Met anderhalf een paard inrijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Met anderhalf een paard inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:55

pff mijn kleine is 1,5 maar nog echt een pukkie!

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:02

Maar het ene is het andere paard niet. En je kunt geen voorbarige conclusies trekken vind ik. Er zijn genoeg mensen die met 2 of jonger hun paard laten controleren bij een kliniek of wat dan ook om foto's e.d. te laten maken of ze hun jonge paard al kunnen beleren. Daar en tegen zijn ook idd paarden eerder rijp als de ander en kunnen dus eerder beleerd worden. Die van mij is met 2.4 zadelmak gemaakt en dat gaat nog erg goed (is nu 5) en nooit problemen gehad en krijgt ook nog genoeg rust weken om t kind t kind te laten zijn en om met vriendjes te spelen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:04

claire_star schreef:
Maar het ene is het andere paard niet. En je kunt geen voorbarige conclusies trekken vind ik. Er zijn genoeg mensen die met 2 of jonger hun paard laten controleren bij een kliniek of wat dan ook om foto's e.d. te laten maken of ze hun jonge paard al kunnen beleren. Daar en tegen zijn ook idd paarden eerder rijp als de ander en kunnen dus eerder beleerd worden. Die van mij is met 2.4 zadelmak gemaakt en dat gaat nog erg goed (is nu 5) en nooit problemen gehad en krijgt ook nog genoeg rust weken om t kind t kind te laten zijn en om met vriendjes te spelen.

De rillingen lopen over mijn rug na het lezen van deze post....

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:10

waarom dat dan beter dta het op deze manier gaat dan gewoon op de bolle fooi beginnen met het paard zadelmak maken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:16

claire_star schreef:
waarom dat dan beter dta het op deze manier gaat dan gewoon op de bolle fooi beginnen met het paard zadelmak maken.

Ik vergelijk paarden altijd met kinderen, die zet je ook op hun 4e nog niet aan zware arbeid! Waarom zou je dat met je paard dan wel doen? Een paard groeit door tot zijn 5-7e. Heb je ooit gelezen van kinderen die op jonge leeftijd al zware arbeid ( ja dat is het voor paarden als wij erop gaan zitten) moeten verrichten. Die zijn op latere leeftijd ( dus niet al met 18 ( voor paarden 5) ) behoorlijk versleten. Als je geduld opbrengt en op een juiste manier inrijdt kun je wel 20-25 jaar plezier van je paard hebben. Dan moet je het toch wel op kunnen brengen om even te wachten?

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:23

Maar wat ik schrijf wil toch ook niet zeggen dat ze 7 dagen per week gereden worden en zwaar werk verrichten wat bij de dressuur af en toe ook de normaalste zaak lijkt.
Ik ga me hier verde rniet mee bemoeien ik blijf toch bij mijn eigen conclusie met wat betreft het vroege zadelmak maken van paarden.
Als je met 2.5 rustig gaat beginne is er niets aan de hand.

1.5 is idd wel erg vroeg maar dta moeten die mensen ook zelf weten jij kunt daar niks aan veranderen (HELAAS) T zou beter zijn van wel uitteraard.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:28

ik begin volgende week met 1tje van 2.5 jaar.
staat al lekker hoog op de benen,en is totaal niet zwak.
dus volgende week keer bitje in en lekker longeren, week erop nog een keertje en dan een keertje zadeltje erop of zo.
ik begin gewoon lekker rustig..beestje moet veel leren,is nog jong,dus ook veel verwerken.
tussendoor staat hij gewoon lekker op de wei zijn buik vol te vreten

claire_star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 18:36

ideaal!

En t wil niet zeggen dat je een jong paard jong moet laten want dat gebeurde bij mij ook maar ook een ouder paard moet (vind ik) periodes van rust krijgen zodat ie lekker met vriendjes kan spelen e.d.

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:35

ik vind 2 en half echt te jong om erop te rijden.. maarja dat is mijn mening..

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 19:56

Het is toch weer een misverstand om te zeggen dat als een paard van 2 klinisch in orde is, klaar is om ingereden te worden. Deze paarden zijn ook dan nog volop in ontwikkeling, dis het lichaam wordt als het ware nog verder gevormd. Dit geld met name ook nog voor het beenderengestel. Het is immers al wetenschappelijk vastgesteld, dat als je een paard op dergelijke leeftijd al berijd, dar het kraakbeen tussen de beenderen verhard, met name in de rug. Dit is een reactie in het groeiproces op de extra last die een paard ineens te verduren heeft/krijgt. Tja, en een verharding in het kraakbeen stond nog niet in heet klinisch vooronderzoek en als een paard met 18 jaar versleten is, zin we de inrijperiode alweer vergeten. Dus de stelling dat het dierenmishandeling is, omdat je het dier schade toebrengt is dus zeer zeker geldig

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:19

Vroeger, toen paarden nog belangrijk waren om te overleven, werden paarden pas op hun 3e uit de kudde gehaald. Daarna werd er eerst een jaar grondwerk mee gedaan, daarna werden ze nog 3 jaar onder het zadel beleerd. Pas daarna waren ze klaar als gebruikspaard.

