Pony wordt mij de baas. Wat moet ik doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Forestmeisje

Re: Pony wordt mij de baas. Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 12:31

@ karoliena: dat heb ik dus ook, in het begon wat redje super lief, tuurlijk had ze der streken maar die zag ik aankomen dus kon k haar optijd straffen. k was vanaf het begin consuquent en duidelijk tegen haar, belonen als ze wat goed deed straffen als ze wat fout deed. ik kreeg toen het idee dat ik het goed deed, want de dingen die ze niet mocht doen deed ze niet meer. En alles was leuk en prima, maar op den duur ging het mis, ik weet niet meer precies hoe het gebeurt is. maar ookal zag ik aankomen wat ze ging doen en strafde ik haar optijd, het hielp niet..
En nu ben ik waarschijnlijk enorm onzeker erdoor geworden, ik dacht dat ik het goed deed het was zo'n schatje, dominant maar wel lief en braaf, de kleinste kindjes konden ermee weglopen, en ineens boem bats ging het mis. En dat is sinds ze in de andere wei staat. Dat snap ik niet want haar wei is groot, schuilstal ze staat midden tussen de paardjes, en weet ik het.

Ik weet het ook niet meer, de ene zegt hengsten ketting de andere NH
Maar goed zoals er al gezegt is ik heb geen ervaring met NH dus zou iemand die er ervaring mee heeft eerst het ergste eruit moete krijgen zodat ik in die tijd kan leren (zien, kijken, lezen enz). en als het ergste eruit is ik het kan overnemen.

Ik zou eens contact opnemen met die man.

Iig bedankt allemaal.

ohja over dat schoppen, k schop absoluut niet graag, maar als het nodig is dat moet het.. als zij mij trapt kan ze geheid een flinke trap terug verwachte.. en dat weet ze, maar boeit haar blijkbaar weinig.. terwijl ik toch flink kracht zet..

@ dennis, denk je dat ik dat hardhandig terug zetten nog niet geprobeert heb? helpt dus blijkbaar ook niet.. helaas..

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:51

Volgens mij is dominante pony houden niets voor jou.. Of zoek hulp of breng hem een tijdje bij iemand anders die dat kan. Of verkoop dat beestje. Want zo word die allleen maar verprutst.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:18

Kan ze het wel goed vinden met de nieuwe pony's waar ze bij staat?? En is die rangorde goed etc? Daar kan je soms ook dominantie problemen door krijgen.

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:58

maar het is een dominante pony en dat is ze altijd al geweest, ze heeft eerst met haar half zusje gestaan die ze makkelijk de baas was! toen kwam mijn E-pony erbij! daar had ze ontzag voor, alhoewel mijn E niet de baas was. want het was een heel vriendelijk dier naar ieder paard toe. Reddy speelde zo af en toe wel de baas en liet in het 'wild' ook goed merken, oren in de nek als er eentje te dicht bij kwam en dan bokken!
wij buitenstaanders zien het meer als dollen, want al stonden ze bij het hek, was er niks aan de hand, tenzij ik met biks aan kwam lopen, dan stond ze vooraan!
nadat mijn E was verkocht en half zusje ook weg was, stond ze alleen! dat vond ze heel erg moeilijk. ze bleef maar roepen naar mijn E-pony, maar verder ging het prima. en ja van veulen af aan was ze al lekker dwars...de dag dat ze kwam wilde ze niet met mij meelopen naar de wei, terwijl halfzusje er al stond, ze ging gewoon steeds liggen! grappig om te zien, maar niet de bedoeling! dus dan kreeg ze op haar sodemieter.
op een gegeven moment kreeg ik een vos op stal! hier had ze geen ontzag voor(was ene ruin net als mijn E) ze speelde echt de baas, en die vos vond het allemaal best, wa sook een heel vriendelijk dier!

ze was wel eens jaloers als ik een andere pakte ipv haar, maar ik hebhaar altijd als gezelsschaps pony gehad, meer niet, mijn buurmeisjes reden er wel eens op! ze was eigenlijk super braaf, en veel liever onder het zadel dan het half zusje, die eigenlijk heel suf en super braaf was op het land. alleen als ze het niet eens was dan ging ze liggen!

het stomme is wel dat ze heel erg gehecht raakt aan andere dieren, zodra ik die vos mee naar buiten nam, dan bleef ze als een idioot schreeuwen en rondjes rennen! want dan was ze weer alleen. dat is eigenlijk wel beter geworden, alleen als ze hem langs de weg zag of hoorde dan begon ze te zoeken, verder stond ze gewoon rustig op het land.

er zit gewoon een vreselijke kop op! en misschien veranderd het wel als er andere dieren in de wei lopen?!?! het blijft toch altijd uitvogelen, ik keek bij wijze van niet elke dag naar haar om, maar voor forestmeisje is het een pony voor gebruik, gezelligheid en liefde
misschien dat dat ook iets te veel voor haar is geworden, maja aan de andere kant, ze hield van aandacht!! ze stond altijd overal vooraan

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 14:19

@ horsewisper: hulp zoeken ben ik zoiezo van plan, ik wil haar nog niet verkopen zonder dat ik hulp heb gehad.
een dominante pony is blijkbaar inderdaad niets voor mij. Maar ik leer hier wel veel van, en hoop dat het uiteindelijk weer goed gaat..

