Ligt dit zadel goed (+foto's) ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Ligt dit zadel goed (+foto's) ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 06:51

Dat een springzadel verder naar voren moet liggen vind ik ook nogal creatief gedacht hoor , elk zadel hoort gewoon zo te liggen dat de ruiter boven het diepste punt van de rug achter de schoft zit , dat de singel een handbreedte van de ellebogen af ligt , en dat de schouder vrij blijft. Zeker bij springen is het wel prettig als de schouders van het paard niet teveel belemmert worden.

Maar het is inderdaad een heel mooi zadeltje , en het beeld zal nog iets veranderen als hij wat ingereden is. Maarja de kussens zakken natuurlijk wel over de hele lengte iets in , niet alleen aan de voorkant

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:22

Ik vraag me eigenlijk af of de boom te smal is Het lijkt er eerder op dat de kussens te weinig vulling hebben voor het paard.
Mij is uitgelegd dat je bij het verbreden van de boom alleen de voorkant verbreed en de rest van de kale boom niet aanpast. Met name de "takken" (ken de officiele term niet sorry ) die van de boom naar de lepel lopen waardoor je je zadel uit zijn verband trekt.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:28

het is allemaal niet verkeerd bedoeld wat ik zei maar als het een kennis van je is waarom komt hij dan niet even erheen kijken of het goed en passend ligt ik ben ook geen zadelmaker en zeg wat ik ervan denk niet kwaad bedoelt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:32

Mariek87 schreef:
Nee, ik hoef geen zadel wat perfect past, daar rijd ik te vaak te veel paarden voor, dan werkt dat al niet meer, en ik kan niet maar nieuwe zadels blijven passen.
Ik wil een zo universeel mogelijk zadel waar mijn paard geen hinder van ondervindt.
Dan maar met een onderlegger of wat dan ook eronder, natuurlijk is het belangrijk dat het paard er geen last van heeft, maar ik ben geen mens die een zadel op maat gaat laten maken voor 1 paard, dat kan je doen als je een paard voor zijn leven lang houd maar zo zit voor mij de de sport niet in elkaar.

en als je dit al zegt sorry ik denk het mijne erbij er zeg er verder niks op succes met je paarden kapot te rijden

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:37

Het is een heel mooi zadel om te zien, echt waar.
Maar volgens mijn past die niet, sorry
Het zadel ligt teveel achterover en volgens mij ligt het ook niet stabiel.
Je kunt het, aan de foto's te zien, omhoog en omlaag drukken aan de achterkant. Maar is moeilijk te beoordelen op basis van foto's natuurlijk.
(Weet niet of ik dit duidelijk uitleg )

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:38

Mariek87 schreef:
Nee, ik hoef geen zadel wat perfect past, daar rijd ik te vaak te veel paarden voor, dan werkt dat al niet meer, en ik kan niet maar nieuwe zadels blijven passen.
Ik wil een zo universeel mogelijk zadel waar mijn paard geen hinder van ondervindt.
Dan maar met een onderlegger of wat dan ook eronder, natuurlijk is het belangrijk dat het paard er geen last van heeft, maar ik ben geen mens die een zadel op maat gaat laten maken voor 1 paard, dat kan je doen als je een paard voor zijn leven lang houd maar zo zit voor mij de de sport niet in elkaar.

Dan kun je het beste een zadel nemen met verwisselbare boom.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 08:54

onley schreef:
Mariek87 schreef:

en als je dit al zegt sorry ik denk het mijne erbij er zeg er verder niks op succes met je paarden kapot te rijden

Dat is gewoon een rotopmerking.
Sorry Only, maar als jij een stal vol paarden te rijden krijgt of je rijdt voor de handel en hebt iedere twee weken een nieuw paard op stal, krijg je echt niet voor ieder paard een apart zadel mee, daar leg je op wat jouw inziens het beste past. En DAT bedoelt Mariek met sport.

Dus doe je je best om een zadel te kopen dat op zoveel mogelijk paarden past, ik heb er een liggen met smalle boom en een met een medium boom en een springzadeltje... that's it.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:35

urielle: amen!

ik snap mariek heel goed... het is gewoon niet te doen om voor elk paard een apart zadel te kopen.

er zijn idd ook springzadels met verwisselbare boom, namelijk de wintec (kunstof lederlook) en de bates (leren versie van wintec) deze zadels zijn in de boom te verstellen en met vulling of cair zijn de kussens ook bij te vullen of juist vulling te minderen.
deze zadels passen dus over het algemeen op zeer veel zadels en hebben voor de mens ook een zeer fijne zit.
het zijn wel close contact zadels, ook verkrijgbaar in bruin.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:43

nou ze laat het zo overkomen alsof het haar niks boeit en dat het paard eronder moet lijden.
ik snap natuurlijk ook wel dat het onbegonnen zaak is om voor ieder paard een appart zadel te laten komen.
ik zou dan indd gaan kijken voor een kunstoffe met verwisselbare boom
tegenwoordig heb je ze ook al in het leer.
maar dat neemt niet weg dat ik het trouwens een prachtig zadel vind hoor.
hoe ligt het dan op je andere paarden?
als het op je andere paarden goed ligt, ja waarom twijfelen met wat onderleggers (bont of gelpad) kun je de schoft wel ontzien

