Heb ik fout gehandeld?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nienke07

Re: Heb ik fout gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 15:01

pol013 schreef:
*knip*
Ik zou dit paard dus ook streng toegesproken hebben. Als dat niet genoeg zou zijn geweest een tik gegeven hebben (als voorwaarts drijvende hulp) en hem desnoods een schop gegegeven hebben. Zijn ego is dan even gekrenkt maar hij weet wel weer hoe de verhoudingen liggen.

Ik ook.... maar dat is meteen dan precies waar 'm de kneep zit... T.s. is bang... en handelen met een tik vanuit angst is toch heel wat anders dan handelen met een tik vanuit overwicht...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 16:15

oke helemaal mee eens. Ik zou haar ook graag aanraden met dit paard aan het werk te gaan. In de bak oefenen met meelopen, stilstaan etc. Ik meen alleen gelezen te hebben dat we het hier hebben over een paard met een peesblessure en dan ben je nu eenmaal beperkt in de dingen die je kunt doen om de verhoudigen tussen de TS en het paard te verbeteren.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 21:01

Ben ik weer...
Heb de eigenaar gezegd dat hij er een hoofdstel en ketting eraan moest hangen en laten zien dat hij de baas is
Eerst wou de eigenaar ABSOLUUT geen ketting eraan en ook geen hoofdstel,néé hij wou liever weer heen en weer worden getrokken
Afijn,na lang zagen heeft hij het gedaan,en raar maar waar,na 2(!)keer ging hij erin!!Zonder andermans hulp,verder natuurlijk beloond met een klopje op de hals...Enige tijd erna weer geprobeerd,dit keer met halster(ik was er niet bij,dus wist van niets)en ook weer dit lukte na 2x
Hele verbetering voor dit paard,sta ik stomverbaasd van
Tja,wat kan je angst noemen?Ik heb angst dat hij valt of op hol slaat
Niet dat ik door hem omvergelopen wordt etc
Afijn,morgen weer proberen en stillaan afbouwen

Ik las dat iemand zei om in de bak te werken,hier was ik mee begonnen tot hij deze blessure kreeg MAAR het probleem is wel dat ik het alleen moet doen zonder medewerking...
Met het paard was ik zover dat ik kon longeren met lichaamstaal maar tja stilstaan,stappen,etc lukt niet zo goed aan de hand,moeten we nog even aan werken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 23:09

Yitta schreef:
Maar dat jij hier effe de pretentie ter harte neemt om heel het NH gebeuren ineens met Pat Parelli te veralgemenen vind ik heeeeeel kort door de bocht en beetje te ver gaan ! Monty Roberts is ook Nher niet ?

Monty Roberts is een van de mensen binnen de NH-stromingen die ik absoluut niet weet te waarderen. Misschien kun je mijn topics over hem nalezen, misschien maak je daar uit op hoe ik over hem denk. De zoekfunctie doet het niet, moet ook eerlijk bekennen dat ik op dit moment geen zin heb om te zoeken. Misschien morgen, als ik daar zin in heb.

Kelly Marks is ook een volgelingen van MR, met een eigen inbreng, dat moet ik er ook aan toevoegen. En als die drie namen van NH-ers je enige repertoire is, valt het me van je tegen. Mark Rashid, Bill Dorrance (ok Leslie Osmond is een van zijn volgelingen) Ray Hunt, Klaus Ferdinand Hempfling (ook een blaasbalg in mijn ogen), Emiel Voest, Birger Gieseke...moet ik nog doorgaan? Natuurlijk hebben ze allemaal wat te zeggen, want uiteindelijk hebben ze het allemaal over een ding, het paard. Het het enige wat een paard begrijpt is paardentaal, duidelijkheid over wie de baas is en wie ondergeschikt. En wie veralgemeent PP met NH? Ik heb alleen een opmerking van hem gequote. En ik vind zijn methode de meest toegankelijke, meest gestructureerde methode van allemaal. En dat is mijn persoonlijke mening.