@ ReddyTobias: Andere paardjes bij der in de wei gaat niet lukken, iedereen staat nu goed enz, als er nog een paardje op stal komt die in de wei moet altijd dan willik het wel proberen, en de kans geven. maar dan meot er wel een wei beschikbaar zijn voor het geval dat het absoluut neit gaat.
Ze is hier inderdaad gezelligheidspony, rijpony echt een doe pony, ik doe veel met der.
Aandacht is ze dol op en die krijgt ze dan ook enorm veel, misschien is het haar inderdaad teveel maar dat betwijfel ik.. ze geniet er namenlijk echt van.

Ik moet echt even aankijken hoe het gaat, hulp erbij hebben, en als het mij toch teveel word, ik neit meer met plezier naar haar toe ga, dan moet ik haar toch verkopen, iemand zoeken die het aandurft..
Misschien moet ik haar te lease aanbieden, voor iemand die ermee aan de gang wil gaan, en het aankan enz.. maar aan de andere kant, redje leert dan dat diegene de baas is, maar niet dat ik de baas ben, dus dat is eigenlijk ook geen oplossing.

K weet het momenteel echt even niet meer.. k hou ziels veel van der, ze is alles voor me, ondanks die streken enz, k hou wel van der..
K hoop dat ze vandaag wat liever doet, k ga eens kijken of ik nog strenger kan zijn enz..

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:11

Het is dat je niet om de hoek woon, maar anders had je haar maar ff een paar weekjes gebracht en was ik daarna naar jou toe gekomen om je verder te helpen.

Met dominante mutsen moet je om kunnen gaan. De een heeft er altijd ruzie mee, de ander kan er mee lezen en schijven. Mijn zusje is zo'n eerste, ik zo'n 2e. Ik heb altijd ruzie met haar onderdange merrie en kan lezen en schrijven met mijn 2 dominante mutsen(die moeilijker zijn dan mijn hengst!).

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 16:21

ja dat is inderdaad jammer.

Net naar reddy geweest, en even flink nagedacht wat het kan zijn.
Mijn pa was mee en kwam met het idee dat het komt omdat ze zich verveelt in de wei, en als dit zo is begrijp ik dit heel goed.. grote wei maar niks te doen, k verstop wel elke dag snoepjes en wortels en daar is ze dan ff mee bezig maar dat is op den duur ook op.
En aangezien ze altijd gras gaat eten als ze zo gaat flippen, denken we dat het komt omdat ze meer gras/voeding wil, ik ga haar nu bijvoeren met biks, en kijken hoe dit werkt.. en kijken of ik iets tegen die verveling kan doen..

Ik ga binnenkort langs Cissy die mijn dingen gaat uitleggen over NH. Dus ik ben heel benieuwd..

Redje was vandaag iig lief, lekker geknuffeld. neit uit de wei gehaald, me pa zei dat ik haar beter even een dag kon laten rusten, maar ze stond weer vollop te hinneken toen ik der riep

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:23

Bijvoeren met biks is bijna nooit een goed idee, je kunt veel beter hooi of stro bijvoeren, daar doen ze ook nog eens veel langer mee dan met biks.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:29

Shetlanders/paarden willen altijd wel meer eten. Denk niet dat bijvoeren de oplossing is .

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 16:31

ze krijgt zoiezo al hooi.
ik weet het ook niet, was een idee..
okeej dat ze altijd meer en meer willen eten begrijp ik, maar dat het zo uit de hand loopt, want het is wel elke keer zo dat als ze vers gras ziet ze meteen erheen rent en begint te vreten en is er dan ook niet meer weg te krijgen..

Biertabje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:36

niet doen hoor met biks, ik had ook altijd het idee dat ze op stal stond te vervelen, ik heb toen in een lekke bal een gaatje gemaakt en biks gedaan, dat vond ze heel interessant, maar ze kreeg het er toch niet uit!!
ze vreet alles op wat je voor haar zet...zo ook mijn hoofdstel
ze moet dus eigenlijk leren dat ze alleen gras mag hebben als ze op het land staat, daarbuiten ben jij de baas en dus geen gras

moeilijk he...

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:42

Forestmeisje schreef:
ze krijgt zoiezo al hooi.
ik weet het ook niet, was een idee..
okeej dat ze altijd meer en meer willen eten begrijp ik, maar dat het zo uit de hand loopt, want het is wel elke keer zo dat als ze vers gras ziet ze meteen erheen rent en begint te vreten en is er dan ook niet meer weg te krijgen..

Ken genoeg pony's die dat doen . Of een poging wagen....als ze weten dat ze sterker zijn zullen ze het zeker proberen.

