Wie nog meer een rampen-paard bij hoefsmid...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Blimm

Re: Wie nog meer een rampen-paard bij hoefsmid...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:43

Heb ook zo'n e-pony op stal gehad. Maar die was eerst niet eens aan der achterbenen te poetsen. Laat staan gewoon een voetje geven, of kalkoenen indraaien voor concours. Dus dat ging met langzaam opbouwen vanzelf beter... en uiteindelijk konden we iig thuis al kalkoenen indraaien.
Maar zoals ik lees, reageert Wis er heel anders op. Denk dat het belangrijk is om er achter te komen waarom ze nou zo reageert. Dan pas is de oplossing ervoor te vinden. Suc6! De oefening van Polly klinkt wel goed trouwens.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 16:34

Er is een verschil met angst en drammen. Dit is gewoon haar karakter, moeilijk dus!
Ik niet dat het helpt als je haar negeert of geduld hebben. Je moet er wel mee aan de slag. Ik ben vergeten te vragen wat Margje zou doen, maar dat kan ik nog wel vragen.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:46

Mijn paard was echt bang voor hoefsmeden toen ik haar kost. Trillen op haar benen en zweten! Ze kan echt alles vanuit stilstand, zelfs achteruit galoperen... Ook met hoeven krabben, de DA die een buigproef wilde doen of wat dan ook. Trillen en voeten steenvast op de grond.

Eerste keer is ze zo beslagen, wel met moeite, maar het ging redelijk. Helemaal trillend, zweten, koud...
Tweede keer halverwege gestopt, het ging niet meer. Vervolg afspraak gemaakt (er zaten alleen voor ijzers onder) en Sedalin bij DA gehaald. Werkte niet, ze kwam vol door de Sedalin heen.
Daarna een aantal keer met verdoving gedaan (dierenarts kwam Prisca dan steeds spuiten) Zelfs dan begon ze na een korte tijd weer bang te doen en probeerde ze weg te komen.

Als ze eenmaal beslagen was, was Prisca zo moe dat ze zo langzaam liep, dat je dacht dat ze om zou vallen (+ dan nog dat ze een hele poos niet mocht eten, vanwege de verdoving) hoefsmid sjacherijnig en ik een heel deel lichter in mijn portemonnee.

Ander hoefsmid gebeld... Prisca wordt zonder verdoving bekapt en beslagen terwijl ze rustig aan haar halstertje aan de stal staat te wachten.

Bij mij was de oplossing dus een hoefsmid die gevoel heeft voor dit soort paarden. Hij heeft nergens last mee. Neemt er zijn tijd voor, praat een beetje tegen haar aan en het gaat gewoon... Ik kan haar hoeven gewoon uit krabben, echt geen probleem meer.

Miss_Blimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 18:41

griebels schreef:
Er is een verschil met angst en drammen. Dit is gewoon haar karakter, moeilijk dus!
Ik niet dat het helpt als je haar negeert of geduld hebben. Je moet er wel mee aan de slag. Ik ben vergeten te vragen wat Margje zou doen, maar dat kan ik nog wel vragen.

Dat snap ik dus wel. Het is geen angst, zo komt het tenminste niet over voor Renske. Maar daarom is het wel belangrijk om uit te vinden waarom ze zo dramt.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 22:02

haar karakter is juist helemaa niet zo
ze vind alles goed en leuk en is erg nieuwsgierig en brutaal, maar terugvechten doet ze alleen als het om voetjes optillen gaat

ondertussen is ze nogsteeds kreupel met dikke benen en schrikachtig van alles zo nuchter als ze was, zo gespannen is ze nu, ze wil zelfs de wasplaats niet op
als ik haar uit de wei heb om even te poetsen en dan over het erf loop wil ze niet terug over de wasplaats, en dat moet ze wel want zo moet ze de wei in...
wat een ellende

