normaal voor een opfokstal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 09:18

als je het paard voldoende tijd geeft om te wennen en om te schakelen, kan het misschien wel. toch overval je je paard er meer mee dan als je eens in de zoveel tijd een stukje borsteld of mee wandeld. nu wil ik niet per direct zeggen dat het verkeerd is of niet.

en helaas is het toch vaak zo dat het paard te weinig tijd krijgt om om te schakelen. vaak komt het beestje net van de opfok af, en wordt het de volgende dag al gelongeerd.

maar als dat bij jou goed heeft gewerkt heb je waarschijnlijk voldoende tijd genomen.En dat is weer iets wat ik alleen maar kan aanmoedigen. en wat ook zo is: ieder paard is anders, dus waar de een een week tijd nodig heeft om iets te leren, kan je er bij de ander een maand over doen. dus wat je wel en niet doet tijdens zn jeugd, moet je denk ik toch ook grotendeels per paard bekijken.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:23

Fielychi schreef:
lowara schreef:
aan de andere kant, een veulen 2.5 jaar lang op het land gooien er er niets mee doen? sorrie, maar zulke mensen zijn geen paard waard.

Dit is nog wel de grootste onzin die ik ooit heb gelezen! Dit schiet me even he-le-maal in het verkeerde keelgat!

Inderdaad, wat een onzin!
Onze enter staat nu ruim een jaar in opfok en is sindsdien niet geborsteld en niet uit de groep geweest. Hij komt in handen bij het verweiden/op stal gaan en tijdens het bekappen en bij een wormkuur. Hij is niet wereldvreemd, als ik bij hem ga kijken komt hij bij je om te kroelen. Over een jaar haal ik hem naar huis en dan heeft hij nog een half jaar de tijd voordat hij beleerd gaat worden.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 09:23

Fielychi schreef:
lowara schreef:
aan de andere kant, een veulen 2.5 jaar lang op het land gooien er er niets mee doen? sorrie, maar zulke mensen zijn geen paard waard.

Dit is nog wel de grootste onzin die ik ooit heb gelezen! Dit schiet me even he-le-maal in het verkeerde keelgat!
!

Toch snap ik ook de kant van lowara wel. je koopt een paard omdat je voor hem wilt zorgen. vervolgens vind ik het dus wel raar om hem op het land te gooien, en er verder niet naar om te kijken.

Mijn paard is mij gewoon te kostbaar en te dierbaar om hem ergens neer te zetten en er vervolgens niet naar om te kijken.

ik heb dan ook een paard gekocht omdat ik graag wil dat ze deel uitmaakt van mijn leven. ik wil haar graag zien opgroeien en een band met haar opbouwen. en ik denk dat je daar niet vroeg genoeg mee kunt beginnen!

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:24

Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Ik zie het ook vaak gebeuren dat paarden 2 en een half jaar staan "weg te rotten" op het land, wordt nooit naar omgekeken en dan ineens moeten ze hard werken. Ik denk dat je inderdaad een paardje de tijd moet gunnen om te wennen aan de nieuwe situatie.

Ik ben het er niet mee eens dat je een paard niet waard zou zijn als je hem een jeugd gunt.... dat slaat naar mijn mening echt nergens op.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:26

Er niet naar omkijken?
Ik ga inderdaad niet wekelijks kijken, maar in het weideseizoen worden de groepen 2x per dag gecontroleerd bij de opfok waar onze hengst staat. In de winter staan ze in loopstallen en komen ze in een paddock. Hij staat daar prima en krijgt alle tijd om paard te zijn en te klieren en kroelen met soortgenoten.

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:28

Wij gaan zelf ook maar 1x in de maand naar Texel voor ons paardje, maar ik heb nu over pony's waarvan de eigenaren echt helemaal nooit hun gezicht laten zien en die dan ineens hun paard volop beweging gaan geven en dan kwaad zijn als hun paardje het allemaal niet snapt.

