

Maar het is aan jou wat je ermee doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:12

Als je die zonnebril op blijft houden, zul je nooit leren.

Je stelt je op als, "ik weet alles beter" en voorts sluit je je ogen.

Je hebt paarden en je hebt paarden.

Als je het verschil nog niet begrijpt dan toch eerst nog maar eens een paar jaar op de manege blijven rijden eerdat je besluit er zelf eentje te gaan kopen. Als je gaat kopen rij dan wel even eerst voordat je besluit de centjes te overhandigen. Want daar gaat het nl vaak mis, daar zijn topic te over van. Lees ze eens, dan begrijp je er zijn paarden en paarden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:16

Lourens schreef:
Zoals jullie kunnen lezen ben ik een novice op het paardenvlak. Wat echter erg bezig houd is het feit dat wij, mensen een dier zoals een paard in bedwang kunnen houden. Hoe kan het zijn dat zo'n sterk dier zich ondergeschikt voelt aan zo'n nietig weekdier ald de mens. Afgelopen weekend was paardenspringen op tv. Marcus beerbaum zijn paard weigerde een sprong omdat hij een fout maakte. Hij begon het die gelijk te slaan. Het paard onderging zijn lot.....onbegrijpelijk. Waarom zijn paarden zo? Tuurlijk weet ik dat het kudde dieren zijn, en tuurlijk weet ik dat ze gewend zijn aan een leider...Maar wat als beerbaum zijn paard nou net een leider was....Ik snap er niets van. Zijn paarden zo gefokt? Wat is het gevoel van een ruiter, wat maakt dit nou zo mooi? Is het juist dit machtsgevoel......of is het iets anders.

Ik heb het voorval niet gezien maar Beerbaum is ook maar een mens. Daarnaast zal het paard heus iets hebben gedaan, of niet hebben gedaan wat hem niet aanstond en meende hij het te bestraffen. Of dat op het juiste moment was of niet, kan ik dus niet zeggen.
Bovendien reed hij op dat moment een wedstrijd en was misschien gespannen, onder druk van de competitie enz. Het gaat tenslotte niet om niks en de halve wereld kijkt toe en in zo'n situatie handel je soms iets (te) impulsief?

Daarentegen zijn er wel een hoop paarden (misschien de meeste) die veel accepteren. Ook pijn enz. Ze weten immers niet dat het niet zo hoort? Als hij altijd zo rijdt zal het paard niet anders weten en het inderdaad ondergaan.
Maar of dat op dat niveau ook werkt, vraag ik me af. Ik denk dat zo'n paard niet zo geconcentreerd zal kunnen zijn als een dier dat geen pijn of ander 'discomfort' heeft en zich volledig op z'n werk (& ruiter) kan concentreren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:18

op dat nivo niet
geloof me maar
daar zijn die paarden te karaktervol

een "gewoon" paard springt die hoogte niet

Alleen teveel mensen geloven of weten het verschil niet tussen zo'n paard en het paard wat de meeste van ons hebben