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 12:30

Quellian schreef:
Ik zou dit zadel terugbrengen en naar zadelmarkt gaan, aangezien het je niet uitmaakt of het zadel goed ligt

Voor DIT paard vind ik het te ver naar achter liggen (te smalle boom?) en ik ben van mening dat ieder paard een eigen zadel moet hebben.

Waarom zou ik naar zadelmarkt gaan? Ik heb volgens mij nou al meerdere keren gezegd dat ik een kwaliteitszadel nodig heb, een zadel waarmee elke dag veel gereden kan worden (dus moet ook comfortabel zijn) en die het lang volhoudt, en een zadel waar ik goed op kan zitten aangezien ik als ik er een keertje een zadelmak moet maken geen zin heb om er meteen naast te liggen.

En nogmaals, het is niet te doen om voor ieder paard een eigen zadel te kopen, dat is gewoon niet realistisch, hoe denk je dat ze dat op een handelsstal doen dan?

En ik geloof ook dat ik al meerdere keren heb uitgelegd dat het me wel degelijk uitmaakt hoe het zadel ligt, maar dat het alleen niet PERFECT hoeft te liggen, want dan krijg ik straks weer zadelproblemen met een ander paard, dan blijf ik aan het aanpassen.
Maar ik heb gezegd dat het zadel het paard niet moet hinderen, desnoods een onderlegger eronder, hij moet er geen hinder van hebben maar het hoeft gewoon niet perfect te liggen voor dit dier.

En nog even voor de mensen die nog steeds denken dat ik het normaal vind om mijn paarden kapot te rijden met een niet passend zadel, dat is natuurlijk de grootste onzin.
Dat doet niemand met opzet.

Ik ga niet aan het uitleggen blijven maar ik moet gewoon een zo universeel mogelijk zadel hebben.

Een kunststof zadel zie ik niet zitten, ik kan absoluut niet rijden op die dingen en heb gewoon echt een kwaliteitszadel nodig, waar elke dag mee gereden kan worden, er mooi uit ziet en niet snel slijt, want het zadel moet natuurlijk ook een tijd meegaan.

dingetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:34

dingetje schreef:
Dan kun je het beste een zadel nemen met verwisselbare boom.

Zijn er tegenwoordig ook in leer, goede kwaliteit en zien er ook nog eens super mooi uit, zie ook advertenties in de Paard & Sport.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 12:37

Ja ik ken ze, maar dat is niet de kwaliteit die ik hebben moet als ik er elke dag veel mee rijd, slijtplekken zitten er binnen een maand in, daar zit gewoon echt nog teveel verschil in met dit soort zadels.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:39

Marieke!
Super mooi zadel! We hebben het er op msn al over... Maar laat je nix wijsmaken hoor. Ik denk dat je zadel aardig goed ligt! Veel plezier ermee,

Jalous people here!

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 12:43

Kelloriejj schreef:
Marieke!
Super mooi zadel! We hebben het er op msn al over... Maar laat je nix wijsmaken hoor. Ik denk dat je zadel aardig goed ligt! Veel plezier ermee,

Jalous people here!

Hey! Dankje

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:52

Mooi zadel! Lijkt wat aan de nauwe kant, maar je zegt zelf al dat hij wat zakt als je erop zit.
Bekijk het zadel eens (of laat dat doen door je instructeur) als het zadel erop ligt en jij erop zit, zonder sjabrak.
Overigens kan je je paard gewoon op de trailer zetten en naar een zadelmaker gaan. De meesten kijken vrijblijvend wel even of het goed is.

Ik begrijp alleen een beetje uit jouw verhaal dat je meerdere paarden rijdt. Natuurlijk is het het allermooist als je je zadel perfect kan laten aanpassen op jouw paard maar de praktijk is niet dat je bij elk paard een eigen zadel koopt.
Als het dan maar ongeveer past, kan je dat dan wel oplossen met een onderlegger.
En de beste criticus in deze is het paard. Als die lekker ontspannen blijft lopen en geen irritaties krijgt, dan kan het nooit heel erg fout zijn, toch? Ik zou die flauwe opmerkingen over paard kapot rijden enz. gewoon lekker negeren.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:55

Kelloriejj schreef:
Marieke!

Jalous people here!

