paard huren op Texel kan dat ? en waar??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stanleytje

Re: paard huren op Texel kan dat ? en waar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:26

Toen we vroeger vaak naar Texel op vakantie gingen reed ik altijd bij manege Elzenhof
Ik vond en vind het een super manege!!
Je kreeg goede uitleg en als er iets was kon je het altijd vragen!!
Ik reed toen vaak op Ursula en daarne een paar keer op Fleur

RevanchesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:39

Wendy15 schreef:
Ik woon ook op Texel Maar heb zelf geen ervaring met de maneges die op dit moment nog op Texel zijn. Heb 'vroeger' bij Elzenhof gereden en ook nog even bij Bornrif, maar die zijn er beide niet meer.

Hoop iig dat je een erg leuke rit hebt en ben benieuwd welke manege je uiteindelijk hebt gekozen

Wendy,je hebt toch ook manege akersloot toch nog! In Den Burg. Daar kun je toch ook paarden huren?
Of je eigen even stallen,zoals wij wel eens hebben gedaan

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:19

meiske16 schreef:
Wendy15 schreef:
Ik woon ook op Texel Maar heb zelf geen ervaring met de maneges die op dit moment nog op Texel zijn. Heb 'vroeger' bij Elzenhof gereden en ook nog even bij Bornrif, maar die zijn er beide niet meer.

Hoop iig dat je een erg leuke rit hebt en ben benieuwd welke manege je uiteindelijk hebt gekozen

Wendy,je hebt toch ook manege akersloot toch nog! In Den Burg. Daar kun je toch ook paarden huren?
Of je eigen even stallen,zoals wij wel eens hebben gedaan

het is manege akenbuurt en daar kan je geen paarden huren dat is alleen voor eigen paarden
je kan daar dan gebruik maken van de binnen en buitenbak
er staan daar geen paarden gestald
sterker nog ze hebben daar geen stallen
tegen over de manege bedoel jij maar dat is niet van de manege zelf ook daar staan alleen eigen paarden
daar kan je ook geen paarden huren

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:55

Ga helemaal mee met tinkert_tje
Bedenk me trouwens net nog wel dat je in Den Burg de Indian Summer Ranch hebt.. De naam zegt het denk ik al, dat is een western stal. Die doen ook ritten, maar weet niet of ze ook strandritten doen. Heb er zelf verder ook geen ervaring mee...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:38

ik wil even aan paar dingetjes rechtzetten hoor over Kikkert!

Helaas ondanks dat we zeggen dat de strandritten alleen voor de zéér ervaren personen zijn, zijn er nog weleens mensen die ertussendoor glippen. We zijn vrij eerlijk over hoe het op het strand gaat: hard en als we er eenmaal zijn, ga je echt mee! Paarden laten zich niet tegenhouden.
Wie op wie is ingedeeld is vaak ook moeilijk. Vertrouwen we het niet zo, dan gaan ze eerst een bosrit maken. Vertrouwen we het daarna voo net 99%, dan gaan ze op een rustigere. Het verhaal van skyhigh is een typisch voorbeeld waarbij het dus niet helemaal is gelukt!
Voor de begeleiding is het vaak moeilijk om dan te kiezen: mensen hebben inderdaad betaald voor een rit, dus willen naar het strand. Maar als iemand toch niet goed genoeg kan rijden, word het lastig. Vaak ruilen we dan ook nog van paard of degene die echt niet mee wil/kan word opgehaald.

De paarden zijn einde van het seizoen idd wat slanker, maar mager mag je ze toch echt niet noemen!
Totaal hebben we 3 paarden en 1 pony die niet dik te krijgen zijn, 2 hiervan zijn ook begeleiderspaarden. Waarschijnlijk lijkt het daarom. Wat ze ook krijgen (en reken maar dat ze genoeg krijgen, anders vinden ze het strand niet leuk en hebben ze energie zat om 's nachts in de wei nog te spelen! )
De paarden lopen een maximaal aantal uren op een dag met een minimaal aantal rusturen, dat is no problem voor ze.

Zelf kom ik er hele zomers (die rooie ben ik! ) en zeer regelmatig een weekend. Heb veel conctact met iedereen daar en i know for a fact dat alles er keurig geregeld is!