heb wel geoefend vandaag met de manier van polly
ik m,aar tikken en tikken tegen die beentjes, en madame maar dom blijven staan, en ik stug doorgaan met tikken en hehe ze tilde voetje op, heb haar beloond en ff gekriebed en toen volgende beentje, achter reageerde ze 1x fel verder niet
heb 2x volgens zelfde volgorde alle voetjes 'getikt' tot ze ze optilde, belonen met brokjes/brood werkt niet, ze gaat dan staan schooien om meer, ipv opletten welk voetje ze op moet tillen

ze krijgt dus pas nadat alles gedaan is wat lekkers, vervolgens dook ze met haar hoofd de ton met brood in, waarna ik haar met het deksel op haar hoofd tikte omdat ze dus doordramde, gaf ze niets om en deed het meteen nog ne keer
maar omdat ze 'terug' inmiddels kent heb ik haar erug gezet en geen brood gegeven, eigen schuld
belonen met eten maakt haar dus we drammerig, dat doen we dus niet
kriebelen vond ze fijn, nu niet meer, krijg amper het halster nog om

maargoed ik blijf op Polly's manier verder gaan en hoop dat ze snel snapt dat tegen het beentje tikken voetje optillen is, dan kunnen we verder gaan uitbouwen
morgen ook weer ff voetjes afspuiten(wat zonder problemen gaat na de 1e keer, dat was voor ze naar de opfok ging toen steigerde ze tegen me omhoog, goed onder dr buik geschopt en staat nu aan een los touwtje stil, het bewijs:
Afbeelding

sowieso heeeel rustig en relaxed, en mond ana t aflikken, ze had ent uit de krana gedronken en nog ene natte neus
Afbeelding

nu staat ze niet eens meer stil op de wasplaats

maar voor ze naar de opfok ging was het hoefsmid-drama er ook, waarna ze zo schuw werd bij haar hoofd
dit was ze vergeten in de opfok en was echt een knuffelpaardje geworden, mn moeder stond er mee in de wei te knuffelen, dat wil veel zeggen
nu kan je haar amper aaien of een halster omdoen
maar het ergste vind ik nog dat ze linksachter niet gebruikt, ze ontlast hem steeds, staat heel raar op rust en heeft dikke plekken tussen haar kogel&kroonrand

ik ga dus stug door met oefenen en veel met haar doen o een rustige manier, en de DA mag haar benen bekijken maandag, dan komt hij haar verdoven en laat ik hem dus meteen kijken of er idd iets beschadigd is
als dat zo is, naja daar wil ik niet eens aan denken

zal morgen eens nieuwe foto's maken, als het lukt, ben alleen bij dr dus hoop dat ze meewerkt
ow en van dr nieuwe superdeluxe grote mooie stal

briandylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:02

Ik ben zelf smid en kom dit dan ook regelmatig tegen.Ik denk dat je dan ook het beste de smid voorlopig even achterwege kan laten zolang ze bij jou ook nog geen voetje wil geven.Maar omdat je zegt dat ze haar achterbeen ook ontziet kan het ook zijn dat ze daarom lastig blijft.Maar tot nu toe heeft ze alleen maar nare ervaringen bij de smid,wacht gewoon tot ze bij jou wel een voetje geeft,dan weet je in ieder geval dat ze het wel kan,als ze dan weer naar de smid moet dan kan je haar straffen als ze het niet doet ,want dan weet je dat ze zich aanstelt.

Ik vind zelf wel dat er veel smeden zijn die geen geduld hebben voor wat lastigere paarden.Ik weet niet of dit ook het geval is bij jou eigen smid.

Begin gewoon eerst alleen met het trainen van de voor hoeven.Daar loop je zelf ook het minste gevaar op(maar wel goed op blijven passen dat ze niet over je heen walst).En vooral overdreven reageren als ze ook maar 2 tellen haar voet op tilt.Dit kan een tijdje duren maar met veel gedult kom je er wel.En je mag haar best weleens op haar donder geven hoor daar is niks mis mee.Daarna ga je verder met haar achterhoeven,zorg wel dat je goed aan de zijkant blijft staan zodat ze zo weinig mogelijk kans krijgt om jou zelf te raken.Je kan ook eventueel haar lip stevig vast laten pakken of een praam gebruiken.