De reden was heel simpel, een economische, door de paarden als ze jong waren de tijd te geven, gingen ze veel langer op een gezonde manier mee.

Op 1,5 jaar trainen is gewoon belachelijk, ook voor renpaarden, zoals in Engeland veel gebeurd. Al is zo'n jockey maar 50 kg, die paarden zijn echt met hun tiende volledig op.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:26

1,5 dat is echt wel veel te jong echt zielig zeg maar het gebeurd wel maar wat kan je eraan doen het is hun eigendom.echt heel zielig!in Engeland gebeurd het inderdaad met renpaarden maar dat sterven ze ook vroeg belagelijk toch echt veel te zielig

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 20:30

Als je nou gewoon een beetje geduld hebt, heb je er toch ook veel langer plezier van? Bij ons in de springles (rij zelf op een 7 jarige ruin, met 4 jaar begonnen in de beginnersspringles, nu in de gevorderde les sinds een jaar) rijdt een meisje mee met een 3 jarige merrie, ik vind het dierenmishandeling. Het paardje heeft al moeite met een recht lijntje te lopen, laat staan dat het een parcoursje fatsoenlijk rondkomt. Laatst liep ie al onregelmatig en nu begint ie echt vervelend te worden, ik hoop dat ze nu eindelijk een keer gaat inzien, dat ze het paard meer kapot maakt, want het paard gaat binnenkort in staking en dan springt ie waarschijnlijk nooit meer, en waar ligt het dan aan, juist, aan het paard. Zoals altijd. Nou ik vond de beginnersles met mijn ruin destijds als vierjarige al pittig.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 01:00

Brennie schreef:
Als je nou gewoon een beetje geduld hebt, heb je er toch ook veel langer plezier van? Bij ons in de springles (rij zelf op een 7 jarige ruin, met 4 jaar begonnen in de beginnersspringles, nu in de gevorderde les sinds een jaar) rijdt een meisje mee met een 3 jarige merrie, ik vind het dierenmishandeling. Het paardje heeft al moeite met een recht lijntje te lopen, laat staan dat het een parcoursje fatsoenlijk rondkomt. Laatst liep ie al onregelmatig en nu begint ie echt vervelend te worden, ik hoop dat ze nu eindelijk een keer gaat inzien, dat ze het paard meer kapot maakt, want het paard gaat binnenkort in staking en dan springt ie waarschijnlijk nooit meer, en waar ligt het dan aan, juist, aan het paard. Zoals altijd. Nou ik vond de beginnersles met mijn ruin destijds als vierjarige al pittig.

Amen

Gelukkig bestaan er nog mensen die het wel weten.(zoals meerdere in deze topic) (begon me eenzaam te voelen )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:18

Waarom vinden sommige mensen het nou zo moeilijk om even te wachten? Er is een standaart leeftijd van 3 of 4 jaar wanneer een paard word ingereden, waarom moet er dan zo nodig vanaf worden geweken door sommigen? Het paard word er iig niet beter van lijkt mij. Er is tot nu toe nog niemand in dit topic geweest die een GOEDE reden heeft gegeven om zijn rijpaard vroeger in te rijden. Met dat 'rijpe' vind ik onzin, zie mijn eerdere post in dit topic. Een paard mag van buiten er heel groot en sterk uitzien maar van binnen blijven ze nog even jong.

Ohja, dit zag ik laatst trouwens op een site van iemand die met veulens werkt op vroege leeftijd. Er zit dan niemand op maar ik vind het belachelijk laat die beesjes toch! Hoe oud zal deze zijn????
Afbeelding
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:52

Ik kan me twee en een half nog wel voorstellen met jonge hengsten, waarmee je vaak beter iets eerder kunt beginnen voor ze teveel hengst zijn en ontdekken dat ze je er zo afgezwiept kunnen hebben. Hengsten zijn ook iets eerder volgroeit dan ruinen en merries.

