Heel leuk jong paard... HKO fase 1...wat nog waard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Heel leuk jong paard... HKO fase 1...wat nog waard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:20

Fase 1, een 1 op het straalbeen, HKO fase 1 etc. is allemaal hetzelfde (heb het hier nl. ook met mijn da over gehad). Röntgenologisch is het paard dan goed. Het afkeuren bij een paard met fase 1 zit hem dan in het klinische verhaal. Als het paard klinisch niet goed loopt (dus op de volte o.i.d.) dan is die fase 1 in combinatie met het slechte klinische beeld een reden voor afkeuring. Klinisch goed en fase 1 dan wordt het paard goed gekeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:36

maar een 1tje is gewoon perfect

alleen hij is dan klinisch afgekeurd?
Maar het verhaal met dat 1tje erbij kan dan nooit kloppen, want een 0 word zelden to nooit gegeven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 10:54

mischien had hij dan toch nog wat last van de spijker betrapping??

ik zou als er interesse in hem is ,hem nogmaals laten keuren.

je bent weer wat verder en het is hopelijk genezen[!],dan zou hij nu wel door de keuring moeten komen.

ik denk echt dat het het proberen waard is.

het is een goed gefokt paard.

er moeten toch mensen te vinden zijn die een paard zoeken,een goed paard voor weinig?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:02

@Pmarena,

als ik je verhaal nu goed gelezen heb was het zo dat het paard vlak voor die kopers kwamen in een spijker had gestaan. daar dus niet helemaal rad van was.
maar was het paard rad op het moment van de keuring??? dus in normale omstandigheden.
was hij al niet rad toen ze met die keuring begonnen (was ik al niet eens naar de keuring gegaan, een kreupel paard is niet te keuren) of was hij op dat moment wel goed en begon hij op de buigproeven ed ontregelmatig te lopen.

als het nl zo is dat het paard rad was aan het begin van de keuring en begon te kreupelen op het moment van buigproeven oid. is het denk ik wel een paard met een groot risico.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:13

Ik was er niet bij , weet het preciese verloop niet.

Weet alleen dat er de afgelopen jaren en met het inrijden nooit een vermoeden was van onregelmatig lopen , de sukkel staat in die spijker en hij mankt , en het is nu na anderhalve maand ofzo ? blijkbaar nog steeds zichtbaar. Daarom foto's gemaakt en daar blijkt dan dat HKO 1 uit.

Ik zal het fijne navragen zodra ik de stalbaas weer zie , hoe het nu precies gegaan is , waar de foto's gemaakt en beoordeeld zijn , of ze een second opinion hebben laten doen , of ze zelf toch ooit iets gemerkt hebben van af en toe onregelmatig lopen ofzo...

Ik heb vanavond wat foto's gemaakt , en 3 korte filmpjes.

Verwacht er niet teveel van , was spontaan even snel in de wei , met zoom in 1 hand en m'n eigen pony aan het halster in de andere dus lekker hotserig , geen geweldige positie...maar geeft een indruk van Uutje. Ben nu aan het uploaden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:21

Foto's :

Ze stonden lekker te klieken toen ik aankwam in de wei , hele groepje op een bosje bij elkaar ,
links Utas , daarnaast die van mij , daarnaast de Friezen van mijn stalgenoot :

Afbeelding

Hele tijd te vrijen met het jonge Friesje :

Afbeelding

Uut wil kijken wat ik voor een raar ding in m'n handen heb , maar moet opzouten zodat ik hem fatsoenlijk in beeld krijg , hij kijkt een beetje aangedaan om die kilheid

Afbeelding

Dan nog maar even kijken of het Friesje in is voor wat kriebelen aan elkaars schoft...klef stel de hele tijd vandaag zeg !

Afbeelding

En Uutje van opzij , heeft nog een kleuter-wondje op de zijkant van z'n koppie :

Afbeelding

En nog een foto van een voorhoef , niet rampzalig maar bij die van mij zou het zeker niet zover komen... wordt niet echt strak bijgehouden.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pmarena op 13-10-05 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:24

Moeders , Keras was druk aan de graas dus dit zijn al helemaal geen spectaculaire foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 20:35

zo, wat is Keras dik geworden zeg!

ik ken haar alleen als het strakgelijnde paard!

Utas is een mooi paardje,qua hoofd veel van Keras weg!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 20:40

En dan valt Keras nu nog mee , staat op het "kale" stuk

Tja ze wordt ook maar af en toe gereden... wat denk je van Rena dan , die is helemaal rampzalig

Ook van vanavond :

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 21:00

Kijken of de filmpjes gelukt zijn , Uut was alleen in de wei op dat moment dus er kwam een pietsje actie na al dat geknuffel op deze lekker warme zomerdag !!

Uut in galop , komt waardeloos precies achter een boom uit

http://www.boomloosrijden.nl/uutgalop.MOV

Een dravende Utas :
http://www.boomloosrijden.nl/uutdraaf.MOV

En een rollende Utas , ik sta met Rena een heel stuk verderop te grazen , je hoort ook haar gesjor aan het gras , op de achtergrond.
En een vogeltje. Uut heeft wel een leuk smoelwerk hoor vooral als die zo rechtop zit na het rollen

http://www.boomloosrijden.nl/uutrol.MOV

Is ook best gek natuurlijk dat Rena en ik verderop staan en niks zeggen ofzo , dat moet je een beetje in de gaten houden

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 21:19

ziet er niet verkeerd uit toch?

paard heeft leuke gangen!

en jouw paardje.......mager kan je haar niet noemen!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 21:25

Nee , dik wel !