Wij gaan 1x per maand heen maar ze worden inderdaad 2x per dag gecontroleerd of ze nog gezond en heel zijn.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 09:34

dat is misschien het stuk waarop ik mensen niet snap die bijna nooit naar hun paard gaan: ik kwam er iedere dag. ik mestte daar de stallen uit, maakte de voerbakken schoon, en controleerde de hoeven, en ging dan vaak nog met de jaarlingen een stukje lopen. ik merkte dat ze die afwisseling erg leuk vinden, en ze erg attent waren. bijvoorbeeld twee keer tien meter lopen al, en dan een paar keer op commando stilstaan. ze worden erg nieuwschierig juist, wat het volgende "spelletje" is. want het is een spel voor hun, maar wel een waarbij ze later veel profijt hebben!

toch denk ik dat als de mogelijkheid van opfok er niet zou zijn, er veel minder veulens gekocht werden. want dan moet je ineens 3 jaar zelf voor zorgen!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:37

Nee, ik heb er zelf geen ervaring mee. Heb om bepaalde redenen gekozen voor een andere opfok

Maar ik denk dat we hier nu een hele strijd gaan krijgen over wel/geen opfok. Zoals Lowara zegt, zie ik het weer anders. Imo is het precies andersom

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:37

Nou voor ons is het niet te doen om elke dag heen te gaan. Wij wonen in Naarden en Zaandam en ons paard staat op Texel, dus dan wordt het moeilijk om elke dag effe langs te wippen! Maar hij wordt er niet slechter van hoor. Ik kan me echt geen beter paard wensen. Hij doet alles zonder mokken, is superlief en heeft ook zin om wat te doen omdat ie niet te vaak hoeft

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:39

Niet iedereen woont bij het opfokbedrijf om de hoek. Bovendien zijn er mensen met een fulltime baan die daarnaast een huishouden hebben en ook nog een paard rijden.

vamp schreef:
toch denk ik dat als de mogelijkheid van opfok er niet zou zijn, er veel minder veulens gekocht werden. want dan moet je ineens 3 jaar zelf voor zorgen!

Ik hou ze liever thuis, maar dat is erg lastig bij een hengst.
Onze twentermerrie is bij ons thuis opgegroeid en het merrieveulen gaat ook niet weg.

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:39

gianlucka -> jij hebt het over iets heel anders dan over de opfok volgens mij.
Het gaat om de verschillende meningen of je je veulen uit de groep haalt om te poetsen en wandelen e.d., niet over wat iemand over het algemeen met zijn pony doet. Dat is een heel ander onderwerp.

En je laat je veulen niet wegrotten als je niet dagelijks er naartoe gaat om te knuffelen!
Het is ook een kunst om een veulen, veulen te laten zijn zonder dat ie verplichtingen en regels opgelegd krijgt.
Werken moet ie nog lang genoeg, neem de tijd, als je hem als 2,5 jarige uit het land haalt en rustig met hem aan de slag gaat, is er helemaal niks aan het handje!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:41

lowara schreef:
en na die 3 jaar moet dat beest zeker wel ineens alles accepteren omdat het de leeftijd heeft.

Wat een onzinnig bericht
Nee, natuurlijk hoeft hij dan niet in eens alles te accepteren.
Net zoals ze de tijd hebben gekregen om rustig in de kudde op te groeien krijgen ze ook rustig de tijd om alles te leren.
Ik haal ze met 2,5 jaar op en ga in de winter rustig aan de gang met dingen als vaststaan en meelopen.
In het voorjaar worden ze beleerd en evt. gecastreerd, in de zomer staan ze weer op rust in het land om alles te verwerken en in het najaar als ze 3,5 zijn gaan ze wat serieuzer aan het werk.
Ik kan niet anders zeggen dan dat je daar hele fijne paarden van krijgt met veel zelfvertrouwen.
Zie link in mijn onderschrift, ook zo'n zielig dier wat 2 jaar in de opfok heeft gestaan zonder gepoetst en getutteld te worden
Laat een jong paard aub een jong paard blijven en geen "my little pony"

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:44

Citaat:

Toch snap ik ook de kant van lowara wel. je koopt een paard omdat je voor hem wilt zorgen. vervolgens vind ik het dus wel raar om hem op het land te gooien, en er verder niet naar om te kijken.

