Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:02

Ja die pads moeten er wel onder, maar door er nog een ander dun dekje onder te doen blijft ie mooier en gaat ie hopelijk langer mee. Maar daarom moest ik wel ff testen of dat wel kan, of dat dekje dat niet alsnog op de ruggengraat drukt, maar dat doet ie gelukkig dus niet
Ik had idd deze pad gekozen omdat die met bont mij zo warm leek.
Ik zit nu alleen te twijfelen of ik die fenders erbij neem (voor endurance zijn ze wel erg prettig), en of ik de BF singel neem of gewoon mn eige neoprene. Die singel van BF is wel erg mooi, ook met dat 'uitgesnede' deel achter de oksel, daardoor zit ie wel steviger.Mijn paard heeft verder geen gevoelige huid dus dat leer kan ze wel tegen. (sommige paarden krijgen van leren singels plekken als ze gaan zweten..) Vanmiddag maar ff proberen of ie met neoprene singel ook blijft liggen.
En ik moet ook ff nieuwe engelse beugelriemen halen, want zondag heb ik (manege, FNRS) wedstrijd, en dan kan ik niet met die fenders aankomen. Mijn wintec beugelriemen kunnen er dus niet op, omdat die stijgbeugel haak gesloten is.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:21

Ik ben eruit, ik ga ook een barefoot kopen. Kleur weet ik alleen nog niet. Wat zou mooier zijn, zwart of bruin, bij een vos?
Ik denk dat zwart wat netter is.

Ukster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:57

ligt er natuurlijk ook aan watvoor kleur al je andere spullen zijn.
ik vind zwart en bruin allebei mooi staan.
heb zelf ook een vosje
maar aangezien mn hoofdstellen zwart zijn, ik zwarte spullen, dan het zadel ook zwart.
en mijn pony kreeg van de singel die erbij zat na 1 keer rijden al wondjes en met neophreen ook.
nu met een dun singeltje en lamswol erom heen blijft het perfect.

Jakary

Re: Wie heeft er ervaring met barefoot? HOT OR NOT?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:44

bij een vos vind ik de zwarte mooier, denk ik, dat steekt wat mooier af.
Ik heb ook lang getwijfeld hoor, tussen bruin en zwart. Moest ik de western genomen hebben, had ik wel een bruine genomen.
Ik heb ook de oude grandeur pad met fleece onder, maar sinds ik de physiopad gekocht heb, gebruik ik de gewone eigenlijk niet meer.
Kan het echt geen kwaad er een gewoon dekje onder te leggen? Ik dacht altijd dat dat ging drukken dan

wennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:05

Ik heb mijn barefoot al ong anderhalf jaar. Anouar15; ik denk dat zwart erg mooi staat op jou paardje. Je mag wel een keer aar die van kij komen kijken.
Mijn merrie kreeg overgens ook wondjes van de barfootsingel, dus ik heb er een bontje om heen gedaan voor haar.
We rijden wel met de barfootpad die we erbij hebben gekocht, maar ik vind het eerlijk gezegd wel enorm zweten.

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:16

mijn gewone zadel is zwart en daar heb ik dan ook een zwart hoofdstelletje bij. ik heb de bruine bf genomen en er een bijpaasend hoofdstelletje bij gekocht. de zwarte spullen gebruiken de kids nu en de bruine spullen zij van mij. ze zijn niet zo zuinig als mij op hun spullen en nu kunnen ze duidelijk zien wat van mij en wat van hun is.
ik heb toen de fenders erbij genomen daar kan je volgens mij ook je gewone beugels aanhangen?? de singel vond ik erg prijzig en het zadel blijft ook goed liggen met een neopreen singeltje. ik vind fenders persoonlijk wel mooier erbij staan dan gewone beugels.
een gewoon dekje kan wel maar volgens mij stond er op de site dat je dan eerst je grandeur dan je gewone dekje en dan je zadel erop moest doen. ik heb het zelf eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. vind het een hoop gedoe met dubbele dekjes.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:17

Ik ga maar de zwarte bestellen.
Met een pad erbij.

