help ;hoe krijg ik mijn paard in de trailer ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Re: help ;hoe krijg ik mijn paard in de trailer ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 22:08

wij hebben wel eens met een 2 paards ifor williams trailer 2 Norikers opgehaald uit Oostenrijk en hadden het tussenschot thuis laten staan.... maar de voorbalk zat er gewoon in hoor........ dat moet kunnen dus, de achterbalk overigens ook

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 22:14

nee, bij deze bestaat de voor en achterbalk uit twee delen, misschien een ander type geweest ? Bij deze staat er een paal in t midden en de beweegbare tussenschotten zitten daaraan vast en voor beide helften is er dan een aparte voor en achterbalk.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 23:19

probeer een 1 1/2paards trailer bij je neer te zetten. Oefen 4-5x per dag. Oefen voor het voeren en voer je paard op de trailer. geen stress, veel rust. Je paard is getraumatiseerd en associeert de trailer met pijn.

Trailer betekend beloning, iedere stap belonen en voeren op de trailer.
Ik doe het zo met al mijn paarden en daar waren er ook een aantal van getraumatiseerd. Ik ben sinds deze week met ons veulen bezig en binnen 3 dagen loopt hij volgzaam de trailer op (zonder moeder)

Ik ga altijd alleen op concours en laad dus altijd alleen. Voor mij zijn niet ladende paarden geen optie.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt, en veel succes.

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 03:21

Is het geen optie om met laden het tussenschot schuin te zetten en daarna weer recht als het paard erin staat? En zodra het paard eruit moet, het schot weer schuin?
Of het gehele schot tegen de zijkant aanzetten en zodra het paard erin staat, het schot om hem heenbouwen?

Mijn paard wil nl ook niet laden als het schot staat waar het hoort te staan , wel als het schot schuin staat, daarna zet ik het schot recht en doe de balk erachter.
Mijn paard was eerst ook moeilijk te laden, dit door een rit met een dak van zeil die klapperde en het hoofd stoten tegen het achterzeiltje toen ze weigerde de trailer in te gaan (of juist toen ze er weer uitliep, maar dat laat ik even in het midden) en haar hoofd omhoog gooide. Doordat ze moeilijk te laden was, heeft ze zich toen ook nog eens een keer aan het tussenschot gestoten.
Toen een tijdje met een longeerlijn gewerkt (niet elk paard reageert daar goed op), het schot schuin, hopen dat het paard op de trailer kwam en dan snel iemand anders de balk erachter laten doen. Daarna een hele hele lange tijd niet meer met de trailer weg geweest.
Van het jaar weer opgepakt en blanco begonnen, alsof er niks aan de hand was. En warempel, na een paar keer weigeren een stap te verzetten tot en met het teruglopen als ze er bijna opstond, stond ze er ineens in. Stang erachter (laten) doen en belonen. Als ze weigerde of achteruit liep, geen rondje maken om haar er opnieuw voor te zetten, maar nog meer achteruit laten lopen en dan weer naar voor.
De eerste paar keren kwam ze er wel gestresst af, maar nu ze het gewend is niet meer.

Nu kan ik haar alleen inladen en uitladen, geen trailer meer met een dak van zeil!!!, het zeiltje achter goed opgerold, het schot schuin en de klep schuin oplopen van rechts naar links (als paard alleen staat, aan de linkerkant zetten!). Met het uitladen, schot weer schuin zetten en aan de zijkant gaan staan om haar bij te sturen (moet tegenwoordig soms een paar keer herhalen dat ze nu toch echt wel achteruit mag gaan lopen ). Verder zet ik haar niet vast met een touw in de trailer (haal het touw eraf of doe het om haar nek) en rijd zo snel mogelijk weg wanneer ik haar eenmaal in de trailer heb staan, anders wordt ze onrustig, vooral op de heenweg.