Ik zou zelf pas als ze redelijk haar voeten op tilt de smid weer bellen.En laat hem dan ook eerst haar een aai geven en aan hem laten ruiken voor hij begint.

suc6 gr.monique

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 23:13

ze ontziet haar achterbenen sinds het laatste hoefsmid drama

de keer ervoor is ze door de DA verdoofd, achterbenen zijn wel dmv longeerlijn opgetild, maar ze werkte redelijk goed mee, op het eind kon de smid gewoon het been optillen en terugzetten(na het bekappen is dat nog ff geoefend)
nu deze keer heeft ze dus alleen maar tegen gewerkt en staat nu dus kreupel, stijf met 4 benen en 1 achterbeen wat ze helemaal wil ontzien

de smid is verder super geduldig! heb oa ook een kramptrekker waarbij hij altijd erg rustig blijft, terwijl de vorige smid dat juist niet was
hij aait ze ook altijd ff voor hij begint enzo

maar ze staat nu echt slecht op haar hoeven, en heb dus al 2 kneusjes als paarden dat ik niet wil dat ze nog langer met deze hoeven blijft staan en daar misschien wat aan overhoudt

ben nu aan het oefenen met haar, maar ze is nu dus helemala gestresst, hoop dat dat morgen weer iets beter gaat dan vandaag en zo gaan we door tot ze voetjes geeft...

RainyDays

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:31

Mijn vorige paard (trekpaard) was een drama om uit de hand te beslaan. Ze sloeg heel gericht en beet. Ze was ook niet vast te binden. Ze trok het halster aan stukken.

Totdat ze in de hoefstal kwam. Dan is het veel minder.

Mijn nieuwe paard gaat ook in de hoefstal. Hij krijgt banden om zijn buik zodat hij lekker kan gaan hangen.

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 08:57

Maar is het geen idee om een keer te proberen om de staart om de kogel heen te slaan? Want dat heeft bij mijn pony heel erg geholpen.. Zo kan ze ook niet meer alle kanten op slaan..
Iig heel veel succes, en ik hoop dat er niks ernstigs is met haar benen!

Mare

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:06

Mijn ene paard is juist heel bang bij de hoefsmid, en ik heb geen idee waarom. Hij is 1x bij de fokker bekapt als veulen in een hoefstal voordat ik hem kocht. Er zal wel iets gebeurd zijn toen. Hij spant al z'n spieren aan en probeert uit alle macht z'n hoef terug te trekken. Mijn hoefsmid is heel geduldig en snapt ook niet waarom hij nu bang blijft. Met een praam op gaat het nu prima, hoewel hij wel met z'n volle gewicht gaat hangen op het moment dat je die praam net op doet. Is ook niet fijn..

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 09:13

[quote="Renske20"]
belonen met brokjes/brood werkt niet, ze gaat dan staan schooien om meer, ipv opletten welk voetje ze op moet tillen

quote]

Hoi!

nee....belonen met brokjes doe ik in principe ook nooit. Dat had ik daarom ook niet genoemd. Misschien had ik even expleciet er bij moeten zeggen dat je geen voedsel meot gebruiken voor belonen in dit geval. Ze moet het doen voor de succeservaring en voor jou, omdat jij aangeeft wat goed en fout is in dit geval. Zo wordt ze in de omgang ook meer op jou gericht ipv op eten en daar haal je straks met andere dingen ook je voordeel uit.