Yitta schreef:
Tja, en vond je advies aan Blue Star wel geslaagd overigens, de ketting op de neus ! Eerst verwijt je dat meisje dat ze geen hulp zoekt en dergelijk. Bovendien wordt ze door anderen ook verteld een ander paard te zoeken en dan ga jij doodleuk verkondigen dat ze der maar best de ketting aanhangt ??? Raad jij ook mensen aan om met sporen te rijden, terwijl ze zich geeneens bewust zijn van de werking van zo'n dingen ?
Okay dan, zal dan wel weer aan mij liggen.

Idd, dat ligt aan jou. Want ik zie ten allen tijde de veiligheid van de persoon die er naast staat. Geen paard, maar dan ook geen enkel paard is het waard om het leven voor te laten of serieuze verwondingen bij op te lopen. In geval van risico's voor veiligheid van de persoon die er naast staat, zal ik ondanks alle affiniteit met NH altijd adviseren voor veiligheid van de persoon. Als dat betekend dat ik met kettingen moet werken (is een touwhalster voor jou dan geen martelwerktuig? Waarom eigenlijk niet?) zal ik dat doen ook. Soms is er geen tijd om het zachtzinnig op te lossen, soms heb je die praam nodig, die ketting en die tik. Soms moet je aan symptoombestrijding doen, omdat er geen geld, geen tijd is om het met geduld op te lossen. Of omdat je de mensen wel de weg kunt tonen, maar er verder geen invloed hebt of ze hem gaan bewandelen. Zoals het gezegde gaat: "you may lead a horse to water, but you cannot make him drink."

Als het in dit geval om een eigen paard had gegaan had ik anders geadviseerd dan die ketting en die tik. Temeer omdat de tip voor NH al was gegeven en de TS er duidelijk niets mee gedaan heeft. Een verzorgpaard dat bloedlink dreigt te worden zonder dat er iemand bij is die verstand heeft van NH, moet helaas anders aangepakt worden. Beter een correctie die aankomt, dan dat je over je heen laat lopen. Om dat dan in de categorie sm te plaatsen vind ik mateloos overdreven.

Overigens kan ik er heel goed tegen als iemand een andere mening is toegedaan. Wie kaatst moet de bal verwachten, nietwaar? De personen waar ik via bokt de grootste discussies heb gehad, zijn later mijn grootste internetvrienden geworden. Ik ga geen stevige discussie uit de weg, maar belicht meerdere kanten van een vraagstuk. Kun jij dat ook?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 12:02

Blue_Star schreef:
Zonder andermans hulp,verder natuurlijk beloond met een klopje op de hals...

Een klopje op de hals?????? Dat meeeeeeeen je niet!
Je moet hem de hemel inprijzen! Hij is wel erin gegaan, zonder al te veel gezeur. Zoiets vraagt om een kilo appels en klontjes!
Oke, misschien overdreven, maar met een klopje op de hals zou ik mijn bijrijpaard geen plezier doen...

Verder zou ik iemand zoeken die geen angst heeft voor wat dan ook en die je wilt helpen. Zoals ik alles doorleest, schijt je gewoon bagger en durf je geen leiding te nemen, dus doet je paard het. En terecht.
Of je het NH wilt oplossen of de 'gewone' manier, dat moet je NU gaan beslissen en ZELF iemand zoeken die je helpt.
Voordat er ongelukken gebeuren!
Kan hier zelfs een beetje boos om worden..

tip: verbreek dat patroon wat je beschreef, van bandages eraf halen, even laten staan, halster op enz.
Haal hem er eerst eens uit, ga poetsen, weet ik veel en dan zoals al eerder beschreven door marije1984 te werk gaan.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 13:57

Fielychi schreef:
Blue_Star schreef:
Zonder andermans hulp,verder natuurlijk beloond met een klopje op de hals...