Ze heeft wel een terugval gehad door alleen nog de trailer in te willen als ik ook meeliep naar voor en als ik dan naar achter liep om het schot recht te zetten en de balk erachter te doen ook weer terug te lopen.
Dit tijdelijk opgelost door iemand anders de balk er achter te laten doen. Dit was geen angst meer, maar aan het uitproberen hoe ver ze kon gaan. Een paar keer duidelijk gemaakt dat ze dus niet zo ver kon gaan (gewoon steeds er weer op zetten en streng toespreken wanneer ze weer naar achter wou lopen in combinatie met een hand tegen de kont als een soort druk) en nu blijft ze netjes staan.
Nu alleen nog zover krijgen dat ik de trailer niet meer mee in hoef te lopen, maar dat ze er weer zelf oploopt .

Verder zou je een (voor en) achterbalk kunnen (laten) lassen die in 1 geheel is (al is het kort dag, maar als dit probleem blijft voortbestaan, misschien een optie voor de volgende keren?) voor in je trailer zodat er toch balken zijn, maar geen tussenschot nodig is. Misschien kun je ze ook wel kant en klaar voor je trailer kopen.
Verder hoor ik nog wel eens dat paarden die moeite hebben met het evenwicht in de trailer gebaat zijn met een schot van rubber oid, zodat ze hun benen wijder kunnen zetten.
Heb je trouwens geen lampje in je trailer? Als het donker wordt, zou ik die anders gewoon aandoen.
En niet vergeten om eerst je paard los te maken voordat je de stang weghaalt/klep open doet (en andersom, eerst stang erachter/klep dicht voordat je je paard vastzet).

Succes!!!

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 11:04

er zijn meerdere die geen ifor williams inwillen door die stang die in het midden staat, de mijne die ook niet wil loop wel in een anderhalf veel makkelijker dan in een ifor williams 2 paards. Komt omdat die stang er niet uit kan in het midden. iK ZOu wel de voorstang laten zitten, als hij of zij gaat keren onder het rijden en vast komt te zitten krijgt ie ook trauma ervaring onder het rijden en ben je denk ik weer bij het begin af.

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 14:32

Ja hoor, die stang in het midden kan eruit hoor, dacht eerst zelf ook niet, maar aan de bovenkant zit hij vast met een borgpen, die kan je eruit trekken en je kan hem zo uit de vloer halen, onderkant staat dus niet vast.
Even weer een update betreft de voortgang ; We hebben het voor elkaar!!Kelly heeft haar angst overwonnen, ze gaat nu op de monty roberts manier erin, dus zonder dat ik voor haar loop. (das toch de monty roberts manier ?? of de natuurlijke wijze in ieder geval )
Ik had de longeerlijn vandaag gepakt en vastgemaakt aan halster, door het voordeurtje heen en weer naar buiten naar de achterkant. Daar stond ik naast de klep bij Kel. en met een kleine ophouding en mijn aanwijzing liep ze er zelf in. Dit heeft ze wel 10 keer op en neer gedaan zonder enige moeite binnen 2 tellen, dit accepteerde ze zo goed...echt verbazingwekkend..de eerste keer stond ze ff te kijken, moet ik het nu helemaal zelf doen, okee das goed als jij dat wil dus op naar de volgende stap ; klein stukje op het erf rechtdoor gereden, ik ben bij haar gestaan om te kijken hoe ze zich nu neer zet en of er nog spanning in zit. Op het moment van wegrijden zette ze haar oortjes naar voren ging in een hoek van 45 graden staan (dus schuin) benen wijd nam een hap hooi en alles was goed
Verderop gestopt , uitgeladen...beloond...en weer inladen op dezelfde manier, ik hoefde niet eens een ophouding te geven, ze liep er al op mijn aanwijzen direkt in. Wel hebben we nu dus het tussenschot eruit en geen balken. De voorbalk heeft mijn man vervangen voor een sterk goed strakgespannen touw ( sleeptouw van de auto).
Ze is daarna lekker de wei op gegaan en we laten haar nu met rust tot morgenavond, dan mag ze nog 1 keer om nog ff de bevestiging te geven voor ons dat t nu echt goed is en is ze klaar voor de reis

