Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
claire_star schreef:Maar het ene is het andere paard niet. En je kunt geen voorbarige conclusies trekken vind ik. Er zijn genoeg mensen die met 2 of jonger hun paard laten controleren bij een kliniek of wat dan ook om foto's e.d. te laten maken of ze hun jonge paard al kunnen beleren. Daar en tegen zijn ook idd paarden eerder rijp als de ander en kunnen dus eerder beleerd worden. Die van mij is met 2.4 zadelmak gemaakt en dat gaat nog erg goed (is nu 5) en nooit problemen gehad en krijgt ook nog genoeg rust weken om t kind t kind te laten zijn en om met vriendjes te spelen.
claire_star schreef:waarom dat dan beter dta het op deze manier gaat dan gewoon op de bolle fooi beginnen met het paard zadelmak maken.
echt veel te zielig Brennie schreef:Als je nou gewoon een beetje geduld hebt, heb je er toch ook veel langer plezier van? Bij ons in de springles (rij zelf op een 7 jarige ruin, met 4 jaar begonnen in de beginnersspringles, nu in de gevorderde les sinds een jaar) rijdt een meisje mee met een 3 jarige merrie, ik vind het dierenmishandeling. Het paardje heeft al moeite met een recht lijntje te lopen, laat staan dat het een parcoursje fatsoenlijk rondkomt. Laatst liep ie al onregelmatig en nu begint ie echt vervelend te worden, ik hoop dat ze nu eindelijk een keer gaat inzien, dat ze het paard meer kapot maakt, want het paard gaat binnenkort in staking en dan springt ie waarschijnlijk nooit meer, en waar ligt het dan aan, juist, aan het paard. Zoals altijd. Nou ik vond de beginnersles met mijn ruin destijds als vierjarige al pittig.
) 
Miss_Montana schreef:Waarom vinden sommige mensen het nou zo moeilijk om even te wachten? Er is een standaart leeftijd van 3 of 4 jaar wanneer een paard word ingereden, waarom moet er dan zo nodig vanaf worden geweken door sommigen? Het paard word er iig niet beter van lijkt mij. Er is tot nu toe nog niemand in dit topic geweest die een GOEDE reden heeft gegeven om zijn rijpaard vroeger in te rijden. Met dat 'rijpe' vind ik onzin, zie mijn eerdere post in dit topic. Een paard mag van buiten er heel groot en sterk uitzien maar van binnen blijven ze nog even jong.
Ohja, dit zag ik laatst trouwens op een site van iemand die met veulens werkt op vroege leeftijd. Er zit dan niemand op maar ik vind het belachelijk laat die beesjes toch! Hoe oud zal deze zijn????

ruitje schreef:Wij beleren onze jaarling( nu 1 jaar en 2 maanden) ook met lange lijnen en een tuigje op. Wat is daar nou zo erg aan? Of je er nou mee loopt in de bak aan een halstertouw, of met lange lijnen erachter....

dorientjuh schreef:Dat had ik ook op tv gehoord, dat was met het verslag over de military in Boekelo, en toen gingen ze in Engeland Eddy nog wat (bekende military ruiter) opzoeken, en toen stonden ze bij de renbaan en er kwamen net twee paarden met ruiters erop aangereden, en toen zei die Eddy: ''ja dat zijn twee jaarlingen, die worden binnenkort twee en ze zijn nu net een week onder het zadel.'' Ik wist niet wat ik hoorde!!
ruitje schreef:Wij beleren onze jaarling( nu 1 jaar en 2 maanden) ook met lange lijnen en een tuigje op. Wat is daar nou zo erg aan? Of je er nou mee loopt in de bak aan een halstertouw, of met lange lijnen erachter....