Een klopje op de hals?????? Dat meeeeeeeen je niet!
Je moet hem de hemel inprijzen! Hij is wel erin gegaan, zonder al te veel gezeur. Zoiets vraagt om een kilo appels en klontjes!
Oke, misschien overdreven, maar met een klopje op de hals zou ik mijn bijrijpaard geen plezier doen...

Verder zou ik iemand zoeken die geen angst heeft voor wat dan ook en die je wilt helpen. Zoals ik alles doorleest, schijt je gewoon bagger en durf je geen leiding te nemen, dus doet je paard het. En terecht.
Of je het NH wilt oplossen of de 'gewone' manier, dat moet je NU gaan beslissen en ZELF iemand zoeken die je helpt.
Voordat er ongelukken gebeuren!
Kan hier zelfs een beetje boos om worden..

tip: verbreek dat patroon wat je beschreef, van bandages eraf halen, even laten staan, halster op enz.
Haal hem er eerst eens uit, ga poetsen, weet ik veel en dan zoals al eerder beschreven door marije1984 te werk gaan.

Excuseer zeg Kan ik er aandoen dat de eigenaar het niet toestaat? NEE!
En daarbij,als het paard geen snoepjes,hooi oid aanneemt,wat kan je meer doen dan een klopje op de hals?Want tja,als je hem op zijn plaats zet aanvaard hij dat niet

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 15:16

@ Cassidy :

Hoi,

Hier zijn we weer voor het vervolg op de sequel

nee ik ga een geode discussie niet uit de weg, integendeel. Moesten we het allemaal met mekaar eens zijn ... t'zou een saaie bedoening worden niet ? En al gaat het soms hard tegen hard, het is nooit persoonlijk bedoeld (ook al komt het soms zo over).

Nee mijn repertoire NHers is vele uitgebreider dan dat, maar daar gaat het niet om. Ben zeker niet voor MR, integendeel .....
Volg niet blindelings, ben zo niet.

En ja, wat is paardvriendelijk ? Omgaan en rijden met paarden is zowieso al niet natuurlijk .... Welke optoming er ook gebruikt wordt ... altijd is er wel een nadeel aan te vinden, of is het ene paardvriendelijker dan het andere. Laten we daar maar van uit gaan.
Wel vind ik nog een verschil zitten tussen sporen, zwepen, kettingen en het niet gebruiken daarvan. Logisch niet ?
Ik treed je bij als je zegt dat er voor sommigen gewoon de tijd niet is om netjes tewerk te gaan. (of is het willen maken ?)
Maar dan heb je het waarschijnlijk niet over een hobbymatige omgang met paarden, maar eerder beroepsmatig.
Geduld is een mooie kunst, en er bestaat niks zoals een quick fix programma. Paarden geven zelf wel aan hoe het verder moet. Maar feit is wel dat je sneller dingen gedaan kunt krijgen door de druk op de ketel flink op te voeren. Maar ik heb wel tijd en geduld en al enige kennis opgedaan. Dus die benut ik dan weer.
Ook treed ik je bij als je zegt dat je het paard wel naar het water kan brengen maar het niet kan dwingen te drinken. Maar jij hebt het hier dan over de mensen niet ? Maar bedenk dan ook dat dit voor paarden geldt. Daar is het hem in de eerste instantie om te doen. Heb rondom mij ook al heel wat stommiteiten gezien hoor. Iemand koopt een 6 jarige die niets kent, zijzelf had ook niks meer dan kermiservaring. Oke, ik heb het paard onder de man gebracht en er een recreatiepaard van gemaakt. Natuurlijk dan kan je de vraag stellen, hoe moet het nu verder met die twee ? Iemand heeft 2 rijlessen genomen, en koopt een paard dat nog groen is .. bovendien heeft die persoon een oprechte angst voor paarden ... hoe moet het dan verder ?
Ik kan die mensen honderde dingen leren, ... maar wat doen ze er uiteindelijk aan ? Gebruiken ze het of niet ? Inderdaad Cassidy, daar hebben we geen vat op. Maar ik zou nooit gaan zeggen, ok, zal het er maar snel indrammen, want er komt achteraf toch niks meer van die twee.
Ik probeer altijd het beste voor te hebben met die dieren. Ook al wil de eigenaar niet mee. Wil die niet mee, tant pis dan ... dan houdt het op voor mij althans.

