ALS, en ik zeg ALS, je op de juiste manier met een slof om kunt gaan, dan zou ik voor een slof kiezen. Deze kun je namelijk op ieder moment tijdens het rijden losgooien. De Thiedemann zit vast, dus daar moet je steeds voor stoppen als je er iets aan wilt verstellen.
Wanneer je merkt dat je het moeilijk vindt (en dat is heus geen schande hoor
) om de slof op de juiste manier te gebruiken, en hem dus onbewust steeds weer te strak pakt, of steeds weer de teugels verwisselt, in de knoop raakt, etc etc, ga dan alsjeblieft voor de Thiedemann, die is in dat geval vele malen vriendelijker.Verder: probeer erachter te komen waarom het juist in de les niet gaat!!!
Wellicht wil de instructrice dat je op een andere manier rijdt dan dat je voor jezelf doet? In dat geval snapt het paard het misschien niet. Dan zie ik 2 oplossingen. De eerste is dat je zelf consequenter volgens het principe van je instructrice probeert te rijden, dus ook als je GEEN les hebt. De tweede is: zoek een andere instructrice, kennelijk hou jij er een andere stijl op na dan die zij je wil leren.
Ook mogelijk: Het nivo van de les ligt te hoog voor je paard. Je hebt les om vooruit te komen, maar wellicht gaat het te snel, of te intensief, heeft je paard een aantal keer fikse spierpijn opgelopen en ziet ie de bui alweer hangen....er zijn legio mogelijkheden dat het paard verzet gaat tonen in de les, en niet daarbuiten
Probeer het probleem op te lossen!!! Ik snap dat je snel geneigd bent naar een hulpteugel te grijpen, zodat je de les fijner uit kunt rijden, en lekker aan de "echte" oefeningen kunt gaan werken, zoals wijken, schouderbinnenwaarts etc etc. Maar geloof mij: deze oefeningen gaan ook ineens zoveel makkelijker als het paard ontspannen loopt!!! Probeer dus echt eerst om die ontspanning te krijgen in de les, zodat jouw paard er wel echt plezier in heeft. En zodat je die hulpteugels niet nodig hebt.
OFFTOPIC:
Ik heb niks tegen hulpteugels, mits in de juiste handen op de juiste manier gebruikt. Dit gebeurt helaas vaak niet, daarom adviseer ik over het algemeen om ze NIET te gebruiken...

gek hé