Gewoon volhouden hoor!!!! Zet 'm op!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:00

MissEvil schreef:
Maar is het geen idee om een keer te proberen om de staart om de kogel heen te slaan? Want dat heeft bij mijn pony heel erg geholpen.. Zo kan ze ook niet meer alle kanten op slaan..
Iig heel veel succes, en ik hoop dat er niks ernstigs is met haar benen!

nope en dat ga ik ook nooit doen
wanneer de kraker en bij mn andere paad is, kraakt zij hem oa dmv de staart
wat denk je dat er met de ruggenwervels gebeurd wanneer mn jonge paard vol uithaald en daarbij zo hard aan haar staart trekt...dat het pijn do0et interesseert haar niet, dat is nu wel aan de achterbenen te zien waar de lijn heeft gezeten

bovendien je kan niet aan haar achterbenen komen, dus de staart krijg je er ook niet omheen, ook is haar staat tot net over de sprong dus sowieso al te kort ervoor

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:08

polly2 schreef:

Hoi!

nee....belonen met brokjes doe ik in principe ook nooit. Dat had ik daarom ook niet genoemd. Misschien had ik even expleciet er bij moeten zeggen dat je geen voedsel meot gebruiken voor belonen in dit geval. Ze moet het doen voor de succeservaring en voor jou, omdat jij aangeeft wat goed en fout is in dit geval. Zo wordt ze in de omgang ook meer op jou gericht ipv op eten en daar haal je straks met andere dingen ook je voordeel uit.

Gewoon volhouden hoor!!!! Zet 'm op!

ik was idd begonnen zonder wat lekkers, maar toen ik haar wilde belonen schrok ze ervan
poetsen lukte ook amper en een fijn kriebelplekje was haar voorhoofd, waar ik nu niet bij kan komen
maar heb de brokjes weggedaan toen ze ging drammen en schooien en heb ze toen bij dr schoft gekriebeld dat laat ze wel toe
toen alles helemala klaar was heb ik haar aan de hand meegenomen naar de broodton ff ho gezegd en een keer terug late staan en toen broodje gegeven en weer de wei in gedaan

ga er zo weer naartoe en weer verder met oefenen en poetsen enzo

is het trouwens normaal dat je zo'n 50x moet tikken voor ze hem optild? 2e keer ging het iets sneller maar de 1e keer stond ik te tikken en te tikken en bjorn was mee en die begon keihard te lachen want die zij jaja ze mept de smid bijna van de wereld maar tegen dr been tikken geeft ze nix om
maargoed ze zal ff moeten doorhebben wat de bedoeling is denk ik

ik ga gewoon door en ga zo over halfuur met de dierenarts overleggen wat beter is, ze moet nml bekapt worden maar er komt geen lijn nu al weer aan haar benen, smid wilde eik dat ze helemaal plat ging tegen de grond aan, zodat hij op zn gemak de hoeve echt 100% goed kon doen, zonder getrap en ellende
maar aan de andere kant,v erdoofd maar nog wel op de benen laten staan daar leerde ze van volgens hem, dat ze uiteindelijk te moet geven
maar de vorige x kwam ze ook door die verdoving heen en ging het met wat geweld, dus denk niet dat ze er iets van leert

laten staan tot ze rustig voetjes geeft kan echt niet, daar zijn haar hoeven echt te slecht voor nu

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 12:39

telefonisch spreekuur met DA vervalt ivm spoedgeval, maar ik wordt teruggebeld, ben benieuwd wat ze er van zeggen...
ga nu naar de paarden MET telefoon voor als ze bellen en met digi om weer foto's te maken+haar mooie nieuwe stal te kunnen showen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:53

Bij sommige paarden moet je idd wel 100x tikken...anderen tillen hun voet na 1x tikken al verschrikt omhoog....
Het maakt niet uit...je zult zien dat het kwartje gaat vallen en dat het steeds sneller gaat.

Nog iets wat je kunt doen: als je paard toch verdoofd is: til dan ieder kwartier zijn voeten op en flink belonen (niet met snoep...zeker neit onder verdoving, want de slokdarm is dan minder snel en ze kunnen zich tot verstikking toe verslikken).
Als ze zo onder verdoving ontdekt dat het optillen van de voeten niks ergs is....heb je kans dat het zonder verdoving ook beter gaat...soms werkt dit echt.

themi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:57

Probeer alsjeblieft deskundige hulp te krijgen die werkt op basis van vertrouwen want volgens mij ben je al een heel eind achteruit aan het trainen.Paard veliest zo zijn vertrouwen nog meer( moeilijk aan te raken, hoofdschuw geweest, lastig halster om te doen, geen voetje willen geven,angstiger worden, plaats willen vermijden, algeheel stijf door bezoek aan hoefsmid en last bud not least, been ontlasten door de behandeling....

