wie is verantwoordelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 07:58

Sansje schreef:
Wij hebben een kleinschalig pensionstalletje. De mensen betalen niet zo veel, we maken er met alle voorzieningen die we hebben aangelegd nog in geen 100 jaar winst. Het is puur voor de gezelligheid en omdat we veel van die beesten houden. In totaal staan er vijf pensionklanten bij onze boerderij. Het is niet onze baan, maar gewoon een uit de hand gelopen hobby.

Eerlijk gezegd vind ik dat de pensionklanten verantwoordelijk zijn voor de schade veroorzaakt door hun paard. Dus vreet hun paard de bakrand kapot, dan zijn zij verantwoordelijk voor een nieuwe balk of plank. Niet dat dat in de praktijk vaak gebeurt, want met dat soort kleine dingen doen we het gewoon zelf. In dit geval ben jij verantwoordelijk voor de kosten die moesten worden gemaakt voor het herstellen van de waterleiding.

Wij laten iedereen een contract tekenen waar dit in staat voordat je bij ons op stal komt te staan. Uiteraard komt het in de praktijk veel voor dat wij toch dingen wel even zelf maken en er nooit wat voor gerekend wordt. Maar om even een praktijkvoorbeeld aan te halen, als jouw paard op de spuitkop gaat staan, dan ligt er de volgende dag eigenlijk automatisch een nieuwe, zonder mokken. Werkt bij ons allemaal prima. Nooit geen gezeur over als je het van te voren maar duidelijk maakt.

Want wat te doen als een stalhouder wel het risico op zich neemt (als gewone arbeider) en hij krijgt een gigantische sloper op stal. Dan maar diegene van stal sturen na een paar honderd euro schade waar hij zelf voor moet opdraaien, omdat de inkomsten de kosten niet dekken, of voor iedereen de huur omhoog? Nee lijkt mij niet dat wij automatisch verantwoordelijk zijn.

in eerste instantie ben ik het met je eens, want mijn paard heeft het gedaan, maar waterleidingen behoren weggewerkt te zijn zodat welk paard dan ook er niet bij horen te kunnen komen. de stal is op dat moment dus niet deugdelijk. zowel mijn verzekering als zijn verzekering zijn het daar over eens...
daarnaast is hij een bedrijf en behoort een bedrijfsverzekering te hebben zoals ik al eerder vermeld had in voorgaande posts.

bovendien was mijn paard in paniek en is normaliter erg braaf op stal en in de omgang.

de stalhouder gaat zijn contract herzien aangezien hij ook inziet dat het niet klopt.

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 20:31

oke dat is netjes, grote verschil is natuurlijk dat het bij hem een bedrijf is en bij ons hobbymatig. Daarnaast is bij ons wel alles naar behoren weggewerkt enzo, helemaal netjes en nieuw .

Wel fijn voor je dat er wat geregeld gaat worden. Als de staleigenaar tekort heeft geschoten in het leveren van een degelijke stal ben ik het met je eens dat hij verantwoordelijk is.