Hééé ik heb hetzelfde probleem! Even oud en zelfde omstandigheden, zie mijn topic: Castratie: hengst laten zielig {in medisch}. Ik heb niet alles gelezen op jouw topic, maar zie alweer dat veel mensen castreren aanraden. Nou ja mijn hengst (2,5) staat nu alleen met zijn nieuwe schuilstal op een stukje land waar de merries naast staan (schrikdraadje ertussen). Gaat heel goed, ik laat hem af en toe spelen met een net-gecastreerde shet van 4, maar ik kan ze niet onbeheerd achterlaten want die hengst loopt over de shet heen en de shet gaat steeds aan zijn nek hangen (tot bloedens toe). De mijne is ook zo onderdanig naar de merries, maar je kan ze er niet bij zetten hoor, daar komen baby's van. Grappig want ik wandel ook veel met hem, ook met een meid die op haar merrie meegaat, hij is superbraaf.
Ik blijf dit topic volgen, in dat topic van mij staan ook nog goede tips van allerlei mensen. Mijn oplossing? Ik ga op zoek naar een ruin of brave hengst. Er zijn trouwens best wat mensen die hun paard als gezelschap gratis aanbieden. Maar vaak zitten daar weer allemaal eisen aan vast dus als ik toch kosten aan zo'n paard krijg, dan koop ik er liever zelf nog één bij. Maar dat zal nog even duren...