Ik bedoel dit zeker niet aanvallend maar hoop dat je ziet dat dit niet klinkt als een goede weg naar een fijn opgevoed en gehoorzaam rijpaard.

Leg het probleem anders eens aan Steffie voor.Laat haar eens fysiek nakijken en maak een plan van aanpak.

Heel veel succes ermee

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 13:16

themi, als je goed leest zie je dat ik ook al aangegeven heb dat dit dus geen 2e keer gaat gebeuren
verder komt Steffi al bij mn andere paard al sinds ruim een jaar
maar ook zij kan er nu niets mee, ze kan de 2 jarige nml niet aanraken.

verder kon ik alles met de 2 jarige, behalve voetjes optillen, alles wat ik deed vond ze prima! nu dus niet meer, en ik heb zelf ook al aangegeven dat dat door de smid komt, dat ik er absoluut niet blij mee ben, en nu op een hele andere manier bezig ben met het oefenen van voetjes geven

Polly, dat is wat mn smid ook bedoeld, ellende is alleen dat ze dwars door de Domosedan heenkomt, en ze had het maximale gehad wat de DA kon geven, nu ze een halfjaar ouder&sterker is zullen we haar dus wrsch nog niet baas kunnen als ze weer door de verdoving heenkomt
vorige keer was het uiteindelijk gelukt en heeft de smid na het bekappen nog een aantal keren de voetjes opgetild, wat probleemloos ging

maar ook toen moesten we met die lijn om het been beginnen, en op die plek zijn de achterbenen nog dik dus heb er liever nog geen lijn omheen, omdat ze er in het begin dus weer tegenin zal gaan vechten en wellicht dan haar benen nog meer beschadigd

ik ben benieuwd wat de DA er van vind, ben nu echt weg naar de paardjes, vanavond komen er foto's

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 17:10

advies was oefenen oefenen oefenen, en vertrouwen terug krijgen en de hoefsmid er ff helemaal bij uit de buurt houden

zodra ik zelf voetjes kan optillen, of iig kan aanraken zonder dat ze ontploft dan suf maken en bekappen
ook wist ie nog een africhtingsstal die oa voor deze problemen paarden aannam, maar gezien mn ervaring kon ik het zelf vast ook wel dacht die want hij vond me handig genoeg (kent me van de springstal waar ik heb gewerkt en van een handelsstal waar hij altijd kwam )

ben dan ook hard aan het oefenen geweest en het kwartje begint te vallen
voorbenen is aantikken paar keer en dan tilt ze ze op, achter is aantikken en ze gaat of lopen of mept, maar de 2e oefenronde vandaag ging al iets beter

ook kwam ze weer naar me toe en kon ik ze overal aaien enzo in de wei, voetjes afspuiten heb ik ook gedaan, dat was 3x meppen met achterbeentjes en spastisch reageren toen ik HO riep en aan het touw trok, daarna stond ze redelijk goed stil en wilde weer uit de kraan drinken
toen ik tussendoor Q longeerde en balkjes ging lopen wilde ze perse achter Q aan over de balkjes(met uitstappen want daarvoor was ze uit de bak natuurlijk) dus naja ze is weer meer zichzelf

EnelyaT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:18

Renske20 schreef:

nope en dat ga ik ook nooit doen
wanneer de kraker en bij mn andere paad is, kraakt zij hem oa dmv de staart
wat denk je dat er met de ruggenwervels gebeurd wanneer mn jonge paard vol uithaald en daarbij zo hard aan haar staart trekt...dat het pijn do0et interesseert haar niet, dat is nu wel aan de achterbenen te zien waar de lijn heeft gezeten

bovendien je kan niet aan haar achterbenen komen, dus de staart krijg je er ook niet omheen, ook is haar staat tot net over de sprong dus sowieso al te kort ervoor

Je moet het uiteraard zelf weten

Maar al die andere dingen die je met haar hebt gedaan, dat ze er zó tegenin ging, denk je dat dat goed voor haar was..
Niet aanvallend bedoeld, maar je reageert zo hevig op het idee met de staart. Een lijn om de benen is ook niet geweldloos hoor ..