Mijn paard is mij gewoon te kostbaar en te dierbaar om hem ergens neer te zetten en er vervolgens niet naar om te kijken.

ik heb dan ook een paard gekocht omdat ik graag wil dat ze deel uitmaakt van mijn leven. ik wil haar graag zien opgroeien en een band met haar opbouwen. en ik denk dat je daar niet vroeg genoeg mee kunt beginnen!

en dit bedoelde ik er ook mee
ik heb het zelf gezien op de opfokstal waar een vroeger veulen van mij is heengegaan. grote delen van die kudde werdt gewoon 3 jaar lang niet door de eigenaren naar omgekeken.
ze zijn dan wel blanco, maar moeten wel ineens in die rare mensen wereld zien te "overleven" en dat lijkt mij ook niet goed voor het welzijn van je paard. vooral niet omdat ze niet een paar maanden de tijd krijgen om te wennen,maar er vaak relatief snel vanalles mee wordt gedaan.

Ilindra: verder, waarom zou ik een my little pony hebben als ik er actief mee aan de slag ga? zoiets vind ik normaal, omgang met je paard.

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:45

Ilindra schreef:

amen
Volgens mij begrijpen wij elkaar...

gianlucka

Re: normaal voor een opfokstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:46

Fielychi schreef:
gianlucka -> jij hebt het over iets heel anders dan over de opfok volgens mij.
Het gaat om de verschillende meningen of je je veulen uit de groep haalt om te poetsen en wandelen e.d., niet over wat iemand over het algemeen met zijn pony doet. Dat is een heel ander onderwerp.

En je laat je veulen niet wegrotten als je niet dagelijks er naartoe gaat om te knuffelen!
Het is ook een kunst om een veulen, veulen te laten zijn zonder dat ie verplichtingen en regels opgelegd krijgt.
Werken moet ie nog lang genoeg, neem de tijd, als je hem als 2,5 jarige uit het land haalt en rustig met hem aan de slag gaat, is er helemaal niks aan het handje!

Ons paard staat in de opfok op Texel. Op de Eagles Ranch (www.eaglesranch.com) Ik zei ook niet dat je je paard laat wegrotten als je niet elke dag gaat kijken bij je paard. Ik ga zelf ook maar 1x in de maand heen als je effe terugleest. Ik zei dat ik mensen ken die gewoon 2 en een half jaar echt NOOIT bij hun paard zijn geweest, hem dan van het land rukken en er vervolgens superactief mee aan de gang gaan en dan boos zijn als hun veulen de eerste week niet alles snapt. Ons paard is nu 2 en een half en wordt dus 1x in de maand effetjes aan de lijn gedaan en rondgeslingerd, verder wandelen we ermee en proberen dingen uit zoals een schrikparcours enzo, maar hij staat zekers in de opfok dat bedoelde ik echt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:50

lowara schreef:
Ilindra: verder, waarom zou ik een my little pony hebben als ik er actief mee aan de slag ga? zoiets vind ik normaal, omgang met je paard.

Ik vind dat dus niet, een jong paard moet eerst paard kunnen zijn voordat je hem gaat trainen tot sport/gebruikspaard.
Dat geeft fijne evenwichtige paarden, ik heb al iets te veel verwende jonge dieren gezien.

Duke

Re: normaal voor een opfokstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:51

Ilindra schreef:
lowara schreef:
en na die 3 jaar moet dat beest zeker wel ineens alles accepteren omdat het de leeftijd heeft.

Wat een onzinnig bericht
Nee, natuurlijk hoeft hij dan niet in eens alles te accepteren.
Net zoals ze de tijd hebben gekregen om rustig in de kudde op te groeien krijgen ze ook rustig de tijd om alles te leren.

Mee eens! Mensen die een veulen kopen en er dan iedere keer mee gaan tutten, poetsen en wandelen, hadden beter een ouder paard kunnen kopen. Laat die veulens toch met rust. Ik kan echt niet begrijpen dat je geen paard waardig bent als je het paard een fatsoenlijke 'jeugd' geeft met leeftijdsgenootjes. Echt je reinste onzin. Hij kan na 3 jaar nog genoeg gepoetst enzo worden. Een veulen vergeet niet snel. Als je een goede basis hebt gelegd met een jaarling door (in mijn geval Pat Parelli)-oefeningen te doen. Kun je het diertje gerust een jaar op de wei zetten. Haal je ze dan van de wei, dan weten ze nog precies wat ze toen geleerd hebben. Doe weer een paar keer wat herhalingsoefeningen en zet hem weer terug in de wei. En als ze 3 zijn moeten ze juist nog alles gaan leren. Dat ga je dan pas doen. Mensen die verwachten en vinden dat op een net 3 jarig geworden paard alle knopjes al (moeten) zitten, moeten even bij zichzelf nagaan of zij al wisten wat de stelling van Pythagoras was toen ze 5 jaar waren.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:51

Ik zie het nut van al dat tutten en wandelen met zo'n jong dier ook niet...
Ze geven zichzelf in de wei wel beweging.