Je kan toch gewone dekjes over de pad heen doen? Voor de kleur

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:19

ja dat kan. er staat een stukje over op de site

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:32

lorie schreef:
Volgens mijn ex-instructrice was boomloos nog niet zo goed ontwikkelt want ik wilde er eerst ene op Laukje gooien want het idee stond mij wel aan.
Zij heeft me uiteindelijk overgehaald tot een zadel met een flexwerking te kopen omdat boomloos volgens haar nog niet goed genoeg ontwikkelt is..

Ik denk dat je instructeur nog niet zo goed ontwikkelt is op dit gebied (wat de boer niet kent... etc).
Het boomloze principe bestaat al zo lang er op paarden gereden wordt en door de eeuwen heen zijn er veel modellen geweest.
Zelf rijd ik al een jaar op een boomloze Bob Marshall en het bevalt mijn paarden en mij uitstekend.

ushi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:47

Ik heb ook een paar keer met barefoot gereden. En vind het zelf niet zon fijn zadel.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:10

Kun je ook uitleggen waarom niet (altijd wel handig voor een meningvorming )

babettefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:23

ik ben van plan ook een barefoot aan te schaffen, maar omdat ik alles bij elkaar toch wel redelijk duur vindt vraag ik me af of die fenders echt nodig zijn. Kan ik niet gewoon mn eigen beugelriemen en beugels eraan hangen van mn engels zadel?? en wat met die singel?? kan iemand me helpen??

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:39

babettefreak schreef:
ik ben van plan ook een barefoot aan te schaffen, maar omdat ik alles bij elkaar toch wel redelijk duur vindt vraag ik me af of die fenders echt nodig zijn. Kan ik niet gewoon mn eigen beugelriemen en beugels eraan hangen van mn engels zadel?? en wat met die singel?? kan iemand me helpen??

Nee dat kan dus niet, want de gewone engelse beugelriemen (de gespen ervan) die beschadigen het zadel. Je krijgt trouwens gewoon de fenders erbij als het zadel koopt... hij is namelijk inclusief fenders en beugels

Het beste wat je kan doen is gewoon ff de site kijken.. daar staat een heleboel informatie op

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:55

nou naar mijn weten kan je wel engelse beugelriemen eraan doen. veel mensen draaien de gespen ook naar de beugels toe omdat ze anders last van de gespen hebben tegen hun benen. ook met een gewoon zadel daar doen ze dan een kokertje met klitteband omheen. is het gelijk mooi afgewerkt (me vriendin heeft dat zo)
ze zeggen dat je die singel nodig hebt omdat anders het zadel zou gaan schuiven. ik heb die singel er niet bij gekocht en heb er gewoon een neopreen singeltje aanzitten. mijn zadel schuift egt niet!

Tessa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:03

wyona schreef:
nou naar mijn weten kan je wel engelse beugelriemen eraan doen.

dat was in elk geval wat ik ervan begrepen had.. maar inderdaad je hebt gelijk , als je de gesp gewoon naar beneden draait zou het moet het gewoon kunnen.

tja.. en wat die singel betreft.. mijn paard heeft geen enkele last van schuiven en/of wondjes.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:19

Hey, ik heb ook een barefoot. Ik heb em nu langer dan n jaar. En ik ben er nog altijd heel erg tevreden over, ik zou niet anders meer willen. Wat ik vooral zo fijn vind is dat je het paard zo goed aanvoelt, je voelt de rugspieren heel goed, en een bokkensprong voel je bijvoorbeeld meteen aankomen. En verder vind ik em gewoon heerlijk zitten, en ik merk dat mijn zit echt heel veel verbeterd is. Je zit wordt veel onafhankelijker.
Wondjes of iets dergelijks heeft Mystic nooit last van gehad.
En hij loopt er super mee.
Zoals het er nu uitziet gaat het zadel echt heel lang mee, er is nog niets los aan het gaan of uit aan t rekken ofzo, hoogstens wat krasjes en schuurplekjes van de beugels.
Dus ik vind em helemaal HOT!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:34

Ik heb vandaag (voor de 2de keer) gereden met de BF, dit keer met neoprene singel en dat ging perfect!!