*Edit: Typfout.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 17:26

nee dat is ook niet zonder schade, dat is ook wel duidelijk gezien haar dikke benen, waarm denk je dat ik met de DA overlegd heb voordat ik de smid weer laat komen
maar een lijn om haar benen kan minder kwaad dan een met volle kracht een ruk aan dr staart geven(wat ze zelf dus doet als ze trapt terwijl haar staart om haar been zit)
maar al zou ik dat willen proberen, je hebt al een trap tepakken vordat haar staart om haar been zit

staart zit vast aan de ruggegraat, zo'n harde ruk eraan brengt schade toe
niet alle paarden zullen zo dom zijn om toch te blijven slaan terwijl hun staart vastzit, maar ik heb zo het idee dat die van mij doorgaat tot haar been los is, bij de lijn kan je de lijn altijd loslaten als ze TE erg tekeer zou gaan, dat is ook de reden waarom ik haar been niet dmv een lijn vastbind aan haar nek, omdat ze zichzef da flink beschadigd

maargoed van de DA mag er voorlopig geeneens een lijn om haar benen heen, ook zei hij dat wanneer een paard op zo'n manier terugvecht je het met geweld niet gewonnen krijgt

ik moet dus met heeeeeel veel geduld oefenen oefenen en nog eens oefenen tot ze voetjes wil geven, en nouja ik hoop dat dat op Polly's manier gaat lukken, heb er nu iig 2 oefendagen opzitten en er lijkt iets vooruitgang in te zitten...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 22:28

en we hebben weer geoefend vandaag! voorbeentjes lijkt het kwartje te zijn gevallen achter nog niet, maar zal ook nog wel wat pijn doen van de kneuzing denk ik
maar we oefenen stug door

inmiddels staat dr stal ook 3,5 x 4,5 met opening van 1m dus ze is weer verwend
Afbeelding

afgespoten en redelijk dunne beentjes, wel alweer op rust
Afbeelding

beentje rechts op de foto is dus linksachter, die verdikking zat er eerst echt niet, en die zit er nu dus nogsteeds
Afbeelding
tussen kogel en kroonrand in bedoel ik dus

andere beentje lijkt wel mee te vallen
Afbeelding

maar ze wil wel weer mee wandelen en knuffelen enzo
en gras eten
Afbeelding

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:56

Bbbrrrr...en ik heb het al niet op beenproblemen, dus geen leuk gezicht hoor.
Hoop dat het snel over is, iig idd de hoefsmid maar eent ijdje uit de buurt houden.

Ze is wel mooi
En mooi halster.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 23:02

raar ziet het beentje er uit he
mn pony heeft daar ook verdikkingen zitten, das verbening van het kraakbeen, kan niet heel veel kwaad maar hoort niet, gebeurd wel vaker bij paarden die wat ouder zijn 10+ iig

maar mag hopen dat dit bij wis erg snel wegtrekt en geen blijvende schade heeft

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:03

Ik had ook grootse problemen, hij kreeg de ijzers er niet eens onderweg, ben van hoefdsmid verandert, en van de 1 op de andere dag waren alle problemen verdwenen, bizar. ze staat nu als een engeltje te wachten.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:18

Lastig probleem Renske zeg. Wise doet het bij mij dus wel ( normaal voetjes geven), maar op de kliniek schopte hij iedereen verrot die maar naar zijn achterbenen wees:o
Zou idd ook niet zo snel een oplossing weten behalve oefenen, maar kijk alsjeblieft goed uit.