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 16:44

haha, moeilijk ja, maaar we komen er wel. Daar heb ik vertrouwen in.

In de winter krijgt ze zoiezo wel biks, een handje om de dag omdat ze dan dus werkelijkwaar geen gras heeft, (het land waar ze opstaat loopt ze een beetje kapot).

Bij mij vreet ze der hoofdstel niet kapot k laat haar altijd snuffelen eraan, dan gaat ze wel met der lipjes eraan zitten maar meer niet. haha. Eigenwijze drol is het ook, maar toch vandaag heeft ze mijn 'boosheid'al wel weer weggenomen En morgen eens lekker aan het werk met der, met naar de wei brengen enz..

Het gekke is nog, normaal kan je altijd achter haar gaan staan, ze doet niks, maar als ze zo opgefokt is dan moet je dat echt niet flikken..

@ manzano: dat is waar, die ken ik inderdaad ook, maar als je die dan wegtrekt bij het gras gaan ze niet naar je lopen bokken.. tenminste niet degene die ik ken, op reddy na dan..

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:58

Forestmeisje schreef:

@ manzano: dat is waar, die ken ik inderdaad ook, maar als je die dan wegtrekt bij het gras gaan ze niet naar je lopen bokken.. tenminste niet degene die ik ken, op reddy na dan..

Dat heeft met het individuele gedrag te maken. Niet met honger ofzo. Als reddy door heeft dat als ie zo doet er door gegeten kan worden zal ze het blijven doen.

Buckje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:06

Koop een jollybal, of een grote speelbal waar ze mee kan spelen, staat ze met kleine maatjes ? Kopo anders een speelappel of iets.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:16

hoe groot is de wei waar ze in staat? mijn paard heeft ook een tijdje zulke kuren gehad, maar die kreeg te veel gras en werd hartstikke weelderig en vervelend.

ik heb een stukje afgezet, en nu gaat het goed.

ik denk zelf dat een hengstenketting wel helpt. nee het zorgt niet dat de oorzaak weg is, maar je kan jezelf er wel mee beschermen, want je hebt net even iets meer te zeggen. op die manier krijg je ook weer wat vertrouwen in jezelf.

ik wou dat ik wat dichter bij je woonde, ik had je graag willen helpen! veel succes! het lukt je wel!

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 19:52

zoals ik al zei heeft ze die wei voor zich alleen. ze staat dus alleen, tussen 2 weilandjes in, die grensen direct aan haar wei *k maak wel een keer een foto)*. Daar staan 2 shetjes in, en in de andere een arabiertje.

Ik zat er al aan te denken om een jollybal of wat dan ook te halen, maar dit kan ze zo in de andere weilanden trappen.. omdat er alleen stroomdraad omheen staan..

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 16:25

Hoe vervelend reddy eergister was, hoe braaf ze vandaag was..

kom net terug en heb lekker gewerkt met der.
was heerlijk, en redje genoot ook. en toen kwam het moment om haar naar de wei te brengen, vol goede moed begon ik eraan, ze was hyper maar braaf, we liepen voorbij het stuk waar het vaak misgaat ik opgelucht. en toen zag ze gras en d8 ik probeer haar ff uit, ik had het door en heb haar meteen kunnen corigeren, en toen liep ze weer braaf mee naar de wei, geen zweep nodig gehad. Toppie

in de wei flink beloond en aangehaald, heel vaak goed zo gezegt..
je merkte aan redje dat ze dat fijn vond
ben super trots op der, en hoop dat dit zo blijft.. want dit ging perfect..

heb ook foto's gemaakt, die komen zo bij ITP..

ik hou jullie op de hoogte

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:22

Ik vind eigenlijk dat het niet eens nodig zou moeten zijn een zweep mee te nemen naar de wei.

Ik wil je binnekort graag komen helpen Amy! Want eerlijk gezegd vond ik je nooit echt heel consequent, ook niet in het begin. Je bent net te lief voor haar, en daardoor ook te laat met 'straffen'.

Maar ik weet wel zeker dat het goedkomt hoor!
Misschien moet je toch eens proberen te zorgen voor een weidemaatje, want alleen is ook maar alleen. Zou best eens te maken kunnen hebben met het feit dat ze de wei niet in wilt.

Forestmeisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 18:12

een weidemaatje zou ik graag willen voor redje maar heb dit alleens voorgelegt aan de baas van stal, hij vind dat alle paarden nu goed staan.. erg jammer, maar als de baas van buster (paardje die ook alleen staat naast reddy) terug is kan ik eens vragen of we kunnen proberen op buster erbij te doen want volgensmij kunnen die 2 het wel vinden..

toen donja nog bij reddy in de wei stond wou ze ook al niet naar de wei, dus dat heeft er niks mee te maken, helaas anders was het wel op te lossen.

ik weet ook wel zeker dat het goed komt vandaag ging het weer top, beter zelfs dan een tijdje terug..