Die foto van dat veulentje is aan de lange lijnen, dat scheelt, maar ik ben er wel voor om een veulen ook echt veulen te laten en daar niet teveel mee te lopen rotzooien.

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:05

Miss_Montana schreef:
Waarom vinden sommige mensen het nou zo moeilijk om even te wachten? Er is een standaart leeftijd van 3 of 4 jaar wanneer een paard word ingereden, waarom moet er dan zo nodig vanaf worden geweken door sommigen? Het paard word er iig niet beter van lijkt mij. Er is tot nu toe nog niemand in dit topic geweest die een GOEDE reden heeft gegeven om zijn rijpaard vroeger in te rijden. Met dat 'rijpe' vind ik onzin, zie mijn eerdere post in dit topic. Een paard mag van buiten er heel groot en sterk uitzien maar van binnen blijven ze nog even jong.

Ohja, dit zag ik laatst trouwens op een site van iemand die met veulens werkt op vroege leeftijd. Er zit dan niemand op maar ik vind het belachelijk laat die beesjes toch! Hoe oud zal deze zijn????
Afbeelding
Afbeelding

Dat vind ik egt zielig!! Zo jong... Ik vind dat je zo'n jong paard wel aan het halster mag leren lopen ofzo, maar als hij het goed kent zou het het veulen zo veel mogelijk met rust laten!... En er al helemaal geen zadel op leggen!

OJa als ik mij paard met 4,5 of 5 jaar ga inrijden ben ik van plan om het zo rustig mogelijk te gaan doen. nadat ze de basis kent een paar maande op rust en dan weer oppakken wat ze geleerd heeft en daarna pas weer iets verder gaan.....

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 12:18

Ik vind dat als een paard 3 is, je is op het gemakje kan beginnen met het beleren enz. zowel aangespannen als onder het zadel. Als tie dan 3 en een half is kan je echt beginnen met trainingen.
Je moet sowieso een paard niet overbelasten voor z'n 5e jaar.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:47

verschrikkelijk vind ik zoiets. het liefst zou je die mensen van het paard afsleuren en ze naar de rechter slepen. pff kwaad kan ik er om worden. echt waar.

je hoort ook dat renpaarden ook met 2 jaar ingereden worden. dan denk ik prima hoor dat je zaken wilt doen maar laat die beestjes er alsjebliefd niet onder lijden.....

bah...

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 16:50

Die foto's met dat veulen zijn wel heel erg. Het is erg genoeg dat mensen zoiets doen maar om dan ook nog vol trots foto's op internet te zetten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 19:55

Wij beleren onze jaarling( nu 1 jaar en 2 maanden) ook met lange lijnen en een tuigje op. Wat is daar nou zo erg aan? Of je er nou mee loopt in de bak aan een halstertouw, of met lange lijnen erachter....

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 20:24

ruitje schreef:
Wij beleren onze jaarling( nu 1 jaar en 2 maanden) ook met lange lijnen en een tuigje op. Wat is daar nou zo erg aan? Of je er nou mee loopt in de bak aan een halstertouw, of met lange lijnen erachter....

Je hebt gelijk. Er wordt idd niet op gezeten, waar wel vanuit wordt gegaan, maar op de foto is dit niet te zien. In zo'n geval is het idd best goed om een jong paard eraan te laten wennen, maar dan wel met mate natuurlijk. Of het veulen op de foto ook daadwerkelijk bereden wordt weten we natuurlijk niet, maar als het wel zo is, vind ik het niet goed wat hij doet.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 01:24

Paarden in de sport, en op maneges ed worden al gauw overbelast, op welke leeftijd dan ook.

Ik ben van mening dat als een paard al jong in de hand is geweest op een goede manier, zonder te lange, eentonige, belasting, je er de braafste dieren aan overhoudt, dieren die door iedereen gewild zijn.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:12

dorientjuh schreef:
Dat had ik ook op tv gehoord, dat was met het verslag over de military in Boekelo, en toen gingen ze in Engeland Eddy nog wat (bekende military ruiter) opzoeken, en toen stonden ze bij de renbaan en er kwamen net twee paarden met ruiters erop aangereden, en toen zei die Eddy: ''ja dat zijn twee jaarlingen, die worden binnenkort twee en ze zijn nu net een week onder het zadel.'' Ik wist niet wat ik hoorde!!

Dat is in Engeland heel normaal voor renpaarden.
Waarom denk je dat de meeste renpaarden niet zo heel oud worden?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-05 08:15

ruitje schreef:

Ik vind dat echt te jong dan zijn ze in het koppie nog niet toe aan nadenken. Laat zo'n beest lekker buiten staan met zijn vrienden.