Hardstikke bedankt voor al jullie tips en ik geloof dat we nu de goeie weg hebben gevonden. Eigenlijk is een volgende stap om te leren op een tweepaards te staan met tussenschot erin en rechts zodat ze volgend jaar als alles goed gaat het wedstrijd seizoen weer kan beginnen met haar maatje Banderas , de andalusier...maar nu neem ik ff genoegen zoals het nu gaat, ze kan in ieder geval met een goed gevoel naar de kliniek.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:42

heel fijn te horen dat het goed gaat. gefeliciteerd.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 14:55

Fijn dat het nu goed gaat en succes in utrecht.Je kunt wel met het tussenscht schuin rijden, maar dan moet je ervoor zorgen dat deze niet kan gaan schuiven.

stiggeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 19:02

bora schreef:
Fijn dat het nu goed gaat en succes in utrecht.

Dankje uitslag ;
het is allemaal fantastich gegaan, laden geen probleem meer !! En de uitslag in Utrecht kon ook niet beter ; Ze is helemaal toppie gezond, nog wat gevoelig door de ontsteking die er gezeten heeft en het hele gebeuren erom heen, maar geen reden om haar nog langer op rust te laten staan. Ze heeft echt ontzettend veel geluk gehad volgens de kliniek, ze hebben maar weinig paarden meegemaakt die met zo'n nageltred zonder enige schade er bovenop zijn gekomen...pffff eindelijk is voor ons de zon gaan schijnen na de vele tegenvallers de afgelopen tijd. Bij de kliniek liep ze zo achter me aan de trailer in toen we weg mochten. enne....ook niet gevallen hoor, zowel op de heen- als terug weg heeft ze relaxed staan eten in de trailer, stond de hele tijd links en in de bochten stapt ze gewoon netjes mee.
Ze zet zich zelf eigenlijk schuin in een hoek van 45 graden, zodra er een bocht aan komt. en zodra de bocht om is plaatst ze zich weer helemaal links.

SwinnenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 18:36

Mijn paardje wou ook echt niet op de trailer op een andere trailer had hij zich pijn gedaan maar nu heb ik zelf een trailer ik heb er veel geduld in moeten steken maar nu hij loopt er zelfs metmijn broer op die er totaal niks van kent :)
Ik heb eerst mijn paard laten ruiken en telkens ervoor gezet en laten ruiken
De volgende dag had ik een heel dunne baan van brokjes in de trailer gemaakt en het lukte hij stond erop stap voor stap wat eten en een stap vooruit maar het ging
Een weekje erna ging hij er nog niet op alleen op de klep met zijn voorbenen maar ik ging voor in de trailer staan met snoepjes en een emmertje brokjes ik moest er enkel mee schudden en daar stond hij dan al op de trailer natuurlijk liet ik hem dan ook wat brokjes nemen!
Enkele weekjes later ging het vanzelf erop belonen eraf. Erop belonen en eraf
En nu gaat het super beloon hem nog af en toe en het gaat evenzeer super!
Langzaam maar zeker ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 11:59

Bijna weer een nominatie voor de oude koe.... :D

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:05

Haha @ hier boven! :')

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 12:38

Wij hebben op stal ook een paard dat sinds kort niet meer de trailer op wil, maar de eigenaren hebben toen opgegeven en hem weer in de wei gezet. Laatst ben ik met hem aan de slag gegaan, en nou is dit een paard waarbij van achter drijven niet helpt, gaat ie alleen maar harder van in de achteruit. De enige optie was dus met heeeeel veel geduld het beestje in de trailer krijgen.

De eerste keer heeft dat dus heel fijn ruim 2 uur geduurd, en dat kostte behoorlijk wat geduld.
Dit hebben we als volgt aangepakt;
- ten eerste is zwart voor paarden een 'angstkleur' en zijn paarden van nature claustrofobisch. Wij hebben om deze redenen het voorste deurtje altijd open staan met laden, en bij dit paard stro op de klep en binnenin de trailer gelegd.
- het paard hebben we een simpel halster omgedaan, maar in plaats van een halstertouw hebben we een longeerlijn gebruikt.
- eerste keer ook het tussenschot er tussenuit gehaald.