Bovendien is het ook een kwestie van uitzoeken wat voor het ene paard werkt en voor het andere niet.
Heb zo'n hyperkinetische supergevoelige arab staan ! kan je je voorstellen dat ik die de bak moet rondjagen ala MR ?
Of dat je daar achter zit te chasen in de weide, haar geen seconde rust gunnende ?
Dan ken je de gevolgen wel zekers ??
Nee ben zeker niet zo iemand die als een wacko achter der paard aan gaat rennen hoor haha (zie het al voor me), ben niet gek. Dat mag MR doen ....

Groetjes,

SA

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 15:24

Zeg dames,wiens topic is het?De mijn of die van jullie?
Niet kwaad bedoeld hoor maar zouden jullie die discussie ergens anders willen uitvoeren?

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 16:52

ik zie niet in waarom ze hier niet over zouden discussieren???????

En ja, je kunt een heleboel meer doen dan alleen een klopje op zijn hals! Juich, heb een blije stem, jubel, geef hem een dikke knuffel!
Whatever, maar geen doodsimpel klopje op zijn hals.
Als ik dat paard was, had ik het precies zo aangepakt als hij nu doet, lekker makkelijk. Hoef niks, alles mag, als je maar gewoon koppig doet.

Luister, ik snap best dat het moeilijk is. En dat geeft helemaal niet, leer je van. Maar je DOET niks, hij neemt een loopje met je. En jij staat erbij en kijkt erna.
En ja, ik word daar boos van! Want zo krijg je paarden die zogenaamd onhandelbaar zijn en richting de slacht gaan. Omdat jij het vertikt er ZELF hulp bij te halen, ipv dit af te laten hangen van de eigenaar.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 16:56

Fielychi schreef:
ik zie niet in waarom ze hier niet over zouden discussieren???????

En ja, je kunt een heleboel meer doen dan alleen een klopje op zijn hals! Juich, heb een blije stem, jubel, geef hem een dikke knuffel!
Whatever, maar geen doodsimpel klopje op zijn hals.
Als ik dat paard was, had ik het precies zo aangepakt als hij nu doet, lekker makkelijk. Hoef niks, alles mag, als je maar gewoon koppig doet.

Luister, ik snap best dat het moeilijk is. En dat geeft helemaal niet, leer je van. Maar je DOET niks, hij neemt een loopje met je. En jij staat erbij en kijkt erna.
En ja, ik word daar boos van! Want zo krijg je paarden die zogenaamd onhandelbaar zijn en richting de slacht gaan. Omdat jij het vertikt er ZELF hulp bij te halen, ipv dit af te laten hangen van de eigenaar.

Ik vertikt het?Sorry hoor,maar volgens mij is dat nog altijd een vzpaard en heb ik daar niets over te beslissen
Stem heb ik,knuffel geef ik ook
Je zegt dat ik niets doe?Sorry hoor,maar dit vind ik nogal onterecht
Heb al heel wat pijn gehad hoor om die knol erin te krijgen,geloof me maar

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 17:20

oke, mij is het duidelijk.
Help hem en jezelf maar gewoon niet. Heb je geen gezeur van bokt ook niet.
Lekker makkelijk: láát maar....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:07

Nou ben blij om te horen dat het al; beter gaat met begeleiden van hem. Heb ook al leuke tips gelezen die zouden kunnen helpen.
Deze situatie's zijn altijd moeilijk en helemaal zo even via internet. Wij kunnen nou eenmaal niet bij jouw in de stal kijken.
Geduld is zeker belangrijk. Laat hem duidelijk merken wie de baas is. En dat hoeft zeker niet hardhandig te gebeuren. Soms is een stem verheving of jezelf groot maken en stevig op je plek staan ook voldoende.
Succes er verder mee