We hebben 2,5 uur buiten gereden (samen met bijrijder, die t zadel op moest 'testen') om de beurt er op en dan de ander lopen.
Heb over afsluit balk gesprongen, waarbij ik mn benen prima kon steunen (veel zonder zadel gesprongen) en het zadel bleef perfect liggen, mits ik hem goed aansingel haha.
Ik ben er al helemaal aan gewend, maarja, ben dan ook een zonder zadel ruiter, maar mn bijrijder vondt het nog wat wiebelig, maar dat komt wel goed. Je moet in dit zadel je spieren vele meer gebruiken, je kan niet je knieen laten leunen op t zadel, je hebt gewoon een hele actieve zit. Mijn 'dressuur' houding is ook echt veel beter nu! Mn benen liggen nu goed, en ik zit nou teminste rechtop!

Dus kopen ga ik hem zeker, mét fenders voor endurance, engelse beugelriemen voor springen/dressuur, maar zonder BF singel, de neoprene voldoet prima, en natuurlijk wel met sympnova pad...

Overigens heb ik dus mijn 'gewone' dekje dus ónder het zadel +sympnova pad... Zo blijft mn pad schoner en hoef ik hem niet te wassen, en het kleurtje is leuk natuurlijk. Ik heb gewone dunne katoenen dekjes, zonder fratsen. Dit gaat prima, na 2,5 uur rijden lag alles nog perfect, de ruggengraat perfect droog en mooi plat (dus niets heeft geschuurd/geschoven) en ook de rest van de vacht lag nog plat.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:53

Er kunnen gewone beugels en riemen aan hoor.
Had ik ook bij het testzadel. Ik rij met gpg beugels voor m'n knieen (als ik met andere beugels rij kan ik 3 dagen niet lopen van de pijn in m'n knieen) Dus ik had gewoon die eraan gehangen. Met de gesp naar boven, dat kon even niet anders doordat de beugel riemen veel te lang waren, er hing nog een hele sliert aan. Maar ik had niet heel erg last van de gesp.

Voordeel vond ik dat je bij de barefoot echt op je kont zit, dat zit een stuk lekkerder.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:40

Sugarmiss schreef:
Ik denk dat je instructeur nog niet zo goed ontwikkelt is op dit gebied (wat de boer niet kent... etc).
Het boomloze principe bestaat al zo lang er op paarden gereden wordt en door de eeuwen heen zijn er veel modellen geweest.
Zelf rijd ik al een jaar op een boomloze Bob Marshall en het bevalt mijn paarden en mij uitstekend.

Daarom is ze mijn instructrice ook niet meer! Ik ijd ook niet meer met mijn westernzadel op mijn pony omdat ze er op de een of andere manier toch niet lekker mee loopt. Nu licht er een veelzeidigheids op en daar loopt ze wel lekker mee!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:41

Ik heb zojuist een zwarte barefoot besteld

babettefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:24

tof, ik probeer mn vader nog zover te krijgen want hij twijfelt enorm. weet iemand soms hoe ik hem kan overtuigen?? ik wil echt zo'n barefoot!!!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:25

Probeer eerst een testzadel.

babettefreak

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:05

maar hoe lang duurt het ongeveer voor je zo'n testzadel hebt??

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:14

Dat ligt eraan welk zadel je wilt testen en hoeveel er voor je zijn.
Bij mij duurde het 3 weken.

Je kan haar eens een mailtje sturen
www.boomloosrijden.nl

vhnele

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:18

Ik heb anderhalf jaar gereden met een barefoot. Was er eerst zeer tevreden over en ik dacht ook mijn paardjes. Wel zit je zeer breed en kan je je benen moeilijk goed aanleggen voor dressuur. Ook reed ik altijd zonder beugels omdat de stijgbeugelophanging drukt op de rug van je paard zodra je er gewicht op legt (moet eens je hand onder de ophangiing steken terwijl iemand op het paard op de stijgbeugels staat).
Na een tijdje bleken mijn paardjes singelvrees te krijgen en na lang zoeken bleek dat het leer onder de singelstootbevestiging (die zijn op het leer genaaid) in een bobbel trekken zodra je aansingelt en die bobbel drukte in de ribben van het paard. Volgens de zadelmaker is dit onoplosbaar en een probleem die zoiezo vroeg of laat zal optreden omdat de hele singelkracht niet op een vast boom trekt (zoals bij een boomzadel) maar het leer uittrekt waar de singelstoten op vast genaaid zitten.
ik vind dit zeer jammer want anders was het voor mij een zeer goed zadel maar nu dus onbruikbaar.