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 09:51

Fielychi schreef:
Ilindra schreef:

amen
Volgens mij begrijpen wij elkaar...

Ik weet zeker dat iedereen die in dit topic mee praat het daar mee eens is. Wat alleen de vraag is, wanneer is het een my little pony?

ik vind dat het een my little pony is op het moment dat het dier dichtbij of over zijn grenzen zit.

als je je paard ECHT kent, dan weet je die grenzen, dan weet je wat hij aankan, dan weet je wat je niet moet doen.

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:52

Precies

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:57

ik zie dat er verschillende meningen zijn, en die heb ik dus ook.
dat anderen het zo doen, moeten ze zelf weten, ik doe het op mijn manier en heb nu eenmaal een mening gevormd op basis wat ik heb gezien in opfokstallen en verhalen van anderen met paarden hier uit de buurt.

wat ik wel erg apart vind ik dat als je je paard WEL aandacht geeft, het ineens een verwende my little pony is?
en nog aparter dat het door de mensen wordt verteld die het zich aangetrokken voelen dat ik vond dat als je zo'n beest 3 jaar laat stikken en vervolgens ineens alles mee doet geen paard verdienen. laat toch een beetje zien dat er een schuldgevoel is?

vamp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 09:58

@gianlucka : wat een fantastische opfok trouwens, ziet er heel goed uit!

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:01

Ja wij zijn er erg tevreden over en we vinden het niet duur. De veulens staan de hele dag op het land met leeftijdsgenoten. Ze worden door de eigenaren 2 x per dag gecontroleerd op wonden en dat soort dingen. 's winters gaan ze overdag op het land en 's nachts in een loopstal. 's zomers staan ze dag en nacht op het land. Je mag komen wanneer je wil en ze zijn niet beroerd om te helpen. Er worden ook zo nu en dan clinics gegeven die ook heel interessant zijn. De kosten vind ik ook niet duur. Misschien is het leuk om er een keer te gaan kijken!

Fielychi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:01

Ik heb goed gelezen! Ik snap je ook.
Maar... paard dat ik rij heeft 2,5 jaar in het weilang gestaan met alleen het hoognodige contact zoals ontworming / bekappen / verweiden e.d. Pas toen hij 2,5 was, is hij verkocht aan mijn instructrice en tot die tijd is er niemand geweest die er actief mee is omgegaan. En geloof me, hij is er zeker niet slechter op geworden! Sterker nog: hij vind mensen super-gezellig. Maar dat is ook maar de manier waarop je ermee omgaat. Gun je hem geen tijd voor die omschakeling, dan gaat het niet goed nee.

beetje offtopic: maar 1x in de maand aan de lijn doen en ff rondslingeren, dat zou ik dan dus nooit doen. Snapt hij het een x niet, of probeert hij je uit, dan heb geen kans dit recht te gaan zetten. Zelf zou ik er dan weer voor kiezen: 2,5 jaar uit de wei halen, basic-dingen leren, half jaartje op rust weer, en dan gaan oppakken. Zo hebben ze de tijd!

Duke -> inderdaad! Wil je tutten en gezellig doen, trek dan een bejaard paard uit de wei dat geniet van alle aandacht. Laat je veulen veulen zijn, die word vanzelf ook oud...
Zoals ik al zei: het is een kunst je veulen een veulen te laten zijn.

En nee hoor, geen schuldgevoel hier.. kan me over zo'n opmerking gewoon aardig laten opnaaien! Misschien enigzins onnodig..

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:02

Imo heeft het niets te maken met het 'aankunnen', imo is het meer egoïsme van de eigenaar.

Laat een kind een kind zijn. En als je daar niet toe bereid bent, dan moet je een ouder paard kopen.

Ik vind het gevaarlijk en erg ontwetend. Hier krijg je dus echt verwende nesten van.