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:54

Oeps Blue Star, sorry hoor ! Het is inderdaad JOUW topic ...
Maar als je hier gaat posten, weet dan wel dat sommige discussies weer uitmonden in andere discussies en dat andere mensen die reageren onderling ook aan de praat raken. De ene reageert op de andere en zo gaat dat maar door ... een kettingreactie zeg maar.

Enfin ..... Cassidy, je het het gehoord he meid ?

Misschien is dit hele topic van jou niet zo interessant ? Je krijgt raad, en het enige dat je doet is weerleggen, jamaar dit, jamaar dat, ik kan niet dit, ik mag niet dat .. Tja, dan zijn de mensen algauw uitgepraat he ? Je moet inderdaad willen geholpen worden.

Natuurlijk het is een VZpaard en daarom heb je er ook geen jota aan te zeggen. Ik ken alle frustraties die daarmee gepaard gaan. Kunnen we niet helpen.
EN jij ook niet. Dat is heel begrijpelijk en dat legt aan jou vele beperkingen op. Begrijp ik volkomen. Maar hoe denk je dan adviezen te krijgen en geholpen te worden als je er toch niks mee aankan ?

Maar allez, laat je je topic verderleiden. Als Cassidy en ik willen voortbabbelen over NH, dan pben we wel !

Nog een leuke verdere topic dan hoor, en veel succes met het paardje.

groetjes,

SA

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 18:59

@Fielychi

Inderdaad belonen kan je niet genoeg doen. Iedere poging hoe klein ook in de goede richting is het belonen waard. Je paard mag dan gerust weten dat het goed bezig is en dat hij desnoods het beste paard van dit universum is. het paard zal gauw bereid zijn om nog vele meer te geven.
Om het in het engels te zeggen : don't fight fire with fire.
Er zijn geen probleempaarden er zijn mensen he !
En inderdaad ze moeten willen geholpen worden.

groetjes,

SA

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:42

Fielychi schreef:
oke, mij is het duidelijk.
Help hem en jezelf maar gewoon niet. Heb je geen gezeur van bokt ook niet.
Lekker makkelijk: láát maar....

Zo wou ik het niet laten overkomen maar begrijp alsjeblieft in welke situatie ik zit

Yitta schreef:
Oeps Blue Star, sorry hoor ! Het is inderdaad JOUW topic ... Maar als je hier gaat posten, weet dan wel dat sommige discussies weer uitmonden in andere discussies en dat andere mensen die reageren onderling ook aan de praat raken. De ene reageert op de andere en zo gaat dat maar door ... een kettingreactie zeg maar.
Enfin ..... Cassidy, je het het gehoord he meid ?
Misschien is dit hele topic van jou niet zo interessant ? Je krijgt raad, en het enige dat je doet is weerleggen, jamaar dit, jamaar dat, ik kan niet dit, ik mag niet dat .. Tja, dan zijn de mensen algauw uitgepraat he ? Je moet inderdaad willen geholpen worden.
Natuurlijk het is een VZpaard en daarom heb je er ook geen jota aan te zeggen. Ik ken alle frustraties die daarmee gepaard gaan. Kunnen we niet helpen.
EN jij ook niet. Dat is heel begrijpelijk en dat legt aan jou vele beperkingen op. Begrijp ik volkomen. Maar hoe denk je dan adviezen te krijgen en geholpen te worden als je er toch niks mee aankan ?
Maar allez, laat je je topic verderleiden. Als Cassidy en ik willen voortbabbelen over NH, dan pben we wel ! Nog een leuke verdere topic dan hoor, en veel succes met het paardje.
groetjes,
SA