Ik ben niet jaloers, maar het zadel ligt niet goed. Zoals eerder ook al gezegd is.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:56

onley schreef:
als het op je andere paarden goed ligt, ja waarom twijfelen met wat onderleggers (bont of gelpad) kun je de schoft wel ontzien

Dat vraag ik me dus ook af. Ik begrijp uit je verhaal dat je elke dag wel meerdere paarden dan deze te rijden hebt, dus hoe ligt dit zadel dan op die andere paarden? Als het op die paarden goed of in ieder geval beter ligt dan op het paard van de foto's, dan zou ik het zadel gewoon zo laten en er bij dit paard een onderlegger onder gooien...

Je gaf zelf geloof ik ook al aan dat dit een paard met een wat moeilijkere schoft is, dus zou ik sowieso niet afgaan op of het op deze past of niet. Alles wat je nu aan zou passen om het op dit ene paard te laten passen, zou er misschien alleen maar voor zorgen dat het op de andere paarden die je rijd juist weer minder goed gaat passen. En het is van belang dat het in ieder geval op het grootste deel van je paarden past, toch?

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 12:58

beantsje schreef:
Mooi zadel! Lijkt wat aan de nauwe kant, maar je zegt zelf al dat hij wat zakt als je erop zit.
Bekijk het zadel eens (of laat dat doen door je instructeur) als het zadel erop ligt en jij erop zit, zonder sjabrak.
Overigens kan je je paard gewoon op de trailer zetten en naar een zadelmaker gaan. De meesten kijken vrijblijvend wel even of het goed is.

Ik begrijp alleen een beetje uit jouw verhaal dat je meerdere paarden rijdt. Natuurlijk is het het allermooist als je je zadel perfect kan laten aanpassen op jouw paard maar de praktijk is niet dat je bij elk paard een eigen zadel koopt.
Als het dan maar ongeveer past, kan je dat dan wel oplossen met een onderlegger.
En de beste criticus in deze is het paard. Als die lekker ontspannen blijft lopen en geen irritaties krijgt, dan kan het nooit heel erg fout zijn, toch? Ik zou die flauwe opmerkingen over paard kapot rijden enz. gewoon lekker negeren.

Bedankt voor je reactie

Dat is idd een goede tip, even iemand ernaar laten kijken hoe het ligt als ik erop zit.
Ik heb er al een keertje mee gereden en het paard leek er beter onder te lopen dan onder mijn oude zadel, die goed lag, dus ik denk niet dat hij er hinder van ondervindt.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 13:02

Effy schreef:
onley schreef:

Dat vraag ik me dus ook af. Ik begrijp uit je verhaal dat je elke dag wel meerdere paarden dan deze te rijden hebt, dus hoe ligt dit zadel dan op die andere paarden? Als het op die paarden goed of in ieder geval beter ligt dan op het paard van de foto's, dan zou ik het zadel gewoon zo laten en er bij dit paard een onderlegger onder gooien...

Je gaf zelf geloof ik ook al aan dat dit een paard met een wat moeilijkere schoft is, dus zou ik sowieso niet afgaan op of het op deze past of niet. Alles wat je nu aan zou passen om het op dit ene paard te laten passen, zou er misschien alleen maar voor zorgen dat het op de andere paarden die je rijd juist weer minder goed gaat passen. En het is van belang dat het in ieder geval op het grootste deel van je paarden past, toch?

Ja klopt.

Het is niet zo dat ik naast deze vaste paarden te rijden heb hoor (tenminste, momenteel niet), maar ik rijd regelmatig beesten voor andere mensen en op mijn stages/vakantiebaantjes is het vaak zo dat je de hele dag met zo'n zadel moet kunnen rijden dus moet het ook overal oppassen, want ik rijd dan toch het liefst op mijn eigen zadel, zit toch net wat fijner dan dat van een ander.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:30

als je bij dit paard er een onderlegger onder doet wordt de kamer nog smaller
een kennis van mij heeft een bates zadel, dat zijn wel degelijk zadels van een superkwaliteit! hij rijd er elke dag een aantal paarden mee en nu na 2 jaar ziet het zadel er nog toppie uit

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 15:22

Ik heb andere ervaringen gezien en gehoord met zulke zadels..

dingetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:34

LiSSy schreef:
als je bij dit paard er een onderlegger onder doet wordt de kamer nog smaller
een kennis van mij heeft een bates zadel, dat zijn wel degelijk zadels van een superkwaliteit! hij rijd er elke dag een aantal paarden mee en nu na 2 jaar ziet het zadel er nog toppie uit

Deze bedoelde ik ook.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:15

Als je van plan nbent om met bontjes te gaan rijden is t idd aan te raden om iig een goed brede boommaat te nemen.

jepsica

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:19

het lijkt alsof de zweetbladen van je paard afstaan. als ik jou was zal ik even kijken als je aansingelt of ie dan wel aan gesloten ligt

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:26

Kelloriejj schreef:
Marieke!

Jalous people here!

Hahahahaha!!!