Ik ben begonnen met gewoon 'simpel' meelopen, halthouden, achterwaarts, om de trailer heen lopen. Daarna ben ik zelfverzekerd de klep op gelopen, kijken tot hoever het paard me volgde. Elke kleine vooruitgang belonen, gewoon doen alsof het het beste/braafste/meest fantastische paard ooit is. Toen weer een stap terug, even weg van de trailer, en opnieuw. Hij ging steeds een stukje verder, maar zodra hij bij het punt kwam dat hij de trailer echt in moest schoot hij als een gek achteruit.
Dus dan maar met dat waar hij het meest van houdt: brokjes!
Stro uit de trailer zelf gehaald, en brokjes verspreid over de grond gelegd. Daarmee bedoel ik niet de hele grond bedekken, maar 1 of 2 handjes verspreiden over de bodem. Hij zal dus steeds een stapje verder moeten als hij nog meer eten wil. Ik ben zelf de trailer in gelopen en via het andere deurtje weer naar buiten gegaan, en mijn rug naar hem toegekeerd, dit met de gedachte dat roofdieren hun prooi eerst aankijken, net als de leider van de kudde doet als hij het paard buitensluit. Ik ben persoonlijk heel gevoelig voor geluid, dus ik kan horen wat voor een beweging hij maakt, naar voren, opzij, naar achteren. Ik beloonde zachtjes met mijn stem als hij een stapje dichterbij kam. Weliswaar ging hij telkens weer in een razend tempo naar beneden, maar ik deed niks, waarop het paard rustig weer terugliep naar daar waar hij stond en daarna weer een stapje erbij. Ik heb hem alleen weer recht voor de trailer gezet als hij echt heel scheef eraf ging.
Toen hij eindelijk op 'zijn plek' stond, hadden we weer een volgend probleem: Zodra hij merkte dat er iemand met een stang kwam ging hij er zo hard mogelijk weer af. De oplossing hiervoor was niet om het zo snel mogelijk te doen; hoe sneller je het probeerde, hoe sneller het paard er weer af ging.
Ik was samen met een stalgenoot, en we hadden afgesproken dat hij de stang er pas achter zou doen als ik zei dat het kon, en dat hij het dan heel rustig zou moeten doen. Dat betekende dus dat ik het paard een beetje op zijn gemak moest stellen in de trailer en goed aan moest voelen of iets kon of niet. Als ik 'ja toe maar' fluisterde, ging mijn stalgenoot stapje voor stapje met de stang naar de trailer, en als ik merkte dat het paard zich niet meer op zijn gemak voelde, zei ik dat hi jeen stap terug moest doen, wat hij deed. En zo stapje voor stapje kwam hij tot het punt dat hij de stang achter het paard kon doen, maar dat was ook moeilijker dan gedacht. Het was uiteindelijk een kwestie van de stang aan 1 kant vast maken, hem heeeeel langzaam optillen en dan vervolgens aan de andere kant ook vast maken.

En toen stond hij erop, na ruim 2 uur. We hebben hem de eerste keer een kwartiertje laten staan met een plukje hooi, en hem er daarna weer af gehaald.
Volgende dag opnieuw gedaan, en toen duurde het nog maar driekwartier, en de dag daarna een kwartiertje. En zo gaat het steeds sneller/beter.

Ik zeg niet dat dit dé manier is, maar dit is hoe het werkte voor dit paard :j
Succes verder! :)

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:09

Buiten dat TS zei dat het nu goed gaat, kijk eens naar de datum STheBestMT :D

Judigno

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 15:47

Hagar_Helga schreef:
Buiten dat TS zei dat het nu goed gaat, kijk eens naar de datum STheBestMT :D

Oh oeps blondt hier :=