So,maar wat kan ik er volgens jou mee aan doen?Het enige wat ik kan is dit paard zoveel mogelijk helpen.Je denkt dat ik niet wil geholpen worden?Nou,dan denk je fout hoor!
En als JIJ dit topic niet interessant vind,mij best maar voor MIJ is het wel interessant

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-05 21:45

Marije1984 schreef:
Nou ben blij om te horen dat het al; beter gaat met begeleiden van hem. Heb ook al leuke tips gelezen die zouden kunnen helpen.
Deze situatie's zijn altijd moeilijk en helemaal zo even via internet. Wij kunnen nou eenmaal niet bij jouw in de stal kijken.
Geduld is zeker belangrijk. Laat hem duidelijk merken wie de baas is. En dat hoeft zeker niet hardhandig te gebeuren. Soms is een stem verheving of jezelf groot maken en stevig op je plek staan ook voldoende.
Succes er verder mee

Dankje,het gaat idd veel beter
Heb de tips van Cassidy gebruikt,nl hengstenketting en waarschijnlijk nog andere bokkers zullen dat gezegd hebben(weet ik niet uit mijn hoofd )
Het ging véél beter

Verder interesseert Parelli me ook wel,heeft er iemand tips voor een 'beginner'?Hoe ik moet beginnen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-05 23:11

Je begint door te kijken op www.parelli.com, bekijk de artikelen op
http://www.parelli.com/home.html door onderaan links op articles te klikken. Ze zijn in het Engels, en ik hoop dat dat geen probleem voor je is (de cursus via PP is ook alleen maar in het Engels te verkrijgen) Een cursus is erg duur, en een pakket voor thuisstudie haast niet te betalen (maar wel tweedehands voor minder verkrijgbaar, als je even zoekt). Wil je het geld voor die goed gestructureerde cursus niet uitgeven, kun je het ook op de moeilijke manier doen: stukje bij beetje alles bij elkaar sprokkelen, lezen op communities, babbelen met cursisten en ook hier op bokt vaker op het forum "Uit het zadel" kijken, waar ook heel veel over verschillende methodes gesproken wordt, waaronder Parelli. Bekijk de filmpjes op http://www.paardnatuurlijk.nl/wij/index.htm onder video's en demo's, en ga eens vaker naar een Parelli snuffelavond toe. Maar bedenk wel: ongeacht de prijs van een cursus, je investeerd in jezelf. Aan deze kennis heb je voor de rest van je leven iets.

Ik ben blij dat je aan mijn tip wat gehad hebt, en de veiligheid voor je paard en voor jezelf iig gewaarborgd hebt. Dat je zegt dat je helemaal geen zeggenschap hebt over je vz paard is maar ten dele waar. Geweld gebruiken, een paard streng toespreken (zoals in dit topic al eerder is opgenoemd) is een teken van zwakte. Ja, ook die ketting over zijn neus, die zweep in je hand, die schreeuw die je geeft. En ook al heb je geen zeggenschap over je vz paard, kun je nog wel aan jezelf werken. En dat is wat Parelli eigenlijk doet. Want een paard hoef je niets te leren, die kent de paardentaal al. Wij moeten alleen leren hoe we met het paard moeten omgaan. En doe je dat op de correcte manier, zul je ineens merken dat je paard wel respect voor je heeft, dat hij niet over je heen loopt, of je omver trekt dat je er op je buik achteraan moet. Dat hij je wel degelijk ziet staan. Respect van een paard krijg je niet, dat moet je verdienen. Parelli kan je daar heel goed bij helpen.

Wat Yitta en ik hier doen, en waar je nogal verbolgen over reageert, is precies dat wat je online bij alle NH fora ook gaat vinden. Mensen die hun mening uitspreken, en je aan het denken proberen te zetten hoe je dingen aan moet pakken, en wat de psychologie daar eigenlijk achter is. De verandering begint in JOUW hoofd, en niet bij het paard. Als je dat eenmaal door hebt, is de eerste stap al gezet.