Diertje staat feest te vieren in afwachting op bezoek van Steffi... ze loopt niet echt lekker , heeft wat vage klachten waarvan ik nu eens wil weten wat er nou mis is met het diertje.

Ik voel zelf dat er iets echt niet goed is , en voel me dan schuldig om er flink mee aan de gang te gaan.... dacht dat het hoefbevangenheid was , maar de hele winter heeft ze gevoelig gelopen , heb haar de afgelopen maanden op een kort weitje gehouden waar amper wat stond , dat maakte geen verschil. Dus heb haar maar weer lekker tussen de andere paarden gezet , daar heeft ze het veel meer naar haar zin , beest is flink opgebold maar voor haar lopen maakt het geen flaus aus.... nouja dan gun ik haar die lol wel , laat d'r maar even de schade inhalen in de hoop dat we na het bezoek van Steffi wat meer weten en wellicht een trainingsplan hebben wat het beste zou zijn voor Rena.

Of misschien zegt ze wel dat Rena een slijtage heeft ofzo waardoor ze niet meer gereden kan worden....we zien het wel.

Maar dan kan ik er tenminste iets mee qua planning hoop ik.

Tot die tijd doen we af en toe een rondje en mag ze lekker genieten in de wei.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 22:52

Nou zeg , doe ik m'n best door zo snel mogelijk wat foto's en filmpjes te maken , en reageerd er nou verder niemand meer ?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:08

zijn ze ervan geschrokken mischien?

ik vindt vooral Utas een leuk paard!

ik hoop echt dat Rinus er iemand voor vindt!!!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-05 23:31

Volgens mij valt er weinig te schrikken ?

Ik hoop ook dat iemand zich aandient ervoor , als Keras idd. pas 14 is dan moet er vast nog wel leuk mee te fokken zijn , en wellicht is er bij Utas ook niks aan de hand als je hem goed traint en verzorgd...dat zou toch wat zijn als dat zo is en hij krijgt die kans niet , brrrr.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 23:40

ik ben nergens een adv tegengekomen,adv hij er wel mee?

wel vorig jaar of het jaar ervoor heeft Utas te koop gestaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 12:17

pmarena met welk programma moeten de filmpjes open? mijn compu herkent de extensie niet.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 13:31

krijg geen filmpje te zien, hoor aleen geluid

Talitha15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-05 15:05

Nog even het verschil tussen 1tjes en HKO fase 1. Je moet ze echt los van elkaar zien. Een paard wordt gekeurd en krijgt dan cijfers voor de verschillende onderdelen in de benen aan de hand van de foto's: 1 t/m 4, waarbij 1 voor perfect staat en 4 voor slecht. Dit geeft niet aan wat er eventueel aan de hand is, maar dat er wel of niet iets aan de hand is. Daarna gaan ze verder kijken en dan komt er bijvoorbeeld uit dat het paard HKO fase 1 heeft, dit is dan de diagnose die gesteld wordt. HKO heb je in verschillende fases: 1 t/m 4 (of zelfs 5), waarbij dan 1 het minst erg is en 4 het "ergst". Deze cijfers staan dus eigenlijk los van elkaar. Als een paard 1tjes krijgt, dan kan het nooit HKO fase 1 hebben, want dan is het paard niet 100% goed.

Hier wordt het teveel aan elkaar gekoppeld en dat is niet terecht. een 1tje betekent niet HKO fase 1 enz.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-05 17:05

Met Quicktime.

Het laden duurt wel even hoor het zijn vrij grote filmpjes , veel groter dan bvb. die zippy-filmpjes.

Ik heb vandaag nog even gevraagd hoe & wat : maandag belt hij de DA omdat hij de foto's toegestuurd zou krijgen maar nog niet ontvangen heeft , er is geen second opinion gedaan.

Hij is zeker dat hem verteld is HKO fase 1.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 09:12

Pmarena,
als ik jou was dan zette ik het verhaal ook even op paardnatuurlijk.
Ik vind het trouwens erg mooie paarden (inclusief een 'te dikke" Rena)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-05 10:03

Citaat:
Hier wordt het teveel aan elkaar gekoppeld en dat is niet terecht. een 1tje betekent niet HKO fase 1 enz.

Dit lijkt me ook, anders is ie niet afgekeurd

Maar als je dan wel in de oude keuring manier gaat kijken
staat dan hko fase 1 gelijk aan een 3tje oude keuring?
of hoe moet je dat ongeveer gaan vergelijken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-05 10:14

Bedankt Kinke

Rena staat er wel mooi voor , jammer van dat wat dikke buikje (van de zijkant valt het gelukkig altijd nog mee ) en dat diepe onbespierde ruggetje doordat ik er nauwelijks wat mee doe al een tijd....

We wachten even die foto's af , kijken of hij er nog iemand anders naar laat kijken...wie weet heeft 'ie gewoon een goed paard in de wei staan en is de diagnose verkeerd gesteld ofzo , dat zou ook zonde zijn. Neemt niet weg dat hij er gewoon ECHT vanaf wil nu. Allebei. Hoeven ook niet samen weg ofzo.

Kun je eigenlijk bvb. die foto's opsturen naar een andere kliniek ter beoordeling , of hoe moet je dat zien

En zo ja , welke is dan verstandig om te doen ?

goodlifexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:18

Omg.... Kan iemand die keras heeft gekend alsjeblieft foto's naar mij sturen... Deze merrie is nu namelijk in mijn bezit! Tot vandaag wist ik niks over haar

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-16 23:54

Pmarena even een privé berichtje sturen, maar misschien ziet ze t topic wel ineens omhoog komen in haar lijst eigen berichten.