Geloof me, er word hartstikke goed voor de dieren gezorgd! Anders kom eens een dag rondhangen op de manege, dan merk je het vanzelf.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:49

Hmm zoiets lijkt mij ook wel wat met je eigen paard daar een hele zomer mee gaan met buitenritten! Lijkt me echt heerlijk...

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 15:12

als je alle buitenritten meerijdt, krijg je het nog druk! en je paard ook!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:02

Nou niet alle ritten natuurlijk, hmm dan valt mijn bokkende rollade wel af
Maar iets van 14 dagen oid lijkt me echt lekker, lekker elke dag flinke ritten maken!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 16:02

Nou niet alle ritten natuurlijk, hmm dan valt mijn bokkende rollade wel af
Maar iets van 14 dagen oid lijkt me echt lekker, lekker elke dag flinke ritten maken!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:19

Niet alle paarden van Kikkert zijn de jongste meer maar wel perfect in conditie. Toen ik er werkte stond er een paard van 30 (Nirwana) en die liep af en toe een lesje mee. Ducato is nu ook al zo'n 22 jaar. Shetlandpony Bartje heeft er ook gestaan tot zijn 30ste en die liep nog dagelijks met de allerkleinsten. Ik vind dat Kikkert over het algemeen wel goed op zijn personeel let en de begeleiding over het algemeen verantwoord genoeg is. Natuurlijk gebeuren er wel eens ongelukken maar mijn ervaring is dat dit voornamelijk was omdat ruiters niet eerlijk waren geweest (toch niet zo ervaren waren en een draf amper uit konden zitten) of dat ruiters gezellig een zijpaadje pakte en de groep niet goed volgde.
Verder onderhoud Kikkert zijn tuig netjes (we werden geregeld aan het poetsen en repareren gezet)
Het is een toeristenmanege geen 5 sterren manege.

konsalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:19

Ik kom ook al jaren op Texel (ook in het najaar) en rijd altijd bij Kikkert, de paarden zien er goed uit, onder alle zadels ligt een geldek om de rug te beschermen en de mensen zijn altijd even vriendelijk. Helaas zijn er nogal wat ruiters die zich zelf overschatten en er buiten achter komen dat hun rijervaring niet genoeg is om met deze paarden naar het strand te gaan, ik heb vaker dan een keer meegemaakt dat er iemand terug gebracht moest worden.
Skyhigh: Weet jij wel zeker dat je bij Kikkert gereden hebt, voor het strand zijn helemaal geen duinen waar gegaloppeerd word, alleen het laatste duin het strand op maar daar word altijd gestapt, de duinen komen pas als je weer van het strand afbent. En je galoppeert niet in een keer het strand af, er word tussendoor gestapt.
Over Elzenhof wil ik alleen zeggen, die haflingers zijn niet vooruit te branden en als ik soms zie wat ze er opzetten, het ziet er niet uit, van die kerels van 1.85 mtr en 100kg op een pony van 1.45mtr, ik weet dat ze het gewicht zat kunnen hebben maar de pony's worden wel topzwaar en als het beginners zijn moeten ze moeite doen om hun evenwicht te bewaren.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:29

inderdaad Elzenhof, jaren geleden geweest reed toen op Werner zoon van Dublin zover ik me nog kan herrineren, werner was de 1ste keer erg snel (of het kwam gewoon omdat ik jonger was en DACHT dat hij sneller ging ) maar hij is nu erg langzaam tenminste voor 5jaar terug..

Kikkert negatieve dingen over gehoort.. maar dat is ook al een tijd terug.. kikkert kan nu best (en dat weet ik bijna zeker) heel erg vooruit zijn gegaan en kikkert zit geloof ik naast elzenhof

LeeCoTexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:49

Grappig om dit allemaal te lezen. Ik woon ook op Texel en werk zelf al jaren bij manege De Krim. Wij stellen de veiligheid van de paarden en van de ruiters voorop. Dus er wordt niet gegaloppeerd, want je kan nooit zo snel zien of er gaten in het zand zijn, (wat vaak het geval is) of flessen of stukken hout liggen. Wij hebben al genoeg ervaring met peesblessures ed. Wij houden onze paarden liever heel. daarentegen stappen wij lekker op het strand en gaan we altijd lekker diep de zee in. Omdat wij op het strand stappen is de rest van de rit wel lekker snel. Overal waar we kunnen, draven en galopperen we en in de duinen op de brede paden gaan we in rengalop omhoog. Alleen op de mulle paden in de duinen stappen we ook. te mul zand is namelijk heel slecht voor de pezen van de paarden. Over het algemeen is iedereen enthousiast over hoe wij de rit rijden, dus kom gerust eens langs zou ik zeggen!
Ook zien onze paarden er super goed uit. Allemaal lekker dik en daar komt het hele jaar absoluut geen verandering in!! We hebben er zelfs eentje tussen lopen die 26 is en alles nog meeloopt en de dikste van het stel is! Je kan duidelijk zien dat de paarden het bij ons naar hun zin hebben en dat vinden wij gewoon het belangrijkst. De paarden lopen bij ons maximaal vijf uur per dag en dat is al een uitzondering. Normale dagen maken ze drie uur. een strandrit van twee uur en een bosrit van een uur. Dat vinden wij gewoon genoeg voor ze.
Dus wij hebben geen moeie en magere paarden die hele dagen moeten lopen. Onze paarden zijn lekker verwend!
Oja, die strandspecial in de afgelopen bit he.... de middelste ben ik op die zwarte. Mijn eigen toppertje! Leuk he??
Groetjes!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:44

LeeCoTexel: Mag ik vragen wie jij bent? Misschien ken ik je wel (woon ook op Texel)

LeeCoTexel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:29

leonie uit de waal, wie ben jij dan?

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:08

Ik heb jaren geleden een keertje bij de kikkert gereden, en dat was echt geweldig. Ik kan me niet herinneren dat ik het als 12 jarig meisje gevaarlijk of onverantwoord vond, misschien dat ik er nu anders tegenaan zou kijken, maar toen vond ik het echt alleen maar leuk.
En de paarden weten inderdaad wanneer ze mogen gaan, de begeleidster stak haar hand omhoog en weg waren ze.

En LeeCoTexel: Ik zelf denk dat het voor paarden beter is om een normaal of zelfs een beetje schraal figuur te hebben dan om dik te zijn, maar dat is weer een heel andere discussie.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:43

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:00

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:34

Is de TS inmiddels al terug?

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:39

LeeCoTexel schreef:
leonie uit de waal, wie ben jij dan?

Wendy, uit Den Burg

carin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 12:49

Jeugdsentiment hier !!
Ik reed vroeger altijd bij manege Zoetelief in de vakanties, die zat ook aan de Bosrandweg, naast Elzenhof en Kikkert, je had toen 3 maneges naast elkaar !
De laatste keer dat ik op Texel was wilde ik een strandrit maken en reserveren bij Zoetelief ( wist ik veel ) dat is nu zo'n 6 jaar terug.
Ze zeiden dat de paarden op stal stonden en daar kon ik heenkome, maar moest dan wel alleen gaan rijden... ( was in voorseizoen)

Ik heb het daar altijd erg naar mijn zin gehad op Ambertje en Silver ( Silver nam altijd haar eigen weggetjes, dan kon je sturen wat je wilde, als zij links om een boom wilde, deed ze dat ).....maar alleen met een wildvreemd paard op stap zag ik niet zo zitten eigenlijk.
Volgende keer maar eens bij Kikkert kijken, Elzenhof is een ponycentrum he ?

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 21:00

ja de ts starter is terug en helaas heb ik geen strandrit kunnen maken. te laat met reseveren. We zaten in in de sluftervallei dat is naast de krim. We zijn daar nog langs geweest maar het eninge dat ik zag was een bord met strandritten en een telefoonnummer, zag er niet uitnodigd uit. Misschien hadden we verder door moeten rijden. Kan jullie dus helaas geen mooie foto`s showen (wel van zeehonden en het strand, maar niet van die geweldige strandrit die ik wilde maken)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:25

Goh wat jammer zeg maar was het zo druk dan dat je moest reserveren?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 06:22

jammer!
in de vakanties is het vaak errug druk op texel en als je een bepaalde dag meewilt, zou ik min. een week van te voren reserveren ja..
Jammer! Volgende x beter!

paardjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 17:30

Ik ga in het voorjaar naar Texel..