Heel veel plezier bij het uitvogelen van Parelli, en NH over het algemeen. Je hebt de eerste stap gezet naar een betere omgang met paarden. Ik hoop dat je de weg kunt en gaat blijven bewandelen. Je krijgt er zo ontzettend veel voor terug....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:34

Ik snap het niet helemaal.

Het paard moet elke dag afgespoten worden en dat wil niet lukken. Het bit zie je als laatste oplossing en je hebt hem een tik gegeven?????

Wat is er mis met het bit en wat is er mis met een tik geven als het paard over je heen dendert?

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:48

@Karoliena: Misschien opnieuw beginnen met lezen op pag. 1 en dan ALLE 3 de pagina's doorlezen.... wellicht dat je dan een antwoord op je vraag hebt!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:51

Oeps, zal ff gaan lezen. Ik ben betrapt. Hihi

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 11:59

Nou ik heb alles gelezen en zie eignelijk neit in wat ik gemist heb behalve dat het nu beter dus iets beter gaat.

Misschien nog een goede tip voor het belonen. Als die van iets nieuws of zo heeft gedaan en hij is braaf, enz. Dan roep ik altijd heel blij braaf paard goed zo. Ik hou dat een tijdje vol samen met een kriebel op zn schoft, enz.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 15:28

Sommige paarden zijn al verder heen in hun verhouding t.o.v. degene die met ze omgaat, dan dat je ze in een krisissituatie alleen maar kunt benaderen met een woordje en een kriebel.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 19:20

Zo Cassidy,dat is heel wat!
Ik ga eerst even uitvogelen met wat ik mij het beste voelt,Parelli of NH
Weet je misschien boeken dat ik even kan gebruiken hierbij?
Engels is wel een probleemtaal,maar ik zal mijn best doen erbij,ik heb wel veel aan bokt en zal er wel veel van leren

Verder heb ik een nog totaal andere vraag:Hij likt aan zand,wat kan dit betekenen?(Vind het zinloos om een ander topic te openen),ik denk verveling

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 19:21

karoliena schreef:
Nou ik heb alles gelezen en zie eignelijk neit in wat ik gemist heb behalve dat het nu beter dus iets beter gaat.

Misschien nog een goede tip voor het belonen. Als die van iets nieuws of zo heeft gedaan en hij is braaf, enz. Dan roep ik altijd heel blij braaf paard goed zo. Ik hou dat een tijdje vol samen met een kriebel op zn schoft, enz.

Ik doe nu altijd een beetje snoepjes en een ferme knuffel en een blijde stem
Net wat Feliechy(denk dat ze/hij zo heette??)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 00:21

@ Blue Star: Parelli IS NH. Dus de keuze voor Parelli OF NH is snel gemaakt. Op het moment dat je voor Parelli kiest, kom je om NH niet heen. Omgekeerd is het haast hetzelfde.

Parelli heeft ook een boek dat je kunt aanschaffen, inmiddels vertaald naar het Nederlands. Dit boek heb ik in de Nederlandse uitgave nog niet gelezen of gezien, heb hem zelf in het Engels. De cursus is duidelijker gestructureerd. Maar als je echt wat wilt kopen op boekengebied, dan kan ik je dit boek aanraden :

Afbeelding

Te verkrijgen bij o.a.:

http://www.agriboek.nl/art.php3?id=992

en

http://www.mediaboek.nl/ zoek op Horse-Man-ship

Likken aan zand kan overigens een teken zijn van een tekort aan mineralen. Ik zou hem een mineralen liksteen geven (een rode van Rocky of KNZ) en verder misschien een vitaminepreparaat of voedingssupplement zoals Opkikker van de Paardendrogist. Op het moment dat een paard minder of geen biks krijgt (omdat hij een blessure heeft) kan er een tekort optreden als hij alleen maar hooi